Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Det stora postupproret

Visar 10 inlägg - 41 till 50 (av 67 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #108202
    fotofyndet
    Deltagare

    Man tror ju knappt att det är sant det man läser… Eftersom jag redan för ett par Ã¥r sedan blev av med mitt företagscenter kan jag gÃ¥ i god för att det här är den största lögnen sedan Bill sa ”I did not have a sexual relation with that woman” om frk Lewinski:

    ”Postens företagskunders affärsrelaterade besök pÃ¥ Företagscenter har kraftigt minskat under de senaste Ã¥ren. MÃ¥nga företag väljer idag att sköta sina affärer med Posten via internet och redan idag utför 250 000 företag sina postärenden hos ett postombud. Postens undersökningar visar att dessa företag är mycket nöjda med den service och tillgänglighet som postombuden erbjuder.”

    Som sagt sÃ¥ stängdes vÃ¥rt företagscenter för nÃ¥got Ã¥r sedan och vi som protesterade högljutt, bla i lokaltidningarna, blev lovade att samma tjänster och servicenivÃ¥ skulle vara tillgängliga hos ombuden i företagscentrets upptagningsomrÃ¥de. I vÃ¥rt fall en ICA-butik. Vi lämnade ibland in vÃ¥ra brev-pf och rek med en färdig lapp ur Pacsoft och betalningsalternativet ”Frimärke eller kontant”. Det visade sig redan första gÃ¥ngen, efter 30 min väntan, att ombuden inte hade möjlighet i sitt system att scanna och ta betalt för sÃ¥dana försändelser. SÃ¥ redan första besöket sprack löftet frÃ¥n Posten. Sedan dess har vi fÃ¥tt lägga om vÃ¥ra rutiner sÃ¥ att vi numera väntar tills vi har post pÃ¥ en följesedel för 300 kr exkl moms, vilket vi oftast har men inte varje dag. Vi har även hämtat vÃ¥ra försändelser frÃ¥n leverantörer i Hong Kong i butiken. Inte sällan har det varit 3st paket pÃ¥ 15-20 kg/st. Om man Ã¥ker dit i fel tid sÃ¥ att alla kassor är öppna fÃ¥r man finna sig i att stÃ¥ i kö med sin vagn med tre postpaket, bara för att ta sig UT UR BUTIKEN! Om man har tur sÃ¥ kan man smita ut genom en stängd kassa, om man nu vÃ¥gar köra igenom grinden som visar att kassan är stängd.

    Jag kan dessutom berätta en hel hög historier om händelser där rena fel hos ombudet har lett till att vi har fått reklamera försändelser, söka försändelser medelst telefon, osv. För att inte tala om alla gånger vi har begärt det omöjliga, tex att dom ska skriva in ett post- eller företagspaket utan att ropa och fråga någon om hjälp.

    Så summa summarum är jag INTE nöjd med servicen jag som företagare får, varken av Posten eller mitt postombud. När det gäller importen har vi löst problemet genom att idag anlita UPS för all importfrakt. När det gäller utgående försändelser så hamnar tyvärr vissa kunder i kläm, då vi inte kan garantera att vi skickar alla order inkomna före en viss tid varje dag.

    Jag hamnar dessutom i ytterligare ett dilemma efter som jag är otroligt nöjd med samma ICA-butik i egenskap av matbutik. Hur mycket törs/kan man brÃ¥ka om postservicen dÃ¥??? Men det är väl ett problem av mer privat natur…

    #108204
    GregerA
    Deltagare

    Jag håller med Fotofyndet om att det är idiotiskt av Posten att ta ut en avgift för elektroniskt fakturaunderlag (som det numera heter).

    Dessutom står det nu så här på hemsidan:

    Avgift för Postens fysiska fakturaunderlag (följesedlar)
    När brevförsändelser lämnas in tillsammans med fysiskt fakturaunderlag (följesedlar) debiteras en avgift på 20 kronor per fakturaunderlag (följesedlar). Du som är fakturakund kan ansluta dig till Postens Elektroniska fakturaunderlag (följesedlar) som är helt kostnadsfria.

