Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Det stora postupproret
- Detta ämne har 66 svar, 24 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 3 månader sedan av
ppc.
-
FörfattareInlägg
-
20 augusti, 2010 kl. 11:40 #113368
Arne
DeltagareHej
Om ni är intresserade så samordnar jag gärna ett studiebesök på vår terminal i Stockholm.
Med vänlig hälsning
Arne20 augusti, 2010 kl. 13:11 #113375peo
DeltagareHej Arne,
trevligt att ngn från posten tar sig tid att svara i forumet.
(Har försökt nÃ¥ den lokala produktionschefen pÃ¥ posten i 3 dagar utan att lyckas…)Nu när företagscenter stänger (nu är det ”bara” stängt mellan kl 10 och 15…) pÃ¥ flera orter sÃ¥ hänvisas man till den lokala handlaren i stället .
Jag kommer med 5-10 brev varje dag, och de tvingar mej att sätta frimärke pÃ¥ varje, har jag otur ska de fuktas o jag blir torr i mun…
De accepterar inte min stämpel ”B-porto betalt”, och att jag betalar portot kontant.
Ftgcenter slår in beloppen, stämplar, jag betalar sen är det klart.
(Följesedel och fakturering är inget alternativ för mej).
Varför kan inte handlarna som ska ta över postens jobb fixa detta?En annan fråga:
Varför ska jag betala ibland 3 gånger så mycket för att posten ska bära ut breven (de som inte slarvats bort) mot att DHL fixar det (till servicepoint iofs.)?
Dessutom är varje försändelse spårbar från det att DHL hämtar (!!) det hos mej.Så mycket som möjligt skickas med DHL från vår sida.
Vi är inte speciellt stora (skickar för ca 300′ kr/Ã¥r) sÃ¥ jag förstÃ¥r att posten inte bryr sig om just mej.Du verkar ganska vettig i dina resonemang och fÃ¥r säkert anställning hos de som kommer att ta över efter posten, lycka till Arne.
26 augusti, 2010 kl. 11:03 #113568
ParvelitoDeltagareÅret är 1972. Den 1:a Juli detta år höjde Posten brevportot till 75 öre. 75 öre motsvarar i dagens penningvärde 4kronor och 77 öre. Brevportot numera är 6kr.
Att skicka paket då kostade följande:
För 1kg = 4,60kr (6,13 brevporton) motsvarande 29,21kr i dagens myntvärde. Idag får man betala 48kr (60 om det är skrymmande), det är 8 (10) brevporton.För 3kg = 6kr (8 brevporton) motsvarande 38,10kr i dagens myntvärde. Idag får man betala 150kr för ett sådant paket, vilket motsvarar 25 brevporton.
För 5kg = 7,40kr (9,83 brevporton) motsvarande 46,99kr i dagens myntvärde. Idag får man betala 175kr för ett sådant paket, vilket motsvarar 29,17 brevporton.
För 10kg = 12kr (16 brevporton) motsvarande 76,20kr i dagens myntvärde. Idag får man betala 225kr för ett sådant paket, vilket motsvarar 37,5 brevporton.
De här priserna är från den tid då Posten hade kontor i varenda buske, och kostnaderna torde ha varit avsevärda. I takt med att Posten monterats ned sin egen service och outsourcat den så har brevportot ökat mer än konsumentprisindex, och paketportot ökat oerhört mycket mer.
Men jämför man Postens taxor från förr, med de priser man idag betalar för paket hos Schenker eller DHL så ser man att de klarar av att utföra en tjänst för ungefär samma pengar som då, när man tar inflationen i beaktande.
Hur kan det komma sig att Posten tappat så i konkurrenskraft? Det är det som är pudelns kärna, och hade jag varit minister med Posten AB under mitt ansvarsområde hade kritiken inte varit nådig mot hur ineffektiva man är. Om tyska posten och tyska motsvarigheten till SJ kan distribuera paket mycket billigare i Sverige än vad Posten kan, så har man uppenbarligen misslyckats.
Det svenska folket brandskattas av en stor ineffektiv koloss, värdet på Posten har sjunkit drastiskt och dess varumärke solkas.
26 augusti, 2010 kl. 11:48 #113569sailorcap
DeltagarePosten har varit lite av en institution och är fortfarande lite så. Förhoppningsvis kommer det med tiden att förändras (vilket det redan har med Schenker och DHL som tagit sig in på privatmarknaden.)
26 augusti, 2010 kl. 18:38 #113579Magnus
Deltagare#Parvelito: Bra jämförelse som visar att Postens taxor har ökat på tok för mycket.
Tror det är dags att styra över brev & paket mer mot DHL.I år ligger mitt frakt konto på ca:140 000:- varav huvuddelen är skickat som brev.
