Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Bedrägare?
Etiketter: bedrägeri
- Detta ämne har 31 svar, 17 deltagare, och uppdaterades senast för 12 Ă¥r, 9 mĂ¥nader sedan av
NO LINGO.
-
FörfattareInlägg
-
16 oktober, 2012 kl. 19:07 #98974
LEDwebb
DeltagareDĂ¥ vi är relativt nya inom E-handel och ej har pĂ¥träffat nĂ¥gra bedragare ännu kan vi vara helt ute och cykla, valde dock göra en trĂ¥d här för att vara säker.
Det ramlade in beställningar frĂ¥n tvĂ¥ personer i onsdags kväll (10 okt), bĂ¥da frĂ¥n samma ort men olika adresser, samma efternamn och liknande mobilnummer (6 första siffrorna var identiska), fyra timmar hann gĂ¥ emellan beställningarna. BĂ¥da valde att betala mot faktura.
”Inget ovanligt” tänkte vi och skickade iväg beställningarna pĂ¥ X antal produkter.
De har inte betalat än (vilket är helt förstĂ¥eligt dĂ¥ det bara gĂ¥tt sex dagar sedan vi skickade ordern.)Nu till det som oroar oss:
Idag kom det ytterligare tvĂ¥ beställningar pĂ¥ samma varor frĂ¥n samma beställare med samma uppgifter som tidigare. Enda skillnaderna var att de beställde nĂ¥got fler denna gĂ¥ng, det saknades en bokstav i den enes mailadress jämfört med innan samt att det skedde med endast 30 minuters mellanrum.
Vi tänkte att nĂ¥got skumt var i gärningen och ringde upp numret varpĂ¥ en av personerna svarar. Min kollega presenterar sig och säger att han ringer frĂ¥n LEDwebb. Innan vi hinner säga sĂ¥ mycket mer hör vi dock frĂ¥n andra sidan luren att personen i frĂ¥ga ”hör oss dĂ¥ligt” varpĂ¥ samtalet bryts (de klickar oss antagligen). De svarar sedan inte pĂ¥ efterföljande samtal.De fyra ordrarna ligger pĂ¥ ca 7500kr tillsammans, ganska mycket pengar för oss som är i startgroparna.
De tvĂ¥ första är redan skickade sĂ¥ det kan vi väl inte göra sĂ¥ mycket Ă¥t.Det är i sĂ¥dana här fall man vill ha Klarna, dock vill inte kollegan ta det steget än.
De gĂ¥r igenom kreditupplysning utan problem.
• FĂ¥r man som företag ”tvinga” dem genomföra köpet pĂ¥ förhand innan man skickar varor?
• Kan man vägra att skicka varorna (alltsĂ¥ neka dem köp) om de inte väljer annat betalsätt?Tack pĂ¥ förhand!
EDIT: Man skulle väl kunna säga att produkterna inte är av den typ man skulle vilja ha X antal av i ett hus sĂ¥vida man inte bor i en stor villa och dĂ¥ finns det samtidigt bättre alternativ… De hĂ¥ller ett ganska bra pris jämfört med konkurrenter dock sĂ¥ de kanske sĂ¥g nĂ¥gon möjlighet i att kränga dem vidare?
16 oktober, 2012 kl. 19:44 #153909Richie72
DeltagareHar ni skickat paketet sĂ¥ ni kan bevisa om de tagit emot dem?
Ni kan alltid säga att ni inte vill vänta med nästa paket/sändning till den första är betald.Det är här Klarna/Svea mfl gör nytta.
16 oktober, 2012 kl. 19:48 #153911LEDwebb
DeltagareNej tyvärr har vi inte gjort detta.
Det är alltsĂ¥ ok att säga att vi väntar med beställningen tills den andra är betald? Inget de kan anmäla till konsumentverket eller liknande?@Richie72 53990 wrote:
Har ni skickat paketet sĂ¥ ni kan bevisa om de tagit emot dem?
Ni kan alltid säga att ni inte vill vänta med nästa paket/sändning till den första är betald.Det är här Klarna/Svea mfl gör nytta.
16 oktober, 2012 kl. 19:51 #153912Qarillion
DeltagareVi sköter ocksĂ¥ faktureringen själva och jag har ganska bra koll pĂ¥ vilka som beställer vad och hur mycket.
Tycker det är ett mĂ¥ste idag. Vi tar alltid upplysningar och rĂ¥kar ut för liknande dilemma nĂ¥gon gĂ¥ng i veckan oc vid dessa ”dubbelbeställningar” sĂ¥ ber jag alltid om att dom lägger om ordern som förskottsbetalning eller kortbetalning dĂ¥ vi inte kan skicka mer innan föregĂ¥ende order/ordrar är betalda. Oftast fĂ¥r vi inget svar pĂ¥ detta dĂ¥ dock.
