Startsida › Forum › E-handelsforumet › Ekonomi & Företagande › Inkassoavgift
- Detta ämne har 12 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 2 månader sedan av Societic Hair Sweden. 
- 
		FörfattareInlägg
- 
		
			
				
29 juni, 2012 kl. 06:50 #98346henrik DeltagareHej! Jag har en fråga om ett inkassokrav. Har jag rätt att kräva in inkassoavgiften när kravet är daterat samma dag som pengarna kom in på kontot? 
 Dvs dag 1 faktura betals (enligt kunden), dag 3 inkassokrav skrivs ut och skickas och senare pÃ¥ dagen kontrolleras bg-konto och dÃ¥ finns pengarna där./Henrik 29 juni, 2012 kl. 07:10 #147898Parvelito DeltagareNormalt sett utgÃ¥r man frÃ¥n bokföringsdatum, och kutym är att man skriver ut inkassoärendena en dag senare än de är daterade, för att kunna bocka av alla betalningar som kommit in. Det är väl bara de mest nitiska lappliseföretagen som käftar och gnäller om en inkassoavgift som är tveksam, sÃ¥ jag tycker man gör klokast i att inte driva det vidare. Jag hade definitivt upphört att vara kund hos det företag som hade en sÃ¥ fyrkantig syn. 29 juni, 2012 kl. 08:29 #147904GregerA DeltagareJag instämmer med Parvelito. De flesta pÃ¥minnelser brukar ju ha med texten ”om du betalt skulden nÃ¥gon av de senaste dagarna kan du bortse frÃ¥n detta krav”. Annars är det väl sÃ¥ att om man skall tolka lagen strikt sÃ¥ har du rätt att ta ut pÃ¥minnelseavgift om inte pengarna kommit in och bokförts pÃ¥ ditt konto senast pÃ¥ förfallodagen. PÃ¥minnelsens datum har nog ingen egentlig betydelse – bara du skickat den. Men är det en kund man vill skall handla igen sÃ¥ är det dumt att brÃ¥ka. Man fÃ¥r även beakta risken för negativa skriverier i diverse forum. 29 juni, 2012 kl. 08:34 #147905Borje DeltagareTror Klarna vantar ett par dagar efter forfallodatum innan de skickar paminellse. Sa jag haller med Greger och Parvelito. 29 juni, 2012 kl. 09:28 #147916henrik DeltagareNu handlar detta inte om pÃ¥minnelseavgift/faktura för kunden har fÃ¥tt en pÃ¥minnelsefaktura och det är den han har betalat samtidigt som jag skickat inkassokravet. 
 Problemet med denna kunden att han aldrig betaler sin faktura förrän ca 15 dagar efter att jag skickat ut pÃ¥minnelsen som det stÃ¥r betalas inom 10 dagar pÃ¥, dvs han har ett betalsnitt pÃ¥ 50-60 dagar vilket jag börjat tröttna pÃ¥. SÃ¥ jag tänkte vara lite nitisk och skicka inkassokravet direkt efter att pÃ¥minnelsen ”förfallit” för att antingen fÃ¥ in lite mer pengar eller fÃ¥ honom att betala tidigare.Jag tänkte mer juridiskt om jag har rätt att kräva även inkassokostnaden pÃ¥ 160:-. Inte bara för just detta fallet men även för framtiden. När börjar inkassokravet gälla. Är det när jag skriver ut och skickar det eller är det när kunden har det tillhanda? 29 juni, 2012 kl. 09:43 #147918Parvelito DeltagareJag tror du skall sluta erbjuda faktura till den där kunden. Jag kikade lite pÃ¥ inkassolagen som inte alls tog upp den punkten. Det finns säkert nÃ¥gon prejudicerade dom som en jurist kan leta reda pÃ¥, men om du vill ha denne kunden kvar sÃ¥ är det kanske inte aktuellt med juridiska spetsfundigheter utan om att man förklarar för kunden att sÃ¥ här kan man inte hÃ¥lla pÃ¥. 