Plus Forum E-handelsforumet Logistik Frågor ang. tull

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #99912
    annie88
    Deltagare

    Hej!
    Jag importerar smycken från Japan (och ibland från Kina), och har gjort det sedan ca en månad tillbaka. Har ej börjat sälja än dock då min webshopp kommer öppnas om några veckor.
    Hittills har jag inte betalat någon tull och på 95% av alla varor jag tagit in är det gratis frakt och de skriver “gift” på paketen, och jag har beställt de i mitt namn privat, så jag har som inte riktigt tänkt på detta med tull. Sammanlagt har jag tagit in varor för ca 6000 kr. Jag fick mitt företag registrerat för ca en vecka sedan och innan har jag mest beställt varuprover (vad jag förstått behöver man inte betala tull på just dessa), och sedan lagt ordrar till mitt lager. Mest för att jag vill komma igång så fort som möjligt.

    Hur funkar detta? Måste jag betala tull (och moms?) för dessa varor jag beställt? Kan de komma efter mig? Jag vill ju absolut inte få problem.

    Något speciellt man ska tänka på när man importerar varor ang tullen? Jag kommer självklart registrera mig hos tullverket så jag inte får problem.

    Tack i förhand!

    #162525
    GregerA
    Deltagare

    Det finns flera trådar med samma fråga tidigare.

    I korthet så är det du som ansvarar för att varan deklareras korrekt vid import – även om det är någon annan som gjort deklarationen. Upptäcker du att du betalt för lite tull och moms så är du skyldig att göra en rättelse.

    Gåva (“gift”) är i princip inte möjligt att skicka till ett företag. Det kan bara vara ställt till en privatperson.

    Som företag kan du ta in mindre mängder varuprover (“sample”) utan att behöva betala tull o moms, men då är det underförstått att de inte skall säljas.

    Man kan bli utsatt för tullrevision, då Tullen kommer och går igenom ens bokföring. Precis som Skatteverket så väljer de ut sina “offer” bl.a baserat på analys av transaktioner.

    Ett känt fall är Jens of Sweden som framgångsrikt importerade och sålde mp3-spelare för runt 10 år sedan. Tullen ansåg att de deklarerat med fel varukod och betalt en för låg tullsats. Det var stora pengar som Tullen krävde, och bolaget tvingades i konkurs. (sen har jag ett vagt minne att det rättsliga efterspelet gav Jens rätt i det mesta)

    Så om det är större avvikelser bör du definitivt rätta dem. Är det kaffepengar så tror jag inte nån bryr sig.

    #162541
    annie88
    Deltagare

    Tack för svar!
    Sorry att jag startar en ny tråd bara sådär, har läst många andra trådar angående tull men jag känner mig bara mer och mer förvirrad angående detta. Får hoppas att det inte är så krångligt som det låter.

    #162585
    VATadviser
    Deltagare

    Hej Annie,

    Ring mig om du vill ha lite mer råd. VAT Adviser – Momsåtervinning – momsregistrering EU – kapitalläckage “momsakuten” det är gratis och kan vi så ger vi dig de svar du behöver.

    Stefan

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.