Startsida › Forum › E-handelsforumet › Ekonomi & Företagande › Handelshistorik kund
- Detta ämne har 2 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 1 månad sedan av
pete.
-
FörfattareInlägg
-
11 maj, 2011 kl. 15:23 #95997
ehandlarholm
DeltagareHej,
Har en liten udda fråga som någon kanske kan svara på.
Hur länge måste man spara handelsinformation på en kund och finns det någon lag som reglerar detta? Jag avser alltså inte kundreskontra som regleras via bokföringslagen.
Att man spara informationen lika länge som garantin gäller på de varor som man säljer känns naturligt, men efter det?
11 maj, 2011 kl. 15:35 #122560GregerA
DeltagareUtöver vad som gäller för bokföringen så finns det egentligen inget krav att spara information. Det är ditt eget behov som avgör vad du bör spara för att kunna ge den service du behöver.
Tvärtom är det så att man har skyldighet att rensa ut personuppgifter som inte längre behövs. Men återigen – det är ditt behov som avgör.
Det är ju alltid bra att spara korrespondens om köpet och eventuella reklamationer tills reklamationsfristen gått ut (dvs 3 år), så att man t.ex kan bevisa att man upplyst kunden om att ”xxx inte fungerar som du tänkt dig” eller att man avrått från köp.
11 maj, 2011 kl. 18:03 #122563pete
DeltagareDriver inget eget ännu, men som jag har tänkt det kommer jag nog spara allt. Ser ingen anlegning att ta bort den infon, man vet aldrig när den kan behövas. Tar ju inte mycket utrymme i anspråk direkt. Givetvis kan man ju efterhand lägga äldre poster i separat / offline databas.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.