9% faktura rabatt är ett stor skämt om man jämför med en kund som köper för frimärken för 200-300kr per år.26 augusti, 2010 kl. 18:44 #113580
GregerADeltagareTack för den historiken Parvelito. Det skulle ju vara intressant att göra samma jämförelse pÃ¥ en del av de produkter som säljs. Datorer och hemelktronik har definitivt blivit billigare, säkert mÃ¥nga andra varor ocksÃ¥. Om dÃ¥ Posten skall ha en allt större del av kakan sÃ¥ fÃ¥r man nog se dem som ett ”hot mot rikets säkerhet” :p
26 augusti, 2010 kl. 18:56 #113582Dan
DeltagareKan inte bränslepriserna vara en del av förklaringen? Bara spånar, har inte räknat. Schenker och DHL kanske prisar sig in?
Obs jag försöker inte försvara någon, bara vara konstruktiv
26 augusti, 2010 kl. 19:25 #113584
GregerADeltagareDan: Nu skall du inte försöka försvara Posten – dÃ¥ kanske jag mÃ¥ste stänga av dig …
Jo, visst finns det många komponenter, och allt har inte blivit billigare.
Samtidigt kan man ju se att paketpriserna i Tyskland är betydligt lägre än de i Sverige, och att det kostar t.ex 14,4 HKD (=ca 13 SEK) att skicka ett 100g brev från Hong Kong till Sverige och det kostar 28,00 SEK att skicka samma brev från Sverige till Hong Kong. Det torde ju vara mer jobb för Posten att ta hand om det ankommande brevet än det avgående.26 augusti, 2010 kl. 19:37 #113586Dan
DeltagareDet är lite ironiskt med tanke på att jag startade denna klassiska tråd, men jag är ändå relativt nöjd med Posten.
Nu när jag försökt hitta en lösning hos Schenker och DHL har jag insett… ja de är alla samma skrot och korn. Förvisso fÃ¥r jag lägre priser hos Schenker och DHL, men inte sÃ¥ att det motiverar mig att byta. Posten är väldigt bra pÃ¥ att skicka paket. Att de har högre priser stör mig betydligt mindre än att Schenker & Co försöker sälja in sig som uppstickare som är bättre än Posten och sedan gör exakt likadant… flera säljbolag, konstiga mÃ¥ttgränser, dÃ¥liga hämtningstider, kassa villkor osv osv….
Nej jag vet inte… jag tycker alla speditörer i Sverige är i princip lika bra eller dÃ¥liga. Alla kan skicka paket som väger 3kg, men det är ingen som kan skicka ett spÃ¥rbart som väger 300g pÃ¥ en rimlig prisnivÃ¥…
Det sorgliga är ju att inget verkar hända dessutom… postorder har funnits i evigheter, vi kan flyga till London för 100kr, men vi kan inte skicka spÃ¥rbara paket i Sverige. (ja jag vet att det är komplext men kom igen).
Problemet är att det handlar om att tjäna pengar. Allt handlar om volym och små e-handlare är inte viktiga om man tänker årsbokslut och aktiekurs.
Nelly sÃ¥lde ju för 100 mille första mÃ¥naden, Dustin för 2 miljarder andra mÃ¥naden och Ellos första dag resulterade i 20.000 ordrar…
Jag ska nog starta Danfrakt…. Jag säljer andelar i bolaget för att fÃ¥ ihop startkapital. 100 andelar á 100 miljoner, vad sägs?
26 augusti, 2010 kl. 19:48 #113587
GregerADeltagareHade det varit 100 miljoner andelar för 100:- st så hade jag köpt 10 andelar direkt
Tyvärr har Posten, liksom mÃ¥nga andra svenska företag, anlitat samma konsulter – de som säger att ”koncentrera er pÃ¥ de stora kunderna – de smÃ¥ blir aldrig lönsamma”. Den strategin har lett till mÃ¥nga nedläggningar redan.
Man behöver inte vara särskilt skicklig för att driva ett företag pÃ¥ det sättet. Men kan man driva ett företag som tillgodoser mÃ¥nga smÃ¥ kunders behov pÃ¥ bra villkor – dÃ¥ är man skicklig. Det finns en smÃ¥länning vid namn Ingvar som sÃ¥lt möbler pÃ¥ det sättet under nÃ¥gra Ã¥r …Budskapet frÃ¥n riksdag och regering är ju ocksÃ¥ att de framtida jobben finns i smÃ¥ o medelstora företag. DÃ¥ mÃ¥ste faktiskt resten av samhället, vare sig det gäller Posten, bankerna eller andra, ocksÃ¥ anpassa sin verksamhet efter det. För finns det ingen fungerande infrastruktur för smÃ¥företag sÃ¥ blir det inte mÃ¥nga jobb i dem.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.