Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Frankeringsmaskin
- Detta ämne har 41 svar, 17 deltagare, och uppdaterades senast för 9 år sedan av
Dekaltext.se.
-
FörfattareInlägg
-
31 oktober, 2010 kl. 18:56 #115772
Joel
DeltagareFör mig som inte är så insatt: Kan någon förklara lite snabbt vad en frankeringsmaskin är och hur den fungerar?
31 oktober, 2010 kl. 19:44 #115774nobynator
DeltagareKör med portobetalt stämpel sedan kontantbetalning hos ett Företagscenter.
31 oktober, 2010 kl. 19:57 #115776Richie72
Deltagare@Joel 11710 wrote:
För mig som inte är så insatt: Kan någon förklara lite snabbt vad en frankeringsmaskin är och hur den fungerar?
Du betalar pengar i förskott till posten. Sen laddar du din frankeringsmaskin. Sen får du lite rabatt på portot när du frankerar.
Du har alltså etiketter till maskinen och väljer själv porto.
Fördelen är att du slipper massa frimärken och får lite rabatt. Samtidigt kan du lägga dem på närmaste postlåda och slipper företagscenter osv.
Men porto betalt kanske är bättre.
31 oktober, 2010 kl. 20:46 #115777Parvelito
Deltagare@Richie72 11708 wrote:
JJag har genom en kontakt fått tag i en begagnad till en billig penning och slipper serviceavtal.
Serviceavtalet för 750kr/år kan jag leva med, det jag är nyfiken på är vad driften kostar. Hur många frankeringar räcker en färgkasett till, och funkar det med vilka etiketter som helst, eller måste det vara de dyra för 35 öre stycket?
Jag är övertygad om frankeringsmaskinens flexibilitet, men är inte helt övertygad om dess ekonomi.
Det är ju nästan så det känns som att vanliga frimärken á 6kr/st är det minst komplicerade att hålla på med.
Kollade lite, och förra räkenskapsÃ¥ret frankerade jag för c:a 120kkr, det här Ã¥ret kan det nog bli 160kkr. Frakt är min mest sÃ¥lda artikel, och den mest lönsamma…
31 oktober, 2010 kl. 21:17 #115778Lastbryggan
DeltagareJag är inne på min fjärde frankeringsmaskin från Pitney Bowes och jag tjänar årligen bra med pengar på att köra frankeringsmaskin.
Maskin 1.(2004) Kom jag pÃ¥ att den var alldeles för slö och kittade upp mig pÃ¥ en vassare fabriksrenoverad ganska snart. Maskin 2 ”gick pÃ¥” färgband och var ganska dyr och 2007 köptes en ny bläckstrÃ¥le (rött tryck) in.
Den gick sönder tidigare i höst och dessvärre kunde den inte lagas enl. PB, efter ett antal samtal och en del tjafs om att de inte skulle hålla längre gick de med på att ge mig en riktigt bra rabatt på en ny maskin med det nya blå trycket. (Det finns pengar att hämta om du ligger på och prutar lite
)
Jag har brevportokostnader pÃ¥ ca 7-750K/Ã¥ret och om jag hade frankerat med ”Porto Betalt” eller frimärken hade kostnaden varit 8% högre. Jag sparar alltsÃ¥ över 50K/Ã¥ret i porto.
Om vi drar av för kostnader så som remsor/färg/laddningsavgift/serviceavtal så har jag en nettovinst på ca 40K/året med frankeringsmaskin.
31 oktober, 2010 kl. 21:22 #115779Richie72
DeltagareLastbryggan, när du ändå är på tråden,
Hur ofta skickar du nyhetsbrev?
(Slutsats av ditt inlägg blir helt enkelt att jag kan fortsätta med portomaskin)
31 oktober, 2010 kl. 21:56 #115780Parvelito
Deltagare@Lastbryggan 11716 wrote:
Jag är inne på min fjärde frankeringsmaskin från Pitney Bowes och jag tjänar årligen bra med pengar på att köra frankeringsmaskin.
Jag visste väl att riktiga karlar skulle ha en frankeringsmaskin.
Tack för tipsen, skall se om det går att göra en bra deal med våra lokala aktörer här i stan.
31 oktober, 2010 kl. 23:21 #115785GregerA
Deltagare@Lastbryggan 11716 wrote:
Jag har brevportokostnader pÃ¥ ca 7-750K/Ã¥ret och om jag hade frankerat med ”Porto Betalt” eller frimärken hade kostnaden varit 8% högre. Jag sparar alltsÃ¥ över 50K/Ã¥ret i porto.
Näää … sÃ¥ stor skillnad är det inte. Har du Porto Betalt mot faktura sÃ¥ skiljer det ca 2%. Du mÃ¥ste ha jämfört med frimärken. Betalar man Porto Betalt kontant i kassan sÃ¥ är det dock samma pris som för frimärken.
Så de 2% kan nog ungefär motsvara driften av maskinen, med bläck o etiketter.31 oktober, 2010 kl. 23:38 #115786Lastbryggan
Deltagare@GregerA 11723 wrote:
Näää … sÃ¥ stor skillnad är det inte. Har du Porto Betalt mot faktura sÃ¥ skiljer det ca 2%. Du mÃ¥ste ha jämfört med frimärken. Betalar man Porto Betalt kontant i kassan sÃ¥ är det dock samma pris som för frimärken.
Så de 2% kan nog ungefär motsvara driften av maskinen, med bläck o etiketter.Japp, ser att du har så rätt. Var naturligtvis tvungen att kolla mot postens prislista
Jag hade nog kvar tankarna som det var ”förr” när man dessutom hade en kickback frÃ¥n Posten pÃ¥ 6% men det stämmer ju att de tog bort den för nÃ¥gra Ã¥r sedan.Som du säger sÃ¥ är det nog jämt skägg prismässigt mellan frankostämpling vs. Porto Betalt mot faktura när remsor & övrigt är betalt.
DÃ¥ är väl enda fördelen att man slipper hÃ¥lla pÃ¥ och fylla i följesedlar om man frankerar själv, men frÃ¥gan är om det är värt kostnaden av maskinen för att slippa det…
Hur ofta skickar du nyhetsbrev?
Varje söndag
1 november, 2010 kl. 06:36 #115788Kocken
DeltagareVi kör portobetalt med Postens ”Porto betalt”-loggan direkt pÃ¥ vÃ¥r pack/följesedel som vi sedan sätter in i en plastficka och klistrar pÃ¥ brevet. PÃ¥ packbordet har vi en lapp med de olika viktklasserna, där vi bockar av antalet. När vi ska till Posten lägger vi bara in det pÃ¥ en följesedel.
Sedan lämnar vi bara breven i färdiga vagnar på företagscenter och följesedeln till kassörskan, då slipper vi även stå i kö. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.