Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Klarna vs svea
- Detta ämne har 152 svar, 43 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 1 månad sedan av Katrin Lundgren. 
- 
		FörfattareInlägg
- 
		
			
				
19 april, 2012 kl. 18:19 #143157DavidWigg Deltagare@Prix 42116 wrote: En fÃ¥gel har viskat till mig att imorgon kan saker och ting hända hos klarna. FÃ¥r se om det stämmer! Mäh, sÃ¥ där kan du ju inte säga. Man blir ju sÃ¥ nyfiken 19 april, 2012 kl. 18:34 #143160Anton A Deltagare@Prix 42116 wrote: En fÃ¥gel har viskat till mig att imorgon kan saker och ting hända hos klarna. FÃ¥r se om det stämmer! Har du sagt A, mÃ¥ste du säga B :p 20 april, 2012 kl. 08:21 #143188Prix DeltagareRingde en säljare igÃ¥r och försökte sälja in sig och Klarna hos mig, efter pratat en stund sÃ¥ sa att han bara just det ”imorgon tror vi som jobbar här att det är lansering av nya tjänsten, som för övrigt är väldigt hemlig”. Dock sÃ¥ var detta ett rykte bland de anställda och jag har väl inte sett nÃ¥got hända än. 20 april, 2012 kl. 08:25 #143190Per Nilsson Deltagare@Prix 42150 wrote: Ringde en säljare igÃ¥r och försökte sälja in sig och Klarna hos mig, efter pratat en stund sÃ¥ sa att han bara just det ”imorgon tror vi som jobbar här att det är lansering av nya tjänsten, som för övrigt är väldigt hemlig”. Dock sÃ¥ var detta ett rykte bland de anställda och jag har väl inte sett nÃ¥got hända än. Är det inte hemliga SIFO-rapporter sÃ¥ är det hemliga tjänster… :rolleyes: 7 augusti, 2012 kl. 22:16 #150014Ellis75 DeltagareVi har kört med Sveas tjänster (bÃ¥de B2B och B2C – faktura plus delbetalning) i snart ett Ã¥r och jag har aldrig i hela mitt liv varit sÃ¥ missnöjd med ett företag och deras sk. service. Vi hÃ¥ller pÃ¥ att förhandla fram ett nytt avtal med Klarna, med vilka vi haft avtal tidigare och alltid varit 110% nöjda. Dels är de fenor pÃ¥ att ta hand om vÃ¥ra kunder och dels är deras service gentemot deras egna kunder outstanding. Det har den Ã¥tminstone varit för oss. PÃ¥ grund av olika omständigheter och omstrukturering av företaget sa vi upp avtalet med Klarna 2010. Men sÃ¥, för drygt ett Ã¥r sedan, samt pÃ¥ grund av att vi växer sÃ¥ det knakar, gjorde vi ännu en omstrukturering och behövde dÃ¥ ett utomstÃ¥ende bolag som kunde ta hand om fakturering, kredit- och bedrägeririsk. Just vid det tillfället kunde inte Klarna erbjuda oss B2B lösningar sÃ¥ vi vände oss till Svea. Och som sagt. Det har varit otroligt mycket problem. De är snabba pÃ¥ att betala ut pengar, men tack vare Sveas arroganta inställning och ovillighet att hjälpa vÃ¥ra kunder med sÃ¥ enkla saker som att lämna besked om skuldsaldon, när fakturor blivit betalda etc. har gjort att vi nästan tappat nÃ¥gra mycket viktiga kunder. Vi fick tillbaka dem, men att använda Svea är att skjuta sig själv i foten och skaffa dÃ¥ligt rykte till sitt företag. Vi har, upprepade gÃ¥nger, blivit uppringda av vÃ¥ra kunder som blivit skickade till oss frÃ¥n Sveas kundtjänst med frÃ¥gor vi inte kan besvara – helt enkelt för att vi inte har tillgÃ¥ng till de uppgifter kunderna behövt. Det har framför allt rört sig om frÃ¥gor om kvarvarande skuldsaldon, frÃ¥gor om när fakturor har blivit betalda samt hur mycket som har betalats och frÃ¥gor om nÃ¥gon faktura är obetald. Man kan i administrationsgränssnittet se en del information – men mycket är sÃ¥dant som bara Svea kan se och som Svea enligt deras avtal och policy ska hjälpa till med. Ett alldeles för stort antal kunder har ocksÃ¥ hört av sig om att de inte har fÃ¥tt originalfakturorna (vilka i vÃ¥rt fall skickas ut frÃ¥n Svea direkt), däremot har de fÃ¥tt pÃ¥minnelser och inkassokrav. En av vÃ¥ra kunder rÃ¥kade ut för detta vid vartenda köp och till slut lade vi över kunden pÃ¥ vÃ¥r egna faktura. Vi har inte en enda gÃ¥ng haft problem