Visar 10 inlägg - 11 till 20 (av 21 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #156196
    kontorsmagasinet
    Deltagare

    Svaret är väl som vanligt: det beror på.
    Vad säljer du för produkter, vad har du för snittordervärde, vilket köpbeteende har dina kunder etc.
    Har du lÃ¥ga kronmarginaler och dÃ¥lig konvertering dÃ¥ blir det sÃ¥klart svÃ¥rt att fÃ¥ lönsamhet. SÃ¥ det beror nog helt pÃ¥ bransch. Men det gäller ju att jobba smart, populära ord blir snabbt dyra, vinsterna finns ofta i den ”lÃ¥nga svansen”

    #156206
    Finch Sverige
    Deltagare

    Om man använder AdWords behöver man ju inte själv sitta och spendera värdefull tid på att försöka optimera sina kampanjer. Finch, tex använder algoritmer för att automatiskt beräkna optimeringen.

    #156209
    Tigern
    Deltagare

    Pineberry publicerade faktiskt en bloggpost igÃ¥r som berör ämnet som är läsvärd och förklarar pÃ¥ ett pedagogiskt sätt det här med relationen kostnad – placering.

    Grunderna i Quality Score och Ad Rank | Sökmotorkonsult.se

    #156281
    mephisto73
    Deltagare

    *host*egenreklam*host* ^^

    #156283
    Kocken
    Deltagare

    @VATadviser 56545 wrote:

    Hörde från någon att det är svårt att få direkt lönsamhet i en kampanj. Men att man om man har repeatkunder får det?

    Säkert någon konsult som vill sköta annonseringen och göra det lätt för sig. Alla kan få besökare genom att höja buden till max. Men då förlorar man pengar på Adword.

    Men smarta annonstexter och hitta konverterade ord så tror jag nog att det går att tjäna pengar på Googleannonser i de flesta branscher.

    #156487
    J.L
    Deltagare

    Tycker ocksÃ¥ det är sinnessjukt dyrt! Testade lite med en budget pÃ¥ 200SEK per dag och dÃ¥ syntes vi inte ens hela dagen eftersom det var sÃ¥ mycket klickande men inga direkt kunder, kunder kom dÃ¥ och dÃ¥ men knappast 1 per dag = man gÃ¥r minus pÃ¥ det hela. Vi säger 30 x 200 = 6000 jag tycker det blir jäkligt dyrt för att inte synas hela tiden samt att man inte ens fÃ¥r 1 kund per dag…

    Testade sedan att lägga ner adwords och testa dom organiska google resultaten. Det genererar betydligt mer! Kanske inte får en kund per dag men det fick inte heller med Adwords men jag går ju inte minus iaf varje dag som man gör på Adwords. Ibland kommer det 5-6 kunder per dag från det organiska. Får nästan samma resultat som med Adwords så att säga :)

    Det roliga var att vi använde bara 200SEK pÃ¥ ett utav vÃ¥ra produkter, skulle vi annonsera om alla vÃ¥ra produkter skulle det nog bli runt 20-50 tusen i mÃ¥naden pÃ¥ adwords…

    #156488
    mephisto73
    Deltagare

    @J.L 56893 wrote:

    Tycker ocksÃ¥ det är sinnessjukt dyrt! Testade lite med en budget pÃ¥ 200SEK per dag och dÃ¥ syntes vi inte ens hela dagen eftersom det var sÃ¥ mycket klickande men inga direkt kunder, kunder kom dÃ¥ och dÃ¥ men knappast 1 per dag = man gÃ¥r minus pÃ¥ det hela. Vi säger 30 x 200 = 6000 jag tycker det blir jäkligt dyrt för att inte synas hela tiden samt att man inte ens fÃ¥r 1 kund per dag…

    På din beskrivning får jag intrycket att ni hade behövt optimera er kampanj. Med AdWords måste man utvärdera varje sökord för att se vilka som konverterar och vilka som inte gör det.

