Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Bra tips om Facebook
- Detta ämne har 31 svar, 16 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 9 månader sedan av
fotofyndet.
-
FörfattareInlägg
-
25 januari, 2012 kl. 19:20 #135020
Parvelito
DeltagareMen allvarligt talat, hur svårt är det inte att för samma pengar som fakegillare kostar, joxa ihop något skojjigt för genuint intresserade av sin typ av produkter som får dem att gilla din sida? Om jag hade en bilstereobutik skulle jag kanske anordna en tävling bara öppen för de som gillar företaget på Facebook. En tävling där förstapriset var valfria prylar ur shopen för 10.000kr, och dessutom få komma ned till företaget och få grejerna inmonterade av den dubble europamästaren i bilstereo. Finns det någon slyngel i detta land med ambition att ha en bra bilstereo som då inte skulle gilla det?
26 januari, 2012 kl. 06:08 #135040Jimmy Ostrom
DeltagareDetta tänkte jag inte ens pÃ¥…:o Nej sÃ¥klart att detta inte kan vara okej för FB.
@Per Nilsson 33189 wrote:
Låtsaskompisar på Facebook
– Olagligt (gÃ¥r stick i stäv mot FB:s regler)26 januari, 2012 kl. 06:12 #135041Jimmy Ostrom
DeltagareJag hÃ¥ller med dig, men när det tex gäller Blekinge Bilradio sÃ¥ har vi bara ”hard core” vänner och det är inte svÃ¥rt att fÃ¥ fler som du skriver.
Men ta tex om man skulle börja sälja häftstift pÃ¥ en hemsida, här kan det vara lite svÃ¥rare att hitta ”kompisar”.
Men oavsett så är det såklart inte okej för FB, vet inte varför jag inte tänkte på det:o
Nej jag får än en gång tänka om:rolleyes:
@Parvelito 33206 wrote:
Men allvarligt talat, hur svårt är det inte att för samma pengar som fakegillare kostar, joxa ihop något skojjigt för genuint intresserade av sin typ av produkter som får dem att gilla din sida? Om jag hade en bilstereobutik skulle jag kanske anordna en tävling bara öppen för de som gillar företaget på Facebook. En tävling där förstapriset var valfria prylar ur shopen för 10.000kr, och dessutom få komma ned till företaget och få grejerna inmonterade av den dubble europamästaren i bilstereo. Finns det någon slyngel i detta land med ambition att ha en bra bilstereo som då inte skulle gilla det?
26 januari, 2012 kl. 06:14 #135042Jimmy Ostrom
DeltagareJa det är lite så jag tänkte själv.
Men men det fÃ¥r stanna vid en tanke….
@Joel 33190 wrote:
sÃ¥ kan jag inte lÃ¥ta bli Jimmy och tycka att ”antal likes” är en sorts kvalitetsstämpel, där mÃ¥nga likes inger förtroende för nya konsumenter att det är en omtyckt shop som andra handlar av tidigare och är nöjda med sina köp.
26 januari, 2012 kl. 07:17 #135047Parvelito
Deltagare@Jimmy Öström 33229 wrote:
Jag hÃ¥ller med dig, men när det tex gäller Blekinge Bilradio sÃ¥ har vi bara ”hard core” vänner och det är inte svÃ¥rt att fÃ¥ fler som du skriver.
Men ta tex om man skulle börja sälja häftstift pÃ¥ en hemsida, här kan det vara lite svÃ¥rare att hitta ”kompisar”.
Men oavsett så är det såklart inte okej för FB, vet inte varför jag inte tänkte på det:o
Nej jag får än en gång tänka om:rolleyes:
Man kör tävlingskonceptet där också i vem som kan göra den snyggaste häftstiftsmosaiken på sin anslagstavla
Skämt åsido, allt går inte att sälja på Facebook, vare sig man har 200 svenska gillare eller 5000 indiska.
26 januari, 2012 kl. 07:23 #135049Jimmy Ostrom
DeltagareHe He, nej sÃ¥klart inte. FB är bara en kanal i alla andra kanaler. Men jag tycker det ”ser bra” ut med nÃ¥gra hundra vänner vs 38 stycken.
