Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Falskbeställningar
- Detta ämne har 30 svar, 14 deltagare, och uppdaterades senast fÜr 12 ür, 8 münader sedan av
Hjalmar.
-
FÜrfattareInlägg
-
4 februari, 2013 kl. 09:31 #99554
PatrikW
DeltagareHalloj!
Just nu sitter jag med ett litet konstigt problem. Vi für ca 1 falskbeställning om dagen pü en specifik produkt. Det är den stora Ge choklad i present i form av en romantisk Chokladpizza fÜr 199:-
Dü jag jobbat med e-handel ett tag sü vet jag att falskbeställningar sker men detta är systematiskt.
Alla är pü Klarna faktura. (Har kontaktat dom om dom hjälper till sü gott som dom kan).
Vi är ganska snabba pü att skicka vüra beställningar sü problemet är att när vi für mailet frün klarna att vi skall stoppa beställningen har vi redan skickat paketet.
Det som alltid är samma pü beställningen är:
Svenskt personnummer
IP frün USA (olika vid varje beställning)
”hittepĂĽemails”
Alltid endast chokladpizzan.
Det är aldrig genom affiliate / traddoubler sĂĽ ingen ”tjänar” pengar genom den vägen.NĂĽgon som varit med om nĂĽgot liknande? NĂĽgon som har ett bra tips pĂĽ hur vi kan lägga in en snygg check sĂĽ att vi slipper skicka paketet och fĂĽ kunder som undrar varfĂśr dom fĂĽtt en chokladpizza och skall betala samt att det kostar oss 2 frakter vid varje tillfälle.
4 februari, 2013 kl. 09:38 #159297Joel
DeltagareJag ser egentligen tre mĂśjliga lĂśsningar pĂĽ problemet:
1) Har ni Klarnas senaste API? Isüfall borde ju ordrarna flaggas redan när de läggs och inte skickas med en varning via mail?
2) Ni har ju en egenbyggd plattform, kan ni inte sätta en flagga pü alla ordrar med chokladpizzan, att de ska kollas manuellt innan de skickas vidare fÜr pack&plock?
3) Be personalen pü lagret att kolla beställningarna med chokladpizzor. Sü münga kan ni väl inte skicka per dag iaf?
4 februari, 2013 kl. 09:39 #159298Dan
DeltagareVad är det fÜr adresser och personnummer? Samma eller olika, har de geografisk anknytning?
Om det gÜrs med en bot funkar det antagligen inte att gÜra en koll pü cookien och lägga spärr pü den eller ip-adresserna om de är slumpade vilket gÜr det jobbigt.
Spontant lüter det väldigt konstigt, enda syftet jag kan komma pü är en script-kiddie som tycker det är kul att jävlas eller vill testa om de kan gÜra ett script som fÜrstÜr fÜr butiker, alternativt en konkurrent som vill sabba men det känns mycket lüngsÜkt (ps. det är inte jag hehe).
4 februari, 2013 kl. 09:56 #159302PatrikW
Deltagare@Joel 60065 wrote:
Jag ser egentligen tre mĂśjliga lĂśsningar pĂĽ problemet:
1) Har ni Klarnas senaste API? Isüfall borde ju ordrarna flaggas redan när de läggs och inte skickas med en varning via mail?
2) Ni har ju en egenbyggd plattform, kan ni inte sätta en flagga pü alla ordrar med chokladpizzan, att de ska kollas manuellt innan de skickas vidare fÜr pack&plock?
3) Be personalen pü lagret att kolla beställningarna med chokladpizzor. Sü münga kan ni väl inte skicka per dag iaf?
Stämmer att vi har egenbyggd platform, tyvärr har vi ingen südan funktion idag. Dock kommer den inom kort nu
Sista punkten är helt klart ett alternativ. Lyxproblemet är dock att det säljs ganska mĂĽnga chokladpizzor fĂśr tillfället och där är 5st som jobbar med pack och plock en dag som idag. Vilket gĂśr att det är ”lätt” att missa.
4 februari, 2013 kl. 09:58 #159304PatrikW
Deltagare@Dan 60066 wrote:
Vad är det fÜr adresser och personnummer? Samma eller olika, har de geografisk anknytning?
Om det gÜrs med en bot funkar det antagligen inte att gÜra en koll pü cookien och lägga spärr pü den eller ip-adresserna om de är slumpade vilket gÜr det jobbigt.
Spontant lüter det väldigt konstigt, enda syftet jag kan komma pü är en script-kiddie som tycker det är kul att jävlas eller vill testa om de kan gÜra ett script som fÜrstÜr fÜr butiker, alternativt en konkurrent som vill sabba men det känns mycket lüngsÜkt (ps. det är inte jag hehe).
Det är olika personnummer. Sü klarna hämtar hem adressen och det är helt random adresser.
4 februari, 2013 kl. 10:17 #159305Katrin Lundgren
DeltagareHar aldrig hÜrt om nügot liknande, känns som en bot av nügot slag som nügon gÜr bara fÜr att sabba. Jag har nog tyvärr ingen bra idÊ annat än att fÜrsÜka kolla dessa manuellt under en period
4 februari, 2013 kl. 10:19 #159306anders bergh
Deltagare@Dan 60066 wrote:
Vad är det fÜr adresser och personnummer? Samma eller olika, har de geografisk anknytning?
Addresser och personnummer verkar vara random, telefonnumret som anges gür till olika giltiga mottagare men inte samma som äger personnumret/adressen.
4 februari, 2013 kl. 11:19 #159310danielandersson
DeltagareMen alltsü, hur münga ordrar für ni frün USA-IP med svenskt personnummer (vilket innebär svensk adress, eftersom det gür via Klarna)?
Borde ni inte bara kunna blocka IPn frün USA, när det gäller Klarna?
4 februari, 2013 kl. 11:47 #159313PatrikW
Deltagare@lunarmys 60082 wrote:
Men alltsü, hur münga ordrar für ni frün USA-IP med svenskt personnummer (vilket innebär svensk adress, eftersom det gür via Klarna)?
Borde ni inte bara kunna blocka IPn frün USA, när det gäller Klarna?
Jo vi har funderat pü det ocksü. Problemet är att man är inte olaglig vbara fÜr man har en proxy.
Tänker pü att där finns faktiskt dom som vill vara lite hemliga även fast dom inte är olagliga.
Känns trükigt att blockera USA fÜr lite chokladpizzor, vi vill inte ha krig.
4 februari, 2013 kl. 12:00 #159315skum
DeltagareDet kanske vore klokt att flagga alla ordrar frün länder du normalt inte har kunder i.
Alltsü bara lüta IPn frün Sverige och eventuellt närliggande länder du har kunder som lever eller verkar i passera fritt.
(BehÜver bara gÜras pü fakturabeställningarna. )Om du har mÜjlighet sü kan du ju fÜrst kolla upp vilken omfattning ett südant filter skulle fü i din butik.
-
FÜrfattareInlägg
- Du müste vara inloggad fÜr att svara pü detta ämne.