Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Bedrägare?
Etiketter: bedrägeri
- Detta ämne har 31 svar, 17 deltagare, och uppdaterades senast för 12 Ă¥r, 9 mĂ¥nader sedan av
NO LINGO.
-
FörfattareInlägg
-
17 oktober, 2012 kl. 08:19 #153944
bslask
Deltagare@Prix 54025 wrote:
Men jag stĂ¥r fast vid att kunder med väldigt mĂ¥nga mobilnummer är skumma. Senaste tvĂ¥ bedrägerierna har varit till personer som när man slĂ¥r upp dem pĂ¥ eniro/hitta sĂ¥ har dem säkert 10 nummer!
Jo det kanske kan stämma, men det kan ocksĂ¥ vara en helt vanligt 3 barnsfarsa som har samtliga barns abonnemang skrivna pĂ¥ sig själv
17 oktober, 2012 kl. 08:44 #153947Parvelito
Deltagare@bslask 54027 wrote:
Jo det kanske kan stämma, men det kan ocksĂ¥ vara en helt vanligt 3 barnsfarsa som har samtliga barns abonnemang skrivna pĂ¥ sig själv
Nästan all kreditbedömning bygger pĂ¥ poängsättning av olika riskelement. Jag var en gĂ¥ng i världen pĂ¥ kurs hos Intrum Justitia i just kreditbedömning, och de jobbade väldigt mycket med parametrar som kunde ge poäng för att sĂ¥lla ut de som innebar en högre risk.
Vissa postnummer hade t.ex. signifikant mĂ¥nga fler människor med skuldsaldo hos kronofogden än andra postnummer. Män med lĂ¥ga inkomster i Ă¥ldern 20-30 Ă¥r betalade mycket mer sällan sina räkningar än kvinnor i Ă¥ldern 65-75 Ă¥r med samma inkomster. Människor med en betalningsanmärkning hade enormt mycket större chans att fĂ¥ en andra anmärkning än nĂ¥gon som inte hade anmärkningar alls. Och ja, människor med stora engagemang i form av abonnemang och mĂ¥nga kreditupplysningar hade en större risk än andra att en dag inte kunna betala för sig.
Det är svĂ¥rt att göra kreditbedömningar utifrĂ¥n enstaka parametrar, de kan slĂ¥ fel. Ă„ven om man har en rad olika parametrar sĂ¥ kan det slĂ¥ fel, men sannolikheten ökar för att man har rätt om man har ett bra statistiskt underlag.
17 oktober, 2012 kl. 08:45 #153948Prix
Deltagare@bslask 54027 wrote:
Jo det kanske kan stämma, men det kan ocksĂ¥ vara en helt vanligt 3 barnsfarsa som har samtliga barns abonnemang skrivna pĂ¥ sig själv
Självklart och det är ju anledningen till att jag inte tar allt för hĂ¥rt pĂ¥ det. Men utav 4 bedrägeri jag varit med om sĂ¥ har tvĂ¥ stycken haft runt 10 nummer listade… Kan vara slump men ändĂ¥!
4 januari, 2013 kl. 12:22 #157956Prix
DeltagareHar blivit utsatt för en kund som jag tror bedrar mig.
Han är väldigt trevlig och ringer alltid och pratar länge om de ena och andra.
Första försändelsen han fick fattades det en produkt i. Jag har helt säker pĂ¥ att den fanns med. De skulle bara finnas en i lager och den var sedan borta, samt att vikten pĂ¥ brevet var i enlighet med att filmen skulle vara med.
Andra beställningen var smärtfri.
Tredje beställningen sĂ¥ har ett paket med högre värde nu gĂ¥tt i retur frĂ¥n DHL men stĂ¥r sedan som att det är hämtat av mottagare pĂ¥ terminal. Visst sĂ¥ registrerar dem även legitimationen elektroniskt och lämnar bara ut till mottagare el. giltigt ombud där?
Han hävdar sedan att han fĂ¥tt avisering till sin mejl men enligt DHL sĂ¥ har det enbart gĂ¥tt till SMS och brev. När jag säger detta sĂ¥ jo visst, dĂ¥ har han ju fĂ¥tt pĂ¥minnelse via sms och skickar över dessa.
Tillbaka till första försändelsen sĂ¥ har jag hittat personen i frĂ¥gas Tradera-konto. NĂ¥got konstigt är att han säljer väldigt mycket film, speciellt inplastad och nya filmer. När jag sedan tittar närmare sĂ¥ har han sĂ¥lt produkterna som han köpte av mig första gĂ¥ngen (troligtvis dem) och den som jag dĂ¥ blev tvungen att skicka tvĂ¥ av har det ocksĂ¥ sĂ¥lts tvĂ¥ exemplar av…..
Hur hade ni gĂ¥tt till väga? Börja med att kontakta DHL och höra om de kan lämna ut uppgifter om vem som hämtade paketet? Kan dem det?
4 januari, 2013 kl. 12:59 #157961GregerA
DeltagareJa, du skall kunna fĂ¥ uppgift om vem som hämtat paketet. Det är möjligt att det kostar en slant dock.
Jag vet inte riktigt vilken bevisbörda man har om kunden säger att det saknas saker i försändelsen, men du har ju i alla fall lite uppgifter som styrker din version. Det som vore intressant är att visa pĂ¥ att kunden satt i system att luras.
