Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › NĂ¥gon som har testat VE Interactive?
- Detta ämne har 26 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast för 12 Ă¥r, 6 mĂ¥nader sedan av
Bjorn.
-
FörfattareInlägg
-
28 mars, 2013 kl. 22:22 #162177
Bjorn
DeltagareMed rätt formulering pĂ¥ subject och text sĂ¥ blir det rätt bra. Har tagit lite siffror frĂ¥n kunds nätbutik som har lite volym. För en bestämd tidsperiod har 418 sĂ¥dana mail gĂ¥tt ut med en klarna förskottsfaktura bifogat och information om hur man betalar i ren text, samt betallänk för att Ă¥teruppta betalning där man avbröt pĂ¥ nĂ¥got sätt (man kommer direkt till just det betalsättets betalsida). Mailet gĂ¥r ut efter 15 min inaktivitet pĂ¥ obetald order. Av dessa 418 har 124 st sen slutfört en betalning. SĂ¥ 30% räddade köp, katshing!
Detta är alltsĂ¥ en egenutvecklad lösning och inte VeInteractives produkt, men principen är densamma.
29 mars, 2013 kl. 06:57 #162179Joel
DeltagareVi har liknande siffror som Björn med egen lösning.
Vi skickar mail baserat pĂ¥ tvĂ¥ typer av ordrar:
1) Kunden skriver in sin e-postadress i kassan men klickar aldrig pĂ¥ köp-knappen (ingen order skapas, men e-postadressen sparas och sĂ¥ även kundvagnen)
2) Kunden klickar pĂ¥ köp i kassan men blir nekad av Klarna, eller fyller aldrig i sina kortuppgifter i betalfönstret.
I själva mailet som gĂ¥r i väg till kund har vi även en direktlänk för att hämta upp sin kundvagn igen.
30 mars, 2013 kl. 00:25 #162226Bjorn
DeltagareJoel, plockar ni emailen dĂ¥ med ajax, eftersom kund inte behöver klicka pĂ¥ submitknappen?
PS. var precis inne pĂ¥ er sajt och fick leta ett tag efter ”lägg i kundvagnen”-knappen, tror den är för stor, jag uppfattade den som en del av designen/avgränsare och mina ögon snurrade runt vid tag-knapparna. Kanske kan vara värt att A/B testa vs en mindre variant..
30 mars, 2013 kl. 05:02 #162228Joel
Deltagare@Björn 62736 wrote:
Joel, plockar ni emailen dĂ¥ med ajax, eftersom kund inte behöver klicka pĂ¥ submitknappen?
PS. var precis inne pĂ¥ er sajt och fick leta ett tag efter ”lägg i kundvagnen”-knappen, tror den är för stor, jag uppfattade den som en del av designen/avgränsare och mina ögon snurrade runt vid tag-knapparna. Kanske kan vara värt att A/B testa vs en mindre variant..
Det stämmer Björn! Det är ett javascript/jquery som ligger i bakgrunden och sparar sĂ¥ fort nĂ¥gon skrivit sin e-postadress i e-postadressrutan. Inga konstigheter mao
Bra feedback! HĂ¥ller med om att den är ”för stor” och kommer snart släppa en lite mindre knapp iaf!
3 april, 2013 kl. 08:32 #162402Markus@VeInteractive
Deltagare@Björn 62684 wrote:
Med rätt formulering pĂ¥ subject och text sĂ¥ blir det rätt bra. Har tagit lite siffror frĂ¥n kunds nätbutik som har lite volym. För en bestämd tidsperiod har 418 sĂ¥dana mail gĂ¥tt ut med en klarna förskottsfaktura bifogat och information om hur man betalar i ren text, samt betallänk för att Ă¥teruppta betalning där man avbröt pĂ¥ nĂ¥got sätt (man kommer direkt till just det betalsättets betalsida). Mailet gĂ¥r ut efter 15 min inaktivitet pĂ¥ obetald order. Av dessa 418 har 124 st sen slutfört en betalning. SĂ¥ 30% räddade köp, katshing!
