Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Bedrägare?
Etiketter: bedrägeri
- Detta ämne har 31 svar, 17 deltagare, och uppdaterades senast för 12 Ă¥r, 9 mĂ¥nader sedan av
NO LINGO.
-
FörfattareInlägg
-
16 oktober, 2012 kl. 21:53 #153924
Qarillion
Deltagarekom att tänka pĂ¥ en rolig sak när vi ändĂ¥ pratar diskriminering
lite off topic men men.
Kan man säga att jag blev diskriminerad när jag inte fick vara fadder i kyrkan Ă¥t min systers barn för att jag inte var med i kyrkan ?!
Tydligen är man inte värdig att ta hand om andras barn om olyckan skulle vara framme.. men att döpa mina egna tvĂ¥ barn skulle varit helt ok!. Jag är lämplig förälder Ă¥t mina barn om jag döper dem men inte andras eftersom jag inte är med i kyrkan:confused:
16 oktober, 2012 kl. 21:58 #153926GregerA
DeltagareJa du Joel, gränsen gĂ¥r väl där … đŸ˜®
Det finns ju i lagen ett antal saker man inte fĂ¥r diskriminera folk för (ras, religion, sexuell läggning, funktionshinder och Ă¥lder) men betalningsanmärkningar, ekonomisk status eller om man sĂ¥ vill samhällsklass, finns inte i lagens rekvisit.
Fast om du nekar romer med befarad dĂ¥lig ekonomi att handla, och även nekar kineser, muslimer, katoliker och vanliga Svensson med befarad dĂ¥lig ekonomi t.ex, sĂ¥ har du ju inte missgynnat nĂ¥gon av grupperna. Alla behandlas lika.
Nu kan det vara en känslig frĂ¥ga för mĂ¥nga, och vi skall väl hĂ¥lla oss ifrĂ¥n rent politiska diskussioner här.
16 oktober, 2012 kl. 22:58 #153927Prix
DeltagareMen dĂ¥ fortsätter vi pĂ¥ Joels spĂ¥r fast frĂ¥n ett annat hĂ¥ll. Man fĂ¥r inte diskriminera pga Ă¥lder (vilket jag kan tycka är konstigt för sĂ¥dant gör ju? Eller kön? Läs: Nattklubbar).
Men om en tant pĂ¥ 103 Ă¥r beställer Avatar 3D frĂ¥n mig sĂ¥ anar jag orĂ¥d. FĂ¥r jag dĂ¥ inte neka den beställningen?
Och till Ledwebb, känns det konstigt i magen sĂ¥ är det oftast konstigt. Skickade en beställning som inte kändes helt rätt men allt sĂ¥g bra ut för nĂ¥gra veckor sedan. Den blev aldrig betald och nu gĂ¥r varken PĂ¥minnelsen eller Inkasso fram eftersom enligt Posten sĂ¥ har personen i frĂ¥ga flyttat men i folkbokföringen har inget hänt pĂ¥ ett bra tag. Enligt kronofogden sĂ¥ kan inte de heller se att personen flyttat bara att den har ett par förelägganden. Hur fĂ¥r man tag pĂ¥ en sĂ¥dan person är en bra frĂ¥ga?
(Sen kan det vara roligt att läsa http://www.sydsvenskan.se/skane/internetblasningar-utreds-inte/ )
17 oktober, 2012 kl. 05:38 #153930Sabbacus
Deltagare@Prix 54009 wrote:
Men dĂ¥ fortsätter vi pĂ¥ Joels spĂ¥r fast frĂ¥n ett annat hĂ¥ll. Man fĂ¥r inte diskriminera pga Ă¥lder (vilket jag kan tycka är konstigt för sĂ¥dant gör ju? Eller kön? Läs: Nattklubbar).
Fast nattklubbar fĂ¥r inte diskriminera pĂ¥ Ă¥lder heller. Det finns flertalet domar pĂ¥ det (har dock inga exempel).
