Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › CDON Marketplace? Värt det?
- Detta ämne har 40 svar, 25 deltagare, och uppdaterades senast för 7 Ă¥r, 2 mĂ¥nader sedan av
JockeAndersen.
-
FörfattareInlägg
-
7 april, 2015 kl. 13:18 #178084
Ruth
DeltagareVad är era avgifter vid försäljning via CDON marketplace? De flesta nämner 15% men vi fick erbjudandet 15% + 10 kr för varje försäljning. Försökte avtala om den fasta kostnaden men fick som svar ”Tyvärr kommer vi inte runt service feen, den kostnaden är standard för alla merchant.”
12 april, 2015 kl. 10:51 #178125notionstore
Deltagare@näthandlarentina 80002 wrote:
Vi fick nyss ett avtalsförslag frĂ¥n cdon, skrivet pĂ¥ juridisk engelska. SvĂ¥rt att veta vad man skriver pĂ¥…
De ville ha 15% + 10 kr per transaktion.
Vet nĂ¥gon hur försäljningen funkar i praktiken? Kan man skicka varorna med vanligt brev eller kräver det spĂ¥rbar frakt?DĂ¥ fĂ¥r du ta pĂ¥ hĂ¥rdhandskarna. Vi har 10%. Men även vi har 10kr/order.
Skulle aldrig tagit det för 15% dĂ¥ supporten är pĂ¥ cdon är totalt kass iaf tekniska supporten. Samt magento kopplingen är ett skämt.
Vi lägger bara upp dyra hyllvärmare med hög marginal. Säljs det sĂ¥ är det ändĂ¥ produkter som inte gĂ¥r särskilt bra pĂ¥ vĂ¥r egna sida.
Ă„r ju ingen fast avgift sĂ¥ rullar nĂ¥gra extra kulor in pĂ¥ sĂ¥dant som kanske inte annars skulle säljas.Du blir av med produkt du kanske inte vill ha kvar i sortimentet längre och gĂ¥r ändĂ¥ med vinst.
Använd pengarna till att investera i en bättre produkt nästa gĂ¥ng
Finns ett antal nackdelar dock det jobb man kan behöva lägga ner utan koppling. Därav fĂ¥r inte cdon särskilt mĂ¥nga produkter frĂ¥n oss. Bara vissa utvalda.
”OBS”
Jag glömde nämna att deras produkthantering via excel spreadsheets är totalt värdelös. Teknisk support = ???
Har under lĂ¥ng tid bett dem kolla varför vissa bilder inte kommer med. Att typ 20/100 produkter faller bort vid deras hantering(Min uppfattning). Sist var det 25 nya produkter 5st ligger nu med i deras backend och 20st är helt borta. Laddar upp samma lista fast de som gĂ¥tt bra tas bort och dĂ¥ fungerar det. Det manuella jobbet man fĂ¥r lägga ner utan koppling gör att det knappast är värt det. Skulle behöva sälja för rejält höga siffror för att ge mig pĂ¥ det om det inte är tomt pĂ¥ annat att göra. (Knappt man vill göra det ändĂ¥).1 september, 2016 kl. 07:08 #182289SeMi accessories
DeltagareCDON hävdar att de tar 15% men vi blir fakturerade 15% pĂ¥ vĂ¥rt ink. moms pris och fĂ¥r betala moms ovanpĂ¥ deras avgift.
Är det ens lagligt att kalla det för 15%? I praktiken blir det 18,75%!
Ă„r det sĂ¥ här för er andra som säljer via CDON? Känns lite som att det var droppen..
1 september, 2016 kl. 07:11 #182290Runns.se
Deltagare@SeMi accessories 88000 wrote:
CDON hävdar att de tar 15% men vi blir fakturerade 15% pĂ¥ vĂ¥rt ink. moms pris och fĂ¥r betala moms ovanpĂ¥ deras avgift.
Är det ens lagligt att kalla det för 15%? I praktiken blir det 18,75%!
Ă„r det sĂ¥ här för er andra som säljer via CDON? Känns lite som att det var droppen..
Nej, inte längre. Jobbar pĂ¥ min egen butik istället för att jobba Ă¥t cdon.
1 september, 2016 kl. 09:05 #182287SeMi accessories
Deltagare@Runns.se 88001 wrote:
Nej, inte längre. Jobbar pĂ¥ min egen butik istället för att jobba Ă¥t cdon.
