Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Bedrägerier
- Detta ämne har 17 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast för 13 Ă¥r, 5 mĂ¥nader sedan av
iesus.
-
FörfattareInlägg
-
21 maj, 2012 kl. 08:42 #145913
Parvelito
DeltagareKontakta din inlösare istället för betalväxel, sĂ¥ ordnar de med spärr av kort.
21 maj, 2012 kl. 09:05 #145916Richie72
Deltagare@Parvelito 45094 wrote:
Kontakta din inlösare istället för betalväxel, sĂ¥ ordnar de med spärr av kort.
Men de kan väl inte se uppgifterna direkt? Poängen med DIBS är ju att de ser uppgifterna omedelbart. Men jag ska maila min kontakt pĂ¥ banken för vi fick precis in en till felaktig.
21 maj, 2012 kl. 09:47 #145920Parvelito
DeltagareJag har Babs som inlösare, och de brukar vara snabba och bra att ha att göra med vid sĂ¥dana här tillfällen. Det är till inlösaren som det sĂ¥ smĂ¥ningom ställs en reklamation frĂ¥n den surinamesiska banken sĂ¥ incitamenten att reagera finns där. Dibs fĂ¥r ju betalat vad som än händer…
21 maj, 2012 kl. 11:10 #145925evomedia
Deltagare@Joel B 35481 wrote:
Yes, tro det eller ej, men dem söker faktiskt pĂ¥ det i olika kombinationer. Efter ett litet snabbtest ligger vi relativt högt för frasen, helt omedvetet.
Alla vĂ¥ra försändelser mot faktura/delbetalning skickas till folkbokföringsadressen. Detta var bara ett exempel pĂ¥ hur det ser ut för vissa beställningar som inkommer. 80% av vĂ¥ra bedrägerier är via kortbetalning, men pĂ¥ senare tid har Payson varit extremt bra pĂ¥ att förhindra detta.
Vi har dock under senare perioder börjat notera att allt fler beställer mot faktura och struntar i att betala dem. I vĂ¥rt gränssnitt hos Svea kan vi enkelt notera de beställningar vi tidigare uppmärksammat som suspekt, ha ett inkasso-ärende pĂ¥ sig. Givetvis är det inte vĂ¥r uppgift att driva in den skulden, utan Sveas. Men det känns pĂ¥ nĂ¥got vis riktigt trist att leverera olojala kunder till det företag som tillhandahĂ¥ller ens fakturor.
Ett annat tips för just denna bransch som jag jobbat med i drygt 5 Ă¥r pĂ¥ Internet, är att de flesta bedragarna beställer till Malmö-omrĂ¥det. Jag vill inte dra alla Malmö-bor över denna kam, men 99% av samtliga bedrägerier via kortköp kom frĂ¥n Malmö-trakten under 2007-2009 hos ett annat TV-spelsföretag som verkar inom e-handeln – där jag jobbade.
PĂ¥ nĂ¥got vis känns det som att de har tagit detta vidare till nästa steg med att handla via fakturor. Ă–veranordnare hittar mĂ¥lvakter och kör ”drivar” med att beställa diverse olika saker frĂ¥n olika butiker med samma personnummer och hoppas pĂ¥ att fĂ¥ varorna levererade. PĂ¥ sĂ¥ vis kan jag förstĂ¥ deras försök till detta.
Men är det inte svea som tar smällen dĂ¥ eftersom ni skickar till folkbokföringsadressen? Med klarna har jag för mig att dom tar den risken om man skickat det spĂ¥rbart folkbokföringsadressen.
21 maj, 2012 kl. 12:24 #145929Per Nilsson
Deltagare@Richie72 45091 wrote:
Har precis varit i kontakt med DIBS gällande en falskbeställning. Kortet är utfärdat i Surinam och det finns ingen riktigt adress, eller riktigt namn. Helt enkelt nĂ¥gon som vill kolla om kortet fungerar.
Beställningen görs 09:57 och jag kontaktar DIBS 10.12. Här kan den här historien sluta genom att DIBS skickar ett mail till en riskavdelning pĂ¥ en bank som spärrar kortet. Men nej, DIBS har ingen avdelning för det här, dĂ¥ ska jag kontakta kortutgivande bank (i Surinam).
Helt otroligt vilken slapp inställning de har till bedrägerier.
Ja DIBS är fan inte vassaste kniven i lĂ¥dan när det gäller support och service angĂ¥ende detta ämne.
Har fĂ¥tt ett varningsmejl där det stĂ¥r ”Mistænkelig betaling”
Det uttömmande och hjälpsamma svaret jag fick frĂ¥n frĂ¥n DIBS support när jag mejlade dem och frĂ¥gade är följande:
”Du kan læse mere i DIBS manualen. Det ligger under [Helpdesk–Manual]”
Tack för den DIBS…
21 maj, 2012 kl. 13:10 #145931iesus
Deltagare@Joel B 35426 wrote:
Jag noterade ett inlägg som Dan skrev för ett tag sedan. Jag tänkte att jag skulle dela med mig av en uppföljare som komplettering till detta i hopp om att underlätta för andra ehandlare inom samma bransch.
