Startsida › Forum › E-handelsforumet › Ekonomi & Företagande › Försäkringsbehov
- Detta ämne har 17 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 1 månad sedan av
Prix.
-
FörfattareInlägg
-
20 maj, 2011 kl. 09:25 #122874
Abbesnabb
DeltagareDet var If jag hade, men den dyra försäkringen kan också ha berott på att de antagligen missuppfattade att jag skrev omsättningen i kr och inte kkr vilket de trodde och vägrade ändra. Så är det kanske skillnad på att försäkra ett lager och annat.
Får kolla det där igen.
21 maj, 2011 kl. 17:49 #122914Prix
Deltagare@Parvelito 19694 wrote:
Se upp med det här, för försäkringsbolagen tar inte ansvar för vad skit som helst som man importerat. De kräver att det finns CE-certifikat och DOC för produkten innan de vill betala ut någon ersättning. Har produkten inte det så får du ”gå i fängelse, utan att passera GÅ”. Försäkringsbolagen täcker heller inte viten, återtagandekostnader etc för myndighetsåtgärder från t.ex. Elsäkerhetsverket.
Vilka produkter är det som kräver en CE-märkning? Eller är det så att alla produkter kräver någon typ av märkning el. EU-godkännande?
21 maj, 2011 kl. 18:38 #122915GregerA
Deltagare@Prix 19760 wrote:
Vilka produkter är det som kräver en CE-märkning? Eller är det så att alla produkter kräver någon typ av märkning el. EU-godkännande?
Inte alla, men väldigt många; leksaker, elektronik, elmateriel, radio och tele-utrustning, maskiner med rörliga delar, …
För varje produktkategori finns det ett EU-direktiv, t.ex leksaksdirektivet, som sedan införts i svensk lag på ett eller annat sätt. Lagen ställer krav på CE-märkning … och det är inte tillåtet att sätta CE-märke på sådant som inte kräver CE-märkning. Det går alltså inte att klistra på all bara för att vara på den säkra sidan.
Med CE-märket intygar tillverkaren/importören att produkten uppfyller de krav som gäller för produkten i fråga.
Här hittar du lite info, samt länkar till mer info: CE-märkning – Wikipedia
22 maj, 2011 kl. 20:10 #122981Prix
DeltagareTänkte fråga om ytterligare en grej när det gäller försäkringar.
Låt säga jag skickar ett glas för 50 :- + porto 29 :- … Personen som köpt ringer och säger att glaset är sönder vid mottagandet. Hur skulle ni hanterat detta? Täcker försäkring (men lönar det sig med självrisk) eller är det bolaget posten/dhl:s försäkringar jag ska vända mig till? Vilken ersättning kan jag kräva då det kostar för mig att skicka nytt (porto)?Är detta en engångs sak så är det ju inte mycket att bry sig om men om det skulle hända 100 gånger så är det en hel del pengar?
Och även hur agerar jag gentemot kunden? Måste ju även veta att jag inte blir lurad!
22 maj, 2011 kl. 20:13 #122982Parvelito
DeltagareSådana där saker får man ta från sin marginal, för har det gått sönder var det per definition inte tillräckligt bra packat… Och man håller kunden skadelös, det är inte värt att få dassiga referenser på nätet för något som kostat en några tior.
22 maj, 2011 kl. 21:25 #122983Prix
DeltagareMen om en/flera kunder skulle sätta dett i system?
22 maj, 2011 kl. 22:42 #122987Prix
DeltagareÄven nyfiken på hur du behandlar en retunerad produkt som inte är oanvänd?
23 maj, 2011 kl. 05:59 #117934Parvelito
DeltagareKunden har alltid rätt intill den dagen det är värt att påstå något annat. För mig betyder det att de mestadels billiga saker jag säljer är det inte värt att tjafsa om, det kommer ofelbart att kosta mig mycket mer pengar. Jag hanterar flera hundra beställningar i veckan, de flesta är på mindre än 100kr. Kommer det tillbaka något som inte kan säljas så åker det i soporna.
Handlar det om mer pengar så får man väldigt sakligt förklara för kunden vad man har upptäckt i en neutral ton, inte triumferande, inte i affekt, inte insinuerande utan kalla, torra fakta. Ett bra underlag är att dyra saker skickas spårbart. Tar man en ”strid” med kunden så är det bra att ha kollat att man verkligen har lagen på sin sida innan man ger sig in i den, allt annat kommer slå hårt tillbaka.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.