Startsida › Forum › E-handelsforumet › E-handelsplattformar › Ehandels Ryanair…
- Detta ämne har 134 svar, 18 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 6 månader sedan av
cropverktyget.
-
FörfattareInlägg
-
27 april, 2012 kl. 18:49 #143887
Anton A
Deltagare@Kodmyran 42925 wrote:
För att svara på frågan tidigare, säljer som sjutton just nu, april harvarit fantastisk
Kul att höra
27 april, 2012 kl. 18:52 #143889tonys
Deltagare@Kodmyran 42924 wrote:
Jag tror du missförstod, visst kan du lägga pÃ¥ en backup men det tar tid att göra och har du ett hundratal kunder som inte kan koda och ska ha hjälp sÃ¥ fÃ¥r du lägga mycket tid pÃ¥ att lägga tillbaka backuper…därför sÃ¥ är det bra om kunden Ã¥tminstonde förstÃ¥r att vi inte ansvarar för fel som uppstÃ¥r och att de gör ändringen pÃ¥ egen risk
Ja. Du har så rätt med kunder som inte kan koda. På egen risk står det i backend hos oss.
Flest problem på fredag kväll, mellandagarna jul och t.ex kl 24 på nyårsafton27 april, 2012 kl. 19:11 #143893pyhobby
DeltagareVi har ocksÃ¥ haft en riktigt bra mÃ¥nad, men de senaste dagarna har varit lite segare…Det fÃ¥r mig att vilja köpa nÃ¥gon extra modul till butiken!
Två dagar under budget ger mig lika mycket nervdaller som styrelsen i Malmö Redhawks får inför en skatterevision;)Ha en fortsatt trevlig kväll allihopa!
27 april, 2012 kl. 19:16 #143895Jimmy Ostrom
DeltagareHe he he skrattar så jag kissar ner mig:)
😮
@pyhobby 42931 wrote:
ger mig lika mycket nervdaller som styrelsen i Malmö Redhawks får inför en skatterevision;)
27 april, 2012 kl. 19:17 #143896Anton A
Deltagare@pyhobby 42931 wrote:
Två dagar under budget ger mig lika mycket nervdaller som styrelsen i Malmö Redhawks får inför en skatterevision;)
hahaha, näej det kan inte vara kul för dem
Blir extra skönt när Djurgårn spöar dem nästa åt!27 april, 2012 kl. 19:19 #143897cropverktyget
Deltagare@Kodmyran 42815 wrote:
Min poäng var att företag tar betalt för det man kan ta betalt för för att överleva, ungefär som att ni tar betalt för drift av ett open source system och en hel del pengar för att installera ett designtema. Ni tar betalt för det ni kan få betalt för , och andra företag tar betalt för annat de kan få betalt för , det är inget konstigt med det
Men har man inte månadskostnaderna för plattformen för att det skall gå runt?
Varför skall man behöva ha bÃ¥de en mÃ¥nadskostnad samt extra debiteringar för ytterligare funktioner? Om du har utvecklat en funktion som FB-kommentarer som är pÃ¥ 4 rader kod bör ju dÃ¥ detta fördelas pÃ¥ säg som Jetshop har nÃ¥gonstans 2-3000 kunder och dessa betalar för plattformen redan med mÃ¥nadskostnad pÃ¥ en siffra pÃ¥ 995:- vilket jag gissar är lÃ¥gt för att vara Jetshop sÃ¥ bör det rimligen inte kosta varje installation 4 000kr ytterligare, kostnaden för underhÃ¥ll är inte en rimlig ursäkt för ett sÃ¥dant pris… den enda riktiga anledningen är att man tar betalt för att folk är villiga(eller okunniga att inse att det är orimligt) att betala för det. Det är upp till kunden att avgöra om det är rimligt eller ej… vi kan ju bygga nya funktioner utan att debitera för dem och vÃ¥ra mÃ¥nadskostnader är troligtvis bland de lägsta i landet bland e-handelsplattformar. UnderhÃ¥ll och utveckling bör ju ingÃ¥ i den rullande mÃ¥nadskostnaden.27 april, 2012 kl. 19:23 #143898Anton A
Deltagare@cropverktyget 42935 wrote:
Men har man inte månadskostnaderna för plattformen för att det skall gå runt?
Varför skall man behöva ha bÃ¥de en mÃ¥nadskostnad samt extra debiteringar för ytterligare funktioner? Om du har utvecklat en funktion som FB-kommentarer som är pÃ¥ 4 rader kod bör ju dÃ¥ detta fördelas pÃ¥ säg som Jetshop har nÃ¥gonstans 2-3000 kunder och dessa betalar för plattformen redan med mÃ¥nadskostnad pÃ¥ en siffra pÃ¥ 995:- vilket jag gissar är lÃ¥gt för att vara Jetshop sÃ¥ bör det rimligen inte kosta varje installation 4 000kr ytterligare, kostnaden för underhÃ¥ll är inte en rimlig ursäkt för ett sÃ¥dant pris… den enda riktiga anledningen är att man tar betalt för att folk är villiga(eller okunniga att inse att det är orimligt) att betala för det. Det är upp till kunden att avgöra om det är rimligt eller ej… vi kan ju bygga nya funktioner utan att debitera för dem och vÃ¥ra mÃ¥nadskostnader är troligtvis bland de lägsta i landet bland e-handelsplattformar. UnderhÃ¥ll och utveckling bör ju ingÃ¥ i den rullande mÃ¥nadskostnaden.Jovisst ska det vara sÃ¥.
