Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Klarnas nya superkassa
- Detta ämne har 287 svar, 62 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år sedan av Kocken. 
- 
		FörfattareInlägg
- 
		
			
				
9 maj, 2012 kl. 17:30 #144800Anton A Deltagare@Parvelito 43911 wrote: Billigt tror jag inte att det blir, men säg att det hamnar i trakterna av en kreditkortsbetalning. Utbetalning dagen efter är nog ocksÃ¥ att hoppas pÃ¥ för mycket, men kanske kan man hoppas pÃ¥ en gÃ¥ng i veckan i alla fall. Har pratat med Klarna och utbetalning dagen efter verkar inte vara nÃ¥got som är pÃ¥ g. Fullt förstÃ¥eligt dock. 9 maj, 2012 kl. 18:06 #144804Parvelito Deltagare@skinza.se 43916 wrote: Har pratat med Klarna och utbetalning dagen efter verkar inte vara nÃ¥got som är pÃ¥ g. Fullt förstÃ¥eligt dock. DÃ¥ fÃ¥r de kompensera för det genom att sänka priset mycket mer… Likviditet är dock viktigt. För en ehandlare som omsätter 6Mkr/Ã¥r, eller 500kkr/mÃ¥nad sÃ¥ skulle det med nuvarande utbetalningsschema binda upp runt 300kkr konstant i nÃ¥gon slags deposition hos Klarna. Det gör det svÃ¥rt att växa och att vara pÃ¥ offensiven. Man förväntas ju ocksÃ¥ ha ett varulager som i regel är betalt i förskott, och transportföretagen vill ha betalt för sina frakter innan Klarna betalat ut pengarna. Med oförändrad filosofi om utbetalningar sÃ¥ kommer de att sätta en rejäl fotboja pÃ¥ sig själva i kapplöpningen med sina konkurrenter. 9 maj, 2012 kl. 18:30 #144807Nicklas Deltagare@Parvelito 43911 wrote: Billigt tror jag inte att det blir, men säg att det hamnar i trakterna av en kreditkortsbetalning. Utbetalning dagen efter är nog ocksÃ¥ att hoppas pÃ¥ för mycket, men kanske kan man hoppas pÃ¥ en gÃ¥ng i veckan i alla fall. Jag hoppas att jag har fel men det kommer inte hända att Klarna skär bort sin lönsamhet för att hanmna prismässigt som en kortbetalning. Jag har diskuterat pris med dem mÃ¥nga gÃ¥nger och priser de erbjöd mig för att köra gratis faktura var väldigt lÃ¥ngt ifrÃ¥n kortbetalningstaxan. 9 maj, 2012 kl. 19:12 #144811Parvelito Deltagare@Nicklas 43923 wrote: Jag hoppas att jag har fel men det kommer inte hända att Klarna skär bort sin lönsamhet för att hanmna prismässigt som en kortbetalning. Jag har diskuterat pris med dem mÃ¥nga gÃ¥nger och priser de erbjöd mig för att köra gratis faktura var väldigt lÃ¥ngt ifrÃ¥n kortbetalningstaxan. I sÃ¥dana fall är det rätt enkelt, dÃ¥ kommer de andra att fortsätta knapra pÃ¥ deras marknadsandelar. 9 maj, 2012 kl. 20:14 #144816Qarillion DeltagareTycker marknaden för fakturabelÃ¥ning eller vad man skall kalla det pÃ¥ nätet är för dÃ¥ligt konkurrenssatt fortfarande. Tror dock att detta kommer ändras i framtiden, men som det ser ut idag sÃ¥ är det klarna eller svea som gäller. Jag gillar starkt att Klarna försöker samla allt under ett tak, men som parvelito säger sÃ¥ kostar det i likviditet samtidigt som det blir en ansenlig summa i kostnader när u kommer upp i omsättning. räknade pÃ¥ det förra veckan faktiskt och vi hade haft fakturakostnad pÃ¥ över 6tkr för en veckas fakturering. Jag tycker helt enkelt att dom tar för bra betalt. SÃ¥ visst tjänar dom pengar pÃ¥ annat än pÃ¥minnelser och räntor. Sen har du ju Ã¥rsavgiften pÃ¥ detta ocksÃ¥.. Tyvärr är ju dock alternativen fÃ¥ 9 maj, 2012 kl. 22:20 #144824Rashid DeltagareVar med pÃ¥ en av presentationer idag (9:e) och ställde nÃ¥gra frÃ¥gor till Sabatian ocksÃ¥. NÃ¥gra punkter (som jag förstod): – Kassan gÃ¥r Live i augusti men man kan anmäla sig att testa den. Vissa butiker redan kör den. 
 – Faktura avgift försvinner i denna kassa.
 – Om man inte gör nÃ¥got val sÃ¥ blir det en fakturaköp by default.