Men i slutändan är det fortfarande vi bakom butiken som ger kunden service och inte FB:)
@Parvelito 33235 wrote:
Skämt åsido, allt går inte att sälja på Facebook, vare sig man har 200 svenska gillare eller 5000 indiska.
26 januari, 2012 kl. 09:16 #135061Per Nilsson
Deltagare@Parvelito 33235 wrote:
Man kör tävlingskonceptet där också i vem som kan göra den snyggaste häftstiftsmosaiken på sin anslagstavla
Skämt åsido, allt går inte att sälja på Facebook, vare sig man har 200 svenska gillare eller 5000 indiska.
Personligen försöker jag aldrig sälja nÃ¥got (eller nästan i alla fall…) via FB-kanalen. Mitt mÃ¥l är att ha den som ett levande forum för knivintresserade och andra intressenter.
Jag tycker att det är jätteviktigt att man visar engagemang för det man säljer och då är FB en utmärkt kanal att visa detta engagemang i.
Exempel: http://www.facebook.com/Knivhuset
26 januari, 2012 kl. 19:24 #135098evomedia
Deltagare@Parvelito 33206 wrote:
Men allvarligt talat, hur svårt är det inte att för samma pengar som fakegillare kostar, joxa ihop något skojjigt för genuint intresserade av sin typ av produkter som får dem att gilla din sida? Om jag hade en bilstereobutik skulle jag kanske anordna en tävling bara öppen för de som gillar företaget på Facebook. En tävling där förstapriset var valfria prylar ur shopen för 10.000kr, och dessutom få komma ned till företaget och få grejerna inmonterade av den dubble europamästaren i bilstereo. Finns det någon slyngel i detta land med ambition att ha en bra bilstereo som då inte skulle gilla det?
Eller så lottar man ut en iPad och en iPhone:P
dom gick från ca 32 000 likes till ja ni ser själva
Sweet – Logg | Facebook (pÃ¥ bara nÃ¥gra timmar).
29 januari, 2012 kl. 18:25 #135225sweetsandy
DeltagareJag kan förstå att man blir sugen på att köpa ett gäng gillare, men hur de än är så de ända man bryr sig om är vad ger de i pengar.
Förmodligen inte sÃ¥ mycket…
Skulle hellre lägga dom pengarna på annonser som är riktad till sin egen målgrupp och genom de få sina riktiga gillare.
Lovar att de kommer ge bättre resultat i längden med försäljningen.1 februari, 2012 kl. 07:41 #135448Abbesnabb
DeltagareNu är jag ingen Facebook-expert men här är några observationer jag gjort i de grupper jag administrerar.
* Posta på rätt tid. Det gör stor skillnad i uppmärksamhet, åtminstone i vissa grupper. Det gäller att lista ut när kunderna sitter vid datorn och då ska ditt inlägg inte hamna för långt ner, nedträngt av andra inlägg som kommit efter ditt.
* Posta bilder där dina varor används. Jag kan skriva nyheter, funderingar och inlägg men det som verkligen ger respons är bilder, gärna sådana jag tagit själv (med medioker mobilkamera).
* Var aktiv. Kunderna vill bli sedda och bekräftade och hÃ¥ll gärna den käckt positiva Facebook-tonen. Visa att du sett att de gjort ett inlägg, svara eller ”Gilla”.
* Skapa en Sida för ditt företag, inte en grupp och inte en fejkperson. Det kan vara frestande att skapa ett vanligt Facebook-konto eftersom du vet hur det fungerar och det har lite funktioner som sidor inte har men i längden kommer det att bli krångligt (och det är inte heller tillåtet att göra så).
* Ha tålamod. Det kan ta tid att få Gilla-markeringar. Annonsering hjälper, en intressant effekt är att vi alltid får fler Gilla-markeringar när vi annonserar på Facebook även om vi hänvisar till webbplatsen och inte till Facebook med annonsen. Kunden klickar alltså på annonsen, kommer till vår hemsida och gillar oss på Facebook därifrån.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.