Blir samma med folk med betalningsanmärkningar.. fĂ¥r aldrig svar samt att folk aldrig svarar pĂ¥ mobilen. I 90 fall av 100 sĂ¥ är mobilen avstängd.
16 oktober, 2012 kl. 19:55 #153913Qarillion
DeltagareDom kan inte göra nĂ¥got Ă¥t att du inte vill skicka pĂ¥ faktura. Bara att hänvisa till att du har en kreditlimit pĂ¥ tex 4000:- pĂ¥ förstagĂ¥ngskunder eller liknande sĂ¥ att dom mĂ¥ste betala det du skicka innan du kan skicka mer.
Det finns inget som reglerar vilka du mĂ¥ste ge kredit till eller inte
16 oktober, 2012 kl. 20:11 #153914ekungen
DeltagareAtt ha klarna eller Svea i sĂ¥dana fall behöver inte betyda att du skulle ha fĂ¥tt köpet igenom. Klarna och Svea har egen databas av sĂ¥dana människor och det betyder inte att även om kreditupplysningen gĂ¥r igenom behöver inte klarna eller Svea godkänna köpet. De kollar pĂ¥ mycket annat än just kreditkontrol.
Vi har Svea och har ganska mĂ¥nga nekade köp och när vi kontaktar Svea sĂ¥ är svaret i de flesta fall att kunden har obetalda faktura/fakturor.
16 oktober, 2012 kl. 20:37 #153916GregerA
DeltagareTyvärr finns det folk som sitter och letar upp nya webbshoppar där man kan handla pĂ¥ faktura. Tyvärr är det väl ocksĂ¥ sĂ¥ att de ofta lyckas handla som ny kund.
Troligen är det ocksĂ¥ en grupp pĂ¥ flera personer där de s.a.s förbrukar en identitet i taget. När en hamnar hos Kronofogden sĂ¥ byter de till en annan identitet och kör ett varv till.
Just mönstret att det kommer en ny order ganska tätt inpĂ¥ den första är typiskt för bedragare. Ibland lägger de en liten testorder pĂ¥ 300:-. GĂ¥r den igenom sĂ¥ lägger de en större pĂ¥ 3000:-. De är väl medvetna om att mĂ¥nga bara gör en kreditkoll vid första ordern – och att en ny koll inte skulle gett nĂ¥gon ny information efter sĂ¥ kort tid. (Rekordet för oss är en ny order 30 min efter de fĂ¥tt mail om att den första ordern är pĂ¥ väg)
Vill man skapa lite trygghet i sina affärer sĂ¥ kan man göra sĂ¥ att man inte erbjuder faktura till nya kunder, utan bara till sĂ¥dana som handlat ett par gĂ¥nger – och dĂ¥ betalat med kort eller bank. Naturligtvis finns en risk att man tappar nĂ¥gra affärer.
Det finns inget som tvingar dig att acceptera en inkommen order. Du kan alltid avböja en affär (sĂ¥ länge det inte handlar om ren diskriminering).
16 oktober, 2012 kl. 21:33 #153919LEDwebb
DeltagareTack för snabba svar allihop!
Om det nu är sĂ¥ att de är bedragare, vilket det lutar väldigt mycket Ă¥t, hur fĂ¥r de tag i varorna om de beställt dem i nĂ¥gon annans namn/adress? Bör man ta kontakt med personerna pĂ¥ leveransadressen och berätta hur det ligger till?
16 oktober, 2012 kl. 21:45 #153922Joel
Deltagare@GregerA 53997 wrote:
Det finns inget som tvingar dig att acceptera en inkommen order. Du kan alltid avböja en affär (sĂ¥ länge det inte handlar om ren diskriminering).
Vilket föranleder mig till en annan diskussion:
Om vi nekar en kund med mĂ¥nga betalningsanmärkningar att handla mot faktura p.ga att andra kunder med mĂ¥nga betalningsanmärkningar inte betalar, sĂ¥ anses ju det helt OK. Men om vi nekar romer att handla p.ga att andra romer/zigenare inte gör rätt för sig, sĂ¥ anses det som diskriminering. Vart gĂ¥r gränsen? :confused:
16 oktober, 2012 kl. 21:48 #153923Dan
DeltagareNär man väher in saker som kön, ras, etnicitet,religion o dylikt.
-
FörfattareInlägg
- Du mĂ¥ste vara inloggad för att svara pĂ¥ detta ämne.