Startsida Forum E-handelsforumet Logistik Hantering lagersaldo och restnoteringar

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #94315
    Rikard
    Deltagare

    Hej!

    Vi försöker få rätsida på hur vi ska hantera lagersaldot i butiken.

    Så här tänker vi övergripande:

    *Lagersaldo mot kund ändras när köp är genomfört.
    *Lagersaldo minskas i admin när kund har genomfört ett köp. (borde väl egentligen vara reserverad artikel från lagret och minskas när ordern är expedierad)

    Frågor uppstår ju hur vi ska göra när flera personer köper en artikel och det som finns på lager inte räcker åt samtliga order. Klart att det ska gå i kronologisk ordning men om följande händer, hur gör ni då?

    Vi har följande på lager:
    Vara X = 2 st på lager
    Vara Y = 1 st på lager

    Kund A köper 2 st av vara X och 2 st av vara Y
    Kund B köper 1 st av vara X (denna är vid ordertillfället redan reserverad av kund A)

    Ingen av orderna ovan kan expedieras men med vetskapen om att vara X och Y är beställda och kommer samtidigt om 1 vecka så borde vi ju kunna skicka iväg kund B:s order och restnotera även vara X hos kund A. Hur är era system uppbyggda kring detta?

    Tack för hjälpen.

    #108945
    michael
    Deltagare

    Vi synkar lagersaldo mellan ekonomisystemet och webben. När vi har inlevererat en följesedel så har vi ett program som uppdaterar lagersaldot direkt mot mysql databasen.

    I websystemet när en kund slutfört ett köp sÃ¥ minskas lagersaldot med det antal som kunden köpt. Om han tömt lagret sÃ¥ stÃ¥r det pÃ¥ produktsidan ”Slut i lager”. Det sker även en sista kontroll mot websaldot när man gÃ¥r till kassan, om nÃ¥got har hunnit ta slut under tiden frÃ¥n att kunden la den i korgen tills han tar sig till kassan, dÃ¥ säger systemet att artikel X är slut pÃ¥ lagret. Teoretiskt om 2 personer har samma artikel i kassan och det bara finns 1 st och bÃ¥de är i sista steget i kassarutinen dÃ¥ kommer bÃ¥da 2 komma igenom kassan med varan men dÃ¥ fÃ¥r vi behandla den som kom igenom först och maila den andra. Men tror inte det hänt vad jag kan minnas.

    Om jag hade haft ditt exempel och visste 100% att jag kommer få varan från leverantören i tid så hade jag släppt varan till kund nr 2.

    #108946
    Rikard
    Deltagare

    Tack för ditt svar michael! Ja alltsÃ¥ vi har rätt mycket som beställs hem dagligen frÃ¥n lev. och vÃ¥rt lagersaldo mot kund ska i princip bara ändras frÃ¥n ”i lager” till ”2-3 dagar” eller ”3-5 dagar” beroende pÃ¥ info frÃ¥n vÃ¥ra leverantörer. SÃ¥ i beställningsförfarandet är jag inte orolig och det mÃ¥ste ju vara extremt sällan som köpen genomförs samtidigt pÃ¥ samma vara som just bara har 1 st kvar i lager.

    Men jag funderar på hur man löser det i systemet att skicka iväg en order där varan står som restnoterad. Om vi skickar den då, ska artikeln bli restnoterad automatiskt i en annan order då?

    #108947
    GregerA
    Deltagare

    VÃ¥r webshop räknar inte ner lagersaldot, utan lagersaldot uppdateras efter att ordern importerats till Mamut (vÃ¥rt affärssystem). Detta sker ca var 10:e minut. DÃ¥ skickas disponibelt antal tillbaka till webshopen och visas där som lagersaldo. Disponibelt antal = antal i lager – antal i order

    Det är möjligt att tvÃ¥ stycken kan köpa samma vara, när det bara finns en kvar, men det händer ganska sällan och fÃ¥r lösas med lite smidighet dÃ¥. Det finns ingen automatik för det, utan man för göra sÃ¥ gott man kan. SÃ¥ lÃ¥ngt möjligt sÃ¥ gäller principen först till kvarn …

    Restorderhanteringen sköter Mamut. Det som inte levererats på en order skapas det automatiskt en restorder för.

