Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsfƶring › Mediaanalys seriƶsa?
- Detta Ƥmne har 38 svar, 22 deltagare, och uppdaterades senast fƶr 13 Ƅr sedan av
Finch Sverige.
-
FƶrfattareInlƤgg
-
14 oktober, 2012 kl. 18:12 #153799
Societic Hair Sweden
DeltagareVi lƤgger ner det.
22 oktober, 2012 kl. 12:02 #154265Ggaiv
DeltagareFick mail av Mediaanalys nyligen, de inledde med ”SĆ„g att ni har sponsrade lƤnkar pĆ„ Google”. Jag har inte haft Adwords pĆ„ flera mĆ„nader..
22 oktober, 2012 kl. 13:24 #154270ortax
DeltagareSƶkmotoroptimering idag ser inte alls ut som den gjorde fƶr 6 mƄnader sedan, och som den sƄ ut dƄ sƄg den inte ut fƶr 12 mƄnader sedan. Alla SEO-optimerare anvƤnder nya verktyg, funktioner och taktiker fƶr att bland annat ge bƤsta resultat fƶr sin kund och Ƥven effektivisera sitt arbete, inte konstigt alls eller hur? man mƄste ju utvecklas.
Nu nƤr det gƤller MA sƄ kan inte jag sƤga att dem gjort rƤtt eller fel, har personligen aldrig jobbat med dem eller sƄ. Men kan tƤnka mig att dem kƶrde en taktik som fungerade jƤttebra ett tag. Sedan glƶmde dem spƄkulan i garderoben och tog smƤllen. Det Ƥr mƄnga mƄnga fler sidor frƄn betydligt mƄnga fler SEO-fƶretag som varit med om exakt samma sak. Jag vƄgar nƤstan ocksƄ sƤga att en del av alla SEO-proffs ocksƄ varit med om detta.
Nu Ƥr jag opartisk i denna frƄgan helt och hƄllet. Men problemet Ƥr att The big G gƶr vƤldigt stora Ƥndringar nu och rƶr om i grƶtgrytan sƄ det stƄr hƤrliga till, tyvƤrr mƄste ett par miljoner hemsidor fƄ sig en pƤrla fƶr att G ska visa hur det ska gƄ till.
Mitt tips Ƥr att snacka med MA och kom pƄ en lƶsning, finns det ingen sƄ begƤr ni kompensation fƶr fƶrlorade pengar. Efter detta sƄ kan ni antingen stanna kvar hos MA eller gƄ till nƄgon annan firma. Men man fƄr aldrig glƶmma att det kan Ƥven hƤnda den bƤste
22 oktober, 2012 kl. 13:50 #154271CMAndersson
DeltagareEtt tips Ƥr att anvƤnda sƶkordsoptimeringsfƶretag som inte anvƤnder fasta kostnader, eller bindande kontrakt.
22 oktober, 2012 kl. 14:02 #154273ortax
Deltagare@CMAndersson 54396 wrote:
Ett tips Ƥr att anvƤnda sƶkordsoptimeringsfƶretag som inte anvƤnder fasta kostnader, eller bindande kontrakt.
SƤg att man gƄr i tankarna pƄ att anlita ett sƶkordsoptimeringsfƶretag och sidan i frƄga inte Ƥr riktigt sƶkmotoroptimerad. Det hƤnger inte riktigt ihop.
Fƶrsta problemet blir att dem som ska hƄlla pƄ med sƶkordsoptimering och bara jobba med kvalitativa sƶkord i den organiska trƤfflistan fƄr antagligen jobba med diverse fulknep fƶr att ens knipa en placering pƄ fƶrsta sidan om sƶkordet Ƥr relativt konkurrensutsatt.
Andra problemet blir dĆ„ att om man ƤndĆ„ lyckas sĆ„ kommer sƶkordsoptimeringen vara taktiskt uppbyggd efter den icke-optimerade sidan. SĆ„ skulle man nu bƶrja optimera sidan ”rƤtt” sĆ„ Ƥr chanserna att den faller en bit i serpen.
Detta Ƥr bara teoretiskt tƤnkande ifrƄn min sida om hur det skulle kunna ligga till. Dock hƄller jag faktiskt med dig om att sƶkordsoptimerare Ƥr mer insatta i hur man bra och fint kommer upp i serpen pƄ specifika sƶkord, men dƄ att sidan i frƄga har en bra grund med sƶkmotoroptimeringen.
