Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Nosto personaliserad shopping fler som provat?
- Detta ämne har 9 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast för 8 år, 9 månader sedan av SimonForslund. 
- 
		FörfattareInlägg
- 
		
			
				
10 juni, 2014 kl. 12:41 #101822Katrin Lundgren DeltagareHar kikat lite på Nosto och deras verktyg för personliserad shopping och håller just nu på och testar för fullt. Hitills ser det riktigt bra ut, men det är på tok för lite data för att dra slutsatser än. 
 Undrar om det är fler som provat här och hur det fungerat för er?19 juni, 2014 kl. 14:27 #175063lukasbrisman DeltagareHar inte testat men lite allergisk mot deras prismodell dÃ¥ de tar provision pÃ¥ köp som ”de anser att de genererat” vilket innefattar alla besökare som nÃ¥gon gÃ¥ng under cookie-tiden klickat pÃ¥ en av Nesto-länkarna. Det är ju lÃ¥ngt ifrÃ¥n säkert att just den besökaren inte hade gjort ett köp utan att klicka pÃ¥ den länken – dÃ¥ jag misstänker att deras element är ganska intrusive? NÃ¥gon referensbutik som du sett använda den eller som du har det uppsatt pÃ¥? 19 juni, 2014 kl. 15:21 #175082Katrin Lundgren DeltagareVi kör den i Gardenhome just nu i ett A/B test och vi har hitills fÃ¥tt bra resultat, men än är det för lite data för att säkerställa nÃ¥got. Vi har helt enkelt bytt ut den mot vÃ¥rt vanliga andra kunder köpte, samt i sökrekommendationer och pÃ¥ topplistorna i kategorin. 12 mars, 2015 kl. 10:37 #177600Dancar DeltagareTjenare, Väcker liv I denna trÃ¥d igen. Har tänkt att prova Nosto nu och undrar om det upptäckts nÃ¥gra do´s and dont´s som ni har lust att dela med er av? Främst gällande vilken form av rekomendation man bör eller inte bör ha pÃ¥ en specifik sida (start,kategori,produkt,blogg,kassa etc). Eller ska man köra pÃ¥ det som Nosto rekomenderar och sedan köra egna A/B test? Det känns dock som att funktionalliteten har mÃ¥nga generiska element och därför inte bör pÃ¥verkas supermycket frÃ¥n shop till shop (med vissa undantag givetvis). Mer input gällande auto-mailen vore ocksÃ¥ intressant, har inte hört sÃ¥ mycket om dem mer än det Kodmyran skrivit i tidigare publicerad artikel. Ha de´! 
 /Daniel12 mars, 2015 kl. 18:25 #177788FredrikGust DeltagareHar kört Nosto nu sedan i juni och har lärt oss att det är ett bra sätt att sälja bättre. Man ska dock välja vilka ytor man exponerar och prioritera egna rekommendationer om dessa finns när alternativen är uppenbara och där intäkten annars gÃ¥r direkt till Nosto. För oss konverterar alternativen pÃ¥ produktsidan riktigt bra. Har gömt dem lite längre ner pÃ¥ sidan med tiden för att de inte ska ”ta” alla klick som leder till en order. Mest populär i kategorin är väldigt praktisk dÃ¥ man slipper välja ut vad som exponeras där själv. Oftast väldigt relevant även om vi ocksÃ¥ emellanÃ¥t ser nÃ¥n udda grej som kommit dit pga stor trafik till nÃ¥gon artikel. Startsidan har konverterat sämst, men där har rekommendationerna ocksÃ¥ spretat väldigt mycket och den ”röda trÃ¥den” gÃ¥tt förlorad när man klumpar ihop frÃ¥n hela butiken. Har ej testat mailen. Tänkte testa med yta till varukorgon för att öka antalet artiklar i en order. 12 mars, 2015 kl. 18:54 #177789Dancar DeltagareOkay, tack sÃ¥ mycket för din feedback Fredrik. Upptäckte nyligen din blogg för övrigt, riktigt kul läsning . 16 mars, 2015 kl. 17:37 #177816dstrombe DeltagareHej Daniel, Det är svÃ¥rt att säga exakt vad som passar bäst för varje shop, utan oavsett vad för rekommendationer du fÃ¥r frÃ¥n oss/andra sÃ¥ se till att testa det. Rent generellt sÃ¥ brukar vi rekommendera, nÃ¥got/allt av följande: Startsida: 
