Startsida Forum E-handelsforumet Betalsystem Klarna vs svea

Visar 10 inlägg - 101 till 110 (av 153 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #143157
    DavidWigg
    Deltagare

    @Prix 42116 wrote:

    En fågel har viskat till mig att imorgon kan saker och ting hända hos klarna. Får se om det stämmer!

    Mäh, så där kan du ju inte säga. Man blir ju så nyfiken :)

    #143160
    Anton A
    Deltagare

    @Prix 42116 wrote:

    En fågel har viskat till mig att imorgon kan saker och ting hända hos klarna. Får se om det stämmer!

    Har du sagt A, måste du säga B :p

    #143188
    Prix
    Deltagare

    Ringde en säljare igÃ¥r och försökte sälja in sig och Klarna hos mig, efter pratat en stund sÃ¥ sa att han bara just det ”imorgon tror vi som jobbar här att det är lansering av nya tjänsten, som för övrigt är väldigt hemlig”. Dock sÃ¥ var detta ett rykte bland de anställda och jag har väl inte sett nÃ¥got hända än. :)

    #143190
    Per Nilsson
    Deltagare

    @Prix 42150 wrote:

    Ringde en säljare igÃ¥r och försökte sälja in sig och Klarna hos mig, efter pratat en stund sÃ¥ sa att han bara just det ”imorgon tror vi som jobbar här att det är lansering av nya tjänsten, som för övrigt är väldigt hemlig”. Dock sÃ¥ var detta ett rykte bland de anställda och jag har väl inte sett nÃ¥got hända än. :)

    Är det inte hemliga SIFO-rapporter sÃ¥ är det hemliga tjänster… :rolleyes:

    #150014
    Ellis75
    Deltagare

    Vi har kört med Sveas tjänster (bÃ¥de B2B och B2C – faktura plus delbetalning) i snart ett Ã¥r och jag har aldrig i hela mitt liv varit sÃ¥ missnöjd med ett företag och deras sk. service.

    Vi håller på att förhandla fram ett nytt avtal med Klarna, med vilka vi haft avtal tidigare och alltid varit 110% nöjda. Dels är de fenor på att ta hand om våra kunder och dels är deras service gentemot deras egna kunder outstanding. Det har den åtminstone varit för oss.

    På grund av olika omständigheter och omstrukturering av företaget sa vi upp avtalet med Klarna 2010. Men så, för drygt ett år sedan, samt på grund av att vi växer så det knakar, gjorde vi ännu en omstrukturering och behövde då ett utomstående bolag som kunde ta hand om fakturering, kredit- och bedrägeririsk. Just vid det tillfället kunde inte Klarna erbjuda oss B2B lösningar så vi vände oss till Svea.

    Och som sagt. Det har varit otroligt mycket problem. De är snabba på att betala ut pengar, men tack vare Sveas arroganta inställning och ovillighet att hjälpa våra kunder med så enkla saker som att lämna besked om skuldsaldon, när fakturor blivit betalda etc. har gjort att vi nästan tappat några mycket viktiga kunder. Vi fick tillbaka dem, men att använda Svea är att skjuta sig själv i foten och skaffa dåligt rykte till sitt företag.

    Vi har, upprepade gÃ¥nger, blivit uppringda av vÃ¥ra kunder som blivit skickade till oss frÃ¥n Sveas kundtjänst med frÃ¥gor vi inte kan besvara – helt enkelt för att vi inte har tillgÃ¥ng till de uppgifter kunderna behövt. Det har framför allt rört sig om frÃ¥gor om kvarvarande skuldsaldon, frÃ¥gor om när fakturor har blivit betalda samt hur mycket som har betalats och frÃ¥gor om nÃ¥gon faktura är obetald. Man kan i administrationsgränssnittet se en del information – men mycket är sÃ¥dant som bara Svea kan se och som Svea enligt deras avtal och policy ska hjälpa till med.

    Ett alldeles för stort antal kunder har också hört av sig om att de inte har fått originalfakturorna (vilka i vårt fall skickas ut från Svea direkt), däremot har de fått påminnelser och inkassokrav. En av våra kunder råkade ut för detta vid vartenda köp och till slut lade vi över kunden på vår egna faktura. Vi har inte en enda gång haft problem avseende sena eller uteblivna betalningar från denna kund.