SĂ¥ antingen fortsätter du sälja till honom, och dokumenterar allt väldigt noggrant, och gör en polisanmälan, eller sĂ¥ tackar du nej till fler order frĂ¥n honom. Du kan ju tipsa honom om att det finns en bra säljare pĂ¥ Tradera … :rolleyes:
Det är väl vad jag kan komma pĂ¥.
4 januari, 2013 kl. 13:04 #157963Prix
Deltagare@GregerA 58555 wrote:
Ja, du skall kunna fĂ¥ uppgift om vem som hämtat paketet. Det är möjligt att det kostar en slant dock.
Jag vet inte riktigt vilken bevisbörda man har om kunden säger att det saknas saker i försändelsen, men du har ju i alla fall lite uppgifter som styrker din version. Det som vore intressant är att visa pĂ¥ att kunden satt i system att luras.
SĂ¥ antingen fortsätter du sälja till honom, och dokumenterar allt väldigt noggrant, och gör en polisanmälan, eller sĂ¥ tackar du nej till fler order frĂ¥n honom. Du kan ju tipsa honom om att det finns en bra säljare pĂ¥ Tradera … :rolleyes:
Det är väl vad jag kan komma pĂ¥.
Tack! Ska kolla med DHL sĂ¥ fort jag kommer tillbaka till Sverige.
Senaste paketet sĂ¥ filmades det när de packades och sattes plomberingar sĂ¥ att det inte ska kunna skyllas för att vara öppnat under leverans. Det berätta jag för kunden sĂ¥ att det inte skulle kunna hända igen, han kunde även fĂ¥ filmen om han ville.
Men om detta inte löser sig sĂ¥ är det slutsĂ¥lt till honom.
4 januari, 2013 kl. 13:50 #157966Qarillion
DeltagareDet är surt när man vet att man gör rätt och kunden ändĂ¥ pĂ¥visar att man gjort fel.
Vi hade en kund för ett par mĂ¥nader sedan som ringde oss och meddelade att en viss produkt som var ganska dyr inte var med i leveransen som han hade beställt av oss.
Vi gör alltid kreditupplysning och det sĂ¥g bra ut när vi skickade iväg prylarna. Vi valde att skicka en ny till honom fast vĂ¥rt lagersaldo stämde överrens med vad det borde vara och att vi var 100% säkra pĂ¥ att denna produkten var med.
När sedan fakturan förföll kom det inga pengar och efter 15 dagar ringde vi och självklart hade han ont om pengar ocksĂ¥ och kunde inte betala just nu men skulle ordna det sĂ¥ snart som möjligt. Nu är han 70 dagar för sen och jag har precis skickat inkasso till honom sĂ¥ nu har han 14 dagar pĂ¥ sig att betala sen gĂ¥r det vidare till kronofogden istället.
Surt när man vet att han fĂ¥tt en extra produkt som ändĂ¥ är värd 2000:-. Detta gjordes ju dock innan fakturan ”inte” var betald. SĂ¥ hade vi vetat att han inte skulle betala fakturan även om vi skickade ny till honom sĂ¥ hade vi ju aldrig gjort detta.
Lärdom av detta? Inte vet jag? Man kan inte lita pĂ¥ nĂ¥gon?!
6 januari, 2013 kl. 10:17 #158010connywesth
Deltagare@Qarillion 58560 wrote:
Lärdom av detta? Inte vet jag? Man kan inte lita pĂ¥ nĂ¥gon?!
Lärdom: Sälj inte pĂ¥ kredit!
8 januari, 2013 kl. 17:28 #158122NellyPeter
Deltagare@connywesth 58605 wrote:
Lärdom: Sälj inte pĂ¥ kredit!
Eller…. ”LĂ¥t nĂ¥gon annan ta risken och sälj mer.”
Det är klart att man inte vill bli lurad av dĂ¥liga betalare. Men min erfarenhet är att merparten av ”kredithandlarna” gör rätt för sig. Att välja bort kredit för att man är rädd för att bli lurad av enstaka bedragare är att välja bort försäljning. Sedan kan man pĂ¥ olika sätt begränsa risken sĂ¥ mycket som möjligt. När det gäller kredit sĂ¥ är Sverige dock ett av de bästa länderna i världen. Tänk pĂ¥ det om Ni har internationella planer. Det blir ”bara” värre och det är bra att vara förberedda pĂ¥ det. Men det kan fortfarande vara lönsamt! Precis som Varubrev kan vara mer lönsamt än Paket
Men visst vore det trevligt med ett stort centralt register för e-handlare i Sverige där man kan kolla upp eventuellt tidigare leveranser till samma adress eller person?! Tyvärr sĂ¥ finns det ju regler i Sverige som sätter stopp för ett centralt register av integritetsskäl. Men svensk lag kanske inte gäller i alla länder….som typ vissa länder i Asien….
9 januari, 2013 kl. 12:30 #158145GregerA
DeltagareI morgon invigs EU:s enhet för nätbedrägerier.
Nu tar EU krafttag mot kontokapningar | Min Ekonomi | Nyheter | AftonbladetDĂ¥ kan vi väl se detta med bedrägerier som ett avslutat kapitel om nĂ¥gra veckor. :rolleyes:
-
FörfattareInlägg
- Du mĂ¥ste vara inloggad för att svara pĂ¥ detta ämne.