Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › FrĂ„gor ang. falskbestĂ€llningar, frakt mm
- Detta Àmne har 5 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast för 12 Är, 8 mÄnader sedan av
TheCheesePolice.
-
FörfattareInlÀgg
-
10 februari, 2013 kl. 10:06 #99620
TheCheesePolice
DeltagareHej!
Har hÄllit pÄ med internetmarknadsföring ett tag och har nu hittat en produkt jag skulle vilja sÀlja genom egen butik. Har nu en del funderingar.
För det första, hur vanligt förekommande Àr falskbestÀllningar? Finns det nÄgot sÀtt att skydda sig mot sÄdana?
Vad Àr en bra metod att lösa frakten? Postförskott eller ska man ta betalt redan innan?
Finns det nÄgra speciella lagar jag bör kolla upp innan jag börjar?
Uppskattar alla svar!
10 februari, 2013 kl. 10:24 #159616BjornAndersson
DeltagareAndelen falskbestÀllningar beror ju extremt mycket pÄ vilken bransch det rör sig om.
Ang betalning/frakt
PF Àr kÀnt för att kunna dra till sig krÄngla kunder som inte hÀmtar ut osv. Om du har en liten omsÀttning rekommenderar jag att du kollar pÄ Payson eller Paypal. SÄ att du istÀllet kan erbjuda kortbetalning.10 februari, 2013 kl. 10:26 #159618Parvelito
DeltagareOm du söker lite hÀr i forumet sÄ finner du en hel del svar pÄ liknande frÄgestÀllningar.
Men för att ta det kort: FalskbestÀllningar förekommer, men Àr inget stort problem. Postförskott Àr ingen bra betalmetod, definitivt inte som enda betalmetod. Vi har en tjock lagbok i vÄrt land med massor av lagar och hÀnvisningar till föreskrifter. Konsumentköplagen Àr bra att börja med, sedan beror det pÄ vad du tÀnker sÀlja.
10 februari, 2013 kl. 13:16 #159620TheCheesePolice
DeltagareTack för svaren!
NÀr man anvÀnder posten för frakt, utan postförskott, fÄr man reda pÄ om kunden hÀmtat ut det? Vill ju inte hamna i en situation dÀr de pÄstÄr sig inte ha fÄtt varan de bestÀllt.
10 februari, 2013 kl. 13:17 #159621BjornAndersson
DeltagareJa i nĂ€stan alla fall utom vanligt brev. Men all den hĂ€r infon stĂ„r ju ocksĂ„ pĂ„ postens hemsida…
10 februari, 2013 kl. 13:38 #159622TheCheesePolice
Deltagare@BjörnAndersson 60426 wrote:
Ja i nĂ€stan alla fall utom vanligt brev. Men all den hĂ€r infon stĂ„r ju ocksĂ„ pĂ„ postens hemsida…
Haha, förstÄr piken men tycker den Àr sinnessjukt svÄrnavigerad. VÄgar man frÄga vilken typ man ska skicka? Kan det vara varubrev?
-
FörfattareInlÀgg
- Du mÄste vara inloggad för att svara pÄ detta Àmne.