Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Hur hantera minderĂ¥riga kunder
- Detta ämne har 10 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast för 16 Ă¥r, 1 mĂ¥nad sedan av
GregerA.
-
FörfattareInlägg
-
13 augusti, 2009 kl. 14:30 #93990
Dan
DeltagareHur gör ni om ni fĂ¥r en kort-order frĂ¥n en person som inte är 18 Ă¥r. MĂ¥lsmans tillstĂ¥nd krävs ju men hur fasen inhämtar man det?
Hade inte märkt nĂ¥got om inte ordern varit väldigt ”suspekt” och personen skrivit in sitt personnummer. Har ju hört allt för mĂ¥nga som har strul med kids som beställer och föräldrar som använder barnen som beställare för att sedan ”reklamer” och strula.
Help me!!!
13 augusti, 2009 kl. 15:05 #106698niclask
DeltagareHa hade nyss ett sĂ¥nt case! Jag ringde konsument verket och utgav mig att ha en dotter som var 16Ă¥r och beställt varor frĂ¥n ett företag (mitt assĂ¥) för att se hur jag/vi som ”familj” för att slippa betala och skicka tillbaka produkten.
Tydligen är det sĂ¥ att om företaget inte har varken mail eller nĂ¥got skriftligt dokument eller nĂ¥got överhuvudtagt som pĂ¥visar att föräldern har haft kännedom om barnets köp kan dem bestrida det enligt paragraf 6 eller 9 i nĂ¥got regelverk och det spelar ingen roll hur länge dem haft varan men ju snabbare desto bättre för familjen om dem skickar tillbaka den förstĂ¥s. Det var lite i grĂ¥zonen där.Jag fick betalt dock efter lite om och men….var nojig under tiden dock. Kanske inte direkt svar pĂ¥ frĂ¥gan men samma stuk.
/N
13 augusti, 2009 kl. 15:06 #106699Dan
DeltagareMen det är ju jättelätt för vem som helst att ringa mig och utge sig för att vara mĂ¥lsman eller förfalska nĂ¥got papper. Jag är ju körd oavsett om man vill köra den varianten dĂ¥
13 augusti, 2009 kl. 15:11 #106701Katrin Lundgren
Deltagaresom vanligt är man väldigt oskyddad som företag.
13 augusti, 2009 kl. 16:28 #106703Parvelito
DeltagareLeta reda pĂ¥ telefonnumret och ring upp själv. Brukar gĂ¥ bra i 9 fall av 10. Har du annars inte nĂ¥gon disclaimer där du kan vägra köp utan angivande av orsak i dina villkor? I sĂ¥dana fall är det ju bara att backa tillbaka pengarna och förklara att det där gĂ¥r inte.
13 augusti, 2009 kl. 16:31 #106704Nicklas
DeltagareEnligt vĂ¥ra villkor sĂ¥ säljer vi inte till nĂ¥gon under 18, men det är väldigt svĂ¥rt att kontrollera och kunden kan ju ganska lätt uppge att de är äldre när de reggar sig.
13 augusti, 2009 kl. 16:44 #106705Dan
DeltagareMan vill ju sälja liksom men inte fĂ¥ skit. Just detta gällde en väldigt stor och trevlig order. SĂ¥ jag vill helst inte neka den, men Ă¥ andra sidan inte släppa den utan mĂ¥lsmans godkännande heller. FrĂ¥gan är vad som är giltigt ”intyg” som hĂ¥ller vid en tvist.
13 augusti, 2009 kl. 17:32 #106707GregerA
DeltagareJag hade en 14-Ă¥ring idag som ville handla pĂ¥ faktura … det blev njet!
Det bästa är nog att be föräldrarna göra beställningen, sĂ¥ är det ju inga tveksamheter. Jag ser ingen vits med att beställningen skall ske i barnets namn när föräldrarna ändĂ¥ skall godkänna det.
13 augusti, 2009 kl. 17:41 #106708Dan
DeltagareProblemet är ju att kidsen likagärna kan beställa i föräldrarnas namn
13 augusti, 2009 kl. 18:11 #106709Parvelito
DeltagareOm kidsen beställer i föräldrarnas namn är det förfalskande av urkund, och det är ett inte helt ringa brott.
Jag vidhĂ¥ller att en koll pĂ¥ hitta.se efter ett telefonnummer att ringa till och ett par meningar med mamma eller pappa kan betyda väldigt mycket. Ă„r det en liten innovativ slyngel som lĂ¥nat pappas kort i ett obevakat ögonblick sĂ¥ blir de inte ledsna pĂ¥ dig för att du ringer och man kan blĂ¥sa av det hela i god tid. Innan kartonger skall packas och fraktas fram och tillbaka. Ă„r det Ă¥ andra sidan sĂ¥ att h*n har sommarjobbat hĂ¥rt och fick lĂ¥na kortet för att kunna beställa smidigt sĂ¥ tror jag inte heller att de blir ledsna eller arga för att du kollar att det inte är nĂ¥got tok. Du visar ju bara att du bryr dig lite extra.
-
FörfattareInlägg
- Du mĂ¥ste vara inloggad för att svara pĂ¥ detta ämne.