Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Nyhetsbrev 101
Etiketter: konvertering, nyhetsbrev
- Detta ämne har 19 svar, 13 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 4 månader sedan av Richie72. 
- 
		FörfattareInlägg
- 
		
			
				
8 juni, 2011 kl. 10:16 #123502martinkiland DeltagareJag skulle akta mig för att skicka ut nyhetsbrev och alltid köra rabatter. Iaf om man skickar ofta, säg 1 gÃ¥ng i veckan. Man vill ju inte skapa Hemtex-effekten 8 juni, 2011 kl. 10:17 #123503martinkiland Deltagare@GregerA 8376 wrote: Konsumentverket säger sÃ¥ här: Det är förbjudet att skicka e-postreklam till nÃ¥gon som inte har beställt den. Obeställd e-postreklam kallas i dagligt tal för skäppost eller spam. Lagen gäller inte all skäppost, utan bara meddelanden med ett kommersiellt syfte. Opinionsbildning, upplysningar och liknande budskap fÃ¥r räknas inte som skräppost. Det är förbjudet att skicka obeställd e-postreklam till privatpersoner och enskilda firmor, men inte till aktiebolag, stiftelser och andra juridiska personer. Liknande regler gäller inom hela EU, bÃ¥de för e-postreklam, reklam via fax, sms, mms och automatiska uppringningar. Men visst finns det nÃ¥n lagtext som säger att man fÃ¥r skicka till kunder man har har en relation till? Dvs att dom handlat tidigare…? 9 juni, 2011 kl. 07:54 #123542Parvelito Deltagare@Richie72 20399 wrote: Lyfter denna trÃ¥d och ställer en frÃ¥ga om rabatter. 
 Ni som skickar nyhetsbrev, brukar ni ha med tillfälliga rabattkoder som omfattar flera produkter? Hur gör ni dÃ¥ med dem som precis handlat samma produkt utan rabatt?Är det kanske bättre att erbjuda en extra produkt än en generell rabatt? Är det nÃ¥gon som vet en bra källa till information om nyhetsbrev? Det här med rabatter till befintliga kunder tycker jag är lite lurigt. Lite kort kan jag berätta om ett litet projekt jag satte igÃ¥ng för att lära mig mer om nyhetsbrev. Det är tänkt att bli en spaning nÃ¥gon gÃ¥ng när tiden räcker till. Jag anmälde mig till ett 50-tal nyhetsbrev för nÃ¥gra mÃ¥nader sedan när bÃ¥de Lastbryggan och Roliga Prylar berättat om sina succéer för att se hur de gjorde, och hur jag själv uppskattade dem. Jag anmälde mig bara till nyhetsbrev frÃ¥n leverantörer med varor som i nÃ¥gon mÃ¥n intresserade mig, och jag valde bÃ¥de smÃ¥, mellan och stora företag. Jag valde ocksÃ¥ nÃ¥gra amerikanska nyhetsbrev frÃ¥n stora kedjor, jag gillar att se vad som är kommande. En snabb reflektion är att de man läser efter nÃ¥gra mÃ¥nader är de som inte bara upprepar samma saker hela tiden, och som gärna kommer lite mer sällan än varje vecka. Om de kommer pÃ¥ olika dagar och tidpunkter är det ocksÃ¥ en lästrigger, för med tiden vänjer man sig vid att det plingar till samma tidpunkt, och dÃ¥ tänker man mest att ”det där kan jag läsa senare”. (OBS! Det är jag som fungerar sÃ¥, och en person är inte statistiskt representativt). SmÃ¥ och smalt nischade butiker har svÃ¥rt att fÃ¥ till särskilt mycket av läsvärde i sina brev, det är mest en evig upprepning av ”hej, här är vi med vÃ¥ra produkter”. Större butiker med ett bredare utbud har lite lättare att fÃ¥ till säsongsteman, produktteman etc med kanske en anknytande artikel som har ett visst läsvärde om den är professionellt skriven. I ett nyhetsbrev vill jag se nyheter ocksÃ¥, inte bara erbjudanden och rabatter. Det kan fÃ¥ mig att läsa rätt mycket och ägna flera minuter Ã¥t att ta in vad man berättar om den nya kaffesorten, den nya serien skruvdragare eller kanske en ny bok med tillhörande recension En del lyckas riktigt bra med det där, andra ser bara nyhetsvärde i röda priser. Erbjudanden dÃ¥, vad är vettigt att komma med? Ju större företag, desto mer genomtänkta är erbjudandena. Man märker verkligen att när ICA kör Falukorv för 14:90 sÃ¥ har de sett till att Scan levererat hundratals ton falukorv till deras butiker, och den veckan skall det minsann säljas falukorv. Naturligtvis har handlarna i butikerna dessutom ställt upp stora berg av ketchup och makaroner inom synhÃ¥ll frÃ¥n falukorven. Mindre butiker har ofta erbjudanden i stil med ”den här veckan har vi 10% rabatt pÃ¥ alla x-grejer” eller sÃ¥ kör man ”handla för x kr och du fÃ¥r fraktfritt”. Inget fokus alls, och vad som säljer stÃ¥r skrivet i stjärnorna. Stora kedjor annonserar sällan hyllvärmare, och när de gör det sÃ¥ tar de i med en rabatt sÃ¥ att det garanterat försvinner. 15% rabatt pÃ¥ julprydnader i mellandagarna är det ingen som bryr sig om, men är det 75% rabatt kanske man kan gÃ¥ dit och titta i alla fall. Mindre aktörer har en tendens att hÃ¥lla pÃ¥ och mjölka samma hyllvärmare gÃ¥ng efter gÃ¥ng. Det blir trÃ¥kigt, man inser att det är en hyllvärmare som kanske inte är sÃ¥ rolig som den ser ut, och det tar en väldig massa uppmärksamhet och fokus frÃ¥n att tjäna pengar när samma saker upprepar sig. Dessutom vill jag inte läsa om samma saker flera gÃ¥nger. SÃ¥ mina fem cent om nyhetsbrev är: 
 – Skicka inte oftare än att du hinner fylla upp dem med intressant innehÃ¥ll för att behÃ¥lla antalet läsare.