22 oktober, 2012 kl. 15:06 #154285patrikkjellin
DeltagareJohan, det din bekant har blivit utsatt fƶr Ƥr inte ovanligt
. Som gammal marknadschef fƶr Projectplace (dvs inte lƤngre) har jag anlitat ett flertal etablerade fƶretag fƶr SEO arbetet. Jag har alltid blivit besviken. Och dƄ Ƥr jag en tƄlmodig person
. Hur som helst har jag lƤrt mig att ingƄ kontrakt som bygger uteslutande pƄ rƶrligt resultat, med en mindre fast del. Det kan Ƅtminstone vara en lƤrdom att ta med sig i det fortsatta arbetet, fƶr nƄn form av stƶd behƶvs ofta.
NƤr jag ƤndĆ„ lƤgger in ett inlƤgg hƤr sĆ„ vill jag lyfta fram att vi marknadsfƶrare ofta lƤgger fƶr mycket tid och pengar pĆ„ ord som vi inte vet genererar vƤrde (fƶrsƤljning) till bolaget. Det tycker jag Ƥr oerhƶrt intressant, hur ”slƤpper” vi de ord som bara genererar trafik mot att istƤllet fokusera online nƤrvaron pĆ„ det som genererar fƶrsƤljning. Har haft mĆ„nga och lĆ„nga diskussioner med kollegor …varfƶr inte lite till…
22 oktober, 2012 kl. 17:17 #154290CMAndersson
Deltagare@ortax 54398 wrote:
SƤg att man gƄr i tankarna pƄ att anlita ett sƶkordsoptimeringsfƶretag och sidan i frƄga inte Ƥr riktigt sƶkmotoroptimerad. Det hƤnger inte riktigt ihop.
Fƶrsta problemet blir att dem som ska hƄlla pƄ med sƶkordsoptimering och bara jobba med kvalitativa sƶkord i den organiska trƤfflistan fƄr antagligen jobba med diverse fulknep fƶr att ens knipa en placering pƄ fƶrsta sidan om sƶkordet Ƥr relativt konkurrensutsatt.
Andra problemet blir dĆ„ att om man ƤndĆ„ lyckas sĆ„ kommer sƶkordsoptimeringen vara taktiskt uppbyggd efter den icke-optimerade sidan. SĆ„ skulle man nu bƶrja optimera sidan ”rƤtt” sĆ„ Ƥr chanserna att den faller en bit i serpen.
Detta Ƥr bara teoretiskt tƤnkande ifrƄn min sida om hur det skulle kunna ligga till. Dock hƄller jag faktiskt med dig om att sƶkordsoptimerare Ƥr mer insatta i hur man bra och fint kommer upp i serpen pƄ specifika sƶkord, men dƄ att sidan i frƄga har en bra grund med sƶkmotoroptimeringen.
Jag tror i och fƶr sig att om man fĆ„r igĆ„ng optimeringen av sƶkorden, Ƥven om sidan inte Ƥr ”perfekt” sĆ„ Ƥr det en bra bƶrjan. DƤrefter kan man ju anvƤnda resultaten man ser till att fƶrbƤttra sidan. Nu Ƥr jag ganska ny pĆ„ omrĆ„det men jag fƶrstĆ„r att dessa processer tar litet tid innan de faktiska resultaten visar sig. SjƤlv tittar jag runt efter aktƶrer som kan underlƤtta och ta en del av arbetsbƶrdan, Ƥven fƶr mindre fƶretag. Jag har helt enkelt inte tid att sitta och fƶrsƶka klura ut vilka sƶkord som Ƥr bƤst…
23 oktober, 2012 kl. 07:31 #154325ortax
Deltagare@CMAndersson 54418 wrote:
Jag tror i och fƶr sig att om man fĆ„r igĆ„ng optimeringen av sƶkorden, Ƥven om sidan inte Ƥr ”perfekt” sĆ„ Ƥr det en bra bƶrjan. DƤrefter kan man ju anvƤnda resultaten man ser till att fƶrbƤttra sidan. Nu Ƥr jag ganska ny pĆ„ omrĆ„det men jag fƶrstĆ„r att dessa processer tar litet tid innan de faktiska resultaten visar sig. SjƤlv tittar jag runt efter aktƶrer som kan underlƤtta och ta en del av arbetsbƶrdan, Ƥven fƶr mindre fƶretag. Jag har helt enkelt inte tid att sitta och fƶrsƶka klura ut vilka sƶkord som Ƥr bƤst…
Jovisst Ƥr det en bra bƶrjan. Problemet blir ju att om du t.ex. spenderar 5.000 kr pƄ ord som du fƄr upp till lƄt oss sƤga placering 3 i den organiska sƶklistan, har du dƄ en dƄligt optimerad sida sƄ skulle det inte vara sƄ svƄrt fƶr en konkurrent att klƤttra fƶrbi dig med betydligt mindre budget (Nu talar jag inte om hƶgkonkurrerande ord, dƄ snackar vi om andra summor).
