Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel NĂ¥gra tankar om Fyndiq

Etiketter: ,

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #104271
    BohoHippies
    Deltagare

    Hej pĂ¥ er alla! Vi driver en nätbutik sedan 2012 och säljer kläder mm. Vi har använt Fyndiq redan frĂ¥n starten, mest för att bli av med kvarvarande enstaka plagg osv.

    Jag tycker det har funkat rätt sĂ¥ bra tills för nĂ¥gra mĂ¥nader sedan, och detta tycks bara eskalera. Vi fĂ¥r nästan varje vecka flera olika typer av anmärkningar frĂ¥n Fyndiq, vilka definitivt inte gynnar oss som handlare.

    1. 200 kr regel, allt som kostar under 200 kr krediteras till kunden bara kunden gör en anmärkning pĂ¥ varan pĂ¥ webben, vi har inte en chans att strida emot. Skäl kan vara; färgen är inte riktigt samma som pĂ¥ bild, produkten känns använd, för liten i storlek mm. Kunden kan ju hitta pĂ¥ vad som helst och fĂ¥r utan vidare bevisning behĂ¥lla varan och även pengarna tillbaka. Bra deal, för kunden. Kunden vinner 2-0.

    2. Vi har haft fall där Fyndiq har avslutat ärendet t.ex. för att kunden har angett fel adress (paketet har inte kommit fram). Men sen fĂ¥r vi ett par veckor senare ett mejl och frĂ¥gan vart paketet är och blir tvungen att kreditera kunden i alla fall. Oavsett vad vi försöker att svara eller skriva sĂ¥ verkar det som Fyndiq bara vill blidka kunden och vi Ă¥ker pĂ¥ att betala tillbaka varan till kunden. Dubbel förlust för oss, kunden vinner igen.

    3. Vi fĂ¥r reklamation pĂ¥ varor som kunder har tvättat flera gĂ¥nger och de har gĂ¥tt sönder, hur mĂ¥nga tvättar ska vĂ¥ra garantier hĂ¥lla, undrar man ju lite lätt.

    4. När vi har frĂ¥gat efter bilder pĂ¥ en ”felande” vara sĂ¥ skickas de inte, vad som gäller är antigen retur eller kreditera. Tar vi varan i retur sĂ¥ Ă¥ker vi pĂ¥ att kreditera kunden ändĂ¥ i slutändan, vem tror pĂ¥ oss när vi tycker att det är kunden som har gjort fel. Och dĂ¥ har vi även betalat kundens frakt tillbaka.

    Ja, jag vet inte vad ni har för erfarenheter av Fyndiq men min är att de inte har blivit bättre genom Ă¥ren, tvärtom. Det mest intressanta är att vi inte fĂ¥r alls i samma omfattning av reklamationer via vĂ¥r egen web shop fast vi säljer samma varor.
    Vi har nog inte längre rĂ¥d att sälja vĂ¥ra varor pĂ¥ Fyndiq, det klingar ju bra, eller hur, men det kanske är sĂ¥ att var sak har sin tid.

    Om det skulle vara nĂ¥gon frĂ¥n Fyndiq som läser detta sĂ¥ har jag tvĂ¥ frĂ¥gor till er:
    1. Hur utbildar ni er personal som svarar pĂ¥ vĂ¥ra mejl?
    2. Hur granskar ni att inte kunden utnyttjar era generösa regler?
    3. Vad gör ni för att behĂ¥lla er handlare?

    Önskar alla en skön höst!
    Hälsningar
    Kristina

    #184486
    Bartender
    Deltagare

    Det är bedrövlig kundtjänst pĂ¥ fyndiq, fĂ¥r bara standard mail om att det är:
    Detta är inte ett ärende för vĂ¥r kundtjänst utan vi har hanterat ärendet enligt vĂ¥ra nya rutiner.
    Vi har därmed Ă¥terbetalat denna kunden för sitt köp dĂ¥ produkten kostar under 200 SEK.

    Ärendet är stängt, och vi ber er vänligen men bestämt att inte öppna upp avslutade ärenden.

    Oavsett vad det gäller..

