Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Banner Tips och tricks efterfrĂ„gas
Etiketter: banner
- Detta Àmne har 13 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast för 14 Är, 11 mÄnader sedan av
hanna79.
-
FörfattareInlÀgg
-
6 november, 2010 kl. 12:59 #115997
Christoffer Tyrefors
Deltagare@Caroline 11893 wrote:
En fundering… har det nĂ„gon betydelse vad man sĂ€ljer om man ska anvĂ€nda banner-annonsering? Kör sjĂ€lv en banner just nu, har inga större förvĂ€ntningar om direktköp via den utan har mer tĂ€nkt anvĂ€nda den för att stĂ€rka butikens namn.
(Bannern ligger ute pĂ„ en nĂ€ttidning för min mĂ„lgrupp ligger dĂ€r hela tiden, dvs det Ă€r bara min annons som visas och vĂ€xlar inte med andra som det brukar). Tydligen har den gett ovanligt mĂ„nga klick men jag tror inte det leder till sĂ„ mĂ„nga köp dessvĂ€rre…
Det har i allra högsta grad betydelse. Banners Ă€r en typ av traditionell marknadsföring dĂ€r man gör reklam för nĂ„got, och pĂ„ sĂ„ sĂ€tt kan skapa en vilja att köpa nĂ„got man inte hade köpt annars. Vissa saker lĂ€mpar sig vĂ€ldigt bra för sĂ„nt och vissa inte. Generellt sett sĂ„ Ă€r ”lustfyllda” saker bra till banners/tidningsannonser (typ roliga prylar osv, tĂ€nk tv-shop) medan ”nyttosaker” sĂ„som tandborstar sĂ€llan ger nĂ„gra bra resultat.
Vidare sĂ„ finns det mĂ„nga undersökningar att banners fĂ„r uppmĂ€rksamhet FĂRST nĂ€r man tittat pĂ„ resten av sidan och Ă€r uttrĂ„kad. Dessa klick Ă€r inte vĂ€rda mycket, men Ă€ndĂ„ ligger bannerpriserna i regel mycket högre Ă€n vad adwords/affiliate kostar. DĂ€rför krĂ€vs det otroligt bra resultat av en banner för att den ska vara ekonomiskt försvarbar, sĂ€rskilt (ja, jag tjatar om det) om man har begrĂ€nsad budget. (http://wiki.neklu.com/index.php?title=Marginalavkastning)
6 november, 2010 kl. 18:29 #116001Tian
DeltagareSitter ocksÄ och förtjust lÀser raderna i denna trÄd!
Skriver stödord till min todolist, och kommer definitivt ha nÄgot att sÀtta tÀnderna i dÄ jag SEOar.
SÄ, Tack hÀrifrÄn ocksÄ.9 november, 2010 kl. 22:09 #116114Elskog
DeltagareTian,
Om du hĂ„ller pĂ„ och optimerar din sida vill jag bara passa pĂ„ att sĂ€ga att till allra största del sĂ„ handlar det organiska söket om inlĂ€nkar. Du har redan en hel del inlĂ€nkar (över 1000st) men lĂ€gg till en signatur nĂ€r hĂ€r pĂ„ forumet sĂ„ fĂ„r du en till.TĂ€nk Ă€ven pĂ„ att ankartexten spelar roll nĂ€r googles robotar letar igen nĂ€tet efter relevant lĂ€nkar. t ex ”Ălskadebarn.se, Namnsmycken för stora och smĂ„” DĂ€r du lĂ€gger en lĂ€nk under namnsmycken.
LYCKA TILL!
25 november, 2010 kl. 22:29 #116623hanna79
DeltagareVÀcker trÄden lite hÀr för att tipsa om att bannerreklam kan vara vÀldigt effektivt, det gÀller att ni söker upp hemsidor som Àr inriktade pÄ era mÄlgrupper.
Jag nĂ€mnde det i en annan trĂ„d nyss, men sajten Skuffen.se – Gratis annonsering snabbt & enkelt Ă€r nyligen startad, och de har tydligen en reklamkampanj dĂ€r de lĂ€gger upp din banner för tusentals besökare per mĂ„nad för under 500 eller nĂ„t (kompis som pĂ„pekade det).
Det finns ocksÄ bannerbytessidor, har glömt namnen nu men sök pÄ google pÄ bannerbyte sÄ hittar ni massor, men jag har sjÀlv anvÀnt de, och man fÄr inte nÄgot vidare resultat mÄste jag sÀga.
En viktig regel dock, har ni ingen hemsida och ni ska köra banner reklam online, sÄ glöm det istÀllet. Folk mÄste kunna komma till er hemsida nÀr de klickar pÄ bannern.
-
FörfattareInlÀgg
- Du mÄste vara inloggad för att svara pÄ detta Àmne.