 – Försök att blanda nyheter med erbjudanden, och fÃ¥ gärna in nÃ¥got läsvärt. Om inte annat en intresseväckande faktaruta.
 – Fundera över vad det är du vill skall hända när nyhetsbrevet skickas ut, och vad du faktiskt behöver göra för att det verkligen skall hända.9 juni, 2011 kl. 08:36 #123544Lastbryggan Deltagare@Parvelito 20465 wrote: Lite kort kan jag berätta om ett litet projekt jag satte igÃ¥ng för att lära mig mer om nyhetsbrev. Det är tänkt att bli en spaning nÃ¥gon gÃ¥ng när tiden räcker till. Jag anmälde mig till ett 50-tal nyhetsbrev för nÃ¥gra mÃ¥nader sedan när bÃ¥de Lastbryggan och Roliga Prylar berättat om sina succéer för att se hur de gjorde, och hur jag själv uppskattade dem. Jag anmälde mig bara till nyhetsbrev frÃ¥n leverantörer med varor som i nÃ¥gon mÃ¥n intresserade mig, och jag valde bÃ¥de smÃ¥, mellan och stora företag. Jag valde ocksÃ¥ nÃ¥gra amerikanska nyhetsbrev frÃ¥n stora kedjor, jag gillar att se vad som är kommande. En snabb reflektion är att de man läser efter nÃ¥gra mÃ¥nader är de som inte bara upprepar samma saker hela tiden, och som gärna kommer lite mer sällan än varje vecka. Om de kommer pÃ¥ olika dagar och tidpunkter är det ocksÃ¥ en lästrigger, för med tiden vänjer man sig vid att det plingar till samma tidpunkt, och dÃ¥ tänker man mest att ”det där kan jag läsa senare”. (OBS! Det är jag som fungerar sÃ¥, och en person är inte statistiskt representativt). SmÃ¥ och smalt nischade butiker har svÃ¥rt att fÃ¥ till särskilt mycket av läsvärde i sina brev, det är mest en evig upprepning av ”hej, här är vi med vÃ¥ra produkter”. Större butiker med ett bredare utbud har lite lättare att fÃ¥ till säsongsteman, produktteman etc med kanske en anknytande artikel som har ett visst läsvärde om den är professionellt skriven. I ett nyhetsbrev vill jag se nyheter ocksÃ¥, inte bara erbjudanden och rabatter. Det kan fÃ¥ mig att läsa rätt mycket och ägna flera minuter Ã¥t att ta in vad man berättar om den nya kaffesorten, den nya serien skruvdragare eller kanske en ny bok med tillhörande recension En del lyckas riktigt bra med det där, andra ser bara nyhetsvärde i röda priser. Erbjudanden dÃ¥, vad är vettigt att komma med? Ju större företag, desto mer genomtänkta är erbjudandena. Man märker verkligen att när ICA kör Falukorv för 14:90 sÃ¥ har de sett till att Scan levererat hundratals ton falukorv till deras butiker, och den veckan skall det minsann säljas falukorv. Naturligtvis har handlarna i butikerna dessutom ställt upp stora berg av ketchup och makaroner inom synhÃ¥ll frÃ¥n falukorven. Mindre butiker har ofta erbjudanden i stil med ”den här veckan har vi 10% rabatt pÃ¥ alla x-grejer” eller sÃ¥ kör man ”handla för x kr och du fÃ¥r fraktfritt”. Inget fokus alls, och vad som säljer stÃ¥r skrivet i stjärnorna. Stora kedjor annonserar sällan hyllvärmare, och när de gör det sÃ¥ tar de i med en rabatt sÃ¥ att det garanterat försvinner. 15% rabatt pÃ¥ julprydnader i mellandagarna är det ingen som bryr sig om, men är det 75% rabatt kanske man kan gÃ¥ dit och titta i alla fall. Mindre aktörer har en tendens att hÃ¥lla pÃ¥ och mjölka samma hyllvärmare gÃ¥ng efter gÃ¥ng. Det blir trÃ¥kigt, man inser att det är en hyllvärmare som kanske inte är sÃ¥ rolig som den ser ut, och det tar en väldig massa uppmärksamhet och fokus frÃ¥n att tjäna pengar när samma saker upprepar sig. Dessutom vill jag inte läsa om samma saker flera gÃ¥nger. SÃ¥ mina fem cent om nyhetsbrev är: 
 – Skicka inte oftare än att du hinner fylla upp dem med intressant innehÃ¥ll för att behÃ¥lla antalet läsare.
