Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › ApropĂ„ nischad eller inte..
- Detta Àmne har 17 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast för 16 Är, 4 mÄnader sedan av
Bjorn.
-
FörfattareInlÀgg
-
24 maj, 2009 kl. 21:13 #106045
ParvelitoDeltagare@Dan 687 wrote:
SÄ jag Àr för nischning alla dagar.
FÄr jag argumentera emot lite?
Roligaprylar.se Àr ett jÀttebra namn för att bygga en affÀr som kan bli riktigt stor. Men en sajt som usbgadgets.com kommer dö samma dag som vi överger USB, precis som ipodprylar.se kommer dö nÀr det inte lÀngre Àr ipod som gÀller.
Ser man pÄ de stora aktörerna idag, som t.ex. Dustin, Komplett, Misco (före detta Dabus), Webhallen, Clas Ohlson, Elfa, Kjell & Co, Teknikmagasinet etc sÄ bygger deras framgÄng pÄ ett eget vÄrdande av ett unikt varumÀrke. Deras namn blir inte inaktuella, och de kan sÀlja vad som helst under sitt varumÀrke (och gör det). De har bit för bit kunnat utöka sortimentet med vad de tycker Àr intressant, utan att namnet hÀmmat dem.
Det Àr mÄhÀnda ur SEO-synpunkt en lÀngre startstrÀcka, men nÀr man Àr vÀl Àr i luften Àr det inget segelflygplan man rattar och hela tiden söker efter luftströmmar, utan förhoppningsvis en Airbus 380.
Ibland kÀnns det som att man glömmer bort att det gÄr att sÀlja saker pÄ annat sÀtt Àn endast via att toppa Googles sökningar.
25 maj, 2009 kl. 08:40 #106046
DanDeltagareHelt klart fÄr du det och jag ser dina poÀnger OM man Àr en stor aktör med massor av trafik och kunder som man kan sÀlja nya sortiment till. Som liten aktör Àr det svÄrare eftersom man inte har de musklerna inom marknadsföring eller kunddatabas.
Dustin har ocksÄ skalfördelar som innebÀr att de kan koppla pÄ nya segment utan att det kostar dem nÀmnvÀrt mer pengar medan det för mig som liten aktör kan vara en massa jobb att deala med nya sorters leverantörer och rutiner osv.
Men jag hĂ„ller helt klart med om att det Ă€r dumt att bara tĂ€nka nischning i alla fall. Men just i mitt fall tror jag det Ă€r rĂ€tt vĂ€g att gĂ„. SEO Ă€r dessutom den bĂ€sta marknadsföringskanalen för nya och smĂ„ e-handlare (förutom word of mouth dĂ„ kanske). Man har mycket ”gratis” att hĂ€mta dĂ€r nĂ€r man Ă€r ny och inte vill investera pengar, men dĂ€remot gĂ€rna sin egen tid.
25 maj, 2009 kl. 14:16 #106051Magnus
DeltagareNi glömde nÀmna Biltema

Tror att de sÀljer mer övriga artiklar nu.
Kan man koda sjÀlv sÄ Àr helt klart nisching bra!!
DÄ Àr det ju bara att smÀlla upp en ny e-butik utan större kostnad.Hur förbreder man bÀst en ny e-butik för att fÄ fördelar i Seo?
Ska man köpa aktuell sida som butiken ska heta typ ett halvÄr innan och lÀgga upp artiklar om aktuellt Àmne pÄ sidan eller hur gör man.25 maj, 2009 kl. 14:21 #106052
DanDeltagareJu tidigare du har innehÄll och bygger lÀnkar till sidan desto bÀttre Àr det. Det finns inga seo-fördelar att inte ha sidan aktiv frÄn dag 0.
29 maj, 2009 kl. 20:30 #106092The Blackjacker
Deltagare@Dan 708 wrote:
Helt klart fÄr du det och jag ser dina poÀnger OM man Àr en stor aktör med massor av trafik och kunder som man kan sÀlja nya sortiment till. Som liten aktör Àr det svÄrare eftersom man inte har de musklerna inom marknadsföring eller kunddatabas.
Dustin har ocksÄ skalfördelar som innebÀr att de kan koppla pÄ nya segment utan att det kostar dem nÀmnvÀrt mer pengar medan det för mig som liten aktör kan vara en massa jobb att deala med nya sorters leverantörer och rutiner osv.
Men jag hĂ„ller helt klart med om att det Ă€r dumt att bara tĂ€nka nischning i alla fall. Men just i mitt fall tror jag det Ă€r rĂ€tt vĂ€g att gĂ„. SEO Ă€r dessutom den bĂ€sta marknadsföringskanalen för nya och smĂ„ e-handlare (förutom word of mouth dĂ„ kanske). Man har mycket ”gratis” att hĂ€mta dĂ€r nĂ€r man Ă€r ny och inte vill investera pengar, men dĂ€remot gĂ€rna sin egen tid.
Förresten Dan du sa att du utvidgar. SÀg att roligaprylar hade hetat typ Ginza eller nÄgot i den stilen. AlltsÄ helt irrelevant till vad du sysslar med. Hade du dÄ lagt till de nya nischerna i samma butik, dÄ du redan har inlÀnkar, pagerank osv. eller vill du ÀndÄ hÄlla isÀr verksamheterna.
Skulle det vara ett alternativ att anvÀnda sig av subdomÀner. Jag tÀnkte om de Àrver nÄgon kraft frÄn den etablerade sidan.
30 maj, 2009 kl. 08:48 #106093
DanDeltagareHmm, nej jag gĂ„r inte bara pĂ„ namnet. PrimĂ€rt beror det pĂ„ att jag mĂ€rkt vilka produkter som inte Ă€r inom min nuvarande kundgrupps intresse eller prisnivĂ„. DĂ„ kan jag likagĂ€rna fasa ut dem till en fristĂ„ende butik som jag kan marknadsföra som mer exklusiv och ”dyr”.
SubdomÀner Àr inget jag tror pÄ, mest för att det blir vÀldigt osmidigt. Rent praktiskt för besökaren Àr det ingen skillnad mot undermappar. Det blir liksom inte naturligt att marknadsföra en underbutik i en huvudbutik.
Men jag sÀger inte att jag gör rÀtt, jag gÄr oftast pÄ kÀnsla och gör det som verkar rÀtt.
30 maj, 2009 kl. 10:38 #106094Andreas
DeltagareMin gamla samarbetspartner i England som fick mig in pÄ detta med e-handel, sÄ kör stort pÄ Nishade specialsajter över sin huvudbutik (som Àven den finns i 3-4 olika versioner). De har sammanlagt ca: 40 olika webbutiker som sÀljer produkter frÄn huvudbutiken.
Ăven hĂ€r i Sverige sĂ„ startade vi upp en nischad sajt som togs emot med öppna hĂ€nder. TyvĂ€rr sĂ„ verkade de i England bry sig skit i allt vad som heter kundbetjĂ€ning/ service sĂ„ kunderna fick vĂ€nta pĂ„ svar och sina försĂ€ndelser allt för lĂ€nge (flera mĂ„nader).
Vilket var under all kritik och som gjorde att jag valde att gÄ helt sjÀlv istÀllet.
1 juni, 2009 kl. 11:25 #106098Bjorn
DeltagareNÀr det gÀller inlÀnkarna sÄ se till att köra en 301 redirect frÄn gamla domÀnen till den nya, sÄ ska det fixa sig.
-
FörfattareInlÀgg
- Du mÄste vara inloggad för att svara pÄ detta Àmne.