    De har använt liknande formuleringar tidigare när de gjort förändringar i förljesedelshanteringen – och när jag reklamerat de 60:- som pÃ¥förs har jag bara blivit idiotförklarad. Lyckligtvis är det idag ytterst sällan vi skickar för under 300:- brev.

    Men jag tycker att ni skall stå på er och hänvisa till ovanstående.

    Vad säger Arne? :confused:

    Greger A
    E-handelsexpert

    #108207
    Dan
    Deltagare

    Denna avgift är väl inte för fakturaunderlaget utan en straffavgift för att man inte når upp till 300kr helt enkelt. Jag tror jag blivit påförd båda avgifter för längesedan nämligen.

    Fast nu när jag tittar på prislistorna hittar jag inget om detta. Kanske står på avtalet dock?

    #108214
    Tomas
    Deltagare

    Håller med dig Parvelito. Det är tråkigt, ända sedan man blaskade ut loggan har det gått utför och det med stormsteg. Men jag måste säg att antalet utlämningsställen och därmed tillgängligheten för våra kunder och ibland mig som privatperson är positiv.

    Men när det gäller oss som e-handlare är det mer mörker.

    Farsan som har kritiska leveranser till sin verkstad då det är bråttom-jobb har suttit i timmar med posten i telefon med diverse chefer ett otal gånger. Och för att inte tala om de gånger han fått åka och hämta sina företagspaket för att poståkeriet inte utfört sin uppgift. Numera är det ett känsligt ämne om man säger så;)

    SÃ¥ hade han ett annan ”kritisk” leverans pÃ¥ gÃ¥ng i veckan frÃ¥n Tyskland. Ett par radiosstyrda bilar (crawler) en till sig och en till min grabb. Schenker stod för leveransen och rätt vad det var visade lev.status att det fanns att hämta pÃ¥ utlämningsstället. Men se, där fanns de inte. Förrän dagen efter. Konstigt och trist, precis lika illa som Posten tyckte farsan och blev en illusion fattigare. Som av de senaste Ã¥rens misshandel förstÃ¥tt att det är nÃ¥t särskilt med Posten. Han kontaktade Schenker. Och dÃ¥ hände nÃ¥t han aldrig varit med om tidigare i sÃ¥na här sammanhang. Han fick en ursäkt och visades tacksamhet för att han rapporterade. Och de skulle absolut se över saken och försöka reda ut varför det blev fel. Det har troligen med utlandsförsändelser att göra, men sÃ¥ fÃ¥r det absolut inte gÃ¥ till var Schenkers besked.

    Ja, det är ju det man vill höra som kund. Inte självgoda ”fakta” presenterade pÃ¥ ett sätt som mellan raderna säger att man är ”dum” om man inte väljer Posten som sin logistikpartner, för de är ju bäst, det tycker ”alla.!

    Nej, Parvelito släng ihop en liten text vi e-handlare kan publicera som en liten programförklaring i våra webshoppar om varför man inte kan välja Posten som leverantör. Vem vet, det kanske kan bli lika säljande som en Trygg-E-handel logga till sist:p

    För till syvende och sist innebär ju att man stryker Posten som leveransalternativ att man kan ge sina kunder bättre service för en mindre peng, eller hur. Så känns det i alla fall. Rätta mig gärna nån om jag har fel.

    #108225
    michael
    Deltagare

    Ett postuppror skriver jag självklart upp på.

    Vi har som de flesta tyvärr inte de allra bästa upplevelsen av posten, som många andra som skickar många små paket till privatpersoner så går det väldigt mycket brev och här finns inte mycket till konkurrens så det blir som det blir.

