Startsida Forum E-handelsforumet Marknadsfƶring Mediaanalys seriƶsa?

Visar 9 inlƤgg - 31 till 39 (av 39 totalt)
  • Fƶrfattare
    InlƤgg
  • #154439
    patrikkjellin
    Deltagare

    @ortax 54550 wrote:

    Ja sjƤlvklart ska man fƶrsƶka identifiera och skapa viktiga sƶkord som reflekterar den nisch man Ƥr verksam inom. Det som Ƥr bra dĆ„ med ”OnPage” optimeringen Ƥr ju att man har mƶjlighet att ”styra” vilka sƶkord som sidan ska ranka bƤttre pĆ„, dƤrmed underlƤttar detta fƶr sƶkordsoptimeringen dĆ„ man lƤttare sjƤlv som Ƥgare av sida hittar bra sƶkord.

    Ett bra alternativ fƶr detta Ƥr ju googles egna sƶkordsverktyg ”Google keyword tool” som dĆ„ Ƥr kopplat till Adwords.

    Mvh
    Mikael Johansson

    Jag tolkar Carl Magnus lite annorlunda, jag tror att du menar det jag tidigare skrev om, eller hur Carl Magnus? En av de stora utmaningarna med SEO arbetet Ƥr sjƤlva underlaget fƶr sjƤlva optimeringen. Som affƤrsutvecklare inom Online Business (pĆ„ Projectplace) ser jag att den svenska marknaden domineras av ett tƤnk dƤr vi optimerar utifrĆ„n sƶkvolymer och konverteringar MEN basen fƶr sƶkordsoptimeringen blir endast effektiv om den sker med utgĆ„ngspunkten i vilket vƤrde den har fƶr fƶretaget, d v s relaterat till fƶrsƤljningen. Det gƤller sĆ„ledes att betrakta bĆ„de SEO och PPC som ett led i fƶrsƤljningen, inte marknadsfƶringen. Google keyword tool Ƥr ett klockrent exempel pĆ„ detta lite ”gamla tƤnk” (fƶrlĆ„t) eftersom det inte alls visar om orden du optimerar ger nĆ„got vƤrde fƶr bolaget. Det Ƥr betydligt smartare, som jag ser det, att anvƤnda CPV (Cost Per Value) som utgĆ„ngspunkt i ditt PPC arbete och sen anvƤnda samma ord som utgĆ„ngspunkt i ditt SEO arbete. Jag vet att e-handlare som Greatdays anvƤnder detta arbetssƤtt. Och istƤllet fƶr Google keyword tool anvƤnder de Finch.com, vilket jag sjƤlv tycker att riktigt bra. Men som sagt, det krƤver ett lite nytt tankesƤtt.

    #154447
    ortax
    Deltagare

    @patrikkjellin 54584 wrote:

    Jag tolkar Carl Magnus lite annorlunda, jag tror att du menar det jag tidigare skrev om, eller hur Carl Magnus? En av de stora utmaningarna med SEO arbetet Ƥr sjƤlva underlaget fƶr sjƤlva optimeringen. Som affƤrsutvecklare inom Online Business (pĆ„ Projectplace) ser jag att den svenska marknaden domineras av ett tƤnk dƤr vi optimerar utifrĆ„n sƶkvolymer och konverteringar MEN basen fƶr sƶkordsoptimeringen blir endast effektiv om den sker med utgĆ„ngspunkten i vilket vƤrde den har fƶr fƶretaget, d v s relaterat till fƶrsƤljningen. Det gƤller sĆ„ledes att betrakta bĆ„de SEO och PPC som ett led i fƶrsƤljningen, inte marknadsfƶringen. Google keyword tool Ƥr ett klockrent exempel pĆ„ detta lite ”gamla tƤnk” (fƶrlĆ„t) eftersom det inte alls visar om orden du optimerar ger nĆ„got vƤrde fƶr bolaget. Det Ƥr betydligt smartare, som jag ser det, att anvƤnda CPV (Cost Per Value) som utgĆ„ngspunkt i ditt PPC arbete och sen anvƤnda samma ord som utgĆ„ngspunkt i ditt SEO arbete. Jag vet att e-handlare som Greatdays anvƤnder detta arbetssƤtt. Och istƤllet fƶr Google keyword tool anvƤnder de Finch.com, vilket jag sjƤlv tycker att riktigt bra. Men som sagt, det krƤver ett lite nytt tankesƤtt.