TillĂ¥tet: Ă…ldersgräns 23 Ă¥r (lika för alla)
Inte tillĂ¥tet: 23 Ă¥r för killar 18 för tjejer (könsdiskriminering)17 oktober, 2012 kl. 06:23 #153932Parvelito
Deltagare@Joel 54004 wrote:
Vilket föranleder mig till en annan diskussion:
Om vi nekar en kund med mĂ¥nga betalningsanmärkningar att handla mot faktura p.ga att andra kunder med mĂ¥nga betalningsanmärkningar inte betalar, sĂ¥ anses ju det helt OK. Men om vi nekar romer att handla p.ga att andra romer/zigenare inte gör rätt för sig, sĂ¥ anses det som diskriminering. Vart gĂ¥r gränsen? :confused:
Du kan aldrig neka nĂ¥gon att handla pĂ¥ grund av dess etnicitet, religion, kön sexuella läggning eller handikapp. Du kan t.ex. inte neka värmlänningar att handla för att du tycker de betalar sämre än smĂ¥länningar. Däremot kan du neka nĂ¥gon att handla om du tror att vederbörande inte kan betala för sig, oavsett om denne är en muslimsk homosexuell rom som bor i Värmland eller inte.
Naturligtvis fĂ¥r man ocksĂ¥ kolla upp om man anar ugglor i mossen att den uppgivna beställaren faktiskt har gjort beställningen. Man kan väl pĂ¥ goda grunder anta att 103-Ă¥ringar inte beställer sĂ¥ mycket actionfilmer och spel, liksom kanske 19-Ă¥ringar inte beställer hälsokost för att mildra effekterna vid klimakteriet.
Det är mycket lättare för ehandlare att hantera dessa frĂ¥gor än i fysiska butiker. Vi ser ju inte om en kund tillhör en folkgrupp eller ej, vilken sexuell läggning eller vilken religion en kund tillhör. Därför kan vĂ¥ra beslut knappast ifrĂ¥gasättas att vara diskriminerande ur de aspekterna.
17 oktober, 2012 kl. 06:47 #153933Thomas THL
Deltagare@LEDwebb 53985 wrote:
DĂ¥ vi är relativt nya inom E-handel och ej har pĂ¥träffat nĂ¥gra bedragare ännu kan vi vara helt ute och cykla, valde dock göra en trĂ¥d här för att vara säker.
Det ramlade in beställningar frĂ¥n tvĂ¥ personer i onsdags kväll (10 okt), bĂ¥da frĂ¥n samma ort men olika adresser, samma efternamn och liknande mobilnummer (6 första siffrorna var identiska), fyra timmar hann gĂ¥ emellan beställningarna. BĂ¥da valde att betala mot faktura.
”Inget ovanligt” tänkte vi och skickade iväg beställningarna pĂ¥ X antal produkter.
De har inte betalat än (vilket är helt förstĂ¥eligt dĂ¥ det bara gĂ¥tt sex dagar sedan vi skickade ordern.)Nu till det som oroar oss:
Idag kom det ytterligare tvĂ¥ beställningar pĂ¥ samma varor frĂ¥n samma beställare med samma uppgifter som tidigare. Enda skillnaderna var att de beställde nĂ¥got fler denna gĂ¥ng, det saknades en bokstav i den enes mailadress jämfört med innan samt att det skedde med endast 30 minuters mellanrum.
Vi tänkte att nĂ¥got skumt var i gärningen och ringde upp numret varpĂ¥ en av personerna svarar. Min kollega presenterar sig och säger att han ringer frĂ¥n LEDwebb. Innan vi hinner säga sĂ¥ mycket mer hör vi dock frĂ¥n andra sidan luren att personen i frĂ¥ga ”hör oss dĂ¥ligt” varpĂ¥ samtalet bryts (de klickar oss antagligen). De svarar sedan inte pĂ¥ efterföljande samtal.De fyra ordrarna ligger pĂ¥ ca 7500kr tillsammans, ganska mycket pengar för oss som är i startgroparna.
De tvĂ¥ första är redan skickade sĂ¥ det kan vi väl inte göra sĂ¥ mycket Ă¥t.Det är i sĂ¥dana här fall man vill ha Klarna, dock vill inte kollegan ta det steget än.
De gĂ¥r igenom kreditupplysning utan problem.
• FĂ¥r man som företag ”tvinga” dem genomföra köpet pĂ¥ förhand innan man skickar varor?
