Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Bedrägerier
- Detta ämne har 17 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast för 13 Ă¥r, 5 mĂ¥nader sedan av
iesus.
-
FörfattareInlägg
-
21 februari, 2012 kl. 12:57 #97432
Joel B
DeltagareJag noterade ett inlägg som Dan skrev för ett tag sedan. Jag tänkte att jag skulle dela med mig av en uppföljare som komplettering till detta i hopp om att underlätta för andra ehandlare inom samma bransch.
Tanken är väll egentligen i ren funktionsväg och hur man i vissa fall kan försöka eliminera beställningar som man misstänker är bedrägerier. Man vill ju inte behöva makulera en beställning som är riktig, men som man misstänker är ett bedrägeri, right?
VĂ¥r butik säljer tv-spel och tillbehör, precis som Dan börjat med. Vi upplever dock dessa problem pĂ¥ veckobasis. I det system vi jobbar med (Prestashop), finns det en hel del smarta funktioner, b.la. vad kund har sökt pĂ¥ innan den kommit till vĂ¥r sida om den använt en sökmotor.
Man kan i de flesta fall hitta ett mönster pĂ¥ alla dessa bedrägerier, jag tänkte skippa att skriva i klartext denna gĂ¥ng, utan bara med en endaste bild visa upp hur ”fiffiga” bedragarna kan vara.
Se den bifogade filen.
(Notera! Bilden är en skärmdump pĂ¥ vart just denna beställning kom ifrĂ¥n innan den handlade hos oss, detta loggas i vĂ¥rt system specifikt per beställning och kund om den använt t.ex. en sökmotor.)Detta behöver dock inte betyda att kunden i regel är en bedragare, men när man börjar spĂ¥ra telefonnummer som inte överensstämmer med adressuppgifter och personer pĂ¥ adressen, förstĂ¥r man ganska snabbt hur det egentligen ligger till.
Vi fĂ¥r försöka komma pĂ¥ fler smarta funktioner som kan underlätta för oss att utesluta om en beställning är korrekt eller felaktig utan att behöva ringa som ett fĂ¥n till kunden.
//Joel
21 februari, 2012 kl. 15:00 #137016Johan W
DeltagareIntressant.
Vilka metoder tror du skulle eliminera eller minska era bedrägerier?
NĂ¥got som gĂ¥r att automatisera?
Hur gör ni idag när ni manuellt kontrollerar en order om det är bedrägeri? Dvs. vilka steg tar ni och vilken information kontrollerar ni?
21 februari, 2012 kl. 17:05 #137033Joel B
DeltagareDet är en svĂ¥r frĂ¥ga att besvara, om nu de kriterier vi använder idag inte skulle uppfyllas.
Anta att denna beställning inkom utan spĂ¥rning frĂ¥n en sökmotor och vad kunden sökte pĂ¥ innan den kom till oss. DĂ¥ hade bekymret varit nĂ¥got större, eftersom vi behöver sätta igĂ¥ng en process med att lokalisera kunden, befinner den sig pĂ¥ angiven adress? stämmer telefonnumret? etc. etc.
Det riktigt stora problemet dyker upp när kunden inte uppger nĂ¥got telefonnummer alls, eller har ett kontantkortsnummer.
Det är nog svĂ¥rt att eliminera problemet helt, men det borde givetvis gĂ¥ att underlätta det. En smart idĂ© eller ett förslag kan t.ex. vara en koppling till ett API som hämtar hem information om kunden via telefonnumret som uppgetts, men dĂ¥ kvarstĂ¥r problemet fortfarande om kunden använder ett kontaktkort.
En annan metod kan vara att försöka spĂ¥ra kundens aktivitet, hur mĂ¥nga gĂ¥nger har den besökt sidan innan ett köp, vilka IP.nummer har använts, kan man se nĂ¥got mönster? Just denna del har vi f.ö. inbyggd i just Prestashop som vi dagligen kontrollerar för suspekta beställningar.
E-postadressen kan i vissa fall ocksĂ¥ vara märklig eller helt felaktig samt inaktiv.
Att hitta nĂ¥got som fungerar mer automatiserat ligger nog lite längre fram i framtiden, men jag tror definitivt pĂ¥ att vi kan bruka verktyg i dagsläget som kan underlätta vĂ¥r process i detta.
Just elektronik är en mycket obehaglig bransch att jobba i när det kommer till bedrägerier. Det finns sĂ¥ himla mĂ¥nga olika nivĂ¥er att bedra dessa butiker pĂ¥, vilket gör det svĂ¥rt att eliminera dem helt.
Men att spĂ¥ra sökningar via sökmotorer som ser ut enligt den bifogade bilden jag postade i första inlägget, är en av de största signalerna som indikerar pĂ¥ ett bedrägeri. Att kunder söker pĂ¥ fraser likt den pĂ¥ bilden, är vardag för oss pĂ¥ Faceplate.se.
Bedragarna vet helt enkelt vilka hĂ¥l de kan utnyttja och försöker därefter utnyttja sökmotorerna för att sĂ¥lla fram rätt resultat.
TrĂ¥kigt, men sĂ¥här kan vardagen se ut för oss
21 februari, 2012 kl. 18:27 #137045Dan
DeltagareHmm googlar de svea??? ni skickar väl till folkbokföringsadress där ändĂ¥?
Alla vĂ¥ra bedrägerier är med kort och dĂ¥ flaggar vi pĂ¥ utfärdandeland och sen gör vi manuell kontroll.
21 februari, 2012 kl. 19:03 #137051Joel B
Deltagare@Dan 35475 wrote:
Hmm googlar de svea??? ni skickar väl till folkbokföringsadress där ändĂ¥?
