Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › CDON Marketplace? Värt det?
- Detta ämne har 40 svar, 25 deltagare, och uppdaterades senast för 7 Ă¥r, 1 mĂ¥nad sedan av
JockeAndersen.
-
FörfattareInlägg
-
12 november, 2014 kl. 10:21 #176855
prylsjuk
DeltagareDessa kanaler är väl ett grymt sätt för att fĂ¥ ihop pengar för saker som kanske inte säljer sĂ¥ bra i den vanliga shoppen?! Sälja av hyllvärmare och även öka försäljningen, men att gĂ¥ ”all-in” dĂ¥ är det ett självmord. Men är väl inte mĂ¥nga som gör det!? Allt handlar ju om att öka omsättning och försäljning. Alla vill väl bli större och likt att man testar andra sätt att annonsera pĂ¥ sĂ¥ är väl detta ett jämförbart sätt fast med förmodligen direkt försäljning.
12 november, 2014 kl. 10:30 #176856Runns.se
Deltagare@prylsjuk 80035 wrote:
Dessa kanaler är väl ett grymt sätt för att fĂ¥ ihop pengar för saker som kanske inte säljer sĂ¥ bra i den vanliga shoppen?! Sälja av hyllvärmare och även öka försäljningen, men att gĂ¥ ”all-in” dĂ¥ är det ett självmord. Men är väl inte mĂ¥nga som gör det!? Allt handlar ju om att öka omsättning och försäljning. Alla vill väl bli större och likt att man testar andra sätt att annonsera pĂ¥ sĂ¥ är väl detta ett jämförbart sätt fast med förmodligen direkt försäljning.
En som tänker pĂ¥ samma sätt
Hyllvärmare och gammalt bös vill man ju bli av med snabbt…
12 november, 2014 kl. 15:35 #176858Lubic
DeltagareCDON (och liknande kanaler) kan möjligen vara användbara om man själv inte kan nĂ¥ dessa kunder för samma eller längre kostnad. Dock tror jag det är fĂ¥ som lägger sĂ¥ mycket som 15% i marknadsföring? Eller lägger e-handlare sĂ¥ pass mycket?
Dock ska man sĂ¥klart vara medveten om att man riskerar att skapa sig en konkurrent som tar plats i google, etc. Iofs fĂ¥r man del av försäljningen men man fĂ¥r ocksĂ¥ betala 15%. Risken finns alltsĂ¥ att man lägger x% pĂ¥ marknadsföring och SEO och sedan gĂ¥r kunden och köper via CDON istället för direkt via sin egen butik och dĂ¥ fĂ¥r man betala ytterligare 15%.
Skulle ocksĂ¥ tro att dessa 15% inte ger lika mycket varumärkesbyggande som om du själv lägger 15% pĂ¥ att fĂ¥ in kunderna direkt till din egna butik.
12 november, 2014 kl. 15:49 #176859prylsjuk
DeltagareDĂ¥ en del kanske hänger pĂ¥ CDON och bara klickar runt och av en slump ramlar över ens egna produkter där sĂ¥ har man ju förmodligen köpare som man aldrig skulle fĂ¥tt annars!? Sen om jag inte missminner mig helt sĂ¥ stĂ¥r det VEM som levererar varan, till skillnad frĂ¥n Fyndiq. SĂ¥g att Roligaprylar sĂ¥lt/säljer lite genom CDON och ser man vem som levererat prylarna sĂ¥ är det väl ganska troligt att om personen gillar det dom fĂ¥r, sĂ¥ klickar de sig in pĂ¥ den riktigt shoppen…… känns sĂ¥ i alla fall.
Risk finns väl med allt oavsett vad det är man gör. Hade jag haft kvar min butik sĂ¥ hade jag nog inte bangat pĂ¥ att hoppa pĂ¥ Marketplace-tĂ¥get och sĂ¥lt lite grejer där (om jag skulle bli godkänd vill säga). Ă„r väl ocksĂ¥ en bra start för en butik som kanske inte riktigt kommit igĂ¥ng och inte har ekonomi till att marknadsföra sig ordentligt? Marknadsföring är ju inte direkt gratis och det tar ett tag att fĂ¥ till det utan att det bara blöder pengar.
Synd att man är en webbutik fattigare, hade varit intressant att se vad försäljning pĂ¥ CDON hade gett dĂ¥ jag inte lyckades sĂ¥ bra med marknadsföring och att fĂ¥ ett jämt försäljningsflöde i min butik.
12 november, 2014 kl. 16:14 #176860Lubic
DeltagareJag skulle tro att man kan nĂ¥ en hel del av dessa (eller andra) personer för 15% utan att gĂ¥ via CDON (eller liknande kanaler).
Jag skulle som kund känna att jag har handlat via CDON och skulle jag vilja köpa nĂ¥got liknande/samma produkt igen skulle jag förmodligen kolla pĂ¥ CDON först istället för att komma ihĂ¥g vem det egentligen var som skickade/sĂ¥lde produkten. Detta dĂ¥ CDON förmodligen är ett starkare varumärke och lättare att komma ihĂ¥g. Dock är det mycket bättre att det framgĂ¥r vem som stĂ¥r bakom försäljningen, istället för som i Fyndiq’s fall där det är anonymt. Det kan t.ex. finns företag som man inte vill stödja genom att köpa av dem av olika anledningar, vilket man dĂ¥ i CDON’s fall kan se och undvika med inte när man handlar via Fyndiq.