    Jag skrev bara Google keyword tool som ett alternativ, personligen anvƤnder jag det vƤldigt sƤllan dƄ jag istƤllet anvƤnder mig utav bƄde erfarenhet och klientbaserade program.

    Disskutionen i det hela handlade om vart man bƶr bƶrja med sin marknadsfƶring inom sƶkmotoroptimering, fƶrst och frƤmst bƶr/ska man ha en bra grund fƶr sin optimering, sen kommer just frƄgan som du fint beskriver hƤr om man vill vƤlja PPC eller CPV. personligen har jag anvƤnt mig ytterst lite av PPC i mina olika projekt och bara fokuserat mig pƄ den organiska listan i form av sƶkmotoroptimering och sƶkordsoptimering.

    den svenska marknaden domineras av ett tƤnk dƤr vi optimerar utifrƄn sƶkvolymer och konverteringar MEN basen fƶr sƶkordsoptimeringen blir endast effektiv om den sker med utgƄngspunkten i vilket vƤrde den har fƶr fƶretaget, d v s relaterat till fƶrsƤljningen. Det gƤller sƄledes att betrakta bƄde SEO och PPC som ett led i fƶrsƤljningen, inte marknadsfƶringen.

    Jag hƤnger faktiskt inte alls med dig hƤr, klart man optimerar fƶr att fƄ mer fƶrsƤljning och fƶrhoppningsvis ƶka konverteringar. Men oavsett hur du ser det sƄ Ƥr det marknadsfƶring och en av dem bƤsta pƄ internet just nu. Och om man ska ha en bra utgƄngspunkt ƶht fƶr vƤrde relaterat till fƶretag bƶr man ju fƶrst och frƤmst se till vilken del av fƶretaget man vill satsa pƄ och jobba med inom just sƶkmotoroptimering, det fƄr du inte fram genom varken Keyword tools eller finch, utan kunskap om ens bransch/nisch och bra SEO fƶr sjƤlva butiken.

    Det Ƥr betydligt smartare, som jag ser det, att anvƤnda CPV (Cost Per Value) som utgƄngspunkt i ditt PPC arbete och sen anvƤnda samma ord som utgƄngspunkt i ditt SEO arbete.

    Jag ser inget fel att vissa vƤljer att bƶrja med kƶpta annonser innan man bƶrjar med sin SEO. Personligen gƶr inte jag det, mest fƶr att SEM inte Ƥr min starka sida. Jag ser det mer sƄ hƤr. Jobba med intern SEO, fƶr statistik pƄ vad som sƤljs och kƶp annonser efter det, jobba sedan mer med din SEO i just dem segmenten. Det Ƥr dƄ grunden Ƥr lagd och man kan bƶrja fƶra rimliga budgetalternativ som inte blir fƶr stora till en bƶrjan.

    #154450
    CMAndersson
    Deltagare

    @patrikkjellin 54584 wrote:

    Jag tolkar Carl Magnus lite annorlunda, jag tror att du menar det jag tidigare skrev om, eller hur Carl Magnus? En av de stora utmaningarna med SEO arbetet Ƥr sjƤlva underlaget fƶr sjƤlva optimeringen. Som affƤrsutvecklare inom Online Business (pĆ„ Projectplace) ser jag att den svenska marknaden domineras av ett tƤnk dƤr vi optimerar utifrĆ„n sƶkvolymer och konverteringar MEN basen fƶr sƶkordsoptimeringen blir endast effektiv om den sker med utgĆ„ngspunkten i vilket vƤrde den har fƶr fƶretaget, d v s relaterat till fƶrsƤljningen. Det gƤller sĆ„ledes att betrakta bĆ„de SEO och PPC som ett led i fƶrsƤljningen, inte marknadsfƶringen. Google keyword tool Ƥr ett klockrent exempel pĆ„ detta lite ”gamla tƤnk” (fƶrlĆ„t) eftersom det inte alls visar om orden du optimerar ger nĆ„got vƤrde fƶr bolaget. Det Ƥr betydligt smartare, som jag ser det, att anvƤnda CPV (Cost Per Value) som utgĆ„ngspunkt i ditt PPC arbete och sen anvƤnda samma ord som utgĆ„ngspunkt i ditt SEO arbete. Jag vet att e-handlare som Greatdays anvƤnder detta arbetssƤtt. Och istƤllet fƶr Google keyword tool anvƤnder de Finch.com, vilket jag sjƤlv tycker att riktigt bra. Men som sagt, det krƤver ett lite nytt tankesƤtt.