 – Klarna kommer att ta en (och samma) avgift för alla betalningar oavsett kunden ”väljer” faktura eller kortbetalning. Klarna är inte klar med prismodellen eller vill inte gÃ¥ ut med den än.
 – Klarna kommer att fortsätta erbjuda gamla tjänsten sÃ¥ om man inte vill vara med kan fortsätta som vanligt.
 – Kunden kan välja att inte skriva sitt personnummer.
 – Man kan ha en annan leveransadress än man är folkbokförd pÃ¥.
 – Enligt Klarna kommer nekade transaktioner minska rejält.9 maj, 2012 kl. 22:48 #144826bloggus DeltagareBra sammanställning av vad som ocksÃ¥ skrivits i denna trÃ¥d hittills. Fakturaavgift försvinner i denna kassa. Ja, försvinner för kunden. FrÃ¥gan är om ehandlare fortfarande skall dÃ¥ betala fast avgift per faktura, vilket jag aldrig har förstÃ¥tt varför man gör om man skickar fakturan själv i paketet. FrÃ¥gan är sedan om de andra betalningsmetoder ocksÃ¥ skall ha en utbetalningsfördröjning pÃ¥ 2-3 veckor. I sÃ¥ fall mÃ¥ste tjänsten vara riktigt billig och det har jag svÃ¥rt att tro att den blir. Klarna gör ju inte det för att göra ehandeln lättare utan för att tjäna mer pengar, sÃ¥ jag tror inte att man lägger prisnivÃ¥n lägst i denna bransch. NÃ¥ja, domen kommer först falla efter att man presenterat prisbilden – det är väl det som nästan avgör en sÃ¥dan lösning och vad alla just nu vill se 9 maj, 2012 kl. 23:28 #144827Rashid Deltagare@bloggus 43942 wrote: FrÃ¥gan är om ehandlare fortfarande skall dÃ¥ betala fast avgift per faktura, vilket jag aldrig har förstÃ¥tt varför man gör om man skickar fakturan själv i paketet. Klarna meddelade att vid användning av ”Superkassan” sÃ¥ skickar ehandlarna bara följesedel med i paketet. Klarna skickar faktura via epost själv. Enligt Klarna sÃ¥ är det deras bekymmer efter kunden har tryckt pÃ¥ Genomför köp knappen. @bloggus 43942 wrote: NÃ¥ja, domen kommer först falla efter att man presenterat prisbilden – det är väl det som nästan avgör en sÃ¥dan lösning och vad alla just nu vill se Jag hÃ¥ller med dig. För mig kommer tvÃ¥ saker vara avgörande, hur lÃ¥ngt tid tar det att fÃ¥ pengarna och vad blir det för pris. Klarnas största argument för denna lösning är att man kommer att öka konvertering samt nekade köp kommer att minska. Och i slutändan är ju konvertering A och O. 9 maj, 2012 kl. 23:39 #144828Jimmy Ostrom DeltagareJa fast tittar man bara pÃ¥ min firma som omsätter under 5 miljoner och en annan kollega som kränger för ca 8 miljoner kronor sÃ¥ ”sparar” han ca 70-80 tusen om Ã¥ret om han skulle gÃ¥tt över till SVEA. DÃ¥ ska man kränga för över 200 000 kronor för att ta igen dessa pengar. DÃ¥ kan man i alla fall i min värld tappa en hel del köp. Jag tror helt klart pÃ¥ Klarnas kassa, men det lär kosta sjukt mycket pengar är jag helt övertygad om. Dom lär säkert ta betalt samma för kort, faktura,direktbetalning, avbetalning eller alla andra betalsätt och dÃ¥ blir det mycket pengar. @RZW 43943 wrote: Jag hÃ¥ller med dig. För mig kommer tvÃ¥ saker vara avgörande, hur lÃ¥ngt tid tar det att fÃ¥ pengarna och vad blir det för pris. Klarnas största argument för denna lösning är att man kommer att öka konvertering samt nekade köp kommer att minska. Och i slutändan är ju konvertering A och O. 10 maj, 2012 kl. 04:46 #144830fotofyndet DeltagareOm man nu har en kund som sitter där och har lagt sin order, lyckligt förträngande att han inte fÃ¥r handla pÃ¥ faktura. 3D secure vet han inte vad det är för djävla skit och nÃ¥n avgift för postförskott tänker han minsann inte betala. Hur hanteras en sÃ¥n order? Om jag förstÃ¥r det rätt sÃ¥ har den ju vid det laget redan registrerats hos butiken som ”klar”. 
- 
		FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
 
				




 
															