Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Kund som beställer ovanligt mycket?
- Detta ämne har 13 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 4 månader sedan av
Borje.
-
FörfattareInlägg
-
29 februari, 2012 kl. 10:27 #97502
mephisto73
DeltagareVet inte om det är rätt forumdel, men i alla fall…
Bakgrunden är den att vi har en kund som under loppet av c:a en vecka lagt 3 ovanligt stora beställningar och valt betalsättet Payson faktura. Kunden har passerat Paysons filter och fakturaköpet har godkänts från deras sida.
Två beställningar har vi redan skickat (full spårbarhet) varav kund hunnit hämta ut en.
När den trejde beställningen (åter fakturabetalning) dimper ned så blir jag lite fundersam. Första beställningen är ännu inte utbetald till oss från Payson.
Det är inte direkt kapitalvaror det rör sig om utan snarare förbrukningsartiklar, och kund har beställt mer än denne rimligen kan förbruka själv under överskådlig framtid.
Blir vi scammade eller vad tror ni?
29 februari, 2012 kl. 10:35 #137835GregerA
DeltagareDet finns ett par trådar på samma tema.
Tyvärr är det ett vanligt tillvägagångssätt att man shoppar loss mycket under kort tid, innan det hunnit bli några anmärkningar. Är det ett företag brukar det vara på väg att gå i kk. Är det en privatperson så kan det röra sig om en målvakt.
Nu vet jag inte om Payson garanterar betalningen, och det är de som får ta smällen – eller du. Men du borde nog prata med Payson och höra ifall de tycker att det är en bra idé att du fortsätter leverera.
29 februari, 2012 kl. 10:36 #137836Parvelito
DeltagareDet är väl något lurt, kontakta Payson och hör med dem. Finns ingen anledning att föda bedragare även om det är någon annan som får ta smällen.
29 februari, 2012 kl. 10:40 #137837mephisto73
DeltagarePayson tyckte att vi kan fortsätta leverera märkligt nog.
Fast kvinnan jag pratade med lät inte överdrivet engagerad iofs.
Edit: tjänar det något till att ringa upp kunden? eller är det påfluget om det nu skulle råka vara legitima beställningar?
29 februari, 2012 kl. 10:43 #137838Parvelito
DeltagareHar du pratat med Payson, så kör på, för jag antar att det är de som tar risken om du skickar spårbart? Eller har de en klausul som fråntar dem ansvaret om den som hämtat ut använder t.ex. ett falskt/stulet leg?
29 februari, 2012 kl. 10:43 #137839Per Nilsson
Deltagare@mephisto73 36336 wrote:
Payson tyckte att vi kan fortsätta leverera märkligt nog.
Fast kvinnan jag pratade med lät inte överdrivet engagerad iofs.
Edit: tjänar det något till att ringa upp kunden? eller är det påfluget om det nu skulle råka vara legitima beställningar?
Du kan ringa kunden och kolla så att det verkligen har blivit rätt. Det kanske har blivit fel när kunden skulle beställa. Denne kanske råkade fylla i att denne skulle ha 10 artiklar i stället för 1 som var meningen.
Vad sade payson om ansvaret, tar de smällen om det är något skumt?
29 februari, 2012 kl. 10:46 #137840nobynator
Deltagare@mephisto73 36336 wrote:
Payson tyckte att vi kan fortsätta leverera märkligt nog.
Fast kvinnan jag pratade med lät inte överdrivet engagerad iofs.
Edit: tjänar det något till att ringa upp kunden? eller är det påfluget om det nu skulle råka vara legitima beställningar?
Garanterar Payson dig utbetalningarna så borde du inte ha något att oroa dig för.
Fast o andra sidan har jag blivit scammad på en vara värd 15k för 3 år sedan, varken svea eller dhl ville ta på sig skulden utan bollade över allt på mig så att jag skulle göra en polisanmälan samt att svea drog tillbaka utbetalningen pågrund av någon klausul. Så helt säker är man aldrig!
