Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Falskbeställningar

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 31 totalt)
  • FĂśrfattare
    Inlägg
  • #99554
    PatrikW
    Deltagare

    Halloj!

    Just nu sitter jag med ett litet konstigt problem. Vi für ca 1 falskbeställning om dagen pü en specifik produkt. Det är den stora Ge choklad i present i form av en romantisk Chokladpizza fÜr 199:-

    Dü jag jobbat med e-handel ett tag sü vet jag att falskbeställningar sker men detta är systematiskt.

    Alla är pü Klarna faktura. (Har kontaktat dom om dom hjälper till sü gott som dom kan).

    Vi är ganska snabba pü att skicka vüra beställningar sü problemet är att när vi für mailet frün klarna att vi skall stoppa beställningen har vi redan skickat paketet.

    Det som alltid är samma pü beställningen är:

    Svenskt personnummer
    IP frün USA (olika vid varje beställning)
    ”hittepĂĽemails”
    Alltid endast chokladpizzan.
    Det är aldrig genom affiliate / traddoubler sĂĽ ingen ”tjänar” pengar genom den vägen.

    Nügon som varit med om nügot liknande? Nügon som har ett bra tips pü hur vi kan lägga in en snygg check sü att vi slipper skicka paketet och fü kunder som undrar varfÜr dom fütt en chokladpizza och skall betala samt att det kostar oss 2 frakter vid varje tillfälle.

    #159297
    Joel
    Deltagare

    Jag ser egentligen tre mĂśjliga lĂśsningar pĂĽ problemet:

    1) Har ni Klarnas senaste API? Isüfall borde ju ordrarna flaggas redan när de läggs och inte skickas med en varning via mail?

    2) Ni har ju en egenbyggd plattform, kan ni inte sätta en flagga pü alla ordrar med chokladpizzan, att de ska kollas manuellt innan de skickas vidare fÜr pack&plock?

    3) Be personalen pü lagret att kolla beställningarna med chokladpizzor. Sü münga kan ni väl inte skicka per dag iaf? :)

    #159298
    Dan
    Deltagare

    Vad är det fÜr adresser och personnummer? Samma eller olika, har de geografisk anknytning?

    Om det gÜrs med en bot funkar det antagligen inte att gÜra en koll pü cookien och lägga spärr pü den eller ip-adresserna om de är slumpade vilket gÜr det jobbigt.

    Spontant lüter det väldigt konstigt, enda syftet jag kan komma pü är en script-kiddie som tycker det är kul att jävlas eller vill testa om de kan gÜra ett script som fÜrstÜr fÜr butiker, alternativt en konkurrent som vill sabba men det känns mycket lüngsÜkt (ps. det är inte jag hehe).

    #159302
    PatrikW
    Deltagare

    @Joel 60065 wrote:

    Jag ser egentligen tre mĂśjliga lĂśsningar pĂĽ problemet:

    1) Har ni Klarnas senaste API? Isüfall borde ju ordrarna flaggas redan när de läggs och inte skickas med en varning via mail?

    2) Ni har ju en egenbyggd plattform, kan ni inte sätta en flagga pü alla ordrar med chokladpizzan, att de ska kollas manuellt innan de skickas vidare fÜr pack&plock?

    3) Be personalen pü lagret att kolla beställningarna med chokladpizzor. Sü münga kan ni väl inte skicka per dag iaf? :)

    Stämmer att vi har egenbyggd platform, tyvärr har vi ingen südan funktion idag. Dock kommer den inom kort nu :)

    Sista punkten är helt klart ett alternativ. Lyxproblemet är dock att det säljs ganska mĂĽnga chokladpizzor fĂśr tillfället och där är 5st som jobbar med pack och plock en dag som idag. Vilket gĂśr att det är ”lätt” att missa.

    #159304
    PatrikW
    Deltagare

    @Dan 60066 wrote:

    Vad är det fÜr adresser och personnummer? Samma eller olika, har de geografisk anknytning?

    Om det gÜrs med en bot funkar det antagligen inte att gÜra en koll pü cookien och lägga spärr pü den eller ip-adresserna om de är slumpade vilket gÜr det jobbigt.

    Spontant lüter det väldigt konstigt, enda syftet jag kan komma pü är en script-kiddie som tycker det är kul att jävlas eller vill testa om de kan gÜra ett script som fÜrstÜr fÜr butiker, alternativt en konkurrent som vill sabba men det känns mycket lüngsÜkt (ps. det är inte jag hehe).

    Det är olika personnummer. Sü klarna hämtar hem adressen och det är helt random adresser.

    Im watching you! ;)

    #159305
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Har aldrig hÜrt om nügot liknande, känns som en bot av nügot slag som nügon gÜr bara fÜr att sabba. Jag har nog tyvärr ingen bra idÊ annat än att fÜrsÜka kolla dessa manuellt under en period

    #159306
    anders bergh
    Deltagare

    @Dan 60066 wrote:

    Vad är det fÜr adresser och personnummer? Samma eller olika, har de geografisk anknytning?

    Addresser och personnummer verkar vara random, telefonnumret som anges gür till olika giltiga mottagare men inte samma som äger personnumret/adressen.

    #159310
    danielandersson
    Deltagare

    Men alltsü, hur münga ordrar für ni frün USA-IP med svenskt personnummer (vilket innebär svensk adress, eftersom det gür via Klarna)?

    Borde ni inte bara kunna blocka IPn frün USA, när det gäller Klarna?

    #159313
    PatrikW
    Deltagare

    @lunarmys 60082 wrote:

    Men alltsü, hur münga ordrar für ni frün USA-IP med svenskt personnummer (vilket innebär svensk adress, eftersom det gür via Klarna)?

    Borde ni inte bara kunna blocka IPn frün USA, när det gäller Klarna?

    Jo vi har funderat pü det ocksü. Problemet är att man är inte olaglig vbara fÜr man har en proxy.

    Tänker pü att där finns faktiskt dom som vill vara lite hemliga även fast dom inte är olagliga.

    Känns trükigt att blockera USA fÜr lite chokladpizzor, vi vill inte ha krig.

    #159315
    skum
    Deltagare

    Det kanske vore klokt att flagga alla ordrar frün länder du normalt inte har kunder i.
    Alltsü bara lüta IPn frün Sverige och eventuellt närliggande länder du har kunder som lever eller verkar i passera fritt.
    (BehÜver bara gÜras pü fakturabeställningarna. )

    Om du har mĂśjlighet sĂĽ kan du ju fĂśrst kolla upp vilken omfattning ett sĂĽdant filter skulle fĂĽ i din butik.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 31 totalt)
  • Du mĂĽste vara inloggad fĂśr att svara pĂĽ detta ämne.