Startsida › Forum › E-handelsforumet › E-handelsplattformar › Ehandels Ryanair…
- Detta ämne har 134 svar, 18 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 5 månader sedan av
cropverktyget.
-
FörfattareInlägg
-
27 april, 2012 kl. 20:22 #143905
Jimmy Ostrom
DeltagareJag håller med dig helt klart!
@cropverktyget 42939 wrote:
Alla plattformar har brister, det kan man inte sticka under stolen och med allt ifrån några hundra till 2-3 000 kunder kommer det alltid finnas önskemål och funktioner samt idéer om hur saker kunde ha varit. Det finns ingen möjlighet dessvärre att göra alla nöjda, det gäller för er att leta fram det som passar ert säljtänk bäst när dagen går mot ett beslut.
Man måste kunna skilja på en inbyggd funktion som redan finns och som kan användas av en mångfald eller om en enskild individ beställer en funktion som den är beredd att betala för för att gå före en utvecklingskö osv, dock så kommer då kostnaden sällan ligga på 4 000kr utan troligtvis högre. I det här fallet tar man betalt för en inbyggd funktion som säkert är betald sen länge.
Jag tror iofs du redan är medveten om det men vill bara poängtera det för andra som kanske inte tänker den tanken.
27 april, 2012 kl. 22:34 #143914Anton A
Deltagare@cropverktyget 42938 wrote:
Det är ju mer rimligt att dom har cirka 1500 betalande kunder och resten är de sÃ¥ kallade freeabonnemangskunder dom har och 12 kunder har sannolikt redan köpt tjänsten sÃ¥ din teori om att det är orimligt är mer sannolikt i dagsläget vilket leder till det fakto att det lutar mer Ã¥t definitionen ocker… man tar betalt för att man kan ta betalt och visst man kan resonera att min tid lägger jag hellre pÃ¥ att sälja och packa och fakturera och dom lägger in funktionen Ã¥t mig och jag är nöjd. Det man skall ha i beaktning är ju att funktionen är ju redan byggd en gÃ¥ng och det tar säkert 40h att bygga in en sÃ¥dan funktion men skall man behöva ha ett sÃ¥ orimligt pris? Det är som man sett pÃ¥ andra byrÃ¥ers prissättning pÃ¥ 3 500kr för att sätta dit Likebox-funktion pÃ¥ en sida och detta med copy&paste tar cirka 10 minuter att göra rent tekniskt… det är i mitt tycke ocker..man sätter en fast kostnad istället föra att bara debitera för den pÃ¥började timman för kunden är i sitt okunnande inte medveten om hur lite tid det tar…ja dÃ¥ är det ocker likväl.
Även om du debiterar för den påbörjade timman har du redan gjort en bra affär i det fallet då 50 minuter kan läggas på annat fast den timman är betald.Man kan bara gratulera Jetshop till att dom lyckas sälja funktionen till det priset. Jag hade inte köpt resonemanget för underhåll så som de många gånger utrycker sig på sin facebooksida som anledning till sin prissättning,
för dom har ju fler säljare än utvecklare om man kollar deras personalsida.Tack för det!
Det ser ut som att den unga vargen hade en poäng i alla fall28 april, 2012 kl. 07:34 #143920Katrin Lundgren
Deltagare@cropverktyget 42935 wrote:
Men har man inte månadskostnaderna för plattformen för att det skall gå runt?
Varför skall man behöva ha bÃ¥de en mÃ¥nadskostnad samt extra debiteringar för ytterligare funktioner? Om du har utvecklat en funktion som FB-kommentarer som är pÃ¥ 4 rader kod bör ju dÃ¥ detta fördelas pÃ¥ säg som Jetshop har nÃ¥gonstans 2-3000 kunder och dessa betalar för plattformen redan med mÃ¥nadskostnad pÃ¥ en siffra pÃ¥ 995:- vilket jag gissar är lÃ¥gt för att vara Jetshop sÃ¥ bör det rimligen inte kosta varje installation 4 000kr ytterligare, kostnaden för underhÃ¥ll är inte en rimlig ursäkt för ett sÃ¥dant pris… den enda riktiga anledningen är att man tar betalt för att folk är villiga(eller okunniga att inse att det är orimligt) att betala för det. Det är upp till kunden att avgöra om det är rimligt eller ej… vi kan ju bygga nya funktioner utan att debitera för dem och vÃ¥ra mÃ¥nadskostnader är troligtvis bland de lägsta i landet bland e-handelsplattformar. UnderhÃ¥ll och utveckling bör ju ingÃ¥ i den rullande mÃ¥nadskostnaden.@cropverktyget 42938 wrote:
Det är ju mer rimligt att dom har cirka 1500 betalande kunder och resten är de sÃ¥ kallade freeabonnemangskunder dom har och 12 kunder har sannolikt redan köpt tjänsten sÃ¥ din teori om att det är orimligt är mer sannolikt i dagsläget vilket leder till det fakto att det lutar mer Ã¥t definitionen ocker… man tar betalt för att man kan ta betalt och visst man kan resonera att min tid lägger jag hellre pÃ¥ att sälja och packa och fakturera och dom lägger in funktionen Ã¥t mig och jag är nöjd. Det man skall ha i beaktning är ju att funktionen är ju redan byggd en gÃ¥ng och det tar säkert 40h att bygga in en sÃ¥dan funktion men skall man behöva ha ett sÃ¥ orimligt pris? Det är som man sett pÃ¥ andra byrÃ¥ers prissättning pÃ¥ 3 500kr för att sätta dit Likebox-funktion pÃ¥ en sida och detta med copy&paste tar cirka 10 minuter att göra rent tekniskt… det är i mitt tycke ocker..man sätter en fast kostnad istället föra att bara debitera för den pÃ¥började timman för kunden är i sitt okunnande inte medveten om hur lite tid det tar…ja dÃ¥ är det ocker likväl.