Och jag har tills idag inte släppt tanken om det hela då jag anser att DHL gjorde fel! En kille beställde en produkt med betalningssättet Sveas delbetalning i sin mors personnr. (killen och modern har ej samma efternamn) jag skickade produkten till rätt namn och adress men killen hämtade ut varan och därefter ansåg morsan att den blivit bedragen och gjorde en polisanmälan mot sin son. DHL ansåg inte de gjort något fel, Svea drog tillbaka återbetalningen pågrund av polisanmälan och där stog jag utan produkt och pengar!
29 februari, 2012 kl. 11:02 #137842Jimmy Ostrom
DeltagareSäkert något sådant skit:o
@Parvelito 36337 wrote:
Eller har de en klausul som fråntar dem ansvaret om den som hämtat ut använder t.ex. ett falskt/stulet leg?
29 februari, 2012 kl. 11:16 #137845Borje
DeltagareVilket anser ni ar det sakraste betalningssattet for ehandlare?
29 februari, 2012 kl. 11:49 #137849mephisto73
DeltagareJag gör en paste av en del av Paysons avtalstext för fakturaköp här, hoppas jag inte bryter någon sekretess iom detta:
§ 1.7
Klientens betalningsvillkor, överlåtelsetexter och information i
förhållande till Kund skall ha den omfattning och lydelse som
meddelats från Payson i samband med avtalets ingående, Bilaga
3 och därefter omgående uppdateras vid anmodan från Payson.
Klienten garanterar:
I att fordran inte avser försäljning genom öppet köp (utöver vad
som följer av lag om Distansavtal), kommission,
avbetalning eller efterkrav eller är villkorad genom inskränkning
i Kundens äganderätt eller förfoganderätt till levererad vara,
II att levererad vara eller tjänst beställts av och tillhandahållits
Kunden i enlighet med avtalade villkor och uppfyller avtalade
specifikationer och egenskaper,
III att hinder mot försäljning av fordran inte föreligger,
IV att Kunden inte äger åberopa kvittningsrätt gentemot
Klienten på grund av motfordran eller äger åberopa avdrag
eller rabatt på annan grund,
V att inget avtal, eller annan rättshandling, föreligger eller
kommer att träffas som strider emot fakturavillkoren eller
som på annat sätt kan skada Payson,
VI att tvist inte råder om fordringsförhållandet samt att Klienten
inte äger kännedom om någon omständighet som kan
föranleda tvist,
VII att varje överlåten faktura är riktig, med avseende på
leverans, pris och avtalade villkor i övrigt,
VIII att fordran inte avser dröjsmålsränta, skadestånd, vite eller
liknande,
IX att fordran inte överlåtits till annan eller pantförskrivits,
X att fordran inte är riktad emot bolag eller rörelse varmed
Klienten har väsentlig intressegemenskap, vare sig direkt eller
indirekt, eller
XI att fordringar inte uppkommit i strid med sådana
branschetiska regler som utfärdats av SCCF (Sveriges
CallCenterFörening) och SWEDMA (Interesseorganisationen för
direktmarknadsföring),
XII att varan levererats till rätt Kund.§ 1.8
Om Kunden inte betalar faktura på grund av att Kunden framför
invändning mot betalningsansvar och denna invändning baseras
på att någon av garantierna enligt § 1.7 brister, förbinder sig
Klienten att vid anfordran återköpa överlåtna kundfordringar.
Klienten skall därvid till Payson erlägga fakturafordrans
nominella värde, eventuella kreditkostnader, författningsenliga
avgifter och arvoden (däri inbegripet eventuella
rättegångskostnader) som tillkommit samt dröjsmålsränta från
respektive fakturas förfallodag. Dröjsmålsränta utgår med 24 %
per år. För det fall Klienten anser att Kundens invändning mot
betalningsansvar är felaktigt eller ej hänförligt till garantierna
enligt § 1.7 ankommer det på Klienten att, i förhållande till
Payson, styrka fordrans riktighet samt att Klienten uppfyllt
garantierna enligt § 1.7.Som vanligt känns det som om de här villkoren är fulla med tänkbara ”kryphål” så att Payson kan tvinga en att köpa tillbaka fodran, om kunden bestrider betalningsansvaret.
Vi får väl se hur det går…
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.