Startsida › Forum › E-handelsforumet › E-handelsplattformar › Magento SEO – duplicerat innehĂ„ll – Problem
- Detta Àmne har 5 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 12 Är, 7 mÄnader sedan av
nordicwebteam.
-
FörfattareInlÀgg
-
6 mars, 2013 kl. 23:14 #99745
Chemek
DeltagareHej.. jag skulle önska att fÄ höra om era erfarenheter kring Magento och SEO.
Effter att bara rent startat upp min site (datarus.se) sĂ„ ser jag i statistiken att det trillar in en hel del trĂ€ffar via sökord frĂ„n google. Kul att se att Magento kan vara sĂ„ Seo vĂ€nligt i sig sjĂ€lv. Men det finns jo förbĂ€tringar att göra. Jag Ă€r helt fĂ€rsk pĂ„ det dĂ€r med E-handel men Ă€r ett roligt ”hobby”
Efter att ha forskat lite sÄ har sÀgs det att magento har en nackdel gÀllande duplicerat innehÄll, och detta verkar inte vara nÄgon tvekan om. NÀr jag skriver site:datarus.se i google sÄ fÄr jag upp 6700 trÀffar. Men jag har typ ca 300 produkter.. SÄ nÄgot Àr ju galet.
Ăr det nĂ„gon som har lust att dela med sig om lite tips pĂ„ vad man kan göra för att justera detta? Har sett en del ”Extensions” man kan köpa, har ni nĂ„gon erfarenhet av vilka Ă€r bra? Kan man lösa detta pĂ„ annat sĂ€tt utan nĂ„gon ”Extension”?
Tacksam för svar.
6 mars, 2013 kl. 23:22 #160609Societic Hair Sweden
DeltagareEn snabb koll visar att mÄnga av sidorna i index Àr typ:
/catalogsearch/advanced
/catalogextensions/index/featured/
/blog/cat/Nyheter/Nu kan jag noll vad det gÀller Magento, men i WordPress finns flera SEO Extensions som sÀtter no-index pÄ kataloger osv.
Finns sÀkert nÄgot liknande till Magento som nÄgon kan upplysa dig om.Annars Àr det robots.tx som gÀller.
7 mars, 2013 kl. 08:23 #160615Magento
DeltagareHej!
Se till att du har en sitemap och anvÀnd Canonicals.
7 mars, 2013 kl. 08:53 #160618Chemek
Deltagare@Magento 61723 wrote:
Hej!
Se till att du har en sitemap och anvÀnd Canonicals.
Jag har sitemap, rĂ€cker det med den som följer med magento? Jag har sett att det ocksĂ„ finns massor av uttökade varjenter. Ăr det nĂ„got att tĂ€nka pĂ„?
NĂ€r du menar Cononicals. Syftar du pĂ„ nĂ„gon extension, eller pĂ„ instĂ€llningen i magento typ: ”Use Canonical Link Meta Tag For Categories” som finns i katalog i system/Konfiguration ?
7 mars, 2013 kl. 09:25 #160619Chemek
DeltagareDet verkar som om problemet har löst sig. NÀr jag kollar idag pÄ site:datarus.se sÄ fÄr jag nu endast upp 380 trÀffar, vilket Àr mer rimligt.. Jag installerade robots.txt för nÄgon dag sedan och det ser ut som att google reindexierade efter nya robots.txt restrektioner.
@Societic Hair Sweden 61717 wrote:
En snabb koll visar att mÄnga av sidorna i index Àr typ:
/catalogsearch/advanced
/catalogextensions/index/featured/
/blog/cat/Nyheter/Nu kan jag noll vad det gÀller Magento, men i WordPress finns flera SEO Extensions som sÀtter no-index pÄ kataloger osv.
Finns sÀkert nÄgot liknande till Magento som nÄgon kan upplysa dig om.Annars Àr det robots.tx som gÀller.
/catalogsearch/advanced <== skall lÀgga till den.
/catalogextensions/index/featured/ <== hur fick du fram denna?
/blog/cat/Nyheter/ <== Det Àr en blogg extension.. kanske bra att lÄta googele indexera den iaf. /Chemek10 mars, 2013 kl. 17:34 #160769nordicwebteam
Deltagare@Chemek 61726 wrote:
NĂ€r du menar Cononicals. Syftar du pĂ„ nĂ„gon extension, eller pĂ„ instĂ€llningen i magento typ: ”Use Canonical Link Meta Tag For Categories” som finns i katalog i system/Konfiguration ?
Det finns i magento frÄn början.
Men det finns plugins som eventuellt sköter detta Ànnu bÀttre. Inte hundra pÄ om det blir nÄgon större skillnad i resultat dÀremot. -
FörfattareInlÀgg
- Du mÄste vara inloggad för att svara pÄ detta Àmne.