Visar 10 inlägg - 21 till 30 (av 35 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #127857
    Prix
    Deltagare

    @Omoskar 25198 wrote:

    O´learys, gymgrossisten, tele 2, heppo.se är bara några av många företag som har använt den sortens tjänst genom olika företag.

    Som ovanstående talare så har dem en helt annan budget men det var inte riktigt där jag fastnade.

    O´learys har ju ett merförsäljare värde i att om man tycker om maten kommer man tillbaka, eller de kanske får betala sin egen dricka vid tillfället.
    Tele 2 skulle ju tjäna stora pengar på att värva kunder på detta sätt. Det är ofta telefonförsäljarbolag som annars gör det jobbet åt dem och de kostar stora pengar.

    #127861

    @Prix 25221 wrote:

    Som ovanstående talare så har dem en helt annan budget men det var inte riktigt där jag fastnade.

    O´learys har ju ett merförsäljare värde i att om man tycker om maten kommer man tillbaka, eller de kanske får betala sin egen dricka vid tillfället.
    Tele 2 skulle ju tjäna stora pengar på att värva kunder på detta sätt. Det är ofta telefonförsäljarbolag som annars gör det jobbet åt dem och de kostar stora pengar.

    fast nöjda kunder = Ã¥terkommande kunder är väl nÃ¥got som även gäller smÃ¥ handlare? Däremot har väl en restaurang inte ett begrepp som heter ”merförsäljning” i form av fler produkter i kassan utan det är rätt vedertaget att man köper fler än 1 pryl. Vet inte hur deras deal sÃ¥g ut, men om det är halva priset pÃ¥ mat kan de lätt tjäna igen det pÃ¥ 3 bira.

    #127873
    Parvelito
    Deltagare

    @Prix 25221 wrote:

    O´learys har ju ett merförsäljare värde i att om man tycker om maten kommer man tillbaka, eller de kanske får betala sin egen dricka vid tillfället.

    Jag tror att restauranger är en bransch som verkligen borde passa sig för sÃ¥dana här aktiviteter annat än i mycket ringa omfattning eller om man är helt nystartad. Tänk dig en skapligt stor restaurang med i snitt 100 matgäster per kväll. Man har en sÃ¥dan här deal, och det rinner ut 500st kuponger ”Ät tvÃ¥, betala för en”. De flesta som köper den där dealen vill nyttja den pÃ¥ en gÃ¥ng, sÃ¥ helt plötsligt har restaurangen 150 matgäster per kväll istället under en tiodagarsperiod. Och alla som ens varit i närheten av driften i en restaurang vet att med 50% fler gäster sÃ¥ blir servicen och maten ungefär 50% sämre. Det blir trÃ¥ngt, slamrigt och rörigt i lokalen, stressad personal som försöker hinna med och ändÃ¥ fÃ¥r gästerna vänta länge pÃ¥ maten. Massor av mat serveras ”nästan färdig”. Potatisgratäng som skulle mÃ¥tt bra av fem minuter till i ugnen, kött och fisk som ligger i underkant pÃ¥ stektiden, sÃ¥s som hade mÃ¥tt bra av lite mer vispande och att fÃ¥ koka ihop lite till. Kort sagt sÃ¥ visar man med stor säkerhet upp sina mindre goda sidor under sÃ¥dana betingelser, och att kunderna kommer tillbaka kan man fetglömma.

    Det kan till och med vara så att stammisarna överger stället, eftersom det blev för rörigt och uselt. Man kanske inte har gått back om man sålt lite pilsner och en och annan husets vin, men vad har man vunnit?

    #127875
    Prix
    Deltagare

    Sen kan man ju vända pÃ¥ det. Enligt undersökningar är det ju första steget som är det svÃ¥raste. Jag köpte själv kuponger pÃ¥ ”Cupcakes 4 för 20 kr” pÃ¥ ett konditori i Malmö jag normalt aldrig handlar. De var inte världens godaste kanske men lÃ¥ngt ifrÃ¥n äckligt, sÃ¥ godkänt. När jag senast var i stan och tänkte att jag borde köpa mig en kaka hem och mumsa pÃ¥ sÃ¥ helt naturligt dök detta konditoriet upp i mitt huvud, trots där finns mÃ¥nga fler i huvudet… SÃ¥ det är pÃ¥ pos. och neg. kan jag tänka mig!

