Etiketter: 

Visar 10 inlägg - 11 till 20 (av 32 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #153924
    Qarillion
    Deltagare

    kom att tänka pĂ¥ en rolig sak när vi ändĂ¥ pratar diskriminering ;) lite off topic men men.

    Kan man säga att jag blev diskriminerad när jag inte fick vara fadder i kyrkan Ă¥t min systers barn för att jag inte var med i kyrkan ?! ;) Tydligen är man inte värdig att ta hand om andras barn om olyckan skulle vara framme.. men att döpa mina egna tvĂ¥ barn skulle varit helt ok!. Jag är lämplig förälder Ă¥t mina barn om jag döper dem men inte andras eftersom jag inte är med i kyrkan:confused:

    #153926
    GregerA
    Deltagare

    Ja du Joel, gränsen gĂ¥r väl där … đŸ˜®

    Det finns ju i lagen ett antal saker man inte fĂ¥r diskriminera folk för (ras, religion, sexuell läggning, funktionshinder och Ă¥lder) men betalningsanmärkningar, ekonomisk status eller om man sĂ¥ vill samhällsklass, finns inte i lagens rekvisit.

    Fast om du nekar romer med befarad dĂ¥lig ekonomi att handla, och även nekar kineser, muslimer, katoliker och vanliga Svensson med befarad dĂ¥lig ekonomi t.ex, sĂ¥ har du ju inte missgynnat nĂ¥gon av grupperna. Alla behandlas lika.

    Nu kan det vara en känslig frĂ¥ga för mĂ¥nga, och vi skall väl hĂ¥lla oss ifrĂ¥n rent politiska diskussioner här.

    #153927
    Prix
    Deltagare

    Men dĂ¥ fortsätter vi pĂ¥ Joels spĂ¥r fast frĂ¥n ett annat hĂ¥ll. Man fĂ¥r inte diskriminera pga Ă¥lder (vilket jag kan tycka är konstigt för sĂ¥dant gör ju? Eller kön? Läs: Nattklubbar).

    Men om en tant pĂ¥ 103 Ă¥r beställer Avatar 3D frĂ¥n mig sĂ¥ anar jag orĂ¥d. FĂ¥r jag dĂ¥ inte neka den beställningen?

    Och till Ledwebb, känns det konstigt i magen sĂ¥ är det oftast konstigt. Skickade en beställning som inte kändes helt rätt men allt sĂ¥g bra ut för nĂ¥gra veckor sedan. Den blev aldrig betald och nu gĂ¥r varken PĂ¥minnelsen eller Inkasso fram eftersom enligt Posten sĂ¥ har personen i frĂ¥ga flyttat men i folkbokföringen har inget hänt pĂ¥ ett bra tag. Enligt kronofogden sĂ¥ kan inte de heller se att personen flyttat bara att den har ett par förelägganden. Hur fĂ¥r man tag pĂ¥ en sĂ¥dan person är en bra frĂ¥ga?

    (Sen kan det vara roligt att läsa http://www.sydsvenskan.se/skane/internetblasningar-utreds-inte/ )

    #153930
    Sabbacus
    Deltagare

    @Prix 54009 wrote:

    Men dĂ¥ fortsätter vi pĂ¥ Joels spĂ¥r fast frĂ¥n ett annat hĂ¥ll. Man fĂ¥r inte diskriminera pga Ă¥lder (vilket jag kan tycka är konstigt för sĂ¥dant gör ju? Eller kön? Läs: Nattklubbar).

    Fast nattklubbar fĂ¥r inte diskriminera pĂ¥ Ă¥lder heller. Det finns flertalet domar pĂ¥ det (har dock inga exempel).
    TillĂ¥tet: Ă…ldersgräns 23 Ă¥r (lika för alla)
    Inte tillĂ¥tet: 23 Ă¥r för killar 18 för tjejer (könsdiskriminering)

    #153932
    Parvelito
    Deltagare

    @Joel 54004 wrote:

    Vilket föranleder mig till en annan diskussion:

