Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Manuell capture
- Detta ämne har 18 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 7 månader sedan av
Per Nilsson.
-
FörfattareInlägg
-
5 april, 2012 kl. 14:49 #141577
GregerA
DeltagareDe flesta kunder kan inte skilja pÃ¥ dragit och reserverat … :rolleyes:
Det händer att man fÃ¥r en kommentar typ ”jag har inte fÃ¥tt leveransen – men ni var minsann snabba att dra pengarna” – trots att de bara är reserverade. Nu skall jag inte pÃ¥stÃ¥ att alla kunder är korkade – det ser lite olika ut när man loggar in i olika banker ocksÃ¥, sÃ¥ det är inte alltid möjligt för kunden att se om beloppet bara är reserverat eller verkligen draget.
Det har ocksÃ¥ hänt att nÃ¥n kund kontaktat oss där han varit väl medveten om att leveransen skulle ta nÃ¥n vecka – men blivit oroligt när han upptäckt att ”vi satt tillbaka pengarna pÃ¥ hans konto” – det var dÃ¥ reservationen som släppts.
SÃ¥ allt blir inte perfekt bara för att man kör manuell capture – men jag tycker i alla fall att vi följer inlösenavtalet bättre – och det passar bättre in i vÃ¥ra rutiner att lösa in transaktionen när det finns en faktura. Annars blir det en massa förskott som skall hÃ¥llas reda pÃ¥.
5 april, 2012 kl. 14:49 #141578Per Nilsson
Deltagare@Dan 40424 wrote:
reagerar kunder på att man gör automatisk direkt capture och håller pengarna?
För företaget är det ju mycket bättre likviditetsmässigt… vi kör sÃ¥, men vi skeppar iofs alltid samma dag och tar inga beställningsorders.
Vi tar emot beställningar på saker som vi inte har på lager. Det står dock klart och tydligt vilken leveranstid som gäller så kunden är beredd på att det kan ta lite tid.
Eftersom de genomför köpet med sitt kort så antar jag att de sin tur antar att pengarna dras vid köpet.
5 april, 2012 kl. 14:51 #141579Jimmy Ostrom
DeltagareJag tycker ni är ett gott exempel pÃ¥ hur man faktisk ska arbeta som företag, jag blev paff att ni faktiskt arbetade sÃ¥ när jag besökte er sÃ¥ därav vet jag att vi ”gör fel”.
@GregerA 40426 wrote:
De flesta kunder kan inte skilja pÃ¥ dragit och reserverat … :rolleyes:
Det händer att man fÃ¥r en kommentar typ ”jag har inte fÃ¥tt leveransen – men ni var minsann snabba att dra pengarna” – trots att de bara är reserverade. Nu skall jag inte pÃ¥stÃ¥ att alla kunder är korkade – det ser lite olika ut när man loggar in i olika banker ocksÃ¥, sÃ¥ det är inte alltid möjligt för kunden att se om beloppet bara är reserverat eller verkligen draget.
Det har ocksÃ¥ hänt att nÃ¥n kund kontaktat oss där han varit väl medveten om att leveransen skulle ta nÃ¥n vecka – men blivit oroligt när han upptäckt att ”vi satt tillbaka pengarna pÃ¥ hans konto” – det var dÃ¥ reservationen som släppts.
SÃ¥ allt blir inte perfekt bara för att man kör manuell capture – men jag tycker i alla fall att vi följer inlösenavtalet bättre – och det passar bättre in i vÃ¥ra rutiner att lösa in transaktionen när det finns en faktura. Annars blir det en massa förskott som skall hÃ¥llas reda pÃ¥.
5 april, 2012 kl. 14:55 #141580GregerA
Deltagare@Jimmy Öström 40428 wrote:
Jag tycker ni är ett gott exempel pÃ¥ hur man faktisk ska arbeta som företag, jag blev paff att ni faktiskt arbetade sÃ¥ när jag besökte er sÃ¥ därav vet jag att vi ”gör fel”.
Tack Jimmy – det värmde – fast med 35 grader i Bangkok sÃ¥ vete f-n om det behövdes.
5 april, 2012 kl. 14:55 #141581Jimmy Ostrom
DeltagareJa jag håller delvis med dig.
Jag ser det som ett problem för vår egna del, det är inte roligt att få sura kunder bara för man vill ha deras pengar tidigare:o
Kommer kunden att sluta handla hos en bara för detta? Kommer kunden bli skitsur och berätta detta för andra?
