Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Negativ inställning mot e-handlare

Visar 10 inlägg - 11 till 20 (av 28 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #126571
    Nicklas
    Deltagare

    Det är nästan lika kinkigt när du har fysisk butik, då får konkuransen inte vara för stor i kommunen. Jag tycker att det är bra att leverantörerna är hårda på vem de tar in som får sälja varorna.

    #126572
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Njaa inom bilstereo branschen är det hyffsat okej att sälja pÃ¥ nätet. Men tyvärr sÃ¥ sätter vÃ¥ra leverantörer krav pÃ¥ att vi ska hÃ¥lla priserna och det tycker jag är helt okej för vi vill alla tjäna pengar sÃ¥klart. Men problemet att ”hÃ¥lla priserna” gäller bara för en del handlare och inte alla ( dom stora fÃ¥r göra hur dom vill). Jag räknas inte som en av dom stora och fÃ¥r dÃ¥ helt enkelt se pÃ¥ när dom stora dumpar priserna och vi fÃ¥r inte röra ett finger, trÃ¥kigt men sant.

    Jag har byggt upp mitt konktaktnät av leverantörer när jag hade butik så det är inga problem för mig idag och tror nog det är okej för dom flesta att sälja på nätet då detta är en liten bransch så vill alla tjäna pengar och säljer då till vem som helst skulle jag tippa, men dom nya brukar överleva i ca 1,5 år innan dom får kasta in handuken och jag förstår dom för det är tufft.

    Men jag håller på att kicka igång en helt annan hemsida som bara ska sälja hemstereo och där, DÄR, DÄR, DÄR ska vi inte snacka om idioter till leverantörer. Det är butik, showroom och hela faderulan som gäller om man ska få köpa en produkt.

    Så det ska bli oehört intressant (läs pissigt) att ge sig in i den branschen, för jag kommer aldrig (detta lär jag väl få äta upp inom sin tid) starta ett showroom :rolleyes:

    SÃ¥ svaret pÃ¥ din frÃ¥ga Joel (sorry att jag svävade ut ”lite”:rolleyes:) för mig är det lungt för jag är ”känd” för dom flesta och jag sätter ganska höga krav pÃ¥ mina leverantörer dÃ¥ jag är trött pÃ¥ massor med skitleverantörer som ploppar upp och tror man ska handla av dom när dom inte tar i garantier och har sjukt lÃ¥nga leverantörer. Jag har kastat ut massor av leverantörer sÃ¥ jag orkar inte göra detta längre utan dÃ¥ är detta bättre att sätta höga krav frÃ¥n början sÃ¥ slipper man bli frestad att handla av dom för dom gÃ¥r aldrig med pÃ¥ mina villkor :):):)

    @Joel 23823 wrote:

    Jimmy, upplever du att det var enklare att köpa från nya leverantörer när ni hade en fysisk butik än nu när ni bara kör på e-handel?

    #126575
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Ja det är även tufft med fysisk butik. Jag kan förstå till viss del att leverantörer inte vill att man ska dumpa priserna (dock är det olagligt att säga det), men jag har svårt att förstå varför dom inte vill sälja till alla, det är inte så att alla har samma priser.

    Hur ska då företagare som är bra och seriösa kunna bli stora om man inte får sälja deras grejer?

    Var drar man gränsen, jo jag vet. Dom pratar med sin bästa kund och han säger att XXX ska öppna en butik och jag vill inte att du ska sälja till han. Leverantören drar ner brallorna och säger INGA PROBLEM!

    Nej fri handel sÃ¥ länge man gör rätt för sig och sÃ¥ länge man inte förstör ett varumärke anser jag är det ända rätta trots att jag tror att detta aldrig kommer hända tyvärr……

    @Nicklas 23826 wrote:

    Det är nästan lika kinkigt när du har fysisk butik, då får konkuransen inte vara för stor i kommunen. Jag tycker att det är bra att leverantörerna är hårda på vem de tar in som får sälja varorna.

    #126577
    Irene
    Deltagare

    MÃ¥nga av mina leverantörer kräver (!) att man har fysisk butik. Jag insÃ¥g rätt tidigt i mina samtal med dessa att de förväntade butik sÃ¥ skyndade mig (under samtalets gÃ¥ng) att sätta upp: ”Hämta i butik” som leveransalternativ. Funkar bra om det är utländska leverantörer…”lagerbutik”…ljög ju inte iaf :). Fick dock panik när en svensk leverantör skulle titta förbi :s – men det löste sig ;) och nu blir det ju riktig butik :).

