Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Klarnas nya superkassa
- Detta ämne har 287 svar, 62 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år sedan av Kocken. 
- 
		FörfattareInlägg
- 
		
			
				
10 maj, 2012 kl. 05:30 #144831Parvelito Deltagare@fotofyndet 43946 wrote: Om man nu har en kund som sitter där och har lagt sin order, lyckligt förträngande att han inte fÃ¥r handla pÃ¥ faktura. 3D secure vet han inte vad det är för djävla skit och nÃ¥n avgift för postförskott tänker han minsann inte betala. Hur hanteras en sÃ¥n order? Om jag förstÃ¥r det rätt sÃ¥ har den ju vid det laget redan registrerats hos butiken som ”klar”. Nej, sÃ¥ har jag inte fattat det, utan Klarna gör en koll först, sedan blir den ”klar”. Är det en shoppare som loggar in frÃ¥n sitt facebookkonto och gör sitt 86:e köp det Ã¥ret sÃ¥ godkänns den säkert med en gÃ¥ng, och är det herr Teknofob som vill handla för första gÃ¥ngen i sitt liv är det troligen lite mer jobb i kassan för denne innan det är klart. 10 maj, 2012 kl. 05:44 #144832fotofyndet DeltagareJa, sÃ¥ blir det ju förstÃ¥s. 10 maj, 2012 kl. 05:50 #144833GregerA DeltagareNej, klar i butiken blir den nog inte. Jag kan tänka mig att detta integrationsmässigt kommer att fungera ungefär som Google Checkout och Paypal Express. I dessa behöver kunden inte mata in nÃ¥gra adressuppgifter i butiken, utan de är lagrade pÃ¥ ens Paypal/Google-konto. När betalningen är klar sÃ¥ skickas de uppgifterna till butiken samtidigt som kunden skickas till ”tack-sidan” – och dÃ¥ är ordern ”klar”. Tanken med superkassan är absolut bra. Men man blir väldigt inlÃ¥st som handlare. Det känns lite oroväckande att man kommer att ta samma pris för alla betalsätt. Som störst, bäst o vackrast sÃ¥ kommer Klarna inte att vilja vara billigast. :rolleyes: Om man tänker ligga pÃ¥ samma nivÃ¥ som idag sÃ¥ skulle det innebära en rejäl fördyring av kortköpen för de flesta (x4 ungefär för oss) – och som Jimmy pekade pÃ¥ sÃ¥ blir det mycket pengar pÃ¥ ett Ã¥r. SÃ¥ rÃ¥det till Klarna blir att erbjud kunderna samma villkor som de har pÃ¥ sin kortbetalning idag. 10 maj, 2012 kl. 05:58 #144834pyhobby DeltagareSÃ¥ är det Parvelito. Det jag funderar pÃ¥ nu är hur kunder hanteras som inte blir godkända. Dessa mÃ¥ste väl fÃ¥ välja kortbetalning eller bankbetalning och inte nekas helt? Jag har uppfattat det som att det ska vara en fast kostnad per köp, alltsÃ¥ inte %. Är det nÃ¥gon som vet om jag är rätt ute? Jag har kikat lite pÃ¥ vad vi betalar i snitt för betaltjänster per order. 
 Snittordern ligger på ca 400kr
 Priser ex. moms
 Vi betalar idag: 15,82kr
 Om jag drar av det vi idag fÃ¥r in pÃ¥ fakturaavgifter betalar vi 6,07kr per order.Det blir sÃ¥klart mycket intressant att se vad Klarna tänkt sig. Man har tidigare varit pÃ¥ mig ”testa att ta bort er fakturaavgift”. DÃ¥ ville jag fÃ¥ till att Klarna skulle göra det samma för oss med den fasta avgiften per faktura, det sket sig. 10 maj, 2012 kl. 06:19 #144835Parvelito Deltagare@pyhobby 43951 wrote: SÃ¥ är det Parvelito. Det jag funderar pÃ¥ nu är hur kunder hanteras som inte blir godkända. Dessa mÃ¥ste väl fÃ¥ välja kortbetalning eller bankbetalning och inte nekas helt? Jag har uppfattat det som att det ska vara en fast kostnad per köp, alltsÃ¥ inte %. Är det nÃ¥gon som vet om jag är rätt ute? Jag har kikat lite pÃ¥ vad vi betalar i snitt för betaltjänster per order. 
 Snittordern ligger på ca 400kr
 Priser ex. moms
 Vi betalar idag: 15,82kr