    Om vi nekar en kund med mĂ¥nga betalningsanmärkningar att handla mot faktura p.ga att andra kunder med mĂ¥nga betalningsanmärkningar inte betalar, sĂ¥ anses ju det helt OK. Men om vi nekar romer att handla p.ga att andra romer/zigenare inte gör rätt för sig, sĂ¥ anses det som diskriminering. Vart gĂ¥r gränsen? :confused:

    Du kan aldrig neka nĂ¥gon att handla pĂ¥ grund av dess etnicitet, religion, kön sexuella läggning eller handikapp. Du kan t.ex. inte neka värmlänningar att handla för att du tycker de betalar sämre än smĂ¥länningar. Däremot kan du neka nĂ¥gon att handla om du tror att vederbörande inte kan betala för sig, oavsett om denne är en muslimsk homosexuell rom som bor i Värmland eller inte.

    Naturligtvis fĂ¥r man ocksĂ¥ kolla upp om man anar ugglor i mossen att den uppgivna beställaren faktiskt har gjort beställningen. Man kan väl pĂ¥ goda grunder anta att 103-Ă¥ringar inte beställer sĂ¥ mycket actionfilmer och spel, liksom kanske 19-Ă¥ringar inte beställer hälsokost för att mildra effekterna vid klimakteriet.

    Det är mycket lättare för ehandlare att hantera dessa frĂ¥gor än i fysiska butiker. Vi ser ju inte om en kund tillhör en folkgrupp eller ej, vilken sexuell läggning eller vilken religion en kund tillhör. Därför kan vĂ¥ra beslut knappast ifrĂ¥gasättas att vara diskriminerande ur de aspekterna.

    #153933
    Thomas THL
    Deltagare

    @LEDwebb 53985 wrote:

    DĂ¥ vi är relativt nya inom E-handel och ej har pĂ¥träffat nĂ¥gra bedragare ännu kan vi vara helt ute och cykla, valde dock göra en trĂ¥d här för att vara säker.

    Det ramlade in beställningar frĂ¥n tvĂ¥ personer i onsdags kväll (10 okt), bĂ¥da frĂ¥n samma ort men olika adresser, samma efternamn och liknande mobilnummer (6 första siffrorna var identiska), fyra timmar hann gĂ¥ emellan beställningarna. BĂ¥da valde att betala mot faktura.
    ”Inget ovanligt” tänkte vi och skickade iväg beställningarna pĂ¥ X antal produkter.
    De har inte betalat än (vilket är helt förstĂ¥eligt dĂ¥ det bara gĂ¥tt sex dagar sedan vi skickade ordern.)

    Nu till det som oroar oss:
    Idag kom det ytterligare tvĂ¥ beställningar pĂ¥ samma varor frĂ¥n samma beställare med samma uppgifter som tidigare. Enda skillnaderna var att de beställde nĂ¥got fler denna gĂ¥ng, det saknades en bokstav i den enes mailadress jämfört med innan samt att det skedde med endast 30 minuters mellanrum.
    Vi tänkte att nĂ¥got skumt var i gärningen och ringde upp numret varpĂ¥ en av personerna svarar. Min kollega presenterar sig och säger att han ringer frĂ¥n LEDwebb. Innan vi hinner säga sĂ¥ mycket mer hör vi dock frĂ¥n andra sidan luren att personen i frĂ¥ga ”hör oss dĂ¥ligt” varpĂ¥ samtalet bryts (de klickar oss antagligen). De svarar sedan inte pĂ¥ efterföljande samtal.

    De fyra ordrarna ligger pĂ¥ ca 7500kr tillsammans, ganska mycket pengar för oss som är i startgroparna.
    De tvĂ¥ första är redan skickade sĂ¥ det kan vi väl inte göra sĂ¥ mycket Ă¥t.

    Det är i sĂ¥dana här fall man vill ha Klarna, dock vill inte kollegan ta det steget än.

    De gĂ¥r igenom kreditupplysning utan problem.

    • FĂ¥r man som företag ”tvinga” dem genomföra köpet pĂ¥ förhand innan man skickar varor?
    • Kan man vägra att skicka varorna (alltsĂ¥ neka dem köp) om de inte väljer annat betalsätt?

    Tack pĂ¥ förhand!

