Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Fysisk Butik –
- Detta ämne har 7 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast för 9 år, 11 månader sedan av
timpelt.
-
FörfattareInlägg
-
7 september, 2015 kl. 21:47 #102966
Oiro
DeltagareHej allihop!
Hur ser ni på att öppna en fysisk butik som ett komplement till existerande ehandel? Någon här som allvarligt funderat på det men av olika anledningar sagt nej?
Fördelar respektive nackdelar?Tack för era svar!
8 september, 2015 kl. 05:32 #179416blazern
DeltagareJag tror mycket beror på vilken typ av produkter man säljer och vart i landet man befinner sig. Lagerhämtning är ju ett alternativ mellan ehandel och butik.
8 september, 2015 kl. 06:47 #179419FredrikGust
DeltagareVi kör fysisk butik som komplement. Nackdelen är ju att man måste hålla öppet och låser personal samt att en butikslokal med allt vad det innebär kostar en del. Den stora fördelen är att man kan dra nyttaav dialogen med kunderna i butiken för att förbättra produktbeskrivningar, kategoriseringar och en massa annat.
8 september, 2015 kl. 08:27 #179420Fraktjakt
DeltagareFraktjakt har funnits på nätet sedan 2009 och vi öppnade en fysisk fraktbutik 2014, så skriver några rader om de för och nackdelar vi upplevt kring detta.
Vår Onlinetjänst:
98% av våra kunder är våra onlinekunder där de genom vårt system kan boka frakt från de flesta större transportörer utan att behöva tillgång till egna fraktavtal. Kunden kan boka frakt även på egna fraktavtal och använder oss då som ett renodlad TA-system. Fraktjakt hanterar EDI kopplingen mot transportörer, skapar sändningslista, fraktetiketter, handelsfaktura mm. Med ett öppet API så finns en hel del e-handlaren/affärssystem som kopplar på sin webbutik för att på ett enklare sätt hantera sin fraktbokning, de slipper skriva in adressuppgifter för hand och får en hel del bra funktioner för spårning och uppföljning. Våra kunder har tillgång till en kundtjänst som hjälper dem att driva div. fraktrelaterade reklamationsärenden.När vi startade vår butik så gjorde vi det som ett komplement till vår onlinetjänst och mestadels i marknadsföringssyfte, varför finnas på våning sju där ingen ser oss när vi kunde finnas med en skyltad butik på en vältrafikerad gata. I butiken kan kunderna köpa allt från emballage till att få hjälp att välja en lämpad frakttjänst. I butiken finns packbord och en självbetjäningsstation så kunden kan om de vill själva packa sina varor och boka sin frakt, samtidigt kan de ställa frågor om just frakt.
Fördelar med vår fysiska butik:
– Med butiken sÃ¥ upplevde vi snabbt att mÃ¥nga sÃ¥g det som en kvalitetsstämpel att det här företaget finns pÃ¥ pÃ¥ riktigt.
– Vi har fÃ¥tt en lokal varumärkesspridning och med det mängder med nya kunder som inte skulle hittat till oss annars (alla Googlar inte utan de använde den transportör som de alltid använt och mÃ¥nga gÃ¥nger den enda transportör som de kände till)
– MÃ¥nga av de företag som kommer in till butiken konverteras direkt till att bli onlinekunder genom att vi kan visa dem hur systemet fungerar.
– Vi har fÃ¥tt väldigt positiv respons genom att det faktiskt gÃ¥r att köpa emballage bÃ¥de styckvis och i mindre förpackningar.
– Vi har fÃ¥tt positiv respons frÃ¥n företag som kan lämna paket hos oss, de slipper själva invänta att transportören ska komma och hämta.Nackdelar:
– Det krävs ytterligare resurser för att bemanna butiken vilket är en kostnad i sig.
– SvÃ¥rare att fokusera pÃ¥ en sak dÃ¥ man blir avbruten pÃ¥ ett sätt som man inte upplevde pÃ¥ ett vanligt kontor.
– Man mÃ¥ste hÃ¥lla vissa öppettider vilket gör att man ocksÃ¥ blir lÃ¥st till dessa tider.
– Man kan fÃ¥ lägga väldigt mycket tid pÃ¥ att bara sälja ett frimärke.
– Det gÃ¥r Ã¥t en hel del kaffe dÃ¥ det blivit fler spontanbesök (pÃ¥ gott och ont).Vi har idag resurser som är allokerade till butiken och resurser som är allokerade till vÃ¥r onlinetjänst, som kundtjänst och utveckling. Är man en ensamföretagare sÃ¥ bör man tänka till ytterligare en gÃ¥ng för att väga för och emot. Butiken ska ju bemannas och den kräver att man är pÃ¥ plats.
17 september, 2015 kl. 08:36 #179504Safar
DeltagareVi funderar på att starta en butik inom snar framtid av flera anledningar. I takt med att vi växer ser vi en butik som en bra marknadsföring om rätt läge dyker upp. Butiken kommer också fungera som ett lager för oss. Nackdelarna är väl uppenbara, någon måste alltid bemanna osv osv..
19 september, 2015 kl. 11:48 #179523Runns.se
DeltagareVi har fysisk butik men eftersom måndag till onsdag går åt att packa så är det bara öppet torsdagar och på lördagar
19 september, 2015 kl. 19:28 #179533FredrikGust
DeltagareVi har öppet bara eftermiddagar. Litet antal kunder före 12 gör det mer värt att jobba ostört i stället för att ha öppet från klockan 10.
Något att tänka på är att butiksyta i regel är mycket dyrare än annan yta samt att butiksinredningen och allt fixande man måste göra också kostar en hel del. Hyran är ofta dimensionerad efter vad det är värt med butiksyta som driver handel under ordinarie öppettider. Ibland kommer det kunder som kan ta väldigt mycket tid i anspråk och då gäller det att ha nog med folk för att både få iväg alla dagens paket och ta hand om kunderna i butiken som inte nödvändigtvis handlar något. Konverteringsgraden i fysisk butik är också helt galet hög jämfört med vad vi är van med från nätet även om snittordern i alla fall för oss är lägre i fysisk butik få det är enklare (anser man) att titta in i butiken ofta.
3 november, 2015 kl. 22:04 #179722timpelt
Deltagare……….kkkkk
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.