    #127877
    danielandersson
    Deltagare

    @Prix 25240 wrote:

    Sen kan man ju vända pÃ¥ det. Enligt undersökningar är det ju första steget som är det svÃ¥raste. Jag köpte själv kuponger pÃ¥ ”Cupcakes 4 för 20 kr” pÃ¥ ett konditori i Malmö jag normalt aldrig handlar. De var inte världens godaste kanske men lÃ¥ngt ifrÃ¥n äckligt, sÃ¥ godkänt. När jag senast var i stan och tänkte att jag borde köpa mig en kaka hem och mumsa pÃ¥ sÃ¥ helt naturligt dök detta konditoriet upp i mitt huvud, trots där finns mÃ¥nga fler i huvudet… SÃ¥ det är pÃ¥ pos. och neg. kan jag tänka mig!

    Det finns alltid undantag.

    Groupon har ju haft det problemet, att locka till sig tillräckligt med LOJALA kunder (de spenderar mer på att få in kunder än de får tillbaks).

    De flesta besökarna verkar nyttja ett erbjudande och sedan inte återvända..

    #128496
    prylsjuk
    Deltagare

    Jag skulle nog kunna tänka mig att testa detta, men är lite fundersam kring hur man ska bokföra saker som detta.

    Man säljer ju t ex. ett presentkort värt 200 kr för 100 kr, men förmedlarna dvs. Eniro tar ju då ut en summa, säg 30 kr. Då blir det bara 70 kr till mig. Hur bokför man det hela? Skulle vara jättetacksam om jag kunde få ett svar på detta.

    #128506
    evomedia
    Deltagare

    Har kört några deals under året och kommer att köra fler då jag gillar exponeringen samt boosten av registrerade kunder varav ca 70% anmäler sig till butikens nyhetsbrev=)

    Säg att jag vill köra en deal hos er…
    Hur stor exponering får jag?

    Groupon tror jag hade:
    ca 400 000 medlemmar som tog emot deras nyhetsbrev.
    + X antal besökare per dag till sidan.
    + X antal som har deras iphone app.
    + X antal facebook fans.
    + Exponering i flash banners via deras affiliates

    Vad är minsta rabatten jag måste ge för att köra en deal?
    Vad är % som ni tar ut?
    När får jag ut pengarna från dealen?
    (om ni har tvådelad utbetalning när får jag första, när får jag andra).

    Gillar konceptet men man måste ha marginalerna annars kan det bli dyrt!

    @ Kocken ”De som tjänar pengar är prisjägarna och mellanhanden, prisjägarna gör ett fynd och mellanhanden gör en vinst utan att lyfta ett finger.”

    Nu ger du mellanhanden för lite cred… dom lägger en otroligt stor summa pÃ¥ marknadsföring och dom lägger upp dealen samt i mÃ¥nga fall agerar kundtjänst.

    #128512
    Parvelito
    Deltagare

    @evomedia 25952 wrote:

    Nu ger du mellanhanden för lite cred… dom lägger en otroligt stor summa pÃ¥ marknadsföring och dom lägger upp dealen samt i mÃ¥nga fall agerar kundtjänst.

    Konceptet fungerar bara för de som har 70-80% marginal från början, vi pratar mode, kläder, smink, accessoarer. ibland tror jag att man borde ge sig in i den branschen istället, med oprutade hemelektronikmarginaler kan man vara oerhört mycket billigare än någon deal någonsin kommer vara, och det till ordinarie pris :-)

    #128520
    evomedia
    Deltagare

    @Parvelito 25958 wrote:

    Konceptet fungerar bara för de som har 70-80% marginal från början, vi pratar mode, kläder, smink, accessoarer. ibland tror jag att man borde ge sig in i den branschen istället, med oprutade hemelektronikmarginaler kan man vara oerhört mycket billigare än någon deal någonsin kommer vara, och det till ordinarie pris :-)

    Om det inte är dyra grejer man kör en deal pÃ¥ sÃ¥ kräver dom ju att man har minst 50% rabatt pÃ¥ ord.pris sen tar dom ca 50% av försäljningen vilket tillslut blir ca 75%, annonsören fÃ¥r in ca 25% av produktens ord.pris… sÃ¥ om man ska gÃ¥ + – 0 sÃ¥ mÃ¥ste man ha en ganska hög marginal pÃ¥ det man säljer, ännu högre om man ska tjäna pÃ¥ det:P

    #128762
    prylsjuk
    Deltagare

    @prylsjuk 25941 wrote:

    Jag skulle nog kunna tänka mig att testa detta, men är lite fundersam kring hur man ska bokföra saker som detta.

    Man säljer ju t ex. ett presentkort värt 200 kr för 100 kr, men förmedlarna dvs. Eniro tar ju då ut en summa, säg 30 kr. Då blir det bara 70 kr till mig. Hur bokför man det hela? Skulle vara jättetacksam om jag kunde få ett svar på detta.

    Ingen som kan svara på detta? Hur bör man bokföra det?

Visar 10 inlägg - 21 till 30 (av 35 totalt)
  • Du mÃ¥ste vara inloggad för att svara pÃ¥ detta ämne.