Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Levererar inte till webbshopar….
- Detta ämne har 21 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 7 månader sedan av
Seitanfoods.
-
FörfattareInlägg
-
25 mars, 2011 kl. 06:33 #120942
Jimmy Ostrom
DeltagareJa i vår bransch är det så, man kan kasta upp en hörna med 2 högtalare och sedan få sälja deras sortiment.
Men dÃ¥ mÃ¥ste det finnss information om detta sÃ¥ kunderna kan komma och lyssna osv……. Det fanns en anledning till att vi stängde vÃ¥r fysiska butik och det var just för att vi inte han med att ge vÃ¥ra internetkunder och butikens kunder en 100% service, det var därför vi bara valde internet.
Men detta kommer att ändras i framtiden, men det lär ta några år tyvärr.
@Caroline 17458 wrote:
Men Jimmy, menar du att det kan vara möjligt att få sälja bara man har ett showroom? Kanske kunde vara värt att framföra det då om man nu hittar några andra eventuella leverantörer i framtiden.
25 mars, 2011 kl. 06:38 #120943Jimmy Ostrom
DeltagareJa detta stämmer inte inom vår bransch tyvärr, jag har en kille anställd som är sjukligt duktig på rörliga bilder och film då han varit lärare i detta i många år.
Men så fort man tar upp att man vill kasta upp lite bra filmer på YouTube osv med deras produkter bara vi får låna produkter så är detta alltid samma visa:
1. Det är jobbigt (oj måste man jobba för att tjäna pengar :rolleyes:)
2. Man kan ju inte sälja mer bara för en YouTube film (viste du att det är året 2011 :rolleyes:)
3. Vi aldrig behövt detta tidigare så varför skulle vi behöva detta nu (men sa ni inte just att ni tappat försäljning från 80 miljoner till 50 miljoner på 2 år :rolleyes:)
Som sagt vår bransch är det mest sovande människor i, men det är bara att köa sitt egna race så blir det riktigt bra tror jag.
@Andreas 17459 wrote:
De vill även få in ens produkt på marknaden och prioriterar företag som även gör reklam för deras varumärke.
Detta är något som blir mer och mer viktigt för tillverkarna, branding.
25 mars, 2011 kl. 06:40 #120944Jimmy Ostrom
DeltagareJag lider med dig Caroline, blää för dessa företag.
Jag önskar att vi kunde kastat ut alla dessa leverantörer frÃ¥n vÃ¥r firma men vi säljer för mycket av deras grejer…..Men tiderna försändras sÃ¥ vi fÃ¥r se.
@Caroline 17460 wrote:
Min avsikt har aldrig varit att dumpa priserna och sälja produkterna jättebilligt pÃ¥ nätet. Jag säljer danska produkter i min webbshop som inte finns pÃ¥ andra ställen i Sverige vilket gör att jag marknadsför dom ganska hÃ¥rt, ingen av de aktuella ”sovande leverantörerna” har heller frÃ¥gat nÃ¥got om marknadsföringsupplägg, exponering i shopen eller prissättning. Det är bara blankt nej. Dessutom kan man tycka att internet har en större räckvidd när det gäller att sprida ett varumärke/produkt, än vad en butik i en liten-mellanstor stad har.
25 mars, 2011 kl. 06:43 #120945Jimmy Ostrom
DeltagareJa och skulle detta hindra dom menar du?
Kolla gärna vilka bevis du ska ha för att bevisa detta hos Konkurensverket.
Kontakta gärna konkurensverket: Start – Konkurrensverket
Dom är bra att ha att göra med, men har man händerna bakbunda så är det svårt att klia sig på näsan.
Nu låter jag jättenegativ och jag vill inte vara detta men som sagt priser och att man inte får sälja vad man vill får mig att framstå som en dålig människa:mad:.
@Croona 17461 wrote:
Det är förbjudet att bestämma vad du som återförsäljare ska ta för pris. Man kan bara rekommendera dig vad du ska ta för produkterna.
25 mars, 2011 kl. 06:46 #120946Jimmy Ostrom
DeltagarePissföretag, blää vad jag ogillar dessa.