 – Försök att blanda nyheter med erbjudanden, och fÃ¥ gärna in nÃ¥got läsvärt. Om inte annat en intresseväckande faktaruta.
 – Fundera över vad det är du vill skall hända när nyhetsbrevet skickas ut, och vad du faktiskt behöver göra för att det verkligen skall hända.Mycket väl genomförd test och bra inlägg och jag är benägen om att hÃ¥lla med dig pÃ¥ de flesta punkterna. Kul att du uppmärksammat bl.a. vÃ¥rt nyhetsbrev. Min personliga favorit är utan tvekan Roliga Prylars nyhetsbrev som man läser med ett leende pÃ¥ läpparna varje gÃ¥ng. En fundering, personligen gillar jag som sagt RP nyhetsbrev som är kul att läsa. Men det triggar inte mig att handla även om det är mycket läsvärt. FrÃ¥gan är om man generellt kan säga att fokus i ett nyhetsbrev skall ligga pÃ¥ att sälja eller inte. Ang kampanjer sÃ¥ ger jag aldrig rabatter, vi kör alltid kampanjkoder med bonusprylar vid köp över 300kr. 9 juni, 2011 kl. 08:55 #123545Katrin Lundgren Deltagareinstämmer med Parvelito till nästan 100%. Har själv ett nyhetsbrev som jag känner borde fÃ¥ mer omtanke och kärlek, men usch vad svÃ¥rt det är att vara produktiv och komma med bra artiklar. I Gardenhome brukar jag försöka berätta lite om vad som händer i min trädgÃ¥rd och kunderna verkar uppskatta det, men man kan undra för hur länge… 9 juni, 2011 kl. 09:17 #123546Parvelito DeltagareLastbryggan: Jag hÃ¥ller med om att Roliga Prylars nyhetsbrev inte direkt fÃ¥r mig att handla, men de fÃ¥r mig ändÃ¥ att se livet frÃ¥n den lite roligare sidan, och man vet att skall man vara lite ”wild & crazy” nÃ¥gon gÃ¥ng sÃ¥ är det till Roliga Prylar man skall. Katrin: För Ã¥tminstone Swecat och Gardenhome har du ju tvÃ¥ jättechanser att fÃ¥ till lite interaktivitet med dina kunder. Finns det nÃ¥gonting som folk vill berätta mer om än sin trädgÃ¥rd, sina husdjur (och sina barn)? LÃ¥t dem skicka in bilder pÃ¥ den vackraste ölandstoken, flest synliga humlor pÃ¥ samma bild eller den högsta solrosen, gärna med en liten story bakom ocksÃ¥. Lite lokaltidningstänk helt enkelt. För just GardenHome skulle du kanske ocksÃ¥ ha ett par ”spanare” ute i landet i olika växtzoner som berättar lite om vad som händer just där. Syrenerna slÃ¥r ju inte precis ut samtidigt i Eslöv och MalÃ¥. Lokaltidningstänk kan man använda pÃ¥ Swecat ocksÃ¥, men dÃ¥ kanske med tema ”badande djur”, ”märkligaste tricket” eller ”latast i landet”. Man kan ju alltid locka med att publicerade bidrag fÃ¥r ett presentkort pÃ¥ 100kr eller sÃ¥. Lägg sedan kanske till lite om ”utställningsnytt”. Att visa en bild pÃ¥ en championhund eller en championkatt och kanske ha en kort femfrÃ¥geintervju med matte eller husse är ju inte fel. Content is king! 9 juni, 2011 kl. 09:52 #123548Katrin Lundgren Deltagare@Parvelito 20469 wrote: Lastbryggan: Jag hÃ¥ller med om att Roliga Prylars nyhetsbrev inte direkt fÃ¥r mig att handla, men de fÃ¥r mig ändÃ¥ att se livet frÃ¥n den lite roligare sidan, och man vet att skall man vara lite ”wild & crazy” nÃ¥gon gÃ¥ng sÃ¥ är det till Roliga Prylar man skall. Katrin: För Ã¥tminstone Swecat och Gardenhome har du ju tvÃ¥ jättechanser att fÃ¥ till lite interaktivitet med dina kunder. Finns det nÃ¥gonting som folk vill berätta mer om än sin trädgÃ¥rd, sina husdjur (och sina barn)? LÃ¥t dem skicka in bilder pÃ¥ den