    Samtidigt som detta sprids online:

    https://www.flashback.org/t2174581p3

    ” 2017-07-11, 22:57 #26
    Vladimis
    Medlem
    Reg: Apr 2016
    Inlägg: 4
    Riktigt bra sida reklamera sĂ¥ fĂ¥r ni tillbaka pengar eller skriv bara att ni inte fĂ¥tt varan sĂ¥ har ni gratis produkter gäller allt under 200 kr bara skriv nĂ¥got dumt sĂ¥ gĂ¥r dom pĂ¥ de tex. känns begagnad. lätt som en plätt. lol. Jag har fĂ¥tt gratis produkter för över ca 10000 kr”

    Det krävs handling dĂ¥ det bara ökar med konstiga ”reklamationer”…

    Antingen sĂ¥ blir det en riktig kundtjänst igen, eller sĂ¥ fĂ¥r Fyndiq själva ta kostnaden för lavinen med ”reklamationer” under 200kr.

    #184509
    mailingbags.nu
    Deltagare

    GĂ¥ in pĂ¥ vi som säljer pĂ¥ fyndiq forum i fb och läs, lägg en kudde pĂ¥ golvet först sĂ¥ hakan har nĂ¥tt att landa pĂ¥:)
    Ă„ven forumet vi som säljer pĂ¥ fyndiq.
    Fyndigs ”kundtjänst” är ett skämt, men det är klart nĂ¥gon har ju bestämt reglerna Ă¥t dom.

    #184525
    Prylandia
    Deltagare

    Fyndiq är medskyldiga till bedrägeri i mina ögon. SĂ¥ enkelt är det. Vi har sĂ¥lt pĂ¥ deras plattform som bisyssla i mer än ett Ă¥r och gĂ¥r nu över till egen webbshop dĂ¥ det har blivit ohĂ¥llbart att vara handlare där.

    I en kategori hade vi flera varor som var bästsäljande under nästan 2 veckor. När jag öppnar kategorin idag har varorna under ”Bästsäljande” ersatts med helt random artiklar. Dessutom gĂ¥r vĂ¥ra produkter inte att hitta i hela kategorin medan de är sökbara. Vad i hela världen hĂ¥ller de pĂ¥ med?!

    AngĂ¥ende 200kr regeln sĂ¥ vi själva börjat fakturera kunder som reklamerar men inte returnerar en vara. De enda man ej kan ta pĂ¥ detta sätt är ju kunder som hävdar att de inte har fĂ¥tt sin beställning. Alla andra sĂ¥som ”dĂ¥lig kvalitet” m.m. fĂ¥r en lapp med inbetalningskort hemskickade helt enkelt.

    #184527
    BrunoH
    Deltagare

    Hej,
    jag kan inget annat än att hĂ¥lla med.
    Har fĂ¥tt en order pĂ¥ produkt för 1999kr. skickade produkten spĂ¥rbart. Efter en vecka fĂ¥r jag ett mail där det stĂ¥r att kunden saknar produkten och att vi ska svara inom 24 timmar, problemet är att jag har haft stängt under nĂ¥gra dagar i december (som alla andra vanliga människor har under den perioden) och svarade pĂ¥ mailet efter nĂ¥gra dagar. Jag bifogade spĂ¥rningsnummer och t.o.m info där det stĂ¥r att kunden har MOTTAGIT försändelsen hos ombudet. MEN Fyndiqs kundtjänst har fattat beslutet att Ă¥terbetala kunden eftersom jag inte svarade inom 24 timmar.
    Men varför dröjde det sĂ¥ länge med leveransen? Jo fraktbolaget har tappat paketet men sen hittad den och levererat, därför var leveransen längre än väntad men det kan jag ju inte pĂ¥verka.

    I slutändan – kunden fick order gratis. Jag fĂ¥r inga pengar utan olika paragrafer frĂ¥n Fyndiqs villkor.
    Jag sa till de att om de inte vill betala för produkten fĂ¥r de dĂ¥ skicka den tillbaka till mig!

    Min rekommendation till de som tänker börja sälja pĂ¥ Fyndiq är: Läs deras villkor och förstĂ¥ att de kan göra vad de vill! De kan dela ut dina produkter gratis om de vill!

    #184608
    Prylandia
    Deltagare

    DĂ¥ var det dags.

    En kollega e-handlare som har blivit av med varor till ett värde av flera tusentals kronor pĂ¥ fyndiq och blivit hotad av supporten med polisanmälan om hen själv direktfakturerar köparna har polisanmält bolaget för medverkan till bedrägeri.