    Slutligen – det som troligtvis är det mest oprofessionella jag nÃ¥gonsin stött pÃ¥ – och dÃ¥ har jag själv arbetat som skattejurist pÃ¥ storföretagsskattekontoret i mÃ¥nga Ã¥r (man möter en hel del original där) – är en bedrägerihärva där Svea rätteligen skulle ha tagit bÃ¥de kredit och bedrägeririsken dÃ¥ vi frÃ¥n vÃ¥r sida följde avtalsvillkoren till punkt och pricka. Personen som hanterade ärendet gjorde det extremt illa, med nonchalans och arrogans och utan nÃ¥got som helst grundat svar pÃ¥ vÃ¥ra invändningar. Vi inkom med en invändning till regressen (där vi blir Ã¥terbetalningsskyldiga gentemot Svea) i mars i Ã¥r. Därefter hade vi en mängd kontakt med bland annat polis där vi hänvisade tillbaka till Svea pÃ¥ grund utav att skadestÃ¥ndskravet var deras. Under flera mÃ¥nader hörde vi ingenting frÃ¥n personen som hanterade ärendet. Ingenting om nÃ¥gonting, fram tills för nÃ¥gon vecka sedan där han skriver att regressen är gjord och inte mer än sÃ¥. Inte ett ord om, eller Ã¥terkoppling till vÃ¥ra invändningar, utan svarar med en axelryckning och en käftsmäll. Detta TROTS att vi som sagt följt avtal och inkommit med en legitim invändning mot regressen.

    Att stirra sig blind på vad något kostar och välja det billigare alternativet kan bli mycket dyrt i längden. Aldrig mer Svea. Oseriösa, okunniga och nonchalanta.

    #150030
    Gonte
    Deltagare

    @Ellis75 49659 wrote:

    Ett alldeles för stort antal kunder har också hört av sig om att de inte har fått originalfakturorna (vilka i vårt fall skickas ut från Svea direkt), däremot har de fått påminnelser och inkassokrav. En av våra kunder råkade ut för detta vid vartenda köp och till slut lade vi över kunden på vår egna faktura.

    Här kan jag bara flika in min egen erfarenhet; För mig har Sveas fakturor brukat dyka upp på förfallodagen, eller möjligen dagen innan. Enstaka gånger kan jag skylla på postgången, men med deras fakturor har det varit så konsekvent.

    #150032
    Andreas
    Deltagare

    Låter ju verkligen som skitstil om detta är sant.

    Jimmy, hur är det för dina kunder hur upplever de Svea?

    #150033
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Jag har inget jätte negativt att säga om Svea, är 90% nöjd.

    Sen finns det saker som kan bli bättre, som att man inte kan makulera en delbetalning själv (lär komma lösning på detta, men ändå kasst att man inte kan detta omgående).

    Jag tycker det är riktigt dåligt att behöva skicka en faktura via brev, jag hade velat att det skulle gå på mejl, men alla mina e-handels kollegor håller inte med mig här.

    Jag vill ha så man kan styra alla sina butiker från ett gränssnitt (funkar bara land för land och inte kan man ha Sverige, Norge, Finland eller Danmark i samma).

    Har aldrig hört från en kund att dom inte fått fakturan från Svea, så detta är inget problem för oss.

    Så jag är nöjd, gillar Svea mycket och givetvis är priset en stor faktor att jag är 90% nöjd!

    #150040
    Anton A
    Deltagare

    @Ellis75 49659 wrote:

    Vi har kört med Sveas tjänster (bÃ¥de B2B och B2C – faktura plus delbetalning) i snart ett Ã¥r och jag har aldrig i hela mitt liv varit sÃ¥ missnöjd med ett företag och deras sk. service.

    Vi håller på att förhandla fram ett nytt avtal med Klarna, med vilka vi haft avtal tidigare och alltid varit 110% nöjda. Dels är de fenor på att ta hand om våra kunder och dels är deras service gentemot deras egna kunder outstanding. Det har den åtminstone varit för oss.

    På grund av olika omständigheter och omstrukturering av företaget sa vi upp avtalet med Klarna 2010. Men så, för drygt ett år sedan, samt på grund av att vi växer så det knakar, gjorde vi ännu en omstrukturering och behövde då ett utomstående bolag som kunde ta hand om fakturering, kredit- och bedrägeririsk. Just vid det tillfället kunde inte Klarna erbjuda oss B2B lösningar så vi vände oss till Svea.

