Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Funderingar angĂ„ende dropshipping
- Detta Àmne har 15 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast för 10 Är, 3 mÄnader sedan av
blazern.
-
FörfattareInlÀgg
-
23 juli, 2015 kl. 19:47 #179051
FredrikGust
DeltagareDet gĂ„r alltid att göra sig av med returer med alternativa försĂ€ljningskanaler eller genom nedsatt pris pĂ„ enstaka exemplar. Kan Ă€ven gĂ„ att sĂ€lja pĂ„ marknad, loppis och mĂ€ssor. Kör man dropshipping fĂ„r man rĂ€kna med kostnaden för returerna i kalkylen. Ăr man kreativ gĂ„r det alltid sĂ€lja Ă€ven om intĂ€kten dröjer ett tag.
Bra produktbilder, Àrliga och bra produktbeskrivningar, bra info som följer med i leveranser/mail, tydlighet överlag gör att andelen returer kan hÄllas nere.
Adwords och sociala media Àr generellt rÀtt dyra sÀtt att sÀlja via om du nu inte hittat en smal nisch med köpsugen mÄlgrupp. Skulle nog lÀgga in Fyndiq/Tradera som försÀljningskanaler och kolla pÄ alternativa annonsering pÄ Prisjakt/Pricerunner/Kelkoo etc om produkterna passar in dÀr.
23 juli, 2015 kl. 20:01 #179052blazern
DeltagareDe returer vi fÄr gÄr ofta att sÀlja igen dÄ de endast Àr provade storleksmÀssigt. Ibland Àr kunderna slarviga och smutsar ner produkten och dÄ sÀljer vi dem för halva priset, enkelt sÀtt att bli av med halvtaskiga produkter och samtidigt tÀcka inköpspriset gott och vÀl.
Detta funkar för oss som sĂ€ljer drivremmar, frĂ„gan Ă€r hur det funkar i andra nischer…
Jag röstar för eget lager dÄ mycket blir smidigare.
24 juli, 2015 kl. 14:05 #172692MrDanne
Deltagare@blazern 83528 wrote:
De returer vi fÄr gÄr ofta att sÀlja igen dÄ de endast Àr provade storleksmÀssigt. Ibland Àr kunderna slarviga och smutsar ner produkten och dÄ sÀljer vi dem för halva priset, enkelt sÀtt att bli av med halvtaskiga produkter och samtidigt tÀcka inköpspriset gott och vÀl.
Detta funkar för oss som sĂ€ljer drivremmar, frĂ„gan Ă€r hur det funkar i andra nischer…
Jag röstar för eget lager dÄ mycket blir smidigare.
Kunderna kan vÀl inte skicka tillbaka smutsiga produkter? Ska vÀl vara i nyskick sÄ man kan sÀlja om dem eller? BÄde emballage och produkt.
Lekte med en liten tanke att kunna sitta i Thailand med en paraplydrink och sköta shoppen dÀrifrÄn
SÄg att det finns lagerhotell som kan hjÀlpa till med lagerhÄllning och sÄnt. Kostar ju sÄklart extra, men om man har en lite större volym med inkomst sÄ kanske det kan vara ett alternativ.Man fÄr vÀl börja med att stÀda ut skrubben sÄ har man ju lite plats dÀr för returer.
Tack för svaren
24 juli, 2015 kl. 14:07 #172690MrDanne
Deltagare@blazern 83528 wrote:
De returer vi fÄr gÄr ofta att sÀlja igen dÄ de endast Àr provade storleksmÀssigt. Ibland Àr kunderna slarviga och smutsar ner produkten och dÄ sÀljer vi dem för halva priset, enkelt sÀtt att bli av med halvtaskiga produkter och samtidigt tÀcka inköpspriset gott och vÀl.
Detta funkar för oss som sĂ€ljer drivremmar, frĂ„gan Ă€r hur det funkar i andra nischer…
Jag röstar för eget lager dÄ mycket blir smidigare.
Kör du dropshipping med dina remmar eller har du lager?
24 juli, 2015 kl. 19:20 #172686FredrikGust
Deltagare@MrDanne 83531 wrote:
Kunderna kan vÀl inte skicka tillbaka smutsiga produkter? Ska vÀl vara i nyskick sÄ man kan sÀlja om dem eller? BÄde emballage och produkt.
Den nya lagen ger köparen rÀtt att returnera sÄdant som Àr anvÀnt ocksÄ och man fÄr dÄ som butik göra avdrag pÄ den summa som Äterbetalas. Turligt nog för de flesta branscher nyttjas denna möjlighet sparsamt. Inom mode Àr det lite jobbigare för vissa handlare.
24 juli, 2015 kl. 21:43 #179053blazern
Deltagare@MrDanne 83531 wrote:
Kunderna kan vÀl inte skicka tillbaka smutsiga produkter? Ska vÀl vara i nyskick sÄ man kan sÀlja om dem eller? BÄde emballage och produkt.
Lekte med en liten tanke att kunna sitta i Thailand med en paraplydrink och sköta shoppen dÀrifrÄn
SÄg att det finns lagerhotell som kan hjÀlpa till med lagerhÄllning och sÄnt. Kostar ju sÄklart extra, men om man har en lite större volym med inkomst sÄ kanske det kan vara ett alternativ.Man fÄr vÀl börja med att stÀda ut skrubben sÄ har man ju lite plats dÀr för returer.
Tack för svaren
TyvÀrr vÀldigt fÄ lantbruksmaskiner, grÀsklippare och liknande som hÄller rent skick, sÄ lite förstÄelse fÄr man ha, men dock vÀldigt fÄ returer sÄ vi Àr glada i alla fall.
Nej, vi kör det mesta pÄ eget lager och övriga produkter fÄr vi hem inom typ 4 dagar max.
-
FörfattareInlÀgg
- Du mÄste vara inloggad för att svara pÄ detta Àmne.