avseende sena eller uteblivna betalningar frÃ¥n denna kund. Slutligen – det som troligtvis är det mest oprofessionella jag nÃ¥gonsin stött pÃ¥ – och dÃ¥ har jag själv arbetat som skattejurist pÃ¥ storföretagsskattekontoret i mÃ¥nga Ã¥r (man möter en hel del original där) – är en bedrägerihärva där Svea rätteligen skulle ha tagit bÃ¥de kredit och bedrägeririsken dÃ¥ vi frÃ¥n vÃ¥r sida följde avtalsvillkoren till punkt och pricka. Personen som hanterade ärendet gjorde det extremt illa, med nonchalans och arrogans och utan nÃ¥got som helst grundat svar pÃ¥ vÃ¥ra invändningar. Vi inkom med en invändning till regressen (där vi blir Ã¥terbetalningsskyldiga gentemot Svea) i mars i Ã¥r. Därefter hade vi en mängd kontakt med bland annat polis där vi hänvisade tillbaka till Svea pÃ¥ grund utav att skadestÃ¥ndskravet var deras. Under flera mÃ¥nader hörde vi ingenting frÃ¥n personen som hanterade ärendet. Ingenting om nÃ¥gonting, fram tills för nÃ¥gon vecka sedan där han skriver att regressen är gjord och inte mer än sÃ¥. Inte ett ord om, eller Ã¥terkoppling till vÃ¥ra invändningar, utan svarar med en axelryckning och en käftsmäll. Detta TROTS att vi som sagt följt avtal och inkommit med en legitim invändning mot regressen. Att stirra sig blind pÃ¥ vad nÃ¥got kostar och välja det billigare alternativet kan bli mycket dyrt i längden. Aldrig mer Svea. Oseriösa, okunniga och nonchalanta. 8 augusti, 2012 kl. 16:34 #150030Gonte Deltagare@Ellis75 49659 wrote: Ett alldeles för stort antal kunder har ocksÃ¥ hört av sig om att de inte har fÃ¥tt originalfakturorna (vilka i vÃ¥rt fall skickas ut frÃ¥n Svea direkt), däremot har de fÃ¥tt pÃ¥minnelser och inkassokrav. En av vÃ¥ra kunder rÃ¥kade ut för detta vid vartenda köp och till slut lade vi över kunden pÃ¥ vÃ¥r egna faktura. Här kan jag bara flika in min egen erfarenhet; För mig har Sveas fakturor brukat dyka upp pÃ¥ förfallodagen, eller möjligen dagen innan. Enstaka gÃ¥nger kan jag skylla pÃ¥ postgÃ¥ngen, men med deras fakturor har det varit sÃ¥ konsekvent. 8 augusti, 2012 kl. 17:57 #150032Andreas DeltagareLÃ¥ter ju verkligen som skitstil om detta är sant. Jimmy, hur är det för dina kunder hur upplever de Svea? 8 augusti, 2012 kl. 18:19 #150033Jimmy Ostrom DeltagareJag har inget jätte negativt att säga om Svea, är 90% nöjd. Sen finns det saker som kan bli bättre, som att man inte kan makulera en delbetalning själv (lär komma lösning pÃ¥ detta, men ändÃ¥ kasst att man inte kan detta omgÃ¥ende). Jag tycker det är riktigt dÃ¥ligt att behöva skicka en faktura via brev, jag hade velat att det skulle gÃ¥ pÃ¥ mejl, men alla mina e-handels kollegor hÃ¥ller inte med mig här. Jag vill ha sÃ¥ man kan styra alla sina butiker frÃ¥n ett gränssnitt (funkar bara land för land och inte kan man ha Sverige, Norge, Finland eller Danmark i samma). Har aldrig hört frÃ¥n en kund att dom inte fÃ¥tt fakturan frÃ¥n Svea, sÃ¥ detta är inget problem för oss. SÃ¥ jag är nöjd, gillar Svea mycket och givetvis är priset en stor faktor att jag är 90% nöjd! 8 augusti, 2012 kl. 21:47 #150040Anton A Deltagare@Ellis75 49659 wrote: Vi har kört med Sveas tjänster (bÃ¥de B2B och B2C – faktura plus delbetalning) i snart ett Ã¥r och jag har aldrig i hela mitt liv varit sÃ¥ missnöjd med ett företag och deras sk. service. Vi hÃ¥ller pÃ¥ att förhandla fram ett nytt avtal med Klarna, med vilka vi haft avtal tidigare och alltid varit 110% nöjda. Dels är de fenor pÃ¥ att ta hand om vÃ¥ra kunder och dels är deras service gentemot deras egna kunder outstanding. Det har den Ã¥tminstone varit för oss. PÃ¥ grund av olika omständigheter och omstrukturering av företaget sa vi upp avtalet med Klarna 2010. Men sÃ¥, för drygt ett Ã¥r sedan, samt pÃ¥ grund av att vi växer sÃ¥ det knakar, gjorde vi ännu en omstrukturering och behövde dÃ¥ ett utomstÃ¥ende bolag