12 november, 2014 kl. 20:18 #176866@nders
DeltagareTycker det lĂ¥ter lite dyrt. Samt alla ehandlare som säljer där sponsrar en av vĂ¥ra största konkurrenter.
13 november, 2014 kl. 07:36 #176870Qarillion
DeltagareVi lägger under 1% av vĂ¥r mĂ¥nadsomsättning pĂ¥ reklam. Ă„r ganska övertygad om att om vi höjt denna till 15% sĂ¥ skulle vi öka försäljningen med ganska mycket pengar. Dock är marginalerna för lĂ¥ga i vĂ¥r bransch för att lägga sĂ¥ hög procent pĂ¥ reklam.
Nu känns det som att CDON, Tretti, Netonnet, ICA mfl trampar in pĂ¥ vĂ¥rt omrĂ¥de lite dĂ¥ och dĂ¥ ändĂ¥ sĂ¥ det blir som att ”supporta” en rent konkurrent tycker jag.
Rent kostnadsmässigt sĂ¥ betalar vi ungefär 44:- per köp som prisjakt ger oss och räknar man snittordervärde sĂ¥ skulle motsvarande vara cirka 400:- för köp via CDON. Blir väldigt stor skillnad.
Och dĂ¥ kommer vi även att konkurrera med oss själva pĂ¥ prisjakt med samma produkt via CDON istället. Kan ju till och med bli sĂ¥ att dom köper produkten via CDON istället för av oss för att det känns ”tryggare” dĂ¥ dom känner till CDON som företag sedan tidigare. Vilket i sin tur skulle pĂ¥verka vĂ¥r marginal nĂ¥got enormt negativt.
14 november, 2014 kl. 11:17 #176885Reggiehammond
Deltagare@dstrombe 79987 wrote:
Fast Tretti betalar knappast 15% i avgift.
Nej, bolagen inom koncernen betalar nĂ¥gonstans runt 7-10 % + 10ke per order tror jag. Som du säger billigare än för vanlig e-handlare förstĂ¥s.
Min poäng var bara att man kan nĂ¥ en mĂ¥lgrupp som kanske inte annars hade surfat in pĂ¥ just din sida. Visst är kommissionen hög men kan man fĂ¥ kunden att göra ett köp sĂ¥ kan det vara värt det dĂ¥ det framgĂ¥r tydligt vem säljaren av produkten är. Nästa gĂ¥ng gĂ¥r de förhoppningsvis direkt till din sida istället.
Kanske bör framhäva att jag jobbar inte för CDON el liknande utan för utländsk e-handlare utanför Europa. Bara min kontakt där som har berättat om Market Place och tyckte det kunde vara intressant för er att ocksĂ¥ känna till. Har inget eget intresse i det och om ni läser mina inlägg sĂ¥ är jag inte överdrivet positiv till det utan ville bara informera.14 november, 2014 kl. 11:19 #176886Reggiehammond
Deltagare@Kocken 80013 wrote:
Tretti och CDON har väl samma ägare, har jag missat nĂ¥got?
Vad driver du för företag Reggiehammond?
Dina svar lĂ¥ter som när nĂ¥gon försöker ”skriva” upp nĂ¥got som man själv har intressen i.Det stämmer att de ingĂ¥r i samma koncern ja.
Min poäng var bara att man kan nĂ¥ en mĂ¥lgrupp som kanske inte annars hade surfat in pĂ¥ just din sida. Visst är kommissionen hög men kan man fĂ¥ kunden att göra ett köp sĂ¥ kan det vara värt det dĂ¥ det framgĂ¥r tydligt vem säljaren av produkten är. Nästa gĂ¥ng gĂ¥r de förhoppningsvis direkt till din sida istället.
Kanske bör framhäva att jag jobbar inte för CDON el liknande utan för utländsk e-handlare utanför Europa. Bara min kontakt där som har berättat om Market Place och tyckte det kunde vara intressant för er att ocksĂ¥ känna till. Har inget eget intresse i det och om ni läser mina inlägg sĂ¥ är jag inte överdrivet positiv till det utan ville bara informera.
14 november, 2014 kl. 12:26 #176888Lubic
DeltagareDet är möjligt att man nĂ¥r personer som annars inte hade besökt just din sida, men för samma pengar eller kanske t.o.m mindre är det nog helt klart möjligt att nĂ¥ dessa eller lika mĂ¥nga andra kunder. PĂ¥ sĂ¥ sätt ger man inte bort pengarna till en väldigt stor och stark och möjlig konkurrent. Om man nu inte köper marknadsföring frĂ¥n företag som ocksĂ¥ säljer produkter via nätet dvs.
-
FörfattareInlägg
- Du mĂ¥ste vara inloggad för att svara pĂ¥ detta ämne.