Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel NĂ¥ ut med nyhetsbrev / Sociala medier

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #99613
    Deal of Sweden
    Deltagare

    Hej kära e:are! :)

    Jag vill att vi hjälper varandra med en av de viktigaste bitarna med att nĂ¥ ut till kunder och andra intressenter idag
    – nämligen de sociala media-tillgĂ¥ngarna och annan spridning.

    Först och främst undrar jag vad ni använder er av när det gäller lansering av t.ex. nyhetsbrev.
    Ă–nskvärt hade varit att gĂ¥ riktigt viral till en redan kategoriserad publik – 1 klick och BOOM!

    Hur gör ni för att fĂ¥ spridning och hĂ¥lla intresset uppe?

    I dagsläget räcker det inte riktigt med konventionella mailutskick (egen reflektion)
    – man mĂ¥ste erbjuda nĂ¥gonting mer men samtidigt balansera Ă¥trĂ¥ för besökssiffror med relevant innehĂ¥ll utan att tumma pĂ¥ kvalitĂ©n.
    Entertainment all the way.. Likt virala videos, de lyckas av en anledning right?

    Utvecklingen gĂ¥r mot synergy och 1-2-1-marketing mellan alla tänkbara plattformar,
    det är dumt att inte ligga pĂ¥ framkant och vara tidigt ute med nya marknadsstrategier.

    Har precis börjat pĂ¥ ett företag och korrat kunskapsbrevet för NEK nu,
    vilket kan vara ett bra exempel pĂ¥ vad för slags utskick som är relevant till ämnet – http://bit.ly/15SsIpr.
    Tyvärr ligger det inte pĂ¥ egen server (en miss dĂ¥ det hade genererat egen trafik t.ex., men här har ni ändĂ¥ lite läsning vid sidan om ifall det verkar intressant för er).

    Kör ni egna maillistor eller nyhetsutskick över huvud taget? NEK använder sig av mailchimp, vilket är ett gediget verktyg när det gäller vidareuppföljning, men det saknas nĂ¥got av ett premade som riktar sig mot redan etablerad publik. Sedan tror jag stenhĂ¥rt pĂ¥ att samtidigt lansera via olika kanaler som Facebook, forum, mail, twitter (pinterest, tumblr), LinkedIn, Reddit – nĂ¥got jag vill se mer av i framtiden.
    Att vara bra pĂ¥ att bygga en live-audience när det gäller _allt_ blir mer och mer vitalt för att nĂ¥ ut.

    Det ska inte bli ett Big Brother över det hela där man kan följa verksamheten pĂ¥ ett nästan absurt (och i mĂ¥nga fall irrelevant) sätt,
    men att nĂ¥ ut till en mottaglig publik med nĂ¥got som de vill ha är verkligen guld.

    Har ni nĂ¥gon input?

    Ha det gött!

    #160495
    Andreas
    Deltagare

    Hej!

    Jag har verkligen svĂ¥rt att ta till mig texten du skriver.

    Den är skriven pĂ¥ ett sätt som gör den otroligt svĂ¥r att läsa och att förstĂ¥ innehĂ¥llet. FörstĂ¥r inte alls ditt budskap om jag skall vara ärlig.

    Ha du dyslexi eller liknande, be nĂ¥gon annan först korrekturläsa texten.

    #160510
    Per Nilsson
    Deltagare

    inhiberat och ej aktuellt längre.

    #160524
    danielandersson
    Deltagare

    Hänger inte heller riktigt med pĂ¥ vad du försöker säga..

    ”Wisdom. Freedom. Future.” ser ut som nĂ¥got frĂ¥n mitten av 90-talet. I samband med bakgrunden ser det otroligt tacky (sorry Per, kunde inte komma pĂ¥ nĂ¥got bra svenskt ord) ut.

    #160528
    Deal of Sweden
    Deltagare

    Heheh sköna lirare ;) Nu har jag inte haft privilegiet att författa nyhetsbrevet själv.
    Men centralt kring verksamheten är att ehandlare själva ska vara med o pĂ¥verka innehĂ¥llet, för det är dessa man vill nĂ¥ ut till med information. Ni verkar ju ha en del synpunkter pĂ¥ dess sprĂ¥kliga utformning och design. Ă–nskas det vara mer simpelt och rakt pĂ¥ sak? I sĂ¥ fall hur? Jag hĂ¥ller med om att det upplevs störigt när terminologin är onödigt krĂ¥nglig, men själv uppfattade jag det inte sĂ¥ i detta fallet.

    Vad tycker ni om själva innehĂ¥llet dĂ¥?

    Nu blev detta lite OT frĂ¥n frĂ¥gan om distributionskanaler – men jag värdesätter er input högt. :)

    #160530
    Dan
    Deltagare

    Nu börjar vi om i denna trĂ¥den och försöker hĂ¥lla en trevlig ton istället.