    Enligt kollegan är Fyndiq mycket medvetna om vilka diskussioner som förs pĂ¥ sociala medier där man tipsar varandra om hur lätt det är att lura till sig kostnadsfria produkter men agerar inte för att stoppa bedrägerierna. Dessutom menar kollegan att Fyndiqs allmänna villkor stĂ¥r i strid med svensk lagstiftning och därmed inte gäller i dessa fall.

    Tror ni att det finns nĂ¥gon chans till framgĂ¥ng? Ă„r själv absolut inte insatt i lagtexten kring det som fyndiq sysslar med.

    #184609
    Ricky
    Deltagare

    Jag säljer själv inte pĂ¥ Fyndiq, men har ändĂ¥ följt debatten dĂ¥ jag tidigare jobbade pĂ¥ ett e-handelsbolag som dĂ¥ sĂ¥lde mycket via Fyndiq.

    StĂ¥r det inte i avtalet mellan säljare och Fyndiq att Fyndiq de facto köper in varan frĂ¥n säljare för vidareförsäljning till slutkund, eller är jag helt ute och cyklar?

    För i sĂ¥dana fall hade man ju kunnat fakturera Fyndiq snarare än slutkund.

    Som sagt, ska lĂ¥ta det vara osagt. Det kan vara jag som bara svamlar…

    #185083
    BeritE
    Deltagare

    Som det inte vore nog med att man känner sig utnyttjad av Fyndiq. När jag började sälja pĂ¥ Fyndiq sĂ¥ tog de 5 % i provision, för drygt 2 Ă¥r sedan. Sedan har de höjt sin provision med nĂ¥gra mĂ¥naders mellanrum sĂ¥ idag är det 12,5% + 5 kr, sĂ¥ om en vara kostar 100 kr sĂ¥ är det totalt 17,5 % plus frakten. Och det är tufft.
    De har ocksĂ¥ ändrat villkor till de sämre för oss som säljer, sĂ¥ att vi som säljer kan förlora hela förtjänsten genom att kunden skriver en reklamation istället för Ă¥nger om de Ă¥ngrar en vara. Jag har kontaktat kundtjänst när sĂ¥dant har skett och de ser klart och tydligt i kommentaren att det inte varit en Ă¥nger, men dĂ¥ har de bara bara sagt att de hĂ¥ller med att det nog är sĂ¥, men inte kan göra nĂ¥got utan att jag mĂ¥ste kontakt handlarsupporten. Jag har 24 timmar pĂ¥ mig att svara pĂ¥ ett reklamationsmail om köpet ska krediteras eller om jag skickar en retursedel, skriver jag nĂ¥got annat godkänns inte det. Mailar jag handlarsupporten sĂ¥ tar det upp till en vecka innan jag fĂ¥r svar och de kan inte fixa till det retroaktivt. Tycker att Fyndiq själva fĂ¥r stĂ¥ för om de har sĂ¥ dĂ¥lig rutiner sĂ¥ att de betalar tillbaka felaktigt till kunden.
    Idag kom droppen
    ”PĂ¥ torsdag 19/4 ändrar vi till 60 dagar för utbetalningar. ”

    Det är olagligt enligt svensk lag sedan mars 2013, jag vet inte om det stĂ¥r i avtalet att de fĂ¥r göra vilka ändringar som helt utan vĂ¥rt medgivande men det är en sĂ¥ stor grej att det behövs godkännande av var och en av oss. Sveriges riksdag har tagit beslut om det för att större företag inte skulle kunna utnyttja mindre företag.

    https://www.smaforetagarna.se/pressmeddelanden/nya-regler-om-betalningstid-och-drojsmalsranta/

    Den 18/4 pausar jag alla mina annonser pĂ¥ Fyndiq i protest.

    #185085
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Fast nu har du nog tagit text ur sitt sammanhang. PĂ¥ vilket sätt skulle det vara olagligt för ett företag att ha 60 dagar?

    Jag tycker detta är skit med 60 dagar men detta är deras villkor och gillar man inte det sĂ¥ kan man sluta sälja där. Jag skulle aldrig gĂ¥tt med pĂ¥ 60 dagar, men sĂ¥ har jag heller inga produkter kvar pĂ¥ Fyndiq längre.

    Bara för det finns en marknadsplats som man kan sälja pĂ¥ betyder inte detta att alla produkterna ska säljas där. Jag skulle aldrig sälja en produkt för under 200kr hos Fyndiq med deras nuvarande retur/kreditregler. Men väljer man att göra detta sĂ¥ är det helt enkelt dessa regler man har att förhĂ¥lla sig till och det vet man för detta är inget som Fyndiq hemlighĂ¥ller. Gillar man det inte sĂ¥ slutar man att sälja där helt enkelt.

