Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Köp över 20.000 kr?
- Detta ämne har 11 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år sedan av
Richie72.
-
FörfattareInlägg
-
26 juni, 2011 kl. 17:11 #96180
Php
DeltagareTjeena
En kund är intresserad av att handla ett större parti varor från mig.
Just nu erbjuder jag Klarna, Kortbetalning(dibs) och Postförskott.
Jag undrar vilket betalningsalternativ som vore bäst för mig. Postförskott är det absolut bästa (fast kostnad och säkra pengar), men låt oss säga att kunden vill betala via faktura/kort?Klarna och Dibs kör ju en procentsats på ordern, som man helst vill undvika. Är det då smartare att fakturera själv (utanför klarna) och hänvisa till bankgiro?
Man kan ju köra någon kreditupplysning via Klarna, och om betalning uteblir fortsätta ärendet till något inkassoföretag. Hur mycket kostar det, och har factoring-företag fasta priser eller procentsatser?
Någon med erfarenheter, tips?
Tack i förväg26 juni, 2011 kl. 17:30 #124120Magnus
DeltagareSpontant så skulle jag bli lite misstänksam…
20000kr är ganska mycket pengar när du säljer piercing ringar och sådant.
Om kunden vill köpa på faktura så skulle jag låta Klarna stå för risken om det är möjligt även om det kostar lite mer.Gissar att du har goda marginaler på smågrejer så det bör du ha råd med.
Mina erfarenheter av kunder som vill köpa mycket på faktura och om det är bråttom bråttom så ska man var försiktigt. Då är de ofta stamkunder hos Kron-Olle.
Kreditupplysning är ett krav.26 juni, 2011 kl. 17:35 #124121Parvelito
DeltagareInkassoföretagen brukar ta några hundralappar för ett ärende om du inte har avtal med dem. Factoringföretag tar 2-10% beroende på hur bra kund du är för dem.
Om du nu har Klarna och har betalat startavgifter och månadsavgifter så undrar jag om det inte är klokast att låta dem belysa kunden och utifrån sin bedömning säga bu eller bä. SÅ dyra är de ju trots allt inte när man redan har avtalet med dem. Och vill kunden betala i förskott med kort, så inte dig emot, Dibs avgift är förmodligen bra mycket lägre än vad ett factoringföretag kostar.
27 juni, 2011 kl. 12:05 #124132Thomas THL
DeltagareJag skulle dra öronen åt mig direkt!
Fakturera inte själv, du kommer inte se röken av pengarna!Be kunden lägga order i butiken och gå sedan in på Klarna och justera priserna om du har lovat bättre priser.
3 juli, 2011 kl. 18:45 #124269Richie72
DeltagareSkulle vara intressant att höra hur det gick med din beställning. Låter som en bluff och initialt kan jag bara instämma i Thomas
Jag skulle dra öronen åt mig direkt!
. Men betalar kunden i förskott eller tar Fakturera mig med Klarna så varför inte.
Blev det någon order?
4 juli, 2011 kl. 06:37 #124283teriff
DeltagareHej
Är 98% säker på att Klarna inte kommer att godkänna detta i sitt system då beloppet är ..abnormalt för vad deras privata kunder handlar för och kommer därför att nekas.
Gör istället så att du hittar på någon historia till denna ”mirakel kund” om att du inte kan skicka ut allt med en gång utan du måste ha 2 dagars mellanrum då du inte har allt hemma i lager eller nått.
Skicka ut 5000krs värde av saker i postförskott och skicka bara nästa paket när du fått betalningen, det är ett snabbt sätt att se om han är seriös!
Om du har småsaker så kostar dig inte postförskott mycket!
4 juli, 2011 kl. 09:24 #124289Jeff
Deltagare@teriff 21284 wrote:
Hej
Är 98% säker på att Klarna inte kommer att godkänna detta i sitt system då beloppet är ..abnormalt för vad deras privata kunder handlar för och kommer därför att nekas.
Du kan alltid ringa Klarna och be dem temporärt öka inköpsgränsen för en person/förtag. De gör då en bedömmning och återkommer oftast inom nån timme.
Att tillägga är att vår största beställning till en privatperson har legat på 37 Tusen och han godkändes utan någon extra förfrågan. Naturligtvis kan han senare betalt och tagit in ordern i sitt företag men det som är relevant är att han blev godkänd som privatperson.
4 juli, 2011 kl. 09:26 #124290Tissy
DeltagareEn risk finns med en ”bluffkund” är att de första gången löser ut postförskottet för att invagga en i en falsk trygghet så att man nästa gång ska skicka mot faktura.
Har tyvärr fått den erfarenheten själv.
OT kunden hörde sedan av sig 9 år senare och försökte beställa på nytt, givetvis mot faktura. Men eftersom jag kände igen företagsnamnet så kontaktade jag honom och påpekade att han först skulle betala sin förfallna faktura, vilket han påstod att han Naturligtvis skulle göra.
Blev knappast förvånad när varken pengar eller kund inte hörde av sig på nytt!4 juli, 2011 kl. 09:46 #124291Jeff
Deltagare@teriff 21284 wrote:
Du kan alltid ringa Klarna och be dem höja kreditgränsen för en person eller företag temporärt. De gör då en bedömning och återkommer oftast inom någon timme.
OT. Vår största order till en privatperson har legat på 33 Tusen. Jag minns dock inte om vi vart tvungna att lägga upp en som en No-Risk Faktura hos Klarna. Den betalades utan påminnelse i alla fall.
Hur som helst – Det finns beställningar som kan se mystiska ut men som bara är väldigt bra kunder men naturligtvis ska man överväga dem både en och två gånger extra innan de beviljas.
4 juli, 2011 kl. 10:19 #124292GregerA
DeltagareKan du inte erbjuda honom fraktfritt + 2% rabatt mot att han betalar i förskott?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.