 Om jag drar av det vi idag fÃ¥r in pÃ¥ fakturaavgifter betalar vi 6,07kr per order.Det blir sÃ¥klart mycket intressant att se vad Klarna tänkt sig. Man har tidigare varit pÃ¥ mig ”testa att ta bort er fakturaavgift”. DÃ¥ ville jag fÃ¥ till att Klarna skulle göra det samma för oss med den fasta avgiften per faktura, det sket sig. Det kommer säkert att erbjudas andra alternativ än faktura för de som inte är godkända, mÃ¥let skall ju vara att ingen enda kund skall tappas i kassan. Det jag har förstÃ¥tt är det bästa med det här är att vana shoppare skall fÃ¥ det mycket lättare att göra det de helst gör, nämligen handla. Hur prismodellen ser ut har vi ju inte sett sÃ¥ mycket av ännu, men det skulle förvÃ¥na mig mycket om det inte handlade om en fast avgift + en procentuell avgift samt mÃ¥nadsavgift och startavgift. Man har däremot sagt att kostnaden skall vara densamma oavsett vilket betalsätt kunden använder, och det är väl kanske det som sätter griller i huvudet pÃ¥ oss handlare och fÃ¥r oss att tro att det blir billigare än idag. 10 maj, 2012 kl. 06:40 #144839Qarillion Deltagare@Jimmy Öström 43944 wrote: Ja fast tittar man bara pÃ¥ min firma som omsätter under 5 miljoner och en annan kollega som kränger för ca 8 miljoner kronor sÃ¥ ”sparar” han ca 70-80 tusen om Ã¥ret om han skulle gÃ¥tt över till SVEA. DÃ¥ ska man kränga för över 200 000 kronor för att ta igen dessa pengar. DÃ¥ kan man i alla fall i min värld tappa en hel del köp. Jag tror helt klart pÃ¥ Klarnas kassa, men det lär kosta sjukt mycket pengar är jag helt övertygad om. Dom lär säkert ta betalt samma för kort, faktura,direktbetalning, avbetalning eller alla andra betalsätt och dÃ¥ blir det mycket pengar. Jag är förvÃ¥nad över hur lika vi resonerar om det mesta Jag tror faktiskt att Klarna övervärderar sitt egna varumärke idag. Jag är inte övertygad om att deras logga ökar konverteringen som mÃ¥nga andra är. Jag tror att det ser ut som nedanstÃ¥ende om man fÃ¥r ett köp eller ej: 1. Pris 
 2. Eventuella bra betyg på jämförelse sidor som man kan skylta med.
 3. Lagerstatus
 4. Betalningsalternativ
 5. Utseende pÃ¥ hemsidaOm detta skulle stämma sÃ¥ kan det ju hända att avgifterna man betalar för att ev. öka konverteringen med Klarna inte riktigt är värt det. Nu resonerar vi alla olika och inget säger att jag är den som har rätt. Vi väljer alla vÃ¥r egen väg Jag kanske sÃ¥llar mig till flocken sÃ¥ smÃ¥ningom, men dÃ¥ fÃ¥r det allt bli billigare Tänker inte lägga en Ã¥rslön i avgifter hos Klarna….. 10 maj, 2012 kl. 07:50 #144847bloggus Deltagare@pyhobby 43951 wrote: Jag har uppfattat det som att det ska vara en fast kostnad per köp, alltsÃ¥ inte %. Är det nÃ¥gon som vet om jag är rätt ute? Utan nÃ¥gra bevis, sÃ¥ är jag ändÃ¥ säker pÃ¥ har fel. Risken för faktura är ju kopplad till storleken av den och därmed kommer man behÃ¥lla %-avgifter och i och med att det skall vara sÃ¥ för alla betalsätt, sÃ¥ fÃ¥r du det pÃ¥ kortbetalningar ocksÃ¥. – 10 maj, 2012 kl. 09:51 #144866Kocken Deltagare@lunarmys 43889 wrote: Och om Klarna gÃ¥r ner, sÃ¥ har man inget sätt att ta betalt pÃ¥ Här tror jag det ligger en stor fara. De som bestämmer pÃ¥ Klarna är inte korkade. 
 De har alla anslutna butikers ordernummer, så de kan lätt räkna ut hur stor del som är fakturor och kan göra en god gissning hur många transaktioner butikerna har på respektive betalsätt. De har även butikernas snittorder, de kan lägga med i kalkylen. De kan lägga in enskilda butikers risker i kalkylen.
 Att sedan ställa upp en kalkyl med olika scenarion är inte speciellt svårt för dem.
 De har nog bra statistik att ta fram ett pris som är precis på smärtgränsen för butikerna.
 Att sätta upp en differentierad prislista efter storlek på butiken är nog inte heller så svårt för dem.10 maj, 2012 kl. 10:28 #144870Richie72 DeltagareNu har jag sett Klarnas nya kassa. Helt outstanding! Det e-handelssystem som först lyckas integrera det i sin shop kommer skapa en rätt grym konkurrensfördel för sina kunder. Hoppas det blir Textalk men av någon outgrundlig anledning tror jag inte de blir först. 10 maj, 2012 kl. 11:16 #144875danielandersson Deltagare@Richie72 43989 wrote: Nu har jag sett Klarnas nya kassa. Helt outstanding! Förklara gärna mer vad som är outstanding 
- 
		FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
 
				





 
															