    @BeritE 91872 wrote:

    Som det inte vore nog med att man känner sig utnyttjad av Fyndiq. När jag började sälja pĂ¥ Fyndiq sĂ¥ tog de 5 % i provision, för drygt 2 Ă¥r sedan. Sedan har de höjt sin provision med nĂ¥gra mĂ¥naders mellanrum sĂ¥ idag är det 12,5% + 5 kr, sĂ¥ om en vara kostar 100 kr sĂ¥ är det totalt 17,5 % plus frakten. Och det är tufft.
    De har ocksĂ¥ ändrat villkor till de sämre för oss som säljer, sĂ¥ att vi som säljer kan förlora hela förtjänsten genom att kunden skriver en reklamation istället för Ă¥nger om de Ă¥ngrar en vara. Jag har kontaktat kundtjänst när sĂ¥dant har skett och de ser klart och tydligt i kommentaren att det inte varit en Ă¥nger, men dĂ¥ har de bara bara sagt att de hĂ¥ller med att det nog är sĂ¥, men inte kan göra nĂ¥got utan att jag mĂ¥ste kontakt handlarsupporten. Jag har 24 timmar pĂ¥ mig att svara pĂ¥ ett reklamationsmail om köpet ska krediteras eller om jag skickar en retursedel, skriver jag nĂ¥got annat godkänns inte det. Mailar jag handlarsupporten sĂ¥ tar det upp till en vecka innan jag fĂ¥r svar och de kan inte fixa till det retroaktivt. Tycker att Fyndiq själva fĂ¥r stĂ¥ för om de har sĂ¥ dĂ¥lig rutiner sĂ¥ att de betalar tillbaka felaktigt till kunden.
    Idag kom droppen
    ”PĂ¥ torsdag 19/4 ändrar vi till 60 dagar för utbetalningar. ”

    Det är olagligt enligt svensk lag sedan mars 2013, jag vet inte om det stĂ¥r i avtalet att de fĂ¥r göra vilka ändringar som helt utan vĂ¥rt medgivande men det är en sĂ¥ stor grej att det behövs godkännande av var och en av oss. Sveriges riksdag har tagit beslut om det för att större företag inte skulle kunna utnyttja mindre företag.

    https://www.smaforetagarna.se/pressmeddelanden/nya-regler-om-betalningstid-och-drojsmalsranta/

    Den 18/4 pausar jag alla mina annonser pĂ¥ Fyndiq i protest.

    #185571
    Patrik R
    Deltagare

    Vi hade nydligen en kampanj pĂ¥ en vara och sĂ¥lde bra. Men när jag läser allt ovan känner jag igen mig. Vi känner oss blĂ¥sta eftersom kunden efterlyser varan. Vi skickar givetvis kollinummer. Sedan gĂ¥r det ett par dagar och man tror allt är löst. FĂ¥r sedan detta frĂ¥n Fyndiq:
    Hej igen,

    Vi har inte fĂ¥tt nĂ¥gon Ă¥terkoppling frĂ¥n vĂ¥rt senaste mejl sĂ¥ vi kommer nu att Ă¥terbetala kunden och stänga ärendet.

    Ha en fin dag.

    Hälsningar,
    Jessika
    Kundtjänst
    .……………………………

    Detta hände med massor av varor och där nu kunden hämtat ut och medvetet vet med sig att dom ej betalt för sin vara. Stöld eller bedrägeri ?

    Vi kommer möjligen vara dom första som stället dom riktigt mot väggen för det är fan inte okej av Fyndiq! I morgon kommer vĂ¥rt ombud granska hela hanteringen för vem som ska stĂ¥ för vĂ¥ra kostnader! Vi pratar om produkter för 60k där man Ă¥terbetalar kunden och där kunden behĂ¥llt produkterna!

    En tanke som slog mig. Du vill sälja din företagsbil via ett säljbolag. Kunden Karin köper bilen. Men Karin är inte nöjd. FĂ¥r dĂ¥ Karin behĂ¥lla bilen och vi som säljare till bilfirman inte ska fĂ¥r betalt eller bilen?

    Hmmm. Tankarna gĂ¥r varma om hur Fyndiq gör!

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 12 totalt)
  • Du mĂ¥ste vara inloggad för att svara pĂ¥ detta ämne.