Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › BĂ„tfrakter Asien?
- Detta Àmne har 7 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast för 5 Är, 7 mÄnader sedan av
CeciliaFrans.
-
FörfattareInlÀgg
-
22 januari, 2019 kl. 14:25 #104923
Fritz10
DeltagareHej,
Finns hur mÄnga fraktare som helst i denna vÀrlden. FÄtt 6 offerter nu men allt verkar sÄ krÄngligt.
Skicka gÀrna PM om ni har en bra kontakt pÄ ett fraktföretag som kan ta lite ansvar och hjÀlpa mig.
//Freddie
23 januari, 2019 kl. 11:40 #186030NO LINGO
DeltagareJag har alltid kört med DHL och det har funkat finfint hela vÀgen frÄn fabrik till vÄr lastkaj till en rimlig kostnad. Bra service oxÄ.
24 januari, 2019 kl. 14:19 #186033Ekraft
Deltagare@Fritz10 93214 wrote:
Hej,
Finns hur mÄnga fraktare som helst i denna vÀrlden. FÄtt 6 offerter nu men allt verkar sÄ krÄngligt.
Skicka gÀrna PM om ni har en bra kontakt pÄ ett fraktföretag som kan ta lite ansvar och hjÀlpa mig.
//Freddie
BÄtfrakter Àr krÄngliga, men vi kan vÀl försöka bena ut det en del.
Först och frĂ€mst har du en kostnad för att frakta godset frĂ„n din leverantör till hamnen. Ăr det inte en hel container, sĂ„ kommer de vilja ha betalt för att lasta in det tillsammans med annat gods i en sĂ„dan ocksĂ„.
DÀrefter vill rederiet ha betalt för frakten frÄn Kina till Sverige. Den inkluderar inget annat Àn sjÀlv transporten frÄn kajen i avgÄende hamn till kajen i ankommande hamn.
TransportförsÀkring ingÄr t.ex. inte.I Sverige tillkommer sedan ett antal avgifter.
Farledsavgift Àr nÄgot som rederierna mÄste betala, men som man helt fört över pÄ fraktköparen.
Hamnen vill ha betalt för att lossa kontainern.
Om ditt gods inte Àr en hel kontainer sÄ vill de ha betalt för att lasta ur godset och stÀlla det pÄ pallar för din rÀkning. Kostnad för pallar kan tillkomma, liksom magasinshyra.
Sedan tillkommer en transport frÄn hamnen till din lastbrygga. Den kan bli rÀtt sÄ dyr om du inte bor nÀra en internationell styckegodshamn.
Om du inte kan ta emot och lossa containern inom en timme nÀr de kommer, sÄ tillkommer hyra för kontainern och/eller vÀntetid för lastbilen.Speditören vill ha ett arvode för att hÄlla i allt detta, samt ett arvode för att ordna förtullningen. Beroende pÄ vad du tagit in kan tullavgifter och moms tillkomma.
En del av detta betalas i utlÀndsk valuta, vanligen USD, en del betalas i SEK. Den utlÀndska valutans vÀrde kan ju Àndras frÄn offertskrivning till fakturering. De tjÀnster som utförs i Sverige Àr momsbelagda.
Det hÀr Àr anledningarna till att det ofta ser lite rörigt ut pÄ fraktofferter frÄn Kina till Sverige.
LÄt inte din leverantör i Kina ordna med frakten till din dörr. DÄ kommer avgifterna i Sverige troligen att bli abnorma.
6 februari, 2019 kl. 08:12 #186096Fritz10
DeltagareHej Alla E-handlare,
Det löste sig smidigt och bra, hittills iaf.
Grymt bra service och en vÀldigt seriös gubbe jag fick tag i.Tack för hjÀlpen!
6 februari, 2019 kl. 10:42 #186098Jimmy Ostrom
DeltagareVilket företag blev det?
@Fritz10 93305 wrote:
Hej Alla E-handlare,
Det löste sig smidigt och bra, hittills iaf.
Grymt bra service och en vÀldigt seriös gubbe jag fick tag i.Tack för hjÀlpen!
