Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Nischa vs. Nya sortiment?

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #96337
    Php
    Deltagare

    Hej!

    Vi har kommit till en punkt där vi inte vet om vi ska fortsätta nischa oss på ett sortiment eller satsa på nya. Låt oss säga att vi säljer nischade kläder och accessoarer. Vi har satsat på tex smycken som utgör ca 70-80% av vårt sortiment. Idag är vi bland de topp 5 företagen inom just smyckesortimentet. Frågan är vilken väg vi ska välja:

    Metod 1
    Fortsätta satsa på smyckesortimentet.

    Fördelar: Vi har mer data som gör beräkningar enklare såsom cpc, konvertering blir mer exakta. Alltså en säkrare investering. Vi ligger bra organiskt och kan fortsätta inta viktiga positioner.

    Nackdel: Det finns alltid ett tak på hur många kunder man kan få in per dag inom det nischad smyckesortimentet. Täckningsbidraget är relativt lågt.

    Metod 2
    Satsa på att nya, relaterade sortiment som tex kläder/skor/skönhet.

    Fördelar: Nya sortiment skapar mer potentiella kunder. Befintliga kunder kommer också tycka att dessa produkter är intressanta. Vi kommer satsa stenhårt på affiliates och nyhetsbrev. VI har bara 1500 produkter och vill expandera.

    Nackdel: Vårt att förutse efterfrågan. Google Estimator/Sökordshjälpen har väldig t oexakta siffror, vilket gör att man inte vet riktigt cpc, sidovisningar, konverteringsgrad. Varorna är lite dyrare vilket gör att det inte kommer vara kompletta sortiment, text skor 8-10 stycken, byxor 12 st osv. Den största nackdelen är dessa produkter inte har riktigt precisa sökord, vilket gör det svårare att satsa på google adwords/organic sökord. Marknadsföring kostar!

    Metod 3
    En bladning av metod 1-2?

    Vår strategi har alltid varit att utgå från sökord, eftersom att google organic & adwords står för 90% av våra intäkter/besökare. Vi utgår alltid från en sökordsanalys och ser vad som är lönsammast. Men fortsätter man med den metoden får man ett väldigt osammanhängande utbud av produkter.

    Metod 1 känns säkrast eftersom att vi är i position där vi behöver kapital. Men samtidigt har Metod 2 har väldigt mycket potential.

    Vad tycker ni att vi ska göra? Vilken metod är bäst? Ska jag fortsätta satsa på smyckena eller ska jag köpa in 20 nya klädesplagg, skor, accessoarer?

    Hur bestämmer ni er sortiment? Vilka faktorer tycker ni är viktigast?

    Dela mer av era tankar och funderingar. Kanske finns det något jag inte tänk på.

    Ser fram emot att höra från er!

    PS. Ni får gärna rekommendera bra böcker inom det här ämnet :)

    #125570
    Richie72
    Deltagare

    Intressant diskussion men varför skriver du inte vilken webshop du/ni driver?

    #125575
    Parvelito
    Deltagare

    @Php 22715 wrote:

    Nackdel: Det finns alltid ett tak på hur många kunder man kan få in per dag inom det nischad smyckesortimentet. Täckningsbidraget är relativt lågt.

    Enligt min mening så är det här den viktiga frågan. Är er nisch tillräcklig stor för att kunna omsätta tillräckligt mycket med en rimlig marknadsandel, och varför välja en nisch där man inte kan tjäna pengar?

    Om den här invändningen är vad ni känner så skulle jag försöka bredda nischen så att den attraherar en bredare kundkrets, och jag skulle försöka hitta sortiment där det är högre marginaler (alternativt krympa de egna kostnaderna så att marginalen känns OK).

    Utan att veta mer om vad ni pysslar med eller vilka faktiska val ni har, och vilka nyckeltal er verksamhet visar så är det svårt att råda mer än så.

    #125588
    danielandersson
    Deltagare

    Kan inte alternativ(/metod) 4 vara att lansera utomlands?

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.