Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Kund vägrar betala!

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #99600
    nameless
    Deltagare

    Jag är ganska ny inom e-handel och har nu fĂ¥tt min första struliga kund.

    Kunden beställde en vara pĂ¥ postförskott som kunden inte hämtade ut (enligt vĂ¥ra köpavtal som kunden accepterat stĂ¥r det klart och tydligt att vi debiterar 350kr för outlösta packet).

    Jag skickade fakturan och dagarna innan förfallodatum fĂ¥r jag ett mail frĂ¥n kunden där kunden bestrider fakturan med motiveringen att det tog 3-5 veckor innan paketet fanns för uthämtning och att kunden inte hade nĂ¥gra avsikter alls att betala.

    VĂ¥ra leveranstider är 3-10 arbetsdagar och paketet fanns för uthämtning den 8:e dagen.

    Att stämma en kund för 350kr känns lite väl onödigt men samtidigt sĂ¥ känner jag att man som kund inte kan göra hur som helst + att kunden med största sannolikhet kommer utsätta andra e-handlare för precis samma sak.

    Har ni nĂ¥got tips pĂ¥ hur jag ska gĂ¥ tillväga? Kan jag skicka en pĂ¥minnelse till kunden med ett bifogat brev att jag inte anser kunden bestridande som giltigt?

    #159414
    GregerA
    Deltagare

    Ja, du kan naturligtvis skicka ett sĂ¥dant brev, men det upphäver inte kundens bestridande. SĂ¥ länge en fordran är tvistig sĂ¥ utfärdar inte Kronofogden nĂ¥got betalningsföreläggande, och driver inte in nĂ¥gra pengar.

    För att hĂ¥lla liv i fordran mot en konsument mĂ¥ste du skicka en pĂ¥minnelse minst vart 3:e Ă¥r, annars preskriberas den.

    Eftersom det handlar om 350:- + pĂ¥minnelse/inkassoavgift + ränta sĂ¥ kan det tas som ett förenklat tvistemĂ¥l (FT-mĂ¥l) i Tingsrätten. I princip stĂ¥r vardera parten för sina kostnader i ett sĂ¥dant mĂ¥l, sĂ¥ den som förlorar behöver inte ersätta den andre för rättegĂ¥ngskostnaderna. Därmed vill nog ingen av parterna anlita dyra advokater.

    SĂ¥ det är väl frĂ¥gan om du tycker att det är värt besväret och kostnaderna. Annars är det bara att skriva av fordran och flagga kunden som ”icke postförskottsvärdig”.

    #159419
    Prix
    Deltagare

    @GregerA 60199 wrote:

    Ja, du kan naturligtvis skicka ett sĂ¥dant brev, men det upphäver inte kundens bestridande. SĂ¥ länge en fordran är tvistig sĂ¥ utfärdar inte Kronofogden nĂ¥got betalningsföreläggande, och driver inte in nĂ¥gra pengar.

    För att hĂ¥lla liv i fordran mot en konsument mĂ¥ste du skicka en pĂ¥minnelse minst vart 3:e Ă¥r, annars preskriberas den.

    Eftersom det handlar om 350:- + pĂ¥minnelse/inkassoavgift + ränta sĂ¥ kan det tas som ett förenklat tvistemĂ¥l (FT-mĂ¥l) i Tingsrätten. I princip stĂ¥r vardera parten för sina kostnader i ett sĂ¥dant mĂ¥l, sĂ¥ den som förlorar behöver inte ersätta den andre för rättegĂ¥ngskostnaderna. Därmed vill nog ingen av parterna anlita dyra advokater.

    SĂ¥ det är väl frĂ¥gan om du tycker att det är värt besväret och kostnaderna. Annars är det bara att skriva av fordran och flagga kunden som ”icke postförskottsvärdig”.

    Eller gör man som jag! Läs juridik sĂ¥ du själv kan sätta dit den jäkeln! :rolleyes:

    #159428
    BjornAndersson
    Deltagare

    vi har ibland gĂ¥tt vidare med nĂ¥gra mindre fodringar. För oss har det faktiskt inte varit särskilt tidsödande. Har fĂ¥tt bra hjälp av domstolen pĂ¥ vägen.

    #159458
    connywesth
    Deltagare

    @BjörnAndersson 60214 wrote:

    vi har ibland gĂ¥tt vidare med nĂ¥gra mindre fodringar. För oss har det faktiskt inte varit särskilt tidsödande. Har fĂ¥tt bra hjälp av domstolen pĂ¥ vägen.

    Man mĂ¥ste göra en rent affärsmässig bedömning frĂ¥n fall till fall om det finns en viss sannolikhet att man kommer att fĂ¥ betalt inklusive de extra avgifterna i processen för att det ska vara vört att gĂ¥ vidare. Om kunden inte har nĂ¥gra pengar sĂ¥ spelar det ingen roll om man har ”rätt” rent juridiskt, det blir ju fysiskt omöjligt för kunden att betala, och om man dĂ¥ försöker driva en process sĂ¥ kastar man bar asina pengar och sitt engagemang i sjön.

    Har kunden pengar men inte vill betala av olika orsaker sĂ¥ har man kanske nĂ¥got högre chans att fĂ¥ ut nĂ¥got av en process.

    #159462
    Qarillion
    Deltagare

    Det svenska systemet mĂ¥ste vara en guldgruva för folk som vill begĂ¥ vad jag kallar bedrägerier.

    LĂ¥ga straff och utredningar som läggs ner i princip innan dom startat!

    #159471
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Jag kan bara hĂ¥lla med. Jag brukar inte önska sĂ¥ mĂ¥nga saker i livet men tvĂ¥ saker jag önskat mig flera gĂ¥nger sedan jag föddes är att jag vill vara bisexuell (dubbel chans:eek:) och sen att jag inte hade haft ett samvete och tänk vad pengar man kunde ”tjänat” om man inte haft nĂ¥got samvete:rolleyes::o

    @Qarillion 60250 wrote:

    Det svenska systemet mĂ¥ste vara en guldgruva för folk som vill begĂ¥ vad jag kallar bedrägerier.

    LĂ¥ga straff och utredningar som läggs ner i princip innan dom startat!

    #159474
    Anton A
    Deltagare

    @Jimmy Öström 60260 wrote:

    Jag kan bara hĂ¥lla med. Jag brukar inte önska sĂ¥ mĂ¥nga saker i livet men tvĂ¥ saker jag önskat mig flera gĂ¥nger sedan jag föddes är att jag vill vara bisexuell (dubbel chans:eek:) och sen att jag inte hade haft ett samvete och tänk vad pengar man kunde ”tjänat” om man inte haft nĂ¥got samvete:rolleyes::o

    Hahahaha :D:p:D

    #159614
    BjornAndersson
    Deltagare

    Felpost, ta bort tack…

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du mĂ¥ste vara inloggad för att svara pĂ¥ detta ämne.