16 mars, 2019 kl. 08:52 #186209/DDT
GĂ€stHej,
Egentligen inget konstigt med detta. Be att fÄ offerten i SEK pÄ totalsumman pÄ hela frakten. Jag vet att det kan vara förvirrande med CAF, BAF, BUF och sÄ vidare i tre olika valutor
En seriös speditör bör kunna ge dig den servicen att presentera totalsumman i SEK sÄ du enkelt kan jÀmföra offerter. Det enda som kan fela nÄgra kronor Àr vÀxelkursförÀndringar under frakttiden, om du inte lyckas fÄ fastpris pÄ rubbet.
Oavsett om du kör LCL eller FCL sĂ„ rekommenderar jag Incoterms FOB (Lev. sköter och betalar frakten till avsĂ€ndarhamnen och sprider oftast ut detta pĂ„ styckepriset pĂ„ produkterna vid fakturering). Din speditör sköter sedan frakten frĂ„n hamn till din destination. Ăr inte fraktförsĂ€kring ordnad via företagsförsĂ€kringen sĂ„ kan man oftast köpa till den för x,x% av tullvĂ€rdet/frakt.
12 februari, 2020 kl. 12:45 #186778Rappy
Deltagare@Ekraft 93221 wrote:
BÄtfrakter Àr krÄngliga, men vi kan vÀl försöka bena ut det en del.
Först och frĂ€mst har du en kostnad för att frakta godset frĂ„n din leverantör till hamnen. Ăr det inte en hel container, sĂ„ kommer de vilja ha betalt för att lasta in det tillsammans med annat gods i en sĂ„dan ocksĂ„.
DÀrefter vill rederiet ha betalt för frakten frÄn Kina till Sverige. Den inkluderar inget annat Àn sjÀlv transporten frÄn kajen i avgÄende hamn till kajen i ankommande hamn.
TransportförsÀkring ingÄr t.ex. inte.I Sverige tillkommer sedan ett antal avgifter.
Farledsavgift Àr nÄgot som rederierna mÄste betala, men som man helt fört över pÄ fraktköparen.
Hamnen vill ha betalt för att lossa kontainern.
Om ditt gods inte Àr en hel kontainer sÄ vill de ha betalt för att lasta ur godset och stÀlla det pÄ pallar för din rÀkning. Kostnad för pallar kan tillkomma, liksom magasinshyra.
Sedan tillkommer en transport frÄn hamnen till din lastbrygga. Den kan bli rÀtt sÄ dyr om du inte bor nÀra en internationell styckegodshamn.
Om du inte kan ta emot och lossa containern inom en timme nÀr de kommer, sÄ tillkommer hyra för kontainern och/eller vÀntetid för lastbilen.Speditören vill ha ett arvode för att hÄlla i allt detta, samt ett arvode för att ordna förtullningen. Beroende pÄ vad du tagit in kan tullavgifter och moms tillkomma.
En del av detta betalas i utlÀndsk valuta, vanligen USD, en del betalas i SEK. Den utlÀndska valutans vÀrde kan ju Àndras frÄn offertskrivning till fakturering. De tjÀnster som utförs i Sverige Àr momsbelagda.
Det hÀr Àr anledningarna till att det ofta ser lite rörigt ut pÄ fraktofferter frÄn Kina till Sverige.
LÄt inte din leverantör i Kina ordna med frakten till din dörr. DÄ kommer avgifterna i Sverige troligen att bli abnorma.
Vi fick inte sjÀlva lossa containern och hÀmta godset i frihamnen dÀr fartyget la.
Det blev dÀrav dyrt att bestÀlla transport frÄn hamnen till en address ganska nÀra hamnen.
Har du tips pÄ andra lösningar för framtiden?6 mars, 2020 kl. 21:01 #186812CeciliaFrans
DeltagareJag testade Ceva Logistics pÄ mina senaste frakter och fick suverÀn hjÀlp av bÄde kundservice och sÀljaren. De svarade snabbt till lÀgre kostnad Àn jag hade innan, trots att det var i december/januari som varorna lÀmnade Asien nÀr det brukar vara lite dyrare.
Jag smsade honom pÄ 0730-855403 och han Äterkopplade & hjÀlpte mig hela vÀgen.
//Cecilia
-
FörfattareInlÀgg
- Du mÄste vara inloggad för att svara pÄ detta Àmne.