Tanken är väll egentligen i ren funktionsväg och hur man i vissa fall kan försöka eliminera beställningar som man misstänker är bedrägerier. Man vill ju inte behöva makulera en beställning som är riktig, men som man misstänker är ett bedrägeri, right?
VĂ¥r butik säljer tv-spel och tillbehör, precis som Dan börjat med. Vi upplever dock dessa problem pĂ¥ veckobasis. I det system vi jobbar med (Prestashop), finns det en hel del smarta funktioner, b.la. vad kund har sökt pĂ¥ innan den kommit till vĂ¥r sida om den använt en sökmotor.
Man kan i de flesta fall hitta ett mönster pĂ¥ alla dessa bedrägerier, jag tänkte skippa att skriva i klartext denna gĂ¥ng, utan bara med en endaste bild visa upp hur ”fiffiga” bedragarna kan vara.
Se den bifogade filen.
(Notera! Bilden är en skärmdump pĂ¥ vart just denna beställning kom ifrĂ¥n innan den handlade hos oss, detta loggas i vĂ¥rt system specifikt per beställning och kund om den använt t.ex. en sökmotor.)Detta behöver dock inte betyda att kunden i regel är en bedragare, men när man börjar spĂ¥ra telefonnummer som inte överensstämmer med adressuppgifter och personer pĂ¥ adressen, förstĂ¥r man ganska snabbt hur det egentligen ligger till.
Vi fĂ¥r försöka komma pĂ¥ fler smarta funktioner som kan underlätta för oss att utesluta om en beställning är korrekt eller felaktig utan att behöva ringa som ett fĂ¥n till kunden.
//Joel
Detta fĂ¥r mig att börja tänka lite…
En tanke… Skulle det vara bra med ett betygs-system med keywords?
Gör tex. en liten databas pĂ¥ de vanligaste upptäckta ”bedrägeriorden” ex. ”svewebpay” som folk använder när de söker, ge dem ett par poäng för att de har kommit den vägen. Gör en kontroll pĂ¥ telefonnummer och dubbelkolla namnet i synnerhet dĂ¥ efternamnet, och peta in ett par poäng till om det inte stämmer. Sedan kan man tänka sig att mĂ¥nga använder nĂ¥gon typ av proxyserver eller ett botnet sĂ¥ gör en kontroll pĂ¥ IPnummer ocksĂ¥. stämmer inte IPnummer med det land som kunden utger sig att vara ifrĂ¥n spärra den direkt. om tex staden inte stämmer sĂ¥ ge den ett par poäng.
Jämför med tidigare order och se historik, har kunden bedrägeriförsök tidigare sĂ¥ spärras det omedelbart, om kunden har fullt fungerande orderhistorik ge minuspoäng istället.
När tillräckligt mĂ¥nga poäng uppmätts sĂ¥ spärras ordern
.
..bara en tanke pĂ¥ ett anti-bedrägerisystem..21 maj, 2012 kl. 13:40 #145932Parvelito
Deltagare@iesus 45114 wrote:
Detta fĂ¥r mig att börja tänka lite…
En tanke… Skulle det vara bra med ett betygs-system med keywords?
Gör tex. en liten databas pĂ¥ de vanligaste upptäckta ”bedrägeriorden” ex. ”svewebpay” som folk använder när de söker, ge dem ett par poäng för att de har kommit den vägen. Gör en kontroll pĂ¥ telefonnummer och dubbelkolla namnet i synnerhet dĂ¥ efternamnet, och peta in ett par poäng till om det inte stämmer. Sedan kan man tänka sig att mĂ¥nga använder nĂ¥gon typ av proxyserver eller ett botnet sĂ¥ gör en kontroll pĂ¥ IPnummer ocksĂ¥. stämmer inte IPnummer med det land som kunden utger sig att vara ifrĂ¥n spärra den direkt. om tex staden inte stämmer sĂ¥ ge den ett par poäng.
Jämför med tidigare order och se historik, har kunden bedrägeriförsök tidigare sĂ¥ spärras det omedelbart, om kunden har fullt fungerande orderhistorik ge minuspoäng istället.
När tillräckligt mĂ¥nga poäng uppmätts sĂ¥ spärras ordern
.
..bara en tanke pĂ¥ ett anti-bedrägerisystem..Jag tror det är uppfunnet redan.
21 maj, 2012 kl. 13:55 #145933iesus
Deltagare@Parvelito 45115 wrote:
Jag tror det är uppfunnet redan.
Nice!
Däremot sĂ¥ är en egen lösning anpassad efter just din butik med dina sökord osv.Sedan känner jag lite tvivel över att överlämna kundinformation till en tredje part (är det ens lagligt?), och att dessutom betala för det känns ju inte alls bra.
-
FörfattareInlägg
- Du mĂ¥ste vara inloggad för att svara pĂ¥ detta ämne.