Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Google Shopping
- Detta ämne har 54 svar, 25 deltagare, och uppdaterades senast för 9 år, 5 månader sedan av
palle_m.
-
FörfattareInlägg
-
23 september, 2014 kl. 08:18 #176291
Runns.se
DeltagareHur går det med era google shopping kampanjer?
Finns det något sett att se varför vissa varor inte blir godkända/ogiltiga?
23 september, 2014 kl. 13:13 #176295SimonJ
Deltagare@Runns.se 79306 wrote:
Hur går det med era google shopping kampanjer?
Finns det något sett att se varför vissa varor inte blir godkända/ogiltiga?
Du kan ringa google adwords/shopping kundtjänsten och fråga. Det gjorde jag. För vår del var det det automatiska filtret som reagerade och förmodligen trodde filtret att mycket av hudvården var läkemedel, vilket ju inte är godkänt.
Filtret verkar vara ganska primitivt och reagerar på vissa ord. Det är inte människor som kontrollerar varorna.23 september, 2014 kl. 14:01 #176297Lubic
DeltagareVi har fått problem med vårt senaste flöde, där allt är stoppad och enligt kundtjänsten beror det på att vi inte erbjuder hemleverans? Är det någon annan som fått samma problem? Samt vet någon om detta verkligen är ett krav för att använda google merchant?
23 september, 2014 kl. 20:08 #176303Krus
Deltagare@Lubic 79313 wrote:
Vi har fått problem med vårt senaste flöde, där allt är stoppad och enligt kundtjänsten beror det på att vi inte erbjuder hemleverans? Är det någon annan som fått samma problem? Samt vet någon om detta verkligen är ett krav för att använda google merchant?
Det är ett krav, stÃ¥r lite luddigt i policyn ”Fraktkostnaderna för direktleverans till kunden mÃ¥ste anges”. Med detta menar de alltsÃ¥ att hemleverans är ett mÃ¥ste för att kunna köra shopping.
Väldigt dÃ¥ligt med tanke pÃ¥ att större delen utav köpen som görs idag skickas till pickup point….
Vet dock att det är sjukt mÃ¥nga som klagat och att just denna delen utav policyn är vad de säger ”under granskning”. SÃ¥ förhoppningsvis kommer de ske en ändring inom snar framtid.
Källa: https://support.google.com/merchants/answer/2704165?hl=sv&ref_topic=2701481
23 september, 2014 kl. 20:21 #176306Lubic
DeltagareOk.. finns även en hel del kunder (till google) som har sina produkter på google shopping utan att det i kassan går att välja hemleverans. Förhoppningsvis ändras denna policy snart, speciellt då hemleverans i Sverige är ganska ovanligt.
23 september, 2014 kl. 20:27 #176307Krus
Deltagare@Lubic 79324 wrote:
Ok.. finns även en hel del kunder (till google) som har sina produkter på google shopping utan att det i kassan går att välja hemleverans. Förhoppningsvis ändras denna policy snart, speciellt då hemleverans i Sverige är ganska ovanligt.
Anledningen är att de uppdaterat policyn. Så alla som ändrar/laddar upp på nytt kommer få avslag om man inte har funktionen.
Det är riktigt dÃ¥ligt faktiskt, känns inte alls som man sätt till marknaden som man säger sÃ¥…
Källa: https://support.google.com/merchants/answer/6023774?hl=sv&ref_topic=4349929
23 september, 2014 kl. 20:36 #176308Lubic
DeltagareKänns som ett onödigt krav, speciellt för svenska marknaden där utlämningsställen helt dominerar. Men som sagt, om många klagar och får problem kanske det ändras inom kort. Alternativt får alla som vill använda Google Shopping lägga till hemleverans, även om ingen eller väldigt få vill betala vad det kostar.
23 september, 2014 kl. 20:42 #176309Krus
Deltagare@Lubic 79326 wrote:
Känns som ett onödigt krav, speciellt för svenska marknaden där utlämningsställen helt dominerar. Men som sagt, om många klagar och får problem kanske det ändras inom kort. Alternativt får alla som vill använda Google Shopping lägga till hemleverans, även om ingen eller väldigt få vill betala vad det kostar.
Väldigt onödigt…
Det vi rekommenderar våra kunder är att lägga en orimligt hög kostnad för hemleverans just för att styra kunder ifrån det. Men det är ju ingen lösning man vill sitta med i månader.
Hoppas innerligt att det sker en uppdatering snart.
24 september, 2014 kl. 13:06 #176323Lubic
DeltagareHar mailat lite med google-shopping supporten om detta idag. Enligt dem, som du säger, sÃ¥ är det ett krav att man erbjuder hemleverans för att visa sina produkter via google shopping. Jag kunde inte fÃ¥ nÃ¥got direkt svar pÃ¥ varför detta var ett krav, men det hade med att de ville särskilja butikerna av nÃ¥gon anledning. Ser dock inte det ”fina” med att erbjuda hemleverans i Sverige? De gav mig ocksÃ¥ en länk för att rapportera butiker som strider mot denna och andra regler gällande google shopping när jag nämnde att det var väldigt fÃ¥ butiker som erbjuder hemleverans idag i Sverige. Men jag har inte direkt lust att ”anmäla” butiker, när de bryter mot en policy som jag tycker är helt felaktig och förmodligen onödig.
Vi får helt enkelt försöka hitta något annat bra sätt att marknadsföra produkter, antingen via vanliga adwords, eller via något annat företag. Detta då vi i dagsläget inte vill lägga in fler fraktalternativ i våra butiker, speciellt inte alternativ som väldigt få av våra kunder efterfrågar.
24 september, 2014 kl. 13:19 #176325Krus
Deltagare@Lubic 79343 wrote:
Har mailat lite med google-shopping supporten om detta idag. Enligt dem, som du säger, sÃ¥ är det ett krav att man erbjuder hemleverans för att visa sina produkter via google shopping. Jag kunde inte fÃ¥ nÃ¥got direkt svar pÃ¥ varför detta var ett krav, men det hade med att de ville särskilja butikerna av nÃ¥gon anledning. Ser dock inte det ”fina” med att erbjuda hemleverans i Sverige? De gav mig ocksÃ¥ en länk för att rapportera butiker som strider mot denna och andra regler gällande google shopping när jag nämnde att det var väldigt fÃ¥ butiker som erbjuder hemleverans idag i Sverige. Men jag har inte direkt lust att ”anmäla” butiker, när de bryter mot en policy som jag tycker är helt felaktig och förmodligen onödig.
Vi får helt enkelt försöka hitta något annat bra sätt att marknadsföra produkter, antingen via vanliga adwords, eller via något annat företag. Detta då vi i dagsläget inte vill lägga in fler fraktalternativ i våra butiker, speciellt inte alternativ som väldigt få av våra kunder efterfrågar.
Svaret jag fÃ¥tt ifrÃ¥n Google är att deras ”filosofi” är att en kund som beställer en vara som sitter hemma. Ska kunna fÃ¥ denna varan hemskickad. Annars kan man lika gärna gÃ¥ ut i handeln och köpa varan om man ändÃ¥ mÃ¥ste röra pÃ¥ sig.
Lite luddigt, men det är bara gilla läget. HÃ¥rt mot hÃ¥rt när det kommer till Google kommer aldrig funka…. Tyvärr.
All lycka till!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.