Även om du debiterar för den påbörjade timman har du redan gjort en bra affär i det fallet då 50 minuter kan läggas på annat fast den timman är betald.Man kan bara gratulera Jetshop till att dom lyckas sälja funktionen till det priset. Jag hade inte köpt resonemanget för underhåll så som de många gånger utrycker sig på sin facebooksida som anledning till sin prissättning,
för dom har ju fler säljare än utvecklare om man kollar deras personalsida.Alla jobbar på olika sätt och jag tänker inte kritisera en kollega för hur den väljer att prissätta, vi har inte en susning över hur olika kodbaser ser ut eller vilka kostnader det är förknippat med för jetshop att göra utveckling. Som du säger är det upp till kunden att avgöra vad som är rimligt eller ej, och göra sitt val därefter. Att anklaga en kollega i branschen för ocker är enligt mig otroligt fult, och inget jag någonsin tänker göra och jag trodde i min enfald att sådana dumheter ägnar sig ingen leverantör åt. Sedan vad som ingår för utveckling i olika plattfirmar och vad du alltså får för din månadskostnad är väldigt olika i olika företag. Det är lättare att utveckla vissa saker än andra och självklart prissätter varje företag efter sin verklighet, kodbas, antal kunder och de mål man har med sitt företag och sin plattform.
28 april, 2012 kl. 08:27 #143921Rikard
DeltagareSkandal, man förväntar ju sig att få all utvecking inbakad i månadskostnaden, nu verkar det som att de som bara betalar månadsavgift halkar efter pga några betalar sig före? Liknar ju marknadsekonomi, likt den Jetshop idkar?
@cropverktyget 42939 wrote:
Man måste kunna skilja på en inbyggd funktion som redan finns och som kan användas av en mångfald eller om en enskild individ beställer en funktion som den är beredd att betala för för att gå före en utvecklingskö osv, dock så kommer då kostnaden sällan ligga på 4 000kr utan troligtvis högre.
En annan fråga, representerar du Textalk här?
28 april, 2012 kl. 09:08 #143924nordicwebteam
DeltagareMed risk för att upprepa någon (har inte läst igen alla 11 sidor)
Jag tror att anledningen till att de kan ta ut så mycket är att kunden helt enkelt inte har möjlighet att vända sig till någon annan. De har ju en hyrlösning och då är alternativet att byta plattformen helt och hållet (antar jag, jag är osäker på vad jetshop har för villkor). Detta är nackdelen med alla egenutvecklade plattformar som endast används av en leverantör. Därav förstår jag inte (ja, jag är inte helt objektiv
) varför man ska använda en sådan lösning. Det finns massor av plattformar som tusentals världen över har kunskap i. Både open source gratis-lösningar men också de man betalar licens för och har full support. Jag tror att många leverantörer är rädda för att ge kunderna mer frihet i sina lösningar eftersom de vill binda upp dem till väldigt mycket. Personligen tycker jag att det är fel och det är en av anledningarna till att jag vill arbeta med Magento och wordpress.
28 april, 2012 kl. 10:33 #143925cropverktyget
Deltagare@Kodmyran 42959 wrote:
Alla jobbar på olika sätt och jag tänker inte kritisera en kollega för hur den väljer att prissätta, vi har inte en susning över hur olika kodbaser ser ut eller vilka kostnader det är förknippat med för jetshop att göra utveckling. Som du säger är det upp till kunden att avgöra vad som är rimligt eller ej, och göra sitt val därefter. Att anklaga en kollega i branschen för ocker är enligt mig otroligt fult, och inget jag någonsin tänker göra och jag trodde i min enfald att sådana dumheter ägnar sig ingen leverantör åt. Sedan vad som ingår för utveckling i olika plattfirmar och vad du alltså får för din månadskostnad är väldigt olika i olika företag. Det är lättare att utveckla vissa saker än andra och självklart prissätter varje företag efter sin verklighet, kodbas, antal kunder och de mål man har med sitt företag och sin plattform.
