Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel NĂ¥gon som har testat VE Interactive?

Visar 7 inlägg - 21 till 27 (av 27 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #162177
    Bjorn
    Deltagare

    Med rätt formulering pĂ¥ subject och text sĂ¥ blir det rätt bra. Har tagit lite siffror frĂ¥n kunds nätbutik som har lite volym. För en bestämd tidsperiod har 418 sĂ¥dana mail gĂ¥tt ut med en klarna förskottsfaktura bifogat och information om hur man betalar i ren text, samt betallänk för att Ă¥teruppta betalning där man avbröt pĂ¥ nĂ¥got sätt (man kommer direkt till just det betalsättets betalsida). Mailet gĂ¥r ut efter 15 min inaktivitet pĂ¥ obetald order. Av dessa 418 har 124 st sen slutfört en betalning. SĂ¥ 30% räddade köp, katshing!

    Detta är alltsĂ¥ en egenutvecklad lösning och inte VeInteractives produkt, men principen är densamma.

    #162179
    Joel
    Deltagare

    Vi har liknande siffror som Björn med egen lösning.

    Vi skickar mail baserat pĂ¥ tvĂ¥ typer av ordrar:

    1) Kunden skriver in sin e-postadress i kassan men klickar aldrig pĂ¥ köp-knappen (ingen order skapas, men e-postadressen sparas och sĂ¥ även kundvagnen)

    2) Kunden klickar pĂ¥ köp i kassan men blir nekad av Klarna, eller fyller aldrig i sina kortuppgifter i betalfönstret.

    I själva mailet som gĂ¥r i väg till kund har vi även en direktlänk för att hämta upp sin kundvagn igen.

    #162226
    Bjorn
    Deltagare

    Joel, plockar ni emailen dĂ¥ med ajax, eftersom kund inte behöver klicka pĂ¥ submitknappen?

    PS. var precis inne pĂ¥ er sajt och fick leta ett tag efter ”lägg i kundvagnen”-knappen, tror den är för stor, jag uppfattade den som en del av designen/avgränsare och mina ögon snurrade runt vid tag-knapparna. Kanske kan vara värt att A/B testa vs en mindre variant..

    #162228
    Joel
    Deltagare

    @Björn 62736 wrote:

    Joel, plockar ni emailen dĂ¥ med ajax, eftersom kund inte behöver klicka pĂ¥ submitknappen?

    PS. var precis inne pĂ¥ er sajt och fick leta ett tag efter ”lägg i kundvagnen”-knappen, tror den är för stor, jag uppfattade den som en del av designen/avgränsare och mina ögon snurrade runt vid tag-knapparna. Kanske kan vara värt att A/B testa vs en mindre variant..

    Det stämmer Björn! Det är ett javascript/jquery som ligger i bakgrunden och sparar sĂ¥ fort nĂ¥gon skrivit sin e-postadress i e-postadressrutan. Inga konstigheter mao :)

    Bra feedback! HĂ¥ller med om att den är ”för stor” och kommer snart släppa en lite mindre knapp iaf!

    #162402

    @Björn 62684 wrote:

    Med rätt formulering pĂ¥ subject och text sĂ¥ blir det rätt bra. Har tagit lite siffror frĂ¥n kunds nätbutik som har lite volym. För en bestämd tidsperiod har 418 sĂ¥dana mail gĂ¥tt ut med en klarna förskottsfaktura bifogat och information om hur man betalar i ren text, samt betallänk för att Ă¥teruppta betalning där man avbröt pĂ¥ nĂ¥got sätt (man kommer direkt till just det betalsättets betalsida). Mailet gĂ¥r ut efter 15 min inaktivitet pĂ¥ obetald order. Av dessa 418 har 124 st sen slutfört en betalning. SĂ¥ 30% räddade köp, katshing!

    Detta är alltsĂ¥ en egenutvecklad lösning och inte VeInteractives produkt, men principen är densamma.