    Och som sagt. Det har varit otroligt mycket problem. De är snabba på att betala ut pengar, men tack vare Sveas arroganta inställning och ovillighet att hjälpa våra kunder med så enkla saker som att lämna besked om skuldsaldon, när fakturor blivit betalda etc. har gjort att vi nästan tappat några mycket viktiga kunder. Vi fick tillbaka dem, men att använda Svea är att skjuta sig själv i foten och skaffa dåligt rykte till sitt företag.

    Vi har, upprepade gÃ¥nger, blivit uppringda av vÃ¥ra kunder som blivit skickade till oss frÃ¥n Sveas kundtjänst med frÃ¥gor vi inte kan besvara – helt enkelt för att vi inte har tillgÃ¥ng till de uppgifter kunderna behövt. Det har framför allt rört sig om frÃ¥gor om kvarvarande skuldsaldon, frÃ¥gor om när fakturor har blivit betalda samt hur mycket som har betalats och frÃ¥gor om nÃ¥gon faktura är obetald. Man kan i administrationsgränssnittet se en del information – men mycket är sÃ¥dant som bara Svea kan se och som Svea enligt deras avtal och policy ska hjälpa till med.

    Ett alldeles för stort antal kunder har också hört av sig om att de inte har fått originalfakturorna (vilka i vårt fall skickas ut från Svea direkt), däremot har de fått påminnelser och inkassokrav. En av våra kunder råkade ut för detta vid vartenda köp och till slut lade vi över kunden på vår egna faktura. Vi har inte en enda gång haft problem avseende sena eller uteblivna betalningar från denna kund.

    Slutligen – det som troligtvis är det mest oprofessionella jag nÃ¥gonsin stött pÃ¥ – och dÃ¥ har jag själv arbetat som skattejurist pÃ¥ storföretagsskattekontoret i mÃ¥nga Ã¥r (man möter en hel del original där) – är en bedrägerihärva där Svea rätteligen skulle ha tagit bÃ¥de kredit och bedrägeririsken dÃ¥ vi frÃ¥n vÃ¥r sida följde avtalsvillkoren till punkt och pricka. Personen som hanterade ärendet gjorde det extremt illa, med nonchalans och arrogans och utan nÃ¥got som helst grundat svar pÃ¥ vÃ¥ra invändningar. Vi inkom med en invändning till regressen (där vi blir Ã¥terbetalningsskyldiga gentemot Svea) i mars i Ã¥r. Därefter hade vi en mängd kontakt med bland annat polis där vi hänvisade tillbaka till Svea pÃ¥ grund utav att skadestÃ¥ndskravet var deras. Under flera mÃ¥nader hörde vi ingenting frÃ¥n personen som hanterade ärendet. Ingenting om nÃ¥gonting, fram tills för nÃ¥gon vecka sedan där han skriver att regressen är gjord och inte mer än sÃ¥. Inte ett ord om, eller Ã¥terkoppling till vÃ¥ra invändningar, utan svarar med en axelryckning och en käftsmäll. Detta TROTS att vi som sagt följt avtal och inkommit med en legitim invändning mot regressen.

    Att stirra sig blind på vad något kostar och välja det billigare alternativet kan bli mycket dyrt i längden. Aldrig mer Svea. Oseriösa, okunniga och nonchalanta.

    Detta är ju ett bra argument till diskussionen ”allt är inte pengar” förut.
    Håller verkligen med om att Klarnas kundservice är outstanding! Hjälper både oss såväl som våra kunder samtidigt som de är generösa med att ta bort påminnelseavgifter etc.

    Den främsta anledningen till varför Svea har så bra priser, enligt vad jag tror, är att det är deras enda sätt att konkurrera med Klarna..

    #150055
    Henrik_G
    Deltagare

    Jag kan bara svara som kund till företag som använder Svea. Det har inte varit roligt på senaste tiden. Felaktiga fakturor och en kundtjänst som många gånger upplevs som extremt otrevlig och arrogant. Skulle aldrig våga låta dem sköta våra kundkontakter.
    Som privatkund är det dessutom väldigt irriterande att deras kundtjänst stänger kl 17.

Visar 10 inlägg - 101 till 110 (av 153 totalt)
  • Du mÃ¥ste vara inloggad för att svara pÃ¥ detta ämne.