Nu är det så att jag må jobba i branschen och är anställd på en konkurrerande plattform men jag skriver helt i privat regi och inte för företaget som anställt mig och detta är mina privata åsikter som jag lägger ut på forumet, för att ge mina erfarenheter och tankar likväl som en kund mot en plattform.
Är det så att jag personligen anser av erfarenhet att något är överprissatt har jag all rätt att yttra mina åsikter sen är det upp till andra att misstycka, jag står dock fast vid att prissättning är hög. Sen har du helt rätt i att jag inte vet exakt men precis som du generaliserar så gör jag det med och jag tror att vi med stor sannolikhet inte är helt ute och cyklar med den insikten av de befintliga verktygen som finns där ute.
Som jag nämnde om Like-boxar som mÃ¥nga företag tar en klumpsumma för är ju ett sätt att ta betalt för för sÃ¥ som du säger kunna betala sina löner… men om man redan tjänar bra pÃ¥ sin timkostnad behöver man ju inte 4-dubbla det för att okunskapen eller bekvämligheten tillÃ¥ter det? Slutligen…den som betalar kostnaden kan inte i efterhand beklaga sig… det är väldigt viktigt att man som kund tar reda pÃ¥ vad man har för behov och värderar det mot vad som finns i plÃ¥nboken. Ännu viktigare är att man tänker pÃ¥ detta innan man väljer plattform sÃ¥ man slipper sitta fast med avtal som nämnts tidigare i den här trÃ¥den.
28 april, 2012 kl. 10:41 #143926cropverktyget
Deltagare@Rikard 42960 wrote:
Skandal, man förväntar ju sig att få all utvecking inbakad i månadskostnaden, nu verkar det som att de som bara betalar månadsavgift halkar efter pga några betalar sig före? Liknar ju marknadsekonomi, likt den Jetshop idkar?
En annan fråga, representerar du Textalk här?Nu är det inte så att du kan betala dig före någon kö men du kan dock slippa vänta på att flera måste efterfråga just din funktion genom att du beställer den av företagets utvecklingsavdelning (denna funktion brukar gagna inte bara beställaren utan även massan), en funktion kan vanligtvis prioriteras in av företaget om det finns stort behov utifrån era önskemål och dessa ingår oftast i månadskostnaden. Så jag ser bara positivt till detta för kundernas del, så med andra ord finns ingen skandal.
Nej jag skriver i egen regi men är dock anställd på Textalk. Så alla åsikter är mina egna utifrån mina erfarenheter och tycke och har inget med företaget jag är anställd på.
28 april, 2012 kl. 11:04 #143927pyhobby
DeltagareUtan att lägga nÃ¥gon värdering i vad du skriver sÃ¥ vill jag bara inflika att sÃ¥ länge du har ”www.textalk.se/webshop” vid ditt namn här pÃ¥ forumet sÃ¥ kommer du bedömas som en företrädare för företaget. Jag kommer i alla fall göra sÃ¥, pÃ¥ samma sätt som jag ser Kodmyran, Tonys med flera som representanter för sina plattformar.
28 april, 2012 kl. 11:17 #143928cropverktyget
Deltagare@pyhobby 42967 wrote:
Utan att lägga nÃ¥gon värdering i vad du skriver sÃ¥ vill jag bara inflika att sÃ¥ länge du har ”www.textalk.se/webshop” vid ditt namn här pÃ¥ forumet sÃ¥ kommer du bedömas som en företrädare för företaget. Jag kommer i alla fall göra sÃ¥, pÃ¥ samma sätt som jag ser Kodmyran, Tonys med flera som representanter för sina plattformar.
Då skall jag ta bort det om det går för att undvika missförstånd, man var tvungen att fylla i allt när man blev medlem.
28 april, 2012 kl. 11:22 #143929Jimmy Ostrom
DeltagareNja fast nu är ju inte verkligheten så svart och vit som du skriver.
Jag lägger enorma pengar på utveckling (nästan bara i ADMIN då det är där jag kan spara mest tid/pengar).
Av mina krav och specar kanske 80% är specifika för mig och då kommer dessa aldrig komma med som standard och jag ser inget fel i detta alls.
Skulle alla låta allt ingå som standard i en shop (som det låter som att ni gärna gör) så skulle eran sida och många andra vara perfekta.
Jag vet att ingen hemsida är perfekt, långt ifrån och er är inte heller perfekt.
Så det kommer alltid finns krav att ett plattforms företag kan göra dom specialfunktionerna en specifik e-handlare kräver och även såklart betalar för.
@cropverktyget 42966 wrote:
Nu är det inte så att du kan betala dig före någon kö men du kan dock slippa vänta på att flera måste efterfråga just din funktion genom att du beställer den av företagets utvecklingsavdelning (denna funktion brukar gagna inte bara beställaren utan även massan), en funktion kan vanligtvis prioriteras in av företaget om det finns stort behov utifrån era önskemål och dessa ingår oftast i månadskostnaden. Så jag ser bara positivt till detta för kundernas del, så med andra ord finns ingen skandal.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.