29 juni, 2012 kl. 09:46 #147919GregerA DeltagareOm det framgÃ¥tt av dina betalningsvillkor och/eller pÃ¥minnelsen att inkassoavgift tas ut om betalning inte sker i tid, sÃ¥ har du rätt att ta ut den om du inte fÃ¥tt in pengarna pÃ¥ ditt konto senast pÃ¥ förfallodagen. Det är min tolkning. Praxis kanske är att man tillÃ¥ter 2-3 dagar extra. Med förfallodag menas dÃ¥ här den betalningsfrist du gett pÃ¥ pÃ¥minnelsen, där du antagligen skrivit att han skall betala ”snarast och senast inom 10 dagar” eller nÃ¥got liknande, alternativt ett fixt datum. Du kan ju alltid skicka en räntefaktura i efterhand inkl de avgifter du vill ha in. Betalar han inte den sÃ¥ kan du lämna den till Kronofogden. Det gÃ¥r utmärkt att diva in bara pÃ¥minnelse- eller inkassoavgifter om man anser det värt mödan. Om han är en notorisk sen betalare sÃ¥ bör du väl fundera över om du verkligen skall sälja pÃ¥ faktura till honom. 29 juni, 2012 kl. 10:56 #147928Richie72 Deltagare@henrik 47357 wrote: Nu handlar detta inte om pÃ¥minnelseavgift/faktura för kunden har fÃ¥tt en pÃ¥minnelsefaktura och det är den han har betalat samtidigt som jag skickat inkassokravet. 
 Problemet med denna kunden att han aldrig betaler sin faktura förrän ca 15 dagar efter att jag skickat ut pÃ¥minnelsen som det stÃ¥r betalas inom 10 dagar pÃ¥, dvs han har ett betalsnitt pÃ¥ 50-60 dagar vilket jag börjat tröttna pÃ¥. SÃ¥ jag tänkte vara lite nitisk och skicka inkassokravet direkt efter att pÃ¥minnelsen ”förfallit” för att antingen fÃ¥ in lite mer pengar eller fÃ¥ honom att betala tidigare.Jag tänkte mer juridiskt om jag har rätt att kräva även inkassokostnaden pÃ¥ 160:-. Inte bara för just detta fallet men även för framtiden. När börjar inkassokravet gälla. Är det när jag skriver ut och skickar det eller är det när kunden har det tillhanda? Om kunden ändÃ¥ betalar sÃ¥ förstÃ¥r jag inte problemet. Han betalar ju pÃ¥minnelseaviften vilket mer än väl täcker kostnad för utskick och förlängd kredittid. 29 juni, 2012 kl. 11:54 #147936henrik Deltagare@GregerA 47361 wrote: Om det framgÃ¥tt av dina betalningsvillkor och/eller pÃ¥minnelsen att inkassoavgift tas ut om betalning inte sker i tid, sÃ¥ har du rätt att ta ut den om du inte fÃ¥tt in pengarna pÃ¥ ditt konto senast pÃ¥ förfallodagen. Det är min tolkning. Praxis kanske är att man tillÃ¥ter 2-3 dagar extra. Med förfallodag menas dÃ¥ här den betalningsfrist du gett pÃ¥ pÃ¥minnelsen, där du antagligen skrivit att han skall betala ”snarast och senast inom 10 dagar” eller nÃ¥got liknande, alternativt ett fixt datum. Du kan ju alltid skicka en räntefaktura i efterhand inkl de avgifter du vill ha in. Betalar han inte den sÃ¥ kan du lämna den till Kronofogden. Det gÃ¥r utmärkt att diva in bara pÃ¥minnelse- eller inkassoavgifter om man anser det värt mödan. Om han är en notorisk sen betalare sÃ¥ bör du väl fundera över om du verkligen skall sälja pÃ¥ faktura till honom. Tack. Det var sÃ¥ här jag misstänkte att det var men var inte helt säker, sÃ¥ dÃ¥ är det inte bara jag som tolkar det pÃ¥ det viset. Och jag har funderat pÃ¥ att neka honom faktura men samtidigt sÃ¥ betalar han alltid och jag fÃ¥r igen pengarna pÃ¥ pÃ¥minnelseavgiften men jag vill ändÃ¥ pÃ¥peka för kunden att det inte är okej att strunta i vÃ¥ra vilkor. 29 juni, 2012 kl. 15:08 #147951Plastskivor DeltagareNä vaddÃ¥.. det är en Ã¥terkommande kund som betalar för sig och dessutom 50 spänn mer än vad han behöver som är momsfri intäkt för dig. 
 Låter som en bra kund. Skulle inte jag ha bråkat med.Dock om han lägger en betydligt större order så får man ju vara vaksam.. 
- 
		FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
 
				

 
															