 Browsing history – senaste klickade varorna
 Personliga rekommendationer – produkter som besökaren ej har sett som bör vara av intresse baserat pÃ¥ deras tidigare besök
 Topplistor – Antingen en generell eller för flera olika kategorier eller bÃ¥da
 Realista – Lista med reavaror
 Cart page cross-sellers – Om en besökare kommer tillbaka och det finns en sparad varukorg sÃ¥ är rekommendationer baserat pÃ¥ innehÃ¥llet oftast aktuelltKategorisida: 
 Topplista – Topplista för kategorin, med/utan prisfiltrering/varumärke t.ex.
 Browsing history – senaste klickade varornaProduktsida: 
 Cross-selling – Visa produkter som gÃ¥r bra/köps ofta tillsammans med produkten de tittar pÃ¥
 Up-selling – Visa alternativa produkter till den de tittar pÃ¥, gärna med en prisfiltrering
 Topplista – Topplista för kategorin, med/utan prisfiltrering/varumärke t.ex.
 Browsing history – senaste klickade varornaKassan: 
 Cross-selling – Produkter som gÃ¥r bra/köps ofta med det som ligger i varukorgen
 Browsing history – senaste klickade varorna
 Realista – Lista med reavaror
 Free shipping – Om din shop har en fri frakt gräns sÃ¥ kan Nosto rekommendera produkter som ligger precis över den summa som fattas för att de ska vara kvalificerade för fri fraktSök: 
 Mest populära produkterna för sökord ”X”. Denna konverterar extremt väl, speciellt för shoppar som bara använder plattformens egna sökmotor. Den kan rätta felstavningar, synonymer m.m. Se t.ex. här: Search results for: ’lebrawn james’ | Flight Club
 Obs! Nosto visar de mest klickade/köpta baserat på sökorden, dvs första gången de söker så visar vi inga recs, 2a gången har vi en gissning, 100e gången har vi rätt så bra koll vad besökaren är ute efter.404: (handlar framför allt om att kunden inte ska lämna sidan omedelbart) 
 Browsing history – senaste klickade varorna
 Personliga rekommendationer – produkter som besökaren ej har sett som bör vara av intresse baserat pÃ¥ deras tidigare besök
 Topplistor – Antingen en generell eller för flera olika kategorier eller bÃ¥da
 Realista – Lista med reavarorEmails: 
 Abandoned cart – Skickas ut av Nosto inom x minuter (ehandlaren bestämmer själv) och de designar även mailen själva.Övrigt: 
 Sen kan vi göra mycket annat som t.ex; fler triggered emails, personliga rekommendationer till nyhetsbrev, content till sidor som bloggar osv.Men som sagt, man får alltid göra en avvägning. Vad för funktionalitet har plattformen, hur mycket produkter har man i shoppen m.m.. Självklart ska du A/B testa och dra dina egna slutsatser och något vi uppmuntrar men man ska också vara försiktig med att dra för stora slutsatser från det, både positivt och negativa. Denna bloggpost är rätt så bra: 
 How Optimizely (Almost) Got Me Fired – SumAllHar du nÃ¥gra specifika frÃ¥gor sÃ¥ skicka oss ett email sÃ¥ hjälper vi gärna till! 25 januari, 2017 kl. 23:54 #183176SkalHuset.se DeltagareNÃ¥gon som har koll pÃ¥ alternativ till Nosto? AlltsÃ¥ liknande tjänst. Vet om addwish och clerk, men tänker att det borde finnas fler aktörer? 26 januari, 2017 kl. 13:24 #183179RobertAW DeltagareHej Skalhuset, Det finns ju: richrelevance.com, apptus och raptorsmartadvisor.com. Sen finns det ju mÃ¥nga mer men Nosto, Clerk, RR, Apptus och Addwish är de som är störst i Sverige. Med vänlig hälsning, 
 Robert Larsson26 januari, 2017 kl. 14:06 #183180SimonForslund DeltagareHej, Kolla Findify.io, vi kommer byta från Nosto till denna tjänst inom kort. Apptus är även ett alternativ jag skulle kolla på. 
- 
		FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
 
				
 .
. 
															