som kunde ta hand om fakturering, kredit- och bedrägeririsk. Just vid det tillfället kunde inte Klarna erbjuda oss B2B lösningar sÃ¥ vi vände oss till Svea. Och som sagt. Det har varit otroligt mycket problem. De är snabba pÃ¥ att betala ut pengar, men tack vare Sveas arroganta inställning och ovillighet att hjälpa vÃ¥ra kunder med sÃ¥ enkla saker som att lämna besked om skuldsaldon, när fakturor blivit betalda etc. har gjort att vi nästan tappat nÃ¥gra mycket viktiga kunder. Vi fick tillbaka dem, men att använda Svea är att skjuta sig själv i foten och skaffa dÃ¥ligt rykte till sitt företag. Vi har, upprepade gÃ¥nger, blivit uppringda av vÃ¥ra kunder som blivit skickade till oss frÃ¥n Sveas kundtjänst med frÃ¥gor vi inte kan besvara – helt enkelt för att vi inte har tillgÃ¥ng till de uppgifter kunderna behövt. Det har framför allt rört sig om frÃ¥gor om kvarvarande skuldsaldon, frÃ¥gor om när fakturor har blivit betalda samt hur mycket som har betalats och frÃ¥gor om nÃ¥gon faktura är obetald. Man kan i administrationsgränssnittet se en del information – men mycket är sÃ¥dant som bara Svea kan se och som Svea enligt deras avtal och policy ska hjälpa till med. Ett alldeles för stort antal kunder har ocksÃ¥ hört av sig om att de inte har fÃ¥tt originalfakturorna (vilka i vÃ¥rt fall skickas ut frÃ¥n Svea direkt), däremot har de fÃ¥tt pÃ¥minnelser och inkassokrav. En av vÃ¥ra kunder rÃ¥kade ut för detta vid vartenda köp och till slut lade vi över kunden pÃ¥ vÃ¥r egna faktura. Vi har inte en enda gÃ¥ng haft problem avseende sena eller uteblivna betalningar frÃ¥n denna kund. Slutligen – det som troligtvis är det mest oprofessionella jag nÃ¥gonsin stött pÃ¥ – och dÃ¥ har jag själv arbetat som skattejurist pÃ¥ storföretagsskattekontoret i mÃ¥nga Ã¥r (man möter en hel del original där) – är en bedrägerihärva där Svea rätteligen skulle ha tagit bÃ¥de kredit och bedrägeririsken dÃ¥ vi frÃ¥n vÃ¥r sida följde avtalsvillkoren till punkt och pricka. Personen som hanterade ärendet gjorde det extremt illa, med nonchalans och arrogans och utan nÃ¥got som helst grundat svar pÃ¥ vÃ¥ra invändningar. Vi inkom med en invändning till regressen (där vi blir Ã¥terbetalningsskyldiga gentemot Svea) i mars i Ã¥r. Därefter hade vi en mängd kontakt med bland annat polis där vi hänvisade tillbaka till Svea pÃ¥ grund utav att skadestÃ¥ndskravet var deras. Under flera mÃ¥nader hörde vi ingenting frÃ¥n personen som hanterade ärendet. Ingenting om nÃ¥gonting, fram tills för nÃ¥gon vecka sedan där han skriver att regressen är gjord och inte mer än sÃ¥. Inte ett ord om, eller Ã¥terkoppling till vÃ¥ra invändningar, utan svarar med en axelryckning och en käftsmäll. Detta TROTS att vi som sagt följt avtal och inkommit med en legitim invändning mot regressen. Att stirra sig blind pÃ¥ vad nÃ¥got kostar och välja det billigare alternativet kan bli mycket dyrt i längden. Aldrig mer Svea. Oseriösa, okunniga och nonchalanta. Detta är ju ett bra argument till diskussionen ”allt är inte pengar” förut. 
 Håller verkligen med om att Klarnas kundservice är outstanding! Hjälper både oss såväl som våra kunder samtidigt som de är generösa med att ta bort påminnelseavgifter etc.Den främsta anledningen till varför Svea har så bra priser, enligt vad jag tror, är att det är deras enda sätt att konkurrera med Klarna.. 9 augusti, 2012 kl. 08:18 #150055Henrik_G DeltagareJag kan bara svara som kund till företag som använder Svea. Det har inte varit roligt på senaste tiden. Felaktiga fakturor och en kundtjänst som många gånger upplevs som extremt otrevlig och arrogant. Skulle aldrig våga låta dem sköta våra kundkontakter. 
 Som privatkund är det dessutom väldigt irriterande att deras kundtjänst stänger kl 17.
- 
		FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
 
				


 
															