Plus Forum E-handelsforumet Logistik Transportstrejk

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 42 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #99963
    Rikard
    Deltagare

    Hur löser ni som kör med DHL och Schenker en eventuell strejk i nästa vecka? Har ni backup med Posten eller annan speditör?

    Tror ni kunderna kommer oroa sig för att inte få leveranser så att oavsett vilket fraktbolag som kör ens paket bör man kanske informera om hur leveranser påverkas eller inte påverkas på hemsidan?

    #162930
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Jag tror inte kunderna börjat oroa sig än, men till veckan kan det vara dags att informera hur de påverkas

    #162931
    Parvelito
    Deltagare

    Jag intar en synnerligen pragmatisk hållning och ligger lågt tills strejken är ett faktum. Skulle det bli strejk får man informera kunderna då. Jag tror inte det är mer än 2-3% sannolikhet att det blir strejk, Transport är ute och försöker sig på något som de inte har stöd för någonstans. Följdaktligen har jag ingen backup heller, för jag kan inte tänka mig att strejken blir långvarig om den bryter ut.

    #162934
    Lemuren
    Deltagare

    Jag la ut informationen direkt på vår facebook så att våra kunder kunde planera sina inköp lite, och undvika att hamna i en kass sits. Har ju Posten som backup för mindre paket – men handlar det om större sändningar är ju inte heller dom ett alternativ om man kollar på priset som kunden då skall betala.

    #162935
    Rikard
    Deltagare

    Tror du inte Berra? Jag tycker parterna verkar väldigt långt ifrån varandra, känns inte som att de kommer lösa detta utan strejk och lockout tänker jag.

    Lemuren: Tänker du skicka med Posten automatiskt i fall av strejk eller ett val som kunderna får till annat pris etc?

    #162936
    GregerA
    Deltagare

    Än så länge ligger vi lågt. Blir det verklighet så får vi se hur vi löser det. Semester kanske :rolleyes:

    Med tanke på TV-programmet häromveckan, om underbetalda utländska chaufförer som kör i Sverige, så är väl inte det reella förhandlingsläget så bra för de som redan anses för dyra.

    Men man kan ju hoppas att Posten planerar att ge alla drabbade e-handlare 50% rabatt under tiden konflikten pågår. :)

    #162939
    Qarillion
    Deltagare

    Är posten helt förskonade ifrån varsel som det ser ut idag?

    Vad jag kan se på transports hemsida så gäller inga strejkvarsel posten.

    #162941
    Parvelito
    Deltagare

    Posten har inte Transport som motpart, utan främst SEKO och ST. (SEKO har träffat avtal redan, och jag tror inte de tycker Transports krav är särskilt berättigade så någon sympati därifrån är inte att vänta). Därför omfattas inte Posten av den här konflikten. Däremot köper Posten en hel del externa transporter från företag som tillhör Transports avtalsområden, men Transport har inte riktat något i sina varsel mot dessa arbetsuppgifter. Förhoppningsvis kommer de att fungera någorlunda smärtfritt.

    #162952
    Joel
    Deltagare

    @Parvelito 63555 wrote:

    Posten har inte Transport som motpart, utan främst SEKO och ST. (SEKO har träffat avtal redan, och jag tror inte de tycker Transports krav är särskilt berättigade så någon sympati därifrån är inte att vänta). Därför omfattas inte Posten av den här konflikten. Däremot köper Posten en hel del externa transporter från företag som tillhör Transports avtalsområden, men Transport har inte riktat något i sina varsel mot dessa arbetsuppgifter. Förhoppningsvis kommer de att fungera någorlunda smärtfritt.

    Jag trodde att det var så att Posten inte fick strejka p.ga att de har en samhällsviktig funktion, precis som brandkår, polis och ambulans?

    #162954
    Parvelito
    Deltagare

    Det är inga problem för postanställda att strejka vid avtalskonflikter, om posten inte delas ut på någon vecka eller så är ingen samhällsfara.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 42 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.