Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Historien bakom fraktkostnaden
- Detta ämne har 2 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 5 månader sedan av GregerA. 
- 
		FörfattareInlägg
- 
		
			
				
4 juni, 2014 kl. 15:42 #101810Handlarn DeltagareHej Jag jobbar just nu med mitt examensarbete och har fastnat pÃ¥ en frÃ¥ga som jag tänkte kolla om nÃ¥gon pÃ¥ detta forum kunde svara pÃ¥. Varför kom fraktkostnaden till och varför finns den fortfarande kvar i dagens e-handel? 4 juni, 2014 kl. 15:52 #174888Johan W DeltagareFör att det kostar att frakta och fraktbolagen vill ha betalt…? 4 juni, 2014 kl. 16:09 #174889GregerA DeltagareTraditionell handel bygger pÃ¥ att köparen hämtar varan hos säljaren, och dÃ¥ stÃ¥r köparen för de kostnader som uppstÃ¥r när han tar sig till butiken. Det kan vara t.ex bussbiljett, bensinkostnad eller slitage pÃ¥ skorna beroende pÃ¥ hur han tar sig fram. Vid transportköp sÃ¥ fraktar säljaren varan till köparen, och vanligen sÃ¥ betalar köparen för denna transport genom en separat uttagen fraktkostnad. Samtidigt slipper han kostnaderna för att ta sig till säljaren. Fraktkostnader är inget nytt – postorderhandel genom kataloger och tidningsannonser är nog nästan lika gammal som tryckkonsten – och tittar man i gamla postorderkataloger sÃ¥ är det mycket ovanligt att det inte tas ut nÃ¥gon fraktkostnad. Fraktfritt i större skala fÃ¥r nog betraktas som ett ganska nytt pÃ¥fund. Hur man än gör sÃ¥ mÃ¥ste ju summan av intäkterna vara större än summan av kostnaderna för att det skall gÃ¥ ihop. Väljer man att leverera fraktfritt sÃ¥ mÃ¥ste fraktkostnaden vara inbakad i produktpriset. Har man ett relativt homogent sortiment, och liten spridning i antal produkter per order, sÃ¥ blir fraktkostnaden ungefär den samma per produkt, men om man har stor spridning – allt frÃ¥n rakblad till gräsklippare – sÃ¥ är den verkliga fraktkostnaden utslagen per produkt relativt varierande. Köper kunder dessutom mÃ¥nga varor vid samma köptillfälle finns risk att en inbakad frakt slÃ¥r fel. MÃ¥nga föredrar ocksÃ¥ transparens – sÃ¥ att man kan se vad varan kostar och vad frakten kostar. 
- 
		FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
 
				

 
															