    EDIT: Man skulle väl kunna säga att produkterna inte är av den typ man skulle vilja ha X antal av i ett hus sĂ¥vida man inte bor i en stor villa och dĂ¥ finns det samtidigt bättre alternativ… De hĂ¥ller ett ganska bra pris jämfört med konkurrenter dock sĂ¥ de kanske sĂ¥g nĂ¥gon möjlighet i att kränga dem vidare?

    Luktar bedrägeri lĂ¥ng väg tyvärr.
    Vart gĂ¥r ordern till? Vissa omrĂ¥den är kända för att husera bedragare.

    Dra iväg ett mejl typ ”Vänligen kontakta oss ang. ordernr XXX” sĂ¥ ligger bollen i deras händer och du har inte nekat nĂ¥got köp.
    Du kommer förmodligen aldrig höra av dem igen….

    /Thomas

    #153935
    Per Nilsson
    Deltagare

    Typiskt bedragare-modus som rävarna säger.

    Ett tips är att bolla med @internetsweden (Peter Forsman). Han är Sveriges främsta expert pĂ¥ internet-bedrägerier.

    Med vänlig hälsning
    Per

    #153940
    GregerA
    Deltagare

    Jag kan ju tillägga att i fall där vi inte vill lämna kredit sĂ¥ skickar vi ett mail där vi ber kunden förskottsbetala ordern, samt att vi är tacksamma om de snarast meddelar ifall de önskar annullera den.
    NĂ¥gra betalar.
    NĂ¥gra meddelar att i sĂ¥ fall vill de inte handla.
    NĂ¥gra tycker det är för dj***igt att vi lĂ¥ter dem lida för en anmärkning de dragit pĂ¥ sig nĂ¥got Ă¥r tidigare.
    Flertalet hör man inte av alls.

    Vad var det vi konstaterade i Sundsvall?
    Kunder som har brĂ¥ttom och är överdrivet trevliga skall man se upp med. :rolleyes:

    #153942
    Prix
    Deltagare

    @Sabbacus 54012 wrote:

    Fast nattklubbar fĂ¥r inte diskriminera pĂ¥ Ă¥lder heller. Det finns flertalet domar pĂ¥ det (har dock inga exempel).
    TillĂ¥tet: Ă…ldersgräns 23 Ă¥r (lika för alla)
    Inte tillĂ¥tet: 23 Ă¥r för killar 18 för tjejer (könsdiskriminering)

    Men dem gör det ändĂ¥.
    Kan namnge flera som har olika för tjejer och killar och flera där det bara är personer mellan 22-35 som kommer in. DĂ¥ är frĂ¥gan om personerna som är 21 och 36 blir diskriminerade.

    #153943
    Prix
    Deltagare

    @GregerA 54022 wrote:

    Vad var det vi konstaterade i Sundsvall?
    Kunder som har brĂ¥ttom och är överdrivet trevliga skall man se upp med. :rolleyes:

    Hehe, säger det igen – magkänslan är det som gäller. Hade en väldigt trevlig kund där allt var helt knasigt, telefonnumret fel och personnumret fel med ett Ă¥r. Kändes lite konstigt och sedan mejlar hon att hon skrivit fel telenr. och om jag kan ringa henne för hon ville verkligen ha filmen och de va lite brĂ¥ttom.

    Jag ringer upp direkt och har dĂ¥ kollat upp personen lite, allt stämmer överrens och personnumret var fel med en siffra. Jag skickar, fĂ¥r betalt och aldrig varit med om en sĂ¥ tacksam kund. ”Jag ska skriva om Er pĂ¥ Facebook” – Pratar om 5 dubblades inom 2 dagar.

    Men jag stĂ¥r fast vid att kunder med väldigt mĂ¥nga mobilnummer är skumma. Senaste tvĂ¥ bedrägerierna har varit till personer som när man slĂ¥r upp dem pĂ¥ eniro/hitta sĂ¥ har dem säkert 10 nummer!

Visar 10 inlägg - 11 till 20 (av 32 totalt)
  • Du mĂ¥ste vara inloggad för att svara pĂ¥ detta ämne.