27 april, 2012 kl. 19:38 #143899Jimmy Ostrom
DeltagareJo alla arbetar olika. Sen om Jetshop tar bra betalt är väl inget konstigt för det gör många. Nordisk e-handel tar 3000 per månad på sin större lösning (kör den själv), E-butik tar väl % på försäljningen i sina små lösningar osv.
Ni tar tex. förskottsbetalning för special funktioner som man vill få gjort och det vet jag ingen annan som gör, jag säger inte att det är fel utan att alla väljer att arbeta olika.
Sen är det som du skriver, kunden avgör själv vem hon vill gå till. Det är väl synd att säga att det finns så många plattformar som håller måttet:o
Sen självklart ska det väl ingå underhåll och utveckling om man betalar hyra för sin lösning. Men det betyder inte att om jag vill ha en special funktion (som ni vet att jag vill ha massor) så ingår självklart inte detta i någon månadsavgift.
@cropverktyget 42935 wrote:
Men har man inte månadskostnaderna för plattformen för att det skall gå runt?
Varför skall man behöva ha bÃ¥de en mÃ¥nadskostnad samt extra debiteringar för ytterligare funktioner? Om du har utvecklat en funktion som FB-kommentarer som är pÃ¥ 4 rader kod bör ju dÃ¥ detta fördelas pÃ¥ säg som Jetshop har nÃ¥gonstans 2-3000 kunder och dessa betalar för plattformen redan med mÃ¥nadskostnad pÃ¥ en siffra pÃ¥ 995:- vilket jag gissar är lÃ¥gt för att vara Jetshop sÃ¥ bör det rimligen inte kosta varje installation 4 000kr ytterligare, kostnaden för underhÃ¥ll är inte en rimlig ursäkt för ett sÃ¥dant pris… den enda riktiga anledningen är att man tar betalt för att folk är villiga(eller okunniga att inse att det är orimligt) att betala för det. Det är upp till kunden att avgöra om det är rimligt eller ej… vi kan ju bygga nya funktioner utan att debitera för dem och vÃ¥ra mÃ¥nadskostnader är troligtvis bland de lägsta i landet bland e-handelsplattformar. UnderhÃ¥ll och utveckling bör ju ingÃ¥ i den rullande mÃ¥nadskostnaden.27 april, 2012 kl. 19:49 #143900cropverktyget
Deltagare@Dan 42852 wrote:
Jetshop vill kanske beräkna en vinst på dubbla kostnaden för att vilja göra funktionen. Med en internprissättning på 600 sek blir det 48 papp de ska dra in för break even vilket är 12 kunder, vilket inte är ett orimligt estimat och således är prissättningen rimlig.
Om de däremot har 1000 kunder på funktionen kan den kanske anses som orimlig, men en prissättning kan inte bara baseras på en subjektiv kunds åsikt utan måste även värderas utifrån säljarens anskaffningskostnad om man ska kunna påstå att något är ocker.
Det är ju mer rimligt att dom har cirka 1500 betalande kunder och resten är de sÃ¥ kallade freeabonnemangskunder dom har och 12 kunder har sannolikt redan köpt tjänsten sÃ¥ din teori om att det är orimligt är mer sannolikt i dagsläget vilket leder till det fakto att det lutar mer Ã¥t definitionen ocker… man tar betalt för att man kan ta betalt och visst man kan resonera att min tid lägger jag hellre pÃ¥ att sälja och packa och fakturera och dom lägger in funktionen Ã¥t mig och jag är nöjd. Det man skall ha i beaktning är ju att funktionen är ju redan byggd en gÃ¥ng och det tar säkert 40h att bygga in en sÃ¥dan funktion men skall man behöva ha ett sÃ¥ orimligt pris? Det är som man sett pÃ¥ andra byrÃ¥ers prissättning pÃ¥ 3 500kr för att sätta dit Likebox-funktion pÃ¥ en sida och detta med copy&paste tar cirka 10 minuter att göra rent tekniskt… det är i mitt tycke ocker..man sätter en fast kostnad istället föra att bara debitera för den pÃ¥började timman för kunden är i sitt okunnande inte medveten om hur lite tid det tar…ja dÃ¥ är det ocker likväl.
Även om du debiterar för den påbörjade timman har du redan gjort en bra affär i det fallet då 50 minuter kan läggas på annat fast den timman är betald.Man kan bara gratulera Jetshop till att dom lyckas sälja funktionen till det priset. Jag hade inte köpt resonemanget för underhåll så som de många gånger utrycker sig på sin facebooksida som anledning till sin prissättning,
för dom har ju fler säljare än utvecklare om man kollar deras personalsida.27 april, 2012 kl. 19:57 #143901cropverktyget
Deltagare@Jimmy Öström 42937 wrote:
Sen självklart ska det väl ingå underhåll och utveckling om man betalar hyra för sin lösning. Men det betyder inte att om jag vill ha en special funktion (som ni vet att jag vill ha massor) så ingår självklart inte detta i någon månadsavgift.
Alla plattformar har brister, det kan man inte sticka under stolen och med allt ifrån några hundra till 2-3 000 kunder kommer det alltid finnas önskemål och funktioner samt idéer om hur saker kunde ha varit. Det finns ingen möjlighet dessvärre att göra alla nöjda, det gäller för er att leta fram det som passar ert säljtänk bäst när dagen går mot ett beslut.
Man måste kunna skilja på en inbyggd funktion som redan finns och som kan användas av en mångfald eller om en enskild individ beställer en funktion som den är beredd att betala för för att gå före en utvecklingskö osv, dock så kommer då kostnaden sällan ligga på 4 000kr utan troligtvis högre. I det här fallet tar man betalt för en inbyggd funktion som säkert är betald sen länge.
Jag tror iofs du redan är medveten om det men vill bara poängtera det för andra som kanske inte tänker den tanken.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.