    PÃ¥ vÃ¥ra Postpaket sÃ¥ hade vi hyffsad rabatt tror jag, runt 30%. Vi hade tidigare inga företagspaket men allt eftersom man växer och utökar sÃ¥ började vi även sälja till Ã…F dÃ¥ vi direkt importerar i princip allt vi säljer. Efter nÃ¥gon mÃ¥nad reagerade jag pÃ¥ att vissa försändelser var extremt dyra pÃ¥ fakturorna, och märkte att det var företagspaketen, visst lite dyrare kanske de är och det är ju betydligt större kartonger som gÃ¥r iväg till Ã…F än de normala 3 & 5kg lÃ¥dorna till privatpersoner men ringde upp vÃ¥r stockholms säljare, det visade sig att vÃ¥r rabatt hos posten logistik enbart gällde postpaket, sÃ¥ jag sa till honom ok men lägg upp rabatten även pÃ¥ P25’or dÃ¥ vi börjat skicka en del sÃ¥dana. ”Jaha, hur mÃ¥nga räknar ni med att skicka” kontrade han med, Tja inte sÃ¥ mÃ¥nga nu i början säg 1-2 paket om dagen. DÃ¥ kunde de inte erbjuda oss nÃ¥gon rabatt pÃ¥ Företagspaket eftersom vi skickar sÃ¥ lite P25:or, att vi skickar tusentals Postpaket till privatpersoner och tusentals brevförsändelser var inte relevant, varje produktgrupp ska bära sig själv sa säljaren. Att vi är en liten kund i postens ögon förstÃ¥r jag naturligtvis men när posten fakturerar oss runt en 750.000 per Ã¥r för vÃ¥ra försändelser sÃ¥ hade jag räknat med att fÃ¥ lite rabatt även pÃ¥ P25:or.

    För att göra en lång historia lite kortare, vi skickar numera både företagspaket och privatpaket med Schenker, breven får dock posten fortfarande ta hand om i brist på alternativ. Ingen har hört av sig och frågat om det är något problem eftersom vi inte längre skickar med posten för att se om de kan vinna tillbaka oss.

    Måste dock berömma PEX de sköter de flesta av våra import leveranser, lite oroad dock nu när de numera är en del av posten logistik. Men än så länge inga problem underbara att ha att göra med.

    EDIT:
    P25’or är ju postpaket naturligtvis, företagspaket minns jag inte nu pÃ¥ direkten vad de har för P kod.

    #113245
    Kocken
    Deltagare

    Fortsätter på denna tråd lite till.
    Vi tog in pris frÃ¥n Posten pÃ¥ frakt av 8 pallar ToR Stockholm – Gällivare och priset vi fick var pÃ¥ 33500/ex moms.

    #113322
    Magnus
    Deltagare

    Ibland mår jag illa när de tömmer postsäcken i vagnen, speciellt om det inte ligger något på botten. Då lyfter de säcken 1meter och låter brev upp till 2kg få fritt fall.
    Det borde gå att öppna post-vagen och undvika fritt fall.
    Io för sig är det sällsynt att kunderna klagar på förstörda varor.

    #113323
    sailorcap
    Deltagare

    Magnus: Du skulle inte vilja se hur det går till på terminalen :D

    -En med erfarenhet (visserligen från DHL x 2)

    #113324
    Joel
    Deltagare

    Skulle man inte kunna gå ihop låt säga 10 st e-handlare (som tillsammans har en volym på > 25 000 paket/år +) och få ett gemensamt fraktavtal med bra rabatt? Eller fungerar det inte så hos Posten?

    /Joel

    #113325
    Parvelito
    Deltagare

    Även om du har 25.000 paket så är det billigare att skicka med någon annan än Posten i alla fall. Jag garvade åt min förra arbetsgivare som har 130-140.000 paket om året, för de betalar mer per paket med Posten än vad jag betalar på DHL för en volym som är mycket mindre. Nu har de gått över mer och mer till Schenker som gav dem ett bättre pris.

    Vad gäller hantering sÃ¥ kan jag rekommendera att försöka göra ett studiebesök pÃ¥ nÃ¥gon terminal, t.ex, ”Tomtebodakrossen” i Stockholm. Sedan lär man sig att emballera ordentligt… :-)

Visar 10 inlägg - 41 till 50 (av 67 totalt)
  • Du mÃ¥ste vara inloggad för att svara pÃ¥ detta ämne.