Alla vĂ¥ra bedrägerier är med kort och dĂ¥ flaggar vi pĂ¥ utfärdandeland och sen gör vi manuell kontroll.
Yes, tro det eller ej, men dem söker faktiskt pĂ¥ det i olika kombinationer. Efter ett litet snabbtest ligger vi relativt högt för frasen, helt omedvetet.
Alla vĂ¥ra försändelser mot faktura/delbetalning skickas till folkbokföringsadressen. Detta var bara ett exempel pĂ¥ hur det ser ut för vissa beställningar som inkommer. 80% av vĂ¥ra bedrägerier är via kortbetalning, men pĂ¥ senare tid har Payson varit extremt bra pĂ¥ att förhindra detta.
Vi har dock under senare perioder börjat notera att allt fler beställer mot faktura och struntar i att betala dem. I vĂ¥rt gränssnitt hos Svea kan vi enkelt notera de beställningar vi tidigare uppmärksammat som suspekt, ha ett inkasso-ärende pĂ¥ sig. Givetvis är det inte vĂ¥r uppgift att driva in den skulden, utan Sveas. Men det känns pĂ¥ nĂ¥got vis riktigt trist att leverera olojala kunder till det företag som tillhandahĂ¥ller ens fakturor.
Ett annat tips för just denna bransch som jag jobbat med i drygt 5 Ă¥r pĂ¥ Internet, är att de flesta bedragarna beställer till Malmö-omrĂ¥det. Jag vill inte dra alla Malmö-bor över denna kam, men 99% av samtliga bedrägerier via kortköp kom frĂ¥n Malmö-trakten under 2007-2009 hos ett annat TV-spelsföretag som verkar inom e-handeln – där jag jobbade.
PĂ¥ nĂ¥got vis känns det som att de har tagit detta vidare till nästa steg med att handla via fakturor. Ă–veranordnare hittar mĂ¥lvakter och kör ”drivar” med att beställa diverse olika saker frĂ¥n olika butiker med samma personnummer och hoppas pĂ¥ att fĂ¥ varorna levererade. PĂ¥ sĂ¥ vis kan jag förstĂ¥ deras försök till detta.
21 februari, 2012 kl. 19:17 #137056fotofyndet
DeltagareIntressant trĂ¥d. Märker man kortbedrägerier via Payson? Vi har aldrig blivit kontaktade av dem i nĂ¥got sĂ¥dant ärende.
21 februari, 2012 kl. 20:24 #137074Joel B
Deltagare@fotofyndet 35486 wrote:
Intressant trĂ¥d. Märker man kortbedrägerier via Payson? Vi har aldrig blivit kontaktade av dem i nĂ¥got sĂ¥dant ärende.
Nej det gör man inte, de är just det. Bedrägerier via Payson har blivit mindre, just pga den höjda säkerheten med bankdosor som numera är ett krav idag. Ă„r väll mig veterligen enbart vissa (stora) utländska (spel/betting)bolag som lĂ¥ter dig betala utan bankdosa.
Jag tycker dock detta ärende blir intressant genom att undersöka kunder/besökares beteende innan de landar i vĂ¥r butik. Att pĂ¥ nĂ¥got vis fĂ¥ en inblick i vad de t.ex. använt för sökrelaterade ord för att hitta just dig. Jag är givetvis van vid att de använder de nyckelord vi jobbat med. När händelser som dessa dyker upp, blir man rätt sĂ¥ förvĂ¥nad och funderar hur i hellskotta det gick till.
I detta fall utnyttjar de vĂ¥r information ang. beskrivning pĂ¥ vilka betalsätt vi erbjuder. Det är lite kul hur det vrider sig i ärendet, eftersom den informationen är ämnad för besökare som undrar hur de egentligen kan betala hos oss
21 maj, 2012 kl. 08:36 #145910Richie72
DeltagareHar precis varit i kontakt med DIBS gällande en falskbeställning. Kortet är utfärdat i Surinam och det finns ingen riktigt adress, eller riktigt namn. Helt enkelt nĂ¥gon som vill kolla om kortet fungerar.
Beställningen görs 09:57 och jag kontaktar DIBS 10.12. Här kan den här historien sluta genom att DIBS skickar ett mail till en riskavdelning pĂ¥ en bank som spärrar kortet. Men nej, DIBS har ingen avdelning för det här, dĂ¥ ska jag kontakta kortutgivande bank (i Surinam).
Helt otroligt vilken slapp inställning de har till bedrägerier.
21 maj, 2012 kl. 08:38 #145911danielandersson
Deltagare@Richie72 45091 wrote:
Har precis varit i kontakt med DIBS gällande en falskbeställning. Kortet är utfärdat i Surinam och det finns ingen riktigt adress, eller riktigt namn. Helt enkelt nĂ¥gon som vill kolla om kortet fungerar.
Beställningen görs 09:57 och jag kontaktar DIBS 10.12. Här kan den här historien sluta genom att DIBS skickar ett mail till en riskavdelning pĂ¥ en bank som spärrar kortet. Men nej, DIBS har ingen avdelning för det här, dĂ¥ ska jag kontakta kortutgivande bank (i Surinam).
Sjukt kul!
Du mĂ¥ste berätta för oss vad banken i Surinam säger när du ringer
(spela gärna in)21 maj, 2012 kl. 08:42 #145912Jimmy Ostrom
DeltagareHe he he skrattar sĂ¥ jag grĂ¥ter:)
@lunarmys 45092 wrote:
Du mĂ¥ste berätta för oss vad banken i Surinam säger när du ringer
(spela gärna in) -
FörfattareInlägg
- Du mĂ¥ste vara inloggad för att svara pĂ¥ detta ämne.