    #108949
    Parvelito
    Deltagare

    Det är i sådana här lägen det är rätt bra att vara liten och smidig, och kunna hantera en massa systematik i sitt eget huvud istället för att bygga stelbenta regler i statiska system som saknar logiskt tänkande. Jag är övertygad om att det bästa är att hantera det manuellt efter det sunda förnuftet.

    Jag har sett företag sitta och restnotera tusentals orderrader därför att en kreativ säljare fÃ¥tt en forecastorder för ett Ã¥r framÃ¥t frÃ¥n en större kund, och matat in den som en vanlig order. Vips hade datorerna allokerat större delen av lagret. Folket pÃ¥ lagret sÃ¥g inte ens restorderraderna utan tyckte det var rätt sÃ¥ lugnt. Färre ordrar med blott nÃ¥gra fÃ¥ rader pÃ¥ varje var ju lugna gatan för dem…

    Men efter en vecka vaknade kunderna till liv och undrade vad som stod pÃ¥, och det tog tre veckor att komma ikapp… :-/

    Även när det inte är fullt så illa så är det inte ovanligt att 3-5% av de restordrar som uppstår skulle kunna undvikas om det fanns lite IQ i systemet. En aspekt värd att tänka på är att om man dellevererar, vilket gud förbjude, så är det mer lönsamt att prioritera de små kunderna framför en stor, eftersom det då blir färre efterleveranser.

    Så mitt råd är att du använder huvudet så länge det går, och när du blivit så stor att det inte går längre så är det bara att bita i det sura äpplet och konstatera att det går inte att få det perfekt längre.

    #108955
    Rikard
    Deltagare

    Nja, jag var nog otydlig. Jag är helt säker pÃ¥ att jag efter eget huvud kan prioritera vilka kunder som ska fÃ¥ paket (självklart gÃ¥r vi alltid i kronologisk ordning) och hur man hanterar detta. Vad jag inte fÃ¥r grepp om är hur jag i systemet ska lösa att en order kan skickas även om det inte finns varor pÃ¥ lager (i systemet). Detta mÃ¥ste ju vara ett vanligt ”fel” även hos smÃ¥ handlare. Där undrar jag hur era system är uppbyggda. Kan ni bara klicka pÃ¥ ”skicka order” sÃ¥ trollar den fram en vara i systemet eller hur gör man där?

    #108956
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Jag är inte 100% säker på att jag förstår vad du menar men jag ska försöka berätta hur vi hanterar det.

    Vi har inbyggt lager i butiken och när en order läggs så reserveras varan i lagret, och lagersaldo minskas mot kund och i admin syns reservationen, vilket gör att du ser hur många du har tillgängliga samt antalet reserverade. När varan skickas tas reservationen bort och lagret räknas ner.

    Sedan har vi stöd för delleveranser, så om vi väljer att delleverera så finns i så fall den ursprungliga ordern kvar, men vi ser vad vi redan levererat ut. Vid delleverans skapas en ny plocksedel automatisk för de varor som var kvar i ordern att leverera och sedan ingår den i det normala orderflödet som vanligt.

    #108957
    Parvelito
    Deltagare

    Jag har i SPCS inga problem att arbeta med negativa lagersaldon, det sker varje dag att jag tvingar fram fakturering av en vara som inte har ett positivt lagersaldo i systemet.

    Jag använder inte något webshopsystem för min administration, utan allt går via SPCS som är hjärtat i administrationen.

    #108961
    GregerA
    Deltagare

    Aha … jo, det funkar att ha negativt lagersaldo i Mamut. Jag har för mig att man kan styra det genom en inställning om det skall tillÃ¥tas eller ej. Dessutom skiljer den pÃ¥ lagersaldo och vad som ligger pÃ¥ order. SÃ¥ ligger det en pÃ¥ hyllan och man har tvÃ¥ i order sÃ¥ är lagersaldo = 1, antal i order = 2 och disponibelt antal = -1.

    Det händer ibland att man plockar varor direkt ur en inleverans för att de skall hinna med i dagens hämtning, och registrerar inleveransen senare. Då blir lagersaldit negativt vid faktureringen, men rättas ju till när inleveransen är registrerad.

    #108962
    Rikard
    Deltagare

    Tack ska ni ha. Jag tror att det var precis det som jag funderade på egentligen med negativt lagersaldo. Kruxet är nog att vi har kört utan reservationer som ni verkar ha. Det får vi fixa. Det är ju verkligen superenkelt att utveckla ett eget system :)

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du mÃ¥ste vara inloggad för att svara pÃ¥ detta ämne.