    Mycket fina siffror! SlĂ¥r oss. Men vi har händerna rätt bakbundna dĂ¥ vi mĂ¥ste ta hänsyn till ehandelarens natural return rate och aldrig skulle kunna skicka inom 15min. Men utan tredjepart är det nog smart att skicka sĂ¥ fort som möjligt.

    Kul o höra om egenutvecklade lösningar. Om ni skulle räkna kostnad för tid/utveckling/design/löpande AB testning och pĂ¥ nĂ¥got sätt höfta vad det skulle innebära i % av summa köp det dragit in utslaget pĂ¥ en längre tidsperiod. Vad skulle det visa ungefär? Oj rörigt skrivet kanske. Men kostnad för jobbet/summa räddade köp?

    Återkommer under dagen för ungefärliga siffror vi tar ut i commission för olika branscher.

    Sen skulle det vara roligt att jämföra kampanjernas effektivitet, men blir kanske svĂ¥rt dĂ¥ vi mĂ¥ste göra sĂ¥ sena utskick. Men vi ”borde” ju vara nĂ¥gra snäpp bättre dĂ¥ vi räddat mĂ¥nga miljarder euro och haft tid att öva sĂ¥ att säga :) Men o andra sidan sĂ¥ kan ju enskilda ehandlaren sina egna kunder bättre.

    #162415

    @skinza.se 62630 wrote:

    Ingen aning om hur det är nu, men när jag var intresserad av tjänsten skulle ni ha 25% i provision. Det är jag hundra pĂ¥ :)
    Förmodligen har det väl ändrats pĂ¥ senare tid.

    Via e-butik.se?

    Hursomhelst. Ungefärligt.
    Standard är 5-12%. Hemelektronik och vitvaror ännu lägre. (hög volym+tvättmaskiner= nĂ¥gra fĂ¥ %)
    Spel mycket högre, 30%.

    Vi utgĂ¥r frĂ¥n affiliatenätverken och den commission som är std för branschen. SĂ¥ fler undantag finns.

    Ă…terkom till oss om det intresserar sĂ¥ har du 10% fick jag hälsat :)

    #162433
    Bjorn
    Deltagare

    @Markus@VeInteractive 62939 wrote:

    Mycket fina siffror! SlĂ¥r oss. Men vi har händerna rätt bakbundna dĂ¥ vi mĂ¥ste ta hänsyn till ehandelarens natural return rate och aldrig skulle kunna skicka inom 15min. Men utan tredjepart är det nog smart att skicka sĂ¥ fort som möjligt.

    Kul o höra om egenutvecklade lösningar. Om ni skulle räkna kostnad för tid/utveckling/design/löpande AB testning och pĂ¥ nĂ¥got sätt höfta vad det skulle innebära i % av summa köp det dragit in utslaget pĂ¥ en längre tidsperiod. Vad skulle det visa ungefär? Oj rörigt skrivet kanske. Men kostnad för jobbet/summa räddade köp?

    Återkommer under dagen för ungefärliga siffror vi tar ut i commission för olika branscher.

    Sen skulle det vara roligt att jämföra kampanjernas effektivitet, men blir kanske svĂ¥rt dĂ¥ vi mĂ¥ste göra sĂ¥ sena utskick. Men vi ”borde” ju vara nĂ¥gra snäpp bättre dĂ¥ vi räddat mĂ¥nga miljarder euro och haft tid att öva sĂ¥ att säga :) Men o andra sidan sĂ¥ kan ju enskilda ehandlaren sina egna kunder bättre.

    Kort svarat sĂ¥ har man igen utvecklingstiden rätt snabbt om man har lite volym, gör man det bra kan man räkna med 20-30% räddade orders sĂ¥ bara att räkna och bestämma vad ens tid är värd :)

    Ja ju fortare desto bättre, kunden hinner ju kallna rätt snabbt, men det är ju en balans det där.

Visar 7 inlägg - 21 till 27 (av 27 totalt)
  • Du mĂ¥ste vara inloggad för att svara pĂ¥ detta ämne.