    Ă„ven om det var en lĂ¥ng introduktionstext innan frĂ¥gan/diskussionspunkten kom tyckte jag inte det var supersvĂ¥rt att förstĂ¥.

    Vi använder Getanewsletter men ingen avancerad segmentering och tror inte det gĂ¥r där ens, däremot skulle jag gärna göra det. Exempelvis jobba mot lojala kunder, kunder som behöver Ă¥teraktivering osv.

    Kan tänka mig att de lite dyrare/avancerade systemen jobbar sĂ¥ och är ju inte svĂ¥rt att fixa sĂ¥länge man har ett API mot tjänsten och det hade varit grymt.

    Dessutom skulle jag vilja ha mer personalisering i nyhetsbreven för att tipsa om relevanta produkter och liknande. Enklast är nog att koda eget system och bara använda nĂ¥gon annan (som är bättre pĂ¥ det) för att leverera det.

    Det tror jag hade kunnat öka vĂ¥r försäljning via nyhetsbrev säkert med 500-1000% för typ ingen kostnad (eller borde inte vara dyrt), men man sitter dĂ¥ligt till när man använder en extern lösning.

    Samma saker vore ju vettigt i sociala medier men där är det i princip omöjligt att segmentera mĂ¥lgruppen dĂ¥ den ägs av en tredjepart som Facebook, twitter osv. Där försöker vi alltid skjuta brett och oftast inte ens sälja aktivt (funkar inte för oss ändĂ¥) utan bygga spridning av varumärket snarare. Hälsosamt skeptisk till att det ger särskilt mycket dock, men tidskostnaden är minimal sĂ¥ jag tror det är värt det ändĂ¥.

    #160541
    Deal of Sweden
    Deltagare

    @Dan 61454 wrote:

    Nu börjar vi om i denna trĂ¥den och försöker hĂ¥lla en trevlig ton istället.

    Ă„ven om det var en lĂ¥ng introduktionstext innan frĂ¥gan/diskussionspunkten kom tyckte jag inte det var supersvĂ¥rt att förstĂ¥.

    Vi använder Getanewsletter men ingen avancerad segmentering och tror inte det gĂ¥r där ens, däremot skulle jag gärna göra det. Exempelvis jobba mot lojala kunder, kunder som behöver Ă¥teraktivering osv.

    Kan tänka mig att de lite dyrare/avancerade systemen jobbar sĂ¥ och är ju inte svĂ¥rt att fixa sĂ¥länge man har ett API mot tjänsten och det hade varit grymt.

    Dessutom skulle jag vilja ha mer personalisering i nyhetsbreven för att tipsa om relevanta produkter och liknande. Enklast är nog att koda eget system och bara använda nĂ¥gon annan (som är bättre pĂ¥ det) för att leverera det.

    Det tror jag hade kunnat öka vĂ¥r försäljning via nyhetsbrev säkert med 500-1000% för typ ingen kostnad (eller borde inte vara dyrt), men man sitter dĂ¥ligt till när man använder en extern lösning.

    Samma saker vore ju vettigt i sociala medier men där är det i princip omöjligt att segmentera mĂ¥lgruppen dĂ¥ den ägs av en tredjepart som Facebook, twitter osv. Där försöker vi alltid skjuta brett och oftast inte ens sälja aktivt (funkar inte för oss ändĂ¥) utan bygga spridning av varumärket snarare. Hälsosamt skeptisk till att det ger särskilt mycket dock, men tidskostnaden är minimal sĂ¥ jag tror det är värt det ändĂ¥.

    Tack för ditt svar! Drömlösningen hade ju varit ett dynamiskt nyhetsbrev som är skräddarsytt efter användarens preferenser.. Det hade verkligen varit nĂ¥got att sträva efter tycker jag. Själv är man ingen kodknackare, men om jag hade behärskat nĂ¥got sprĂ¥k eller en API sĂ¥ hade jag bannemig gjort allt för att optimera och kontrollera det hela in i minsta detalj för att det ska vara relevant och intressant ”hela vägen” :) Kanske är reason enough när man tänker efter..

    Kundservice som gĂ¥r ur vägen för att hjälpa kunder (eller bara visar pĂ¥ lite god samaritkänsla) vinner helt klart i längden och blir snabbt upplockat för vidare exponering, det är kul att man ser mer av det i bl.a. FB & Twitter!

    Du har gjort ett bra jobb med RoligaPrylar ser jag, 9.71 i Prisjaktssnitt är helt sjukt! đŸ˜®

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du mĂ¥ste vara inloggad för att svara pĂ¥ detta ämne.