Samma frÃ¥gor kan man ju ställa sig om man ska sälja varor som man inte har i lager. Kommer kunden bli sur för han inte fÃ¥tt varorna ”i tid” trots att det stÃ¥r x antal veckors leveranstid pÃ¥ sidan? Kommer han sluta handla för att han tyckte leveransen var för sen? Kommer han berätta hur sega vi är pÃ¥ att leverera till kunderna? Allt detta bara för att dom flesta kunder ser faktiskt inte leveranstiden pÃ¥ hemsidan, är detta deras fel eller vÃ¥rt fel som företag som faktiskt inte gjort det ÄNNU mer tydligare?
Ja vart drar man gränserna…..:confused::o
@Per Nilsson 40427 wrote:
Vi tar emot beställningar på saker som vi inte har på lager. Det står dock klart och tydligt vilken leveranstid som gäller så kunden är beredd på att det kan ta lite tid.
Eftersom de genomför köpet med sitt kort så antar jag att de sin tur antar att pengarna dras vid köpet.
5 april, 2012 kl. 14:56 #141582Jimmy Ostrom
DeltagareHe He du och Mats är ett par gotte gubbar:p;)
@GregerA 40429 wrote:
Tack Jimmy – det värmde – fast med 35 grader i Bangkok sÃ¥ vete f-n om det behövdes.
5 april, 2012 kl. 15:11 #141584Per Nilsson
DeltagarePrecis som Greger skriver sÃ¥ vet inte kunderna (och inte jag heller innan) vad skillnaden är mellan reservera och ”dra pengarna”.
Om varan kostar 100 kronor och man betalar fast man vet att det är X dagars leveranstid sÃ¥ är jag säker pÃ¥ att 99 av 100 anser att varan är betald och klart när de trycker pÃ¥ ”bekräfta köp” och man är 100 kronor fattigare. Jag tänker sÃ¥ i alla fall.
@Jimmy Öström 40430 wrote:
Ja jag håller delvis med dig.
Jag ser det som ett problem för vår egna del, det är inte roligt att få sura kunder bara för man vill ha deras pengar tidigare:o
Kommer kunden att sluta handla hos en bara för detta? Kommer kunden bli skitsur och berätta detta för andra?
Samma frÃ¥gor kan man ju ställa sig om man ska sälja varor som man inte har i lager. Kommer kunden bli sur för han inte fÃ¥tt varorna ”i tid” trots att det stÃ¥r x antal veckors leveranstid pÃ¥ sidan? Kommer han sluta handla för att han tyckte leveransen var för sen? Kommer han berätta hur sega vi är pÃ¥ att leverera till kunderna? Allt detta bara för att dom flesta kunder ser faktiskt inte leveranstiden pÃ¥ hemsidan, är detta deras fel eller vÃ¥rt fel som företag som faktiskt inte gjort det ÄNNU mer tydligare?
Ja vart drar man gränserna…..:confused::o
5 april, 2012 kl. 20:39 #141598Parvelito
DeltagareJag resonerar så här: Om det tar några dagar, mindre än en vecka, från det att man gör betalningen med kortet tills dess att sakerna kommer så reagerar ingen. Om det däremot tar längre tid så reagerar de flesta på att sakerna inte kommer, och eftersom man dessutom dragit pengarna så börjar misstanken om att de kanske blivit blåsta dyka upp.
Så har man kan man inte få fram sakerna på någon dag eller två gör man klokast i att inte dra pengarna på en gång heller. (Och dessutom kontakta kunden och berätta om leveransproblemen).
6 april, 2012 kl. 07:21 #141607Per Nilsson
Deltagare@Parvelito 40447 wrote:
Jag resonerar så här: Om det tar några dagar, mindre än en vecka, från det att man gör betalningen med kortet tills dess att sakerna kommer så reagerar ingen. Om det däremot tar längre tid så reagerar de flesta på att sakerna inte kommer, och eftersom man dessutom dragit pengarna så börjar misstanken om att de kanske blivit blåsta dyka upp.
Så har man kan man inte få fram sakerna på någon dag eller två gör man klokast i att inte dra pengarna på en gång heller. (Och dessutom kontakta kunden och berätta om leveransproblemen).
Vi har DIBS och hos dem fungerar det så att pengarna först reserveras från köparens konto. Om det går mer än (tror att det är 10 dagar) så måste man uppdatera reservationen manuellt hos DIBS, annars släpps pengarna tillbaka.
Så länge man gör det helt klart för kunden att det är leveranstid på X antal dagar så är det inga problem. Men det gäller som sagt att göra det kristallklart för kunden att det är leveranstid.
Det är när kunden får bristfällig information som det blir knas och grus i maskineriet.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.