    Det gäller att lista ut vilka fraser folk söker på när de vill köpa den aktuella produkten, samt att du har tillräckliga marginaler.

    AdWords funkar, det kan jag intyga. Det kanske inte funkar för alla produkter/branscher, men jag skulle nog rekommendera att anlita någon som kan optimera en kampanj åt er så får ni kvitto på om det verkligen inte funkar, eller om det är en fråga om optimering.

    #156574
    NO LINGO
    Deltagare

    @VATadviser 56545 wrote:

    Får någon av Er en direkt lönsamhet i Adwords?

    Ja sjukt lönsamt rätt gjort men det beror ju alldeles på vad man säljer. All annonsering på Google kan inte vara lönsam.

    #156604
    CMAndersson
    Deltagare

    @mephisto73 56894 wrote:

    På din beskrivning får jag intrycket att ni hade behövt optimera er kampanj. Med AdWords måste man utvärdera varje sökord för att se vilka som konverterar och vilka som inte gör det.

    Det gäller att lista ut vilka fraser folk söker på när de vill köpa den aktuella produkten, samt att du har tillräckliga marginaler.

    AdWords funkar, det kan jag intyga. Det kanske inte funkar för alla produkter/branscher, men jag skulle nog rekommendera att anlita någon som kan optimera en kampanj åt er så får ni kvitto på om det verkligen inte funkar, eller om det är en fråga om optimering.

    Jag skulle vilja saga att ett problem uppstår då antalet sökord blir stort. Att sitta och lista ut vilka fraser folk söker på blir helt enkelt inte effektivt. I slutändan handlar det ju om gissningar då man faktiskt inte vet exakt vilka sökord som genererar köp. För att få någon som helst bra information och för att kunna göra optimering måste man ju som ett första steg sätta in tracking för konverteringar och värde. Först då får man ju någon feedback på hur sökorden fungerat.

    Jag har ännu inte kommit igÃ¥ng med min verksamhet dÃ¥ jag fortfarande försöker lära mig och ta reda pÃ¥ sÃ¥ mycket information som möjligt. När det gäller Adwords har jag bland annat varit i kontakt med Finch som automatiskt sköter allt optimeringsarbete baserat pÃ¥ värde trackingen pÃ¥ den historiska trafiken. Detta koncept skulle nog fungera för mig dÃ¥ jag inte kan spendera sÃ¥ mycket tid pÃ¥ att själv klura ut vilken budget sökorden ska ha…

    #156897
    Carl
    Deltagare

    @VATadviser 56545 wrote:

    Får någon av Er en direkt lönsamhet i Adwords?

    Jag har försökt med olika varianter i flera år nu och konverterar jättedåligt. Hörde från någon att det är svårt att få direkt lönsamhet i en kampanj. Men att man om man har repeatkunder får det? Men jag ser ju att många annonserar hela tiden. Så jag antar att det går att få lönsamhet i det??

    Att inte driva lönsamhet i AdWords känns inte så bra. Styrkan med just AdWords är ju att man kan räkna en direkt ROI för att kunna avgöra värdet på den investering man gör där.
    Om man inte driver lönsamhet så kan det bero på ett par olika saker, de främsta anledningarna är väl så vitt jag vet att man antingen har en olönsam kampanjstruktur (man köper fel sökord, låg relevans på impressions = dålig CTR och dyra klick med låg konvertering), att man har en verksamhet som inte lämpar sig för AdWords som direkt försäljningsdrivande marknadsföringskanal eller att man har satt upp en tracking som inte visar rätt data (detta är vanligare än man kan tro; fel uppsatt tracking skapar data som gör att man tar felaktiga beslut, om man nu över huvud taget baserar sina beslut på data skapad ur AdWords-trafiken).

    Jag vet inte om det här gör dig klokare på något vis, men du får gärna ställa mig en direkt fråga om du har det!

    /C

Visar 10 inlägg - 11 till 20 (av 21 totalt)
  • Du mÃ¥ste vara inloggad för att svara pÃ¥ detta ämne.