• Kan man vägra att skicka varorna (alltsĂ¥ neka dem köp) om de inte väljer annat betalsätt?Tack pĂ¥ förhand!
EDIT: Man skulle väl kunna säga att produkterna inte är av den typ man skulle vilja ha X antal av i ett hus sĂ¥vida man inte bor i en stor villa och dĂ¥ finns det samtidigt bättre alternativ… De hĂ¥ller ett ganska bra pris jämfört med konkurrenter dock sĂ¥ de kanske sĂ¥g nĂ¥gon möjlighet i att kränga dem vidare?
Luktar bedrägeri lĂ¥ng väg tyvärr.
Vart gĂ¥r ordern till? Vissa omrĂ¥den är kända för att husera bedragare.Dra iväg ett mejl typ ”Vänligen kontakta oss ang. ordernr XXX” sĂ¥ ligger bollen i deras händer och du har inte nekat nĂ¥got köp.
Du kommer förmodligen aldrig höra av dem igen…./Thomas
17 oktober, 2012 kl. 07:06 #153935Per Nilsson
DeltagareTypiskt bedragare-modus som rävarna säger.
Ett tips är att bolla med @internetsweden (Peter Forsman). Han är Sveriges främsta expert pĂ¥ internet-bedrägerier.
Med vänlig hälsning
Per17 oktober, 2012 kl. 07:47 #153940GregerA
DeltagareJag kan ju tillägga att i fall där vi inte vill lämna kredit sĂ¥ skickar vi ett mail där vi ber kunden förskottsbetala ordern, samt att vi är tacksamma om de snarast meddelar ifall de önskar annullera den.
NĂ¥gra betalar.
NĂ¥gra meddelar att i sĂ¥ fall vill de inte handla.
NĂ¥gra tycker det är för dj***igt att vi lĂ¥ter dem lida för en anmärkning de dragit pĂ¥ sig nĂ¥got Ă¥r tidigare.
Flertalet hör man inte av alls.Vad var det vi konstaterade i Sundsvall?
Kunder som har brĂ¥ttom och är överdrivet trevliga skall man se upp med. :rolleyes:17 oktober, 2012 kl. 08:03 #153942Prix
Deltagare@Sabbacus 54012 wrote:
Fast nattklubbar fĂ¥r inte diskriminera pĂ¥ Ă¥lder heller. Det finns flertalet domar pĂ¥ det (har dock inga exempel).
TillĂ¥tet: Ă…ldersgräns 23 Ă¥r (lika för alla)
Inte tillĂ¥tet: 23 Ă¥r för killar 18 för tjejer (könsdiskriminering)Men dem gör det ändĂ¥.
Kan namnge flera som har olika för tjejer och killar och flera där det bara är personer mellan 22-35 som kommer in. DĂ¥ är frĂ¥gan om personerna som är 21 och 36 blir diskriminerade.17 oktober, 2012 kl. 08:10 #153943Prix
Deltagare@GregerA 54022 wrote:
Vad var det vi konstaterade i Sundsvall?
Kunder som har brĂ¥ttom och är överdrivet trevliga skall man se upp med. :rolleyes:Hehe, säger det igen – magkänslan är det som gäller. Hade en väldigt trevlig kund där allt var helt knasigt, telefonnumret fel och personnumret fel med ett Ă¥r. Kändes lite konstigt och sedan mejlar hon att hon skrivit fel telenr. och om jag kan ringa henne för hon ville verkligen ha filmen och de va lite brĂ¥ttom.
Jag ringer upp direkt och har dĂ¥ kollat upp personen lite, allt stämmer överrens och personnumret var fel med en siffra. Jag skickar, fĂ¥r betalt och aldrig varit med om en sĂ¥ tacksam kund. ”Jag ska skriva om Er pĂ¥ Facebook” – Pratar om 5 dubblades inom 2 dagar.
Men jag stĂ¥r fast vid att kunder med väldigt mĂ¥nga mobilnummer är skumma. Senaste tvĂ¥ bedrägerierna har varit till personer som när man slĂ¥r upp dem pĂ¥ eniro/hitta sĂ¥ har dem säkert 10 nummer!
-
FörfattareInlägg
- Du mĂ¥ste vara inloggad för att svara pĂ¥ detta ämne.