    #126618

    Tack för alla svar!!!

    #126917
    Per Nilsson
    Deltagare

    @Flugfiskekompaniet 23875 wrote:

    Tack för alla svar!!!

    I början hade vi ocksÃ¥ problem med att fÃ¥ leverantörerna att sälja till oss. Sedan Ã¥kte vi pÃ¥ en mässa i Tyskland och träffade dem öga mot öga och dÃ¥ vart det helt plötsligt mycket enklare. Nu säljer vi knivmärken som egentligen bara är till för ”riktiga” butiker.

    Mitt tips till dig är att bygga upp en riktigt bra relation med dina leverantörer. Det är guld värt i långa loppet.

    #126958
    busbjornen
    Deltagare

    Är du säker på att det är lagligt Parvelito?

    Vi har precis fått samma problem med en leverantör som vi har haft i 2 år och sålt ganska mycket av.
    De har nu fått en svensk grossist som försöker tvinga oss att köra deras priser.

    Jag har letat lite bland lagarna och tycker att konkurrenslagen 2008:579 är väldigt tydligt med att detta inte är lagligt. http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20080579.htm

    En leverantör får inte bestämma återförsäljarens priser på något sätt, förutom att sätta ett maxtak. Som jag tolkar det får leverantören heller inte välja sina återförsäljare då konkurrensen begränsas eller snedvrides.
    Men jag kanske tolkar lagen fel? Synpunkter?

    @Parvelito 23819 wrote:

    Om vi börjar med frågan, så ja, det är lagligt.

    Jag tycker leverantörerna gör fel som helt kategoriskt stänger ute E-handlare, men jag förstår att de tycker att åtminstone delar av sortimentet skall ha ett E-handlarförbud. Jag läste någonstans som hastigast att det inom vissa branscher är så många som 75% som först går till butiken för att klämma och känna, och sedan handlar de varan på nätet. Jag förstår hur de som står med sina butiker känner sig.

    Skall vi sedan lägga handen på hjärtat så har E-handeln generellt sett haft väldigt nära till att använda priset som konkurrensvapen.

    Men, som med sÃ¥ mycket annat sÃ¥ är ju fiskebutiker inte nÃ¥got som finns i alla städer längre. Fackhandelsdöden sprider sig även där i takt med att de stora städerna bygger gigantiska köpcentrum. Och jag tror att de märken som skall bli vinnare i Sverige är de som klarar av att ge dem med butiker en bättre marginal samtidigt som de finns representerade pÃ¥ nätet. Det gÃ¥r att ”trolla” lite med marknadsföringsbidrag, konsignationslager, regelrätta rabatter och nyhetsförsprÃ¥ng. DÃ¥ behöver man inte säga nej tack till en rad nätbutiker, utan kan börja resan mot att marknadsföra sina produkter även pÃ¥ nätet.

    #126959
    danielandersson
    Deltagare

    Jag som privat näringsidkare måste väl ändå ha rätt att välja om jag inte vill göra affärer med en kund.

    #126960
    busbjornen
    Deltagare

    Faller det inte under diskriminering om kunden inte avviker från butikens normala handelsförfarande. T.ex om kunden handlar en vara i en fysisk butik/nätbutik och betalar med kontokort. Det låter inte så lagligt att vägra en kund utan någon typ av särskild motivering. (Typ betalningsanmärkning vid faktura mm.)

    #126961
    Parvelito
    Deltagare

    @busbjörnen 24254 wrote:

    Är du säker på att det är lagligt Parvelito?

    En leverantör får inte bestämma återförsäljarens priser på något sätt, förutom att sätta ett maxtak. Som jag tolkar det får leverantören heller inte välja sina återförsäljare då konkurrensen begränsas eller snedvrides.
    Men jag kanske tolkar lagen fel? Synpunkter?

    Nej, en leverantör kan inte säga åt ett företag att de måste sälja till det där priset. Däremot kan de sätta ett pris som gör det omöjligt för dig att hålla ditt pris, så länge de har en konsekvent prissättning till alla. Och så kan man ju söka marknadsföringsbidrag som motsvarar x% rabatt, om man marknadsför varumärket på ett positivt sätt, och då vill man inte se prispress.

Visar 10 inlägg - 11 till 20 (av 28 totalt)
  • Du mÃ¥ste vara inloggad för att svara pÃ¥ detta ämne.