    Ja, detta Ƥr mer hur mina tankegƄngar gƄr faktiskt. Som jag ser det Ƥr den faktiska fƶrsƤljningen det viktigaste. Allt arbete man gƶr, tex branding och SEO, skall ju leda till mer fƶrsƤljning, annars ser jag inte vitsen. Det Ƥr dƤrfƶr jag ville bƶrja i andra Ƥndan och fokusera pƄ just sƶkorden och hur vƤl de genererar, och sedan utifrƄn det utveckla platformen allteftersom. Jag har ocksƄ stƶtt pƄ Finch men har inte kommit sƄ lƄngt i mitt uppstartande att jag gjort nƄgot dƤr Ƥn.

    Mvh
    CM

    #154741
    J.L
    Deltagare

    @Ggaiv 54390 wrote:

    Fick mail av Mediaanalys nyligen, de inledde med ”SĆ„g att ni har sponsrade lƤnkar pĆ„ Google”. Jag har inte haft Adwords pĆ„ flera mĆ„nader..

    Dem har fƶrsƶkt fƄnga in oss pƄ samma sƤtt och garanterar att deras tjƤnst blir mer effektivare och billigare i lƤngden, sƄ lƤnge detta inte stƄr med i deras avtal sƄ Ƥr det ingen garanti.

    #154885
    strapon
    Deltagare

    JodƄ seoarbetet har blivit svƄrare men ocksƄ roligare tycker jag,fƶr nu gƤller det verkligen
    att jaga relevanta bra inlƤnkar.

    Bengt

    intimleksaker sexleksaker lelovibrator.se

    #154890
    hakedq
    Deltagare

    Var ditt inlƤgg ett exempel pƄ hur man inte ska gƶra, Bengt?

    #154891
    Prix
    Deltagare

    Har nu inte orkat lƤsa allt men jag fick en presentation frĆ„n dem. Dels rƶrde det sig om en del pengar, och sedan sa dem ”Om vi inte kan prestera sĆ„ att du tjƤnar pĆ„ detta (alltsĆ„ i vinst) inom 3 mĆ„nader sĆ„ river vi kontraktet pĆ„ mitten och glƶmmer allt” … Hmm- fƶr bra fƶr att vara sant? Ber killen att lƤmna ett avtal fƶr mig att lƤsa igenom – Detta fanns inte med pĆ„ avtalet = aldrig i hela mitt liv jag skrev pĆ„!

    #154920
    CMAndersson
    Deltagare

    @Prix 55074 wrote:

    Har nu inte orkat lƤsa allt men jag fick en presentation frĆ„n dem. Dels rƶrde det sig om en del pengar, och sedan sa dem ”Om vi inte kan prestera sĆ„ att du tjƤnar pĆ„ detta (alltsĆ„ i vinst) inom 3 mĆ„nader sĆ„ river vi kontraktet pĆ„ mitten och glƶmmer allt” … Hmm- fƶr bra fƶr att vara sant? Ber killen att lƤmna ett avtal fƶr mig att lƤsa igenom – Detta fanns inte med pĆ„ avtalet = aldrig i hela mitt liv jag skrev pĆ„!

    Det finns ju aktƶrer som inte har nƄgra fasta kostnader eller bindande avtal. Jag har kikat litet pƄ Finch som ett alternativ eftersom jag Ƥr i ett lƤge dƄ jag inte kan dra pƄ mig nƄgra onƶdiga kostnader.

    CM

    #154957
    Finch Sverige
    Deltagare

    @CMAndersson 55111 wrote:

    Det finns ju aktƶrer som inte har nƄgra fasta kostnader eller bindande avtal. Jag har kikat litet pƄ Finch som ett alternativ eftersom jag Ƥr i ett lƤge dƄ jag inte kan dra pƄ mig nƄgra onƶdiga kostnader.

    CM

    Det stƤmmer att Finch tjƤnst Ƥr helt prestationsbaserad. Jag sƄg ocksƄ i ett tidigare inlƤgg av patrikjellin en referens till CPV, vilket faktiskt Ƥr hur Finch arbetar.

Visar 9 inlƤgg - 31 till 39 (av 39 totalt)
  • Du mĆ„ste vara inloggad fƶr att svara pĆ„ detta Ƥmne.