Men när du sĂ¥lde där betalade du samma som oss? AlltsĂ¥ i praktiken 18.25%
Känns som att folk felaktigt pratar om deras kommision som 15% när den är högre.1 september, 2016 kl. 12:14 #182288SWE52
DeltagareTycker CDON är bra, men att det är helt felaktigt att de och alla andra kanaler har en procentuell beräkningsmetod per sĂ¥ld vara. CDON gör precis som banker och betalleverantörer, och det kanske är relativt försumbart om det handlar om 0,5-3%, men när den ligger pĂ¥ 15%+10kr sĂ¥ kan det motsvara hela marginalen och till och med att man gĂ¥r back i mĂ¥nga försäljningar. Kontentan är ju att du som handlare är gratis lagerarbetare! Som det är nu sĂ¥ blir moroten för en Ă…F att sälja enbart krims krams för smĂ¥pengar, ex under 300 kr. Ju billigare produkt desto bättre procentuell marginal. Hur vore det om man tittar pĂ¥ absoluta pengar istället, dĂ¥ kanske nĂ¥gra ehandlare kan bli lönsamma! Procenten är mao helt ointressant. Vem var det som sa detta? Ja just det en gammal gubbe frĂ¥n älmhult som började sälja möbler….
6 september, 2016 kl. 08:20 #182311Marcus49
Deltagaresatsa pĂ¥ din egen butik, CDON har för höga avgifter och detta gör att man tjänar nästan ingenting.
19 april, 2017 kl. 17:12 #183511Bartendis
DeltagareDĂ¥ fĂ¥r du ta pĂ¥ hĂ¥rdhandskarna. Vi har 10%. Men även vi har 10kr/order.
Skulle aldrig tagit det för 15% dĂ¥ supporten är pĂ¥ cdon är totalt kass iaf tekniska supporten. Samt magento kopplingen är ett skämt.
Vi lägger bara upp dyra hyllvärmare med hög marginal. Säljs det sĂ¥ är det ändĂ¥ produkter som inte gĂ¥r särskilt bra pĂ¥ vĂ¥r egna sida.
Ă„r ju ingen fast avgift sĂ¥ rullar nĂ¥gra extra kulor in pĂ¥ sĂ¥dant som kanske inte annars skulle säljas.Du blir av med produkt du kanske inte vill ha kvar i sortimentet längre och gĂ¥r ändĂ¥ med vinst.
Använd pengarna till att investera i en bättre produkt nästa gĂ¥ng
Finns ett antal nackdelar dock det jobb man kan behöva lägga ner utan koppling. Därav fĂ¥r inte cdon särskilt mĂ¥nga produkter frĂ¥n oss. Bara vissa utvalda.
”OBS”
Jag glömde nämna att deras produkthantering via excel spreadsheets är totalt värdelös. Teknisk support = ???
Har under lĂ¥ng tid bett dem kolla varför vissa bilder inte kommer med. Att typ 20/100 produkter faller bort vid deras hantering(Min uppfattning). Sist var det 25 nya produkter 5st ligger nu med i deras backend och 20st är helt borta. Laddar upp samma lista fast de som gĂ¥tt bra tas bort och dĂ¥ fungerar det. Det manuella jobbet man fĂ¥r lägga ner utan koppling gör att det knappast är värt det. Skulle behöva sälja för rejält höga siffror för att ge mig pĂ¥ det om det inte är tomt pĂ¥ annat att göra. (Knappt man vill göra det ändĂ¥).Bästa inlägget i denna trĂ¥d. Hatten av.
6 maj, 2017 kl. 17:44 #183665Kristeo
DeltagareĂ„r själv en sk. garderobsehandlare. Jag har provat att sälja pĂ¥ CDON. De gav inte det jag hade förväntat mig. Tidsödande system för att lägga in produkter till försäljning, Supporten är inte speciellt serviceinriktad. Min första produkt hamnade i fel produktkategori pĂ¥ Marketplace, trots att jag hade placerat den i rätt kategori när jag la in varan. Bad om hjälp frĂ¥n supporten för att justera det, men de kunde inte göra det…det vara bara sĂ¥, fick jag till svar… Jag ställde dĂ¥ frĂ¥gan hur stor chans det var att en köpare skulle leta efter skötväskor under trädgĂ¥rdsartiklar!!!! Fick inget svar. Provisionen var absolut inte förhandlingsbar. Till slut gav jag upp med att sälja produkter där.
Min försäljning gĂ¥r allra bäst via Tradera och därefter Fyndiq. Och att lägga upp produkter hos de bĂ¥da är snabbt och lätthanterligt. MĂ¥let är samtidigt att fĂ¥ fler kunder att handla direkt frĂ¥n mina webshoppar, för att fĂ¥ bättre marginaler. Samtidigt har jag satt marginaler utifrĂ¥n att jag säljer via olika säljkanaler, sĂ¥ all försäljning som sker via webshoppen ger bättre vinst.
Fyndig sänkte nyligen fraktavgiften för sina kunder…det skulle ge mer försäljning. Jag har dock inte märkt nĂ¥gon direkt skillnad ännu.
15 augusti, 2018 kl. 21:14 #185551SkalHuset.se
DeltagarePuttar upp denna lite:
NĂ¥gon som har koll pĂ¥ hur avgifterna ser ut idag? Ă„r de samma som tidigare?
Förut fanns CDON med i Edge-avtalet, man kan inte hitta det nu? Är dte borttaget? -
FörfattareInlägg
- Du mĂ¥ste vara inloggad för att svara pĂ¥ detta ämne.