Detta är alltsĂ¥ en egenutvecklad lösning och inte VeInteractives produkt, men principen är densamma.
Mycket fina siffror! SlĂ¥r oss. Men vi har händerna rätt bakbundna dĂ¥ vi mĂ¥ste ta hänsyn till ehandelarens natural return rate och aldrig skulle kunna skicka inom 15min. Men utan tredjepart är det nog smart att skicka sĂ¥ fort som möjligt.
Kul o höra om egenutvecklade lösningar. Om ni skulle räkna kostnad för tid/utveckling/design/löpande AB testning och pĂ¥ nĂ¥got sätt höfta vad det skulle innebära i % av summa köp det dragit in utslaget pĂ¥ en längre tidsperiod. Vad skulle det visa ungefär? Oj rörigt skrivet kanske. Men kostnad för jobbet/summa räddade köp?
Återkommer under dagen för ungefärliga siffror vi tar ut i commission för olika branscher.
Sen skulle det vara roligt att jämföra kampanjernas effektivitet, men blir kanske svĂ¥rt dĂ¥ vi mĂ¥ste göra sĂ¥ sena utskick. Men vi ”borde” ju vara nĂ¥gra snäpp bättre dĂ¥ vi räddat mĂ¥nga miljarder euro och haft tid att öva sĂ¥ att säga
Men o andra sidan sĂ¥ kan ju enskilda ehandlaren sina egna kunder bättre.
3 april, 2013 kl. 09:50 #162415Markus@VeInteractive
Deltagare@skinza.se 62630 wrote:
Ingen aning om hur det är nu, men när jag var intresserad av tjänsten skulle ni ha 25% i provision. Det är jag hundra pĂ¥
Förmodligen har det väl ändrats pĂ¥ senare tid.Via e-butik.se?
Hursomhelst. Ungefärligt.
Standard är 5-12%. Hemelektronik och vitvaror ännu lägre. (hög volym+tvättmaskiner= nĂ¥gra fĂ¥ %)
Spel mycket högre, 30%.Vi utgĂ¥r frĂ¥n affiliatenätverken och den commission som är std för branschen. SĂ¥ fler undantag finns.
Ă…terkom till oss om det intresserar sĂ¥ har du 10% fick jag hälsat
3 april, 2013 kl. 15:30 #162433Bjorn
Deltagare@Markus@VeInteractive 62939 wrote:
Mycket fina siffror! SlĂ¥r oss. Men vi har händerna rätt bakbundna dĂ¥ vi mĂ¥ste ta hänsyn till ehandelarens natural return rate och aldrig skulle kunna skicka inom 15min. Men utan tredjepart är det nog smart att skicka sĂ¥ fort som möjligt.
Kul o höra om egenutvecklade lösningar. Om ni skulle räkna kostnad för tid/utveckling/design/löpande AB testning och pĂ¥ nĂ¥got sätt höfta vad det skulle innebära i % av summa köp det dragit in utslaget pĂ¥ en längre tidsperiod. Vad skulle det visa ungefär? Oj rörigt skrivet kanske. Men kostnad för jobbet/summa räddade köp?
Återkommer under dagen för ungefärliga siffror vi tar ut i commission för olika branscher.
Sen skulle det vara roligt att jämföra kampanjernas effektivitet, men blir kanske svĂ¥rt dĂ¥ vi mĂ¥ste göra sĂ¥ sena utskick. Men vi ”borde” ju vara nĂ¥gra snäpp bättre dĂ¥ vi räddat mĂ¥nga miljarder euro och haft tid att öva sĂ¥ att säga
Men o andra sidan sĂ¥ kan ju enskilda ehandlaren sina egna kunder bättre.
Kort svarat sĂ¥ har man igen utvecklingstiden rätt snabbt om man har lite volym, gör man det bra kan man räkna med 20-30% räddade orders sĂ¥ bara att räkna och bestämma vad ens tid är värd
Ja ju fortare desto bättre, kunden hinner ju kallna rätt snabbt, men det är ju en balans det där.
-
FörfattareInlägg
- Du mĂ¥ste vara inloggad för att svara pĂ¥ detta ämne.