vackraste ölandstoken, flest synliga humlor pÃ¥ samma bild eller den högsta solrosen, gärna med en liten story bakom ocksÃ¥. Lite lokaltidningstänk helt enkelt. För just GardenHome skulle du kanske ocksÃ¥ ha ett par ”spanare” ute i landet i olika växtzoner som berättar lite om vad som händer just där. Syrenerna slÃ¥r ju inte precis ut samtidigt i Eslöv och MalÃ¥. Lokaltidningstänk kan man använda pÃ¥ Swecat ocksÃ¥, men dÃ¥ kanske med tema ”badande djur”, ”märkligaste tricket” eller ”latast i landet”. Man kan ju alltid locka med att publicerade bidrag fÃ¥r ett presentkort pÃ¥ 100kr eller sÃ¥. Lägg sedan kanske till lite om ”utställningsnytt”. Att visa en bild pÃ¥ en championhund eller en championkatt och kanske ha en kort femfrÃ¥geintervju med matte eller husse är ju inte fel. Content is king! Superbra idéer, brukar köra liknande saker pÃ¥ fadebook, men man kanske skulle fÃ¥ med även i nyhetsbrevet. Mitt största problem är nog att tiden börjar vara en stooooor bristvara, och jag gör för mycket pÃ¥ för mÃ¥nga projekt just nu:( 9 juni, 2011 kl. 10:40 #123550Richie72 DeltagareKul att det blev ett intressant trÃ¥dlyft, tack för bra och givande inlägg frÃ¥n alla. Jag säljer stödstrumpor och precis som Parvelito skriver är det svÃ¥rt att komma med nyheter speciellt ofta. Därför undviker jag faktiskt att skriva nyhetsbrev om det inte är nÃ¥got speciellt för jag vill inte ”spamma” mina kunder. Men jag tror att utnyttjar man det optimalt har man mycket att vinna. Ang kampanjer sÃ¥ ger jag aldrig rabatter, vi kör alltid kampanjkoder med bonusprylar vid köp över 300kr. Jag vet inte riktigt om Textalk klarar av den här lösningen men jag tror att jag kommer försöka mig pÃ¥ nÃ¥got liknande i framtiden. 9 juni, 2011 kl. 18:27 #123561slipskungen Deltagare@Richie72 20474 wrote: Kul att det blev ett intressant trÃ¥dlyft, tack för bra och givande inlägg frÃ¥n alla. Jag säljer stödstrumpor och precis som Parvelito skriver är det svÃ¥rt att komma med nyheter speciellt ofta. Därför undviker jag faktiskt att skriva nyhetsbrev om det inte är nÃ¥got speciellt för jag vill inte ”spamma” mina kunder. Men jag tror att utnyttjar man det optimalt har man mycket att vinna. Jag vet inte riktigt om Textalk klarar av den här lösningen men jag tror att jag kommer försöka mig pÃ¥ nÃ¥got liknande i framtiden. Vad jag vet har textalk inte nÃ¥gon möjlighet för detta ännu, men du kan ju be kunderna skriva att de önskar bonusprodukten frÃ¥n nyhetsbrevet i meddelandefältet. Inte lika snyggt, men ändÃ¥….. 9 juni, 2011 kl. 22:48 #123573Richie72 DeltagareVad jag vet har textalk inte nÃ¥gon möjlighet för detta ännu, men du kan ju be kunderna skriva att de önskar bonusprodukten frÃ¥n nyhetsbrevet i meddelandefältet. Inte lika snyggt, men ändÃ¥….. Jag har faktiskt gjort det och det fungerade bra. Problemet med rabattkoder tycker jag är att mÃ¥nga stavar fel typ jul 12 istället för jul12, sen mÃ¥ste man skriva in koden och uppdatera vilket nÃ¥gra missar. Om man stavar fel pÃ¥ resekit pÃ¥ köpet sÃ¥ är förstÃ¥r vi ju vad de menar. Men jag tycker det är lite svÃ¥rt att ha tid att hitta bra, roliga och prisvärda ”giveaways”. Tiden är ju en knapp resurs, precis som lagerytan. 
- 
		FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
 
				



 
															