Jag förstÃ¥r exakt vad du menar, vi har exakt samma problem här förutom med rabatterna där kan jag inte gnälla för vi kontakar alla en gÃ¥ng om Ã¥ret och ”pressar”.
Jag gillar inte att jag ska behöver ringa och få bättre pris, dom ser ju lika lätt som jag hur mycket vi säljer.
Men thats life som det verkar och därav sÃ¥ ”ligger vi pÃ¥ dom duktigt” en gÃ¥ng om Ã¥ret.
@Joel 17462 wrote:
Ett annat problem som vi upplever är att vissa företag i Sverige har ensamrätt att distribuera en tillverkares produkter. Vilket gör att de helt och hållet kan sätta båda pris och leveransvillkor efter eget tyckte. Vidare får vi ingen volymrabatt trotts att våra volymer ökar.
Inte sällan sÃ¥ säljer de även själva B2C och lägger därför inget större fokus pÃ¥ sina Ã¥terförsäljare utan gör det snarare extra svÃ¥rt för oss att beställa produkterna genom dem…
25 mars, 2011 kl. 06:50 #120947Jimmy Ostrom
DeltagareMycket sanna ord.
Tyvärr är man ”beroende” av en del märken för dessa ger merförsäljning i andra varor sÃ¥ dom är lite som en magnet.
Men jag är med dig, önskar som sagt att jag kunde kasta ut alla dessa skitförtag från vår firma men vi är fortfarande för små för det.
@Parvelito 17523 wrote:
Och om en återförsäljare inte vill satsa mer på dig, varför skall man då som grossist satsa på dem? Det är när man förstår varandras verksamhet som man kan börja tjäna pengar tillsammans!
25 mars, 2011 kl. 07:15 #120949Emil
DeltagareSå är det tyvärr i många brancher. När jag startade första shoppen 2002 hade jag enorma problem att hitta leverantörer i Sverige som ville sälja till mig. Det var mycket nej, vi säljer inte till ehandlare. När dom senare började sälja till nya konkurrenter som poppade upp så var kvotan för ebutiker full så när jag åter kontaktade dem så det var fortfarande nej.
Sen fick jag bland annat höra att jag var för långt från deras säljare i sthml. Inga problem, jag kan komma ned och träffa dem, vi kan ta det via telefon, mejl, etc. Och senare fick jag höra att vi säljer inte till ehandlare, trots att dom sålde till en konkurrent. Detta ftg finns för övrigt inte mer.
Nu har det börjat bli en kombination av att man måste ha vanlig butik för att få sälja på nätet, eller så är det bara blankt nej. Detta kommer dock ofta från varumärket självt och det är inte leverantören som sätter dessa direktiv.
Dock så sker det ju extremt mycket parallellimport så många varumärken säljs ju långt under rekommenderade utpriser i Sverige. Så det är säkert tuffare tider för många leverantörer.
Tyvärr måste man böna och be och vara extremt tacksam om man får sälja ett märke i Sverige. Själv undrar jag hur dom kan få det att gå runt att ha så få återförsäljare på små nischmärken. Det är främst generalagenter som har varit i branschen under en lång tid som är lite mer stelbenta och emot Internet. Nya leverantörer satsar ofta hårt på ehandlare och inser vilken potential vi har.
Jämför man med många andra Europeiska länder så är det en större öppenhet mot Internetförsäljning. Där säljs det mesta på Internet.
Sen har jag mycket annat att klaga på svenska leverantörer. Och det är att dom är väldigt selektiva med vad dom tar in. Dom erbjuder långt ifrån ett komplett sortiment och det är ofta storsäljare som dom slutar att ta hem. Sen har dom nästan aldrig något i lager, så man får sällan det man behöver och det som ens kunder vill ha. Sen blir man sällan informerad om förändringar, m.m. När till och med ens kunder är medvetna om detta, utan att vi har talat om det för dem så finns det behov till bättring.
25 mars, 2011 kl. 08:04 #120950Per Nilsson
DeltagareBakåtsträvande tänkande. En leverantör borde vara överlycklig över att företag de facto vill sälja deras produkter, oavsett om det sker över disk eller via internet.