Och en annan aspekt i det hela Ƥr att om du har en ny sida och bƶrjar jobba med sƶkordsoptimering (med andra ord, jobbar med inlƤnkar) kraftigt sĆ„ finns det risker med att G ser det som spam och fƶr ”onaturligt” att man t.o.m. kanske hamnar i ett filter om man har otur.
Mitt tips Ƥr att man bƶrjar titta pƄ systemets fƶrutsƤttningar fƶr sƶkmotoroptimeringen, nƤr man sen kƤnner sig bekvƤm och konsulerat med diverse SEO-optimerare sƄ bƶrjar man ta tag i sin sƶkordsoptimering. Ju starkare grund man har desto stƶrre chanser Ƥr det att fƄ ha kvar sin placering.
24 oktober, 2012 kl. 10:18 #154409CMAndersson
Deltagare@ortax 54456 wrote:
Jovisst Ƥr det en bra bƶrjan. Problemet blir ju att om du t.ex. spenderar 5.000 kr pƄ ord som du fƄr upp till lƄt oss sƤga placering 3 i den organiska sƶklistan, har du dƄ en dƄligt optimerad sida sƄ skulle det inte vara sƄ svƄrt fƶr en konkurrent att klƤttra fƶrbi dig med betydligt mindre budget (Nu talar jag inte om hƶgkonkurrerande ord, dƄ snackar vi om andra summor).
Och en annan aspekt i det hela Ƥr att om du har en ny sida och bƶrjar jobba med sƶkordsoptimering (med andra ord, jobbar med inlƤnkar) kraftigt sĆ„ finns det risker med att G ser det som spam och fƶr ”onaturligt” att man t.o.m. kanske hamnar i ett filter om man har otur.
Mitt tips Ƥr att man bƶrjar titta pƄ systemets fƶrutsƤttningar fƶr sƶkmotoroptimeringen, nƤr man sen kƤnner sig bekvƤm och konsulerat med diverse SEO-optimerare sƄ bƶrjar man ta tag i sin sƶkordsoptimering. Ju starkare grund man har desto stƶrre chanser Ƥr det att fƄ ha kvar sin placering.
Tack fƶr tipset. Det Ƥr ju verkligen viktigt att man inte hamnar i nƄgot filter hos Google.
Jag funderar ƤndƄ pƄ om man inte samtidigt som man fƶrbƤttrar och optimerar sidan ocksƄ sƄ snart som mƶjligt fƶrsƶker fƄ reda pƄ sƄ mycket information om vilka sƶkord som genererar bƤst. DƤrifrƄn fƄr man ju viktig information om vad som driver. En kombination av bƄda delarna kanske Ƥr den bƤsta lƶsningen. FƶrbƤttringsarbetet Ƥr ju kontinueligt dƄ fƶrutsƤttningarna hela tiden ocksƄ fƶrƤndras.
Mvh
Carl Magnus24 oktober, 2012 kl. 11:24 #154411ortax
Deltagare@CMAndersson 54548 wrote:
Tack fƶr tipset. Det Ƥr ju verkligen viktigt att man inte hamnar i nƄgot filter hos Google.
Jag funderar ƤndƄ pƄ om man inte samtidigt som man fƶrbƤttrar och optimerar sidan ocksƄ sƄ snart som mƶjligt fƶrsƶker fƄ reda pƄ sƄ mycket information om vilka sƶkord som genererar bƤst. DƤrifrƄn fƄr man ju viktig information om vad som driver. En kombination av bƄda delarna kanske Ƥr den bƤsta lƶsningen. FƶrbƤttringsarbetet Ƥr ju kontinueligt dƄ fƶrutsƤttningarna hela tiden ocksƄ fƶrƤndras.
Mvh
Carl MagnusJa sjƤlvklart ska man fƶrsƶka identifiera och skapa viktiga sƶkord som reflekterar den nisch man Ƥr verksam inom. Det som Ƥr bra dĆ„ med ”OnPage” optimeringen Ƥr ju att man har mƶjlighet att ”styra” vilka sƶkord som sidan ska ranka bƤttre pĆ„, dƤrmed underlƤttar detta fƶr sƶkordsoptimeringen dĆ„ man lƤttare sjƤlv som Ƥgare av sida hittar bra sƶkord.
Ett bra alternativ fƶr detta Ƥr ju googles egna sƶkordsverktyg ”Google keyword tool” som dĆ„ Ƥr kopplat till Adwords.
Mvh
Mikael Johansson -
FƶrfattareInlƤgg
- Du mƄste vara inloggad fƶr att svara pƄ detta Ƥmne.