I min bransch, knivbranschen, är det också rätt så många som inte säljer till e-butiker.
25 mars, 2011 kl. 08:27 #120952Joel B
DeltagareHej Caroline,
Vi jobbar i en mer eller mindre snarlik e-butik som dig, åtminstone i samma bransch.
Innan vi lanserade konceptet var vi väl medvetna om just detta; svÃ¥righeterna med att fÃ¥ sälja varumärken i en e-butik – helt utan fysisk butik.
En klassiker som man brukar fÃ¥ höra är oftast: ”Tyvärr, vi ser gärna att er butik innehar andra varumärken i ert sortiment”.
Jahopp tänker man, om alla skall hålla på med det tricket, hur lyckas man då få knyta fast sig det första, riktigt starka varumärket(?)
Visst är det en gåta och jag skulle vilja hävda att möjligheterna är betydligt större om du har en fysisk butik. Självklart är de rädda för priskrig, varumärkesleverantörerna är väl insatta i hur mycket mindre det kostar att bedriva en e-handel jämfört med en fysisk butik. Därför tror jag, att de tänker att möjligheterna med att marknadsföra sig med pris/dump-krig är stora.
Men man får heller aldrig glömma att de är väldigt måna och rädda om vart deras varumärke hamnar, vilka andra varumärken som varumärket presenteras tillsammans med. De ser också att du gärna gör marknadsföring med deras varumärke i kampanjer etc.
Naturligtvis förstår åtminstone jag dem, de strävar efter att hålla ett exklusivt varumärke och vad skulle hända om alla fick möjligheten att sälja samtliga varumärken överallt? Ja då mina vänner, då skulle det bli precis som det är i elektronikbranschen
Vi har i dagsläget inga svÃ¥righeter med att plocka in varumärken, därför vill jag ge dig ett tips. Den bästa vägen att gÃ¥, är via vänner, eller vänners vänner som har kontakter till dörrarna. Känner du exempelvis nÃ¥gon bekant som driver butik i centrala omrÃ¥det där du bor i? Be om att fÃ¥ haka pÃ¥ ett showroom i nÃ¥got case’s varumärke, sÃ¥ fÃ¥r du möjligheter att berätta mer om dig samt presentera vad du sysslar med.
Vill tillägga att i vÃ¥rt koncept satsar vi inte pÃ¥ varumärken över huvudtaget. Men möjligheterna för oss finns där – om vi vill.
Önskar dig all lycka och hoppas det går ann!
Bästa hälsningar
27 mars, 2011 kl. 13:35 #121003Caroline
DeltagareKul att jag kunde väcka en fråga som tydligen många med mig råkar ut för- och tack Parvelito för din fina beskrivning!
Joel B: Tack för ditt svar, de produkter jag mest syftar till i den här trÃ¥den är inte väskor och smycken utan en helt annan kategori av artiklar som jag skulle vilja ta in i min butik. När det gäller accessoarer har jag inte haft nÃ¥gra problem med det här, i och för sig satsar jag mycket pÃ¥ utländska varumärken som inte finns här i Sverige för övrigt- vilket gör att jag ocksÃ¥ är villig att marknadsföra dem mer än vad jag behöver med mina redan välkända märken. Jag tycker helt enkelt det är roligare att ha produkter som inte ”alla andra” har. Jag är i full gÃ¥ng med att bygga ett nytt showroom (jag har ett nu ocksÃ¥ men det är inget jag annonserar med pÃ¥ hemsidan), och jag har planer pÃ¥ att starta en fysisk butik men tidsplanen är inte bestämd dÃ¥ jag även har ett annat jobb…
En sak är i alla fall säker, aldrig att jag kommer att beställa en enda pinal frÃ¥n dessa ”sovande leverantörer”. Givetvis mÃ¥ste grossister och andra fÃ¥ sälja till vilka de vill men när man (som i Emils exempel) märker att de lika förbaskat levererar till risiga webbshopar med bilder av dÃ¥lig kvalitet och texter som inte uppdaterats sedan 2008 börjar man ju fundera.
Tur att jag inte är av typen som ältar